Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Prezentácia motora roka 2012 Ford 1,0 EcoBoost  Vytlačiť stránku
redaktor: j.kvál, 18.07.2012;

Vo štvrtok, 12.7.2012 som sa zúčastnil prezentácie nového, trojvalcového motora 1,0 EcoBoost, nedávno ovenčeného titulom „Medzinárodný motor roka“. Mohli sme si ho vyskúšať (niektorí aj porovnať so starším motorom 1,6 Ti-VCT) pri jazde z Bratislavy, zo sídla spoločnosti Summit Motors Slovakia, dovozcu vozidiel Ford, do Hotela Zochova Chata, kde bola statická prezentácia tohto najmenšieho benzínového motora Ford.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

1,0-litrový motor EcoBoost vyvinuli odborníci spoločnosti Ford z celej Európy, vrátane inžinierov v európskom centre výskumu a pokročilého inžinierstva Ford v Aachene v Nemecku a v technickom centre v Duntone vo Veľkej Británii.
Výroba bola spustená v novembri 2011, po investícii 134 miliónov € do špeciálnej modernej výrobnej linky v motorárni v Kolíne nad Rýnom. V máji 2012 sa k závodu v Kolíne nad Rýnom pripojila nová motoráreň Ford v meste Craiova v Rumunsku. V najbližšom období spoločnosť Ford očakáva expanziu aj mimo Európy, aby bol motor dostupný pre zákazníkov z celého sveta.
Rovnako ako samotný motor, tak aj závody kde sa vyrába sú maximálne šetrné k životnému prostrediu.
Výroba 1,0-litrového motora EcoBoost

Uvedenie 1,0-litrového motora EcoBoost na európsky trh sa stretlo s veľkým ohlasom – približne každý 4. objednaný Focus má práve tento motor. Od začiatku júla si ho môžu zvoliť, v modeloch Focus (4-dv., 5-dv. a kombi), aj slovenskí zákazníci. Taktiež bude k dispozícii pre nový model B-MAX, neskôr pre C-MAX a po facelifte aj pre Fiestu (verzie aj bez preplňovania).

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Focus s 1,0-litrovým motorom EcoBoost s výkonom 92 kW dokázal svoj prekvapivý výkon aj stanovením 16 rýchlostných svetových rekordov na vzdialenosti od 1 po 4 104,7 km (všetky rekordy podliehajú homologácii Medzinárodnej automobilovej federácie FIA).

Ocenenie „Medzinárodný motor roka“ získala spoločnosť Ford prvý raz v 13-ročnej histórii jeho udeľovania. 1,0-litrový motor EcoBoost navyše zozbieral najvyššie skóre v histórii tohto ocenenia. Malý, technologicky náročný 3-valcový motor získal aj ďalšie dve ocenenia – „Najlepší nový motor“ a „Najlepší motor s objemom do 1,0 litra“ – udeľované časopisom Engine Technology International na základe hlasovania 76 novinárov z 35 krajín sveta.

Konštruktéri mali pre tento motor latku nastavenú neuveriteľne vysoko, keďže Ford chcel poskytnúť prekvapujúcu spotrebu paliva, výkon, tichosť a kultivovanosť – a to všetko vo veľmi malom, 3-valcovom motore. Preto jeho vývoj, ladenie a testovanie trvali až 5 rokov. Motor, ktorého blok sa zmestí na list papiera formátu A4, je plný inovácií.
Využíva malé turbodúchadlo s pevnou geometriou lopatiek a malou zotrvačnosťou, ktoré je doslova nalepené na hlave valcov. Chýba klasická výfuková časť potrubia - zberné výfukové potrubie je zaliate do hliníkovej hlavy valcov a chladené kvapalinou. Prináša to rýchlejšiu odozvu turbodúchadla na stlačenie plynového pedálu a šetrí miesto. V špičke dokáže turbodúchadlo krátkodobo vyvinúť tlak okolo 1,2 baru a 248 000 otáčok za minútu.
Liatinový blok zahrieva motor rýchlejšie ako bežný hliníkový. Využíva sa rozdelene chladenie s dvoma termostatmi, ktoré umožňuje chladiť len tie časti, ktoré sú naozaj horúce, ako napríklad hlavu valcov pri studenom štarte. Tým, že sa zvyšne časti motora nechladia, je možne rýchlejšie dosiahnuť optimálne prevádzkové podmienky a zároveň šetriť palivo.
Trenie v motore zmenšuje špeciálna povrchová úprava piestov, piestne krúžky s nízkym napätím a tesnenia kľukového hriadeľa s nízkym trením.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Palivo šetrí aj elektronicky riadené variabilné olejové čerpadlo, ktoré sa prispôsobuje požiadavkám motora.
Rozvodový remeň je v malej miere vlhčený olejom. To ho zvláčňuje, čo znižuje rázy na zuboch a pomáha odvádzať teplo. Vďaka tomu a drôtenej výstuhe bola stanovená jeho životnosť na 240 000 kilometrov.
Jednou z najväčších výziev bolo rozhodnutie nepoužiť vyvažovací hriadeľ. Namiesto vyvažovacieho hriadeľa, ktorý potrebuje určité miesto aj výkon, je prirodzený nevyvážený chod radového trojvalca kompenzovaný asymetrickým vyvážením zotrvačníka a remenice. Aj preto je chod agregátu mimoriadne kľudný.
Rovnako ako všetky motory rady EcoBoost má aj najmenší zástupca priame vstrekovanie benzínu (vstrekovače Bosch so šiestimi otvormi pre lepšie rozprášenie paliva) a variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov Ti-VCT (umožňuje okrem iného spolu s turbodúchadlom lepšie vypláchnutie spaľovacieho priestoru).

Aj keď hardware motora 1,0 EcoBoost je vždy rovnaký dodáva sa vo viacerých výkonových verziách: 74 kW (100 k), 88 kW (120 k) a 92 kW (125 k)! Vysoký krútiaci moment motora, 170 Nm v rozsahu otáčok 1 400 až 4 500 min-1 (alebo 1 400 až 4 000 min-1 v prípade verzií 74 a 88 kW), podporuje úsporný štýl jazdy a prináša dobrý pocit z výkonu motora. Pri verziách 88 a 92 kW sa krútiaci moment motora môže krátkodobo zvýšiť až na hodnotu 200 Nm s funkciou overboost (prekročenie plniaceho tlaku).
Otáčková charakteristika 1,0-litrového motora EcoBoost 74 kW (100 PS) a 92 kW (125 PS) pre Focus
Pre porovnanie motor 1,6 Ti-VCT s výkonom 92 kW dosahuje krútiaci moment 159 Nm, ale až pri otáčkach 4 000 min-1.
Verzie so 74 a 88 kW sa dodávajú s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. Verzia s 92 kW má už manuálnu 6-stupňovú prevodovku.

Pre nový Focus (5-dv.) s 1,0-litrovým motorom EcoBoost s výkonom 74 kW je uvádzaná tabuľková hodnota kombinovanej spotreby paliva 4,8 l/100 km a emisie CO2 109 g/km. Model s výkonom 92 kW má spotrebu 5,0 l/100 km a emisie CO2 114 g/km. Palivo pomáha šetriť aj štandardne dodávaný automatický systém Start-Stop.

Roland Ernst, hlavný programový inžinier oddelenia Powertrain Engineering (vývoj pohonných jednotiek) sa k životnosti tohto nového a pomerne zložitého motora vyjadril: "Tento motor sme podrobili rovnako náročným testovacím požiadavkám ako každý iný motor. Nemá problémy so životnosťou."

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Aká bola jazda s trojvalcovým Focusom 1,0 EcoBoost?
Na skušobnú jazdu sme mali k dispozícii verziu s výkonom 92 kW a manuálnu 6-stupňovú prevodovku. Po naštartovaní (ak sa súčasne nezapne aj autorádio) sa môžete započúvať do dobre utlmeného typického trojvalcového zvuku. Vibrácie žiadne. Rozbeh je citlivejší na plyn (malý motor potrebuje asistenciu turba), ale už od otáčok 1 700 min-1 sa motor chytí a ťah plynulo narastá až do približne 5 500 ot/min Motor je už vtedy dobre počuteľný, ale pri bežnej jazde prevažuje skôr hluk od pneumatík. Asistencia vysokého krútiaceho momentu 170 Nm (1 400 až 4 500 ot/min) je citeľná. Výborne zvláda výjazdy zo zákrut v stúpaní, ale aj jazdu mestom pri nižších otáčkach. Skrátka trojvalcový motor 1,0 EcoBoost nie je pre Focus hendikep, ako by sa niekomu mohlo zdať, ale skôr dobrý spoločník v meste, na diaľnici aj v stúpaní.
Akurát sľubovaná a lákavá kombinovaná spotreba 5,0 l/100 km bude asi ťažko dosiahnuteľná. My sme na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h (približne 2 300 ot/min) dosiahli dobrú spotrebu 5,3 l/100 km, avšak pri rýchlosti 130 km/h (približne 2 900 ot/min) už bola o 2 l/100 km väčšia. Pri jazde mestom z Lamača na Zlaté piesky (mierne z kopca) sme dosiahli spotrebou 5,8 l/100 km.
Sofistikovaný motor 1,0 EcoBoost je pre Focus dobrá voľba a časom pravdepodobne úplné vytlačí z ponuky starší motor 1,6 Ti-VCT. Naviac má aj priaznivú uvádzaciu cenu.


Redaktor: Bc. Juraj Kvál
Foto: Bc. Juraj Kvál a Ford

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]