Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD Attraction (11/2013)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 02.12.2013;

Po teste modelov A3 v 3-dverovom prevedení a A3 Sportback sme otestovali 4-dverový sedan. Testovaná A3 Limousine bola vo výbavovom stupni Attraction s motorom 1.4 TFSI (103 kW) vybaveným systémom COD (pri malom zaťažení sa deaktivujú dva valce motora) pracujúcim s prevodovkou S tronic.

testoval Václav Ptáček




Najmenšia limuzína od Audi

Audi rozšírilo svoju ponuku o ďalší prémiový počin, ktorý je zameraný na zákazníkov túžiacich po sedane so štyrmi kruhmi, ale model A4 je zatiaľ nedosiahnuteľný. Na jar mal sedan premiéru na autosalóne v New Yorku a na Slovensku bol predstavený v septembri. Ceny boli známe už od júna. Model sa vyrába v neďalekom maďarskom závode v Györi.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Vpredu dominuje veľká jednodielna maska a zaujme denné LED svietenie bi-xenonóvých svetlometov. Oproti A3 Sportback má sedan pozmenený predný nárazník. Bočná línia vozidla sa na úrovni zadných sedadiel začína plynule znižovať a ukončená je decentným spojlerom na veku batožinového priestoru. Po bokoch sa tiahnu dve hrany. Horná (Tornadolinie) spája predné svetlomety so zadnými. Dolná hrana (Dynamic Line) prebieha v spodnej časti nad prahmi. Dizajn zadnej časti je vydarený. Úzke a pretiahnuté svetlá do šírky majú svietiace LED diódy. V nárazníku sú odrazové sklíčka.

Na prvý pohľad môže prísť ku zámene s väčšou A4-kou, ale samozrejme sú tam výrazné rozdiely. Tvar svetlometov je podobný, ale LED denné svietenie má iný tvar. Nárazníky sú tiež rozdielne, ale hlavne rozmermi (dĺžka a rázvor) sú tieto dva modely odlišné. Pri pohľade zozadu sú iné svetlá a nárazník.

zväčšiť obrázok Porovnávacia tabuľka modelov:
Model A3 Sportback A3 Limousine A4 Limousine
Dĺžka (mm) -146 4456 +245
Šírka (mm) -11 1796 +30
Výška (mm) +9 1416 +11
Rázvor (mm) -1 2637 +171

Interiér

zväčšiť obrázok Na predných sedadlách sa od svojich sesterských modelov A3 nelíši, tie rozdiely sú v zadnej časti. Interiér je síce jednoduchý, ale zameraný na detaily a správne usporiadanie ovládacích prvkov určených pre posádku. Pri dotyku s použitými materiálmi cítiť kvalitu a precízne spracovanie tlačidiel a ovládačov. Pôsobivé je ich jemné presné cvakanie a chod. Priestor na predných sedadlách je vzdušný. Sedadlá sú pohodlné a ich rozsah nastavenia je dostatočný pre rôzne postavy. Ich vyhrievanie som ocenil v chladnom počasí, nábeh vyhrievania bol rýchly.

zväčšiť obrázok Kožený 4-ramenný volant sa drží dobre, má multifunkčné ovládanie (palubný počítač, rádio, hlasitosť, Bluetooth). Medzi otáčkomerom a rýchlomerom je veľký prehľadný farebný displej palubného počítača. Pod volantom sa okrem páčky smeroviek a stieračov nachádza tretia na ovládanie tempomatu, ktorého ovládanie je veľmi jednoduché. Z palubnej dosky trčia štyri pekne spracované prívody vzduchu, pri ktorých nastavovaní je počuť presné cvakanie. Výsuvný 5,8 palcový displej sa nachádza v strede palubnej dosky. Displej sa vysúva pri otočení kľúča v zapaľovaní a pri vytiahnutí kľúča sa zasunie. Grafické spracovanie displeja je prepracované a jeho vysúvanie/zasúvanie prebieha v tichosti. Zasunutie je možné aj tlačidlom, ktoré sa nachádza pod prívodmi vzduchu v rade tlačidiel. Tu sa nachádzajú aj tlačidlá režimu Start-Stop, výstražných svetiel a vypnutie ESC. Nižšie je ovládanie automatickej dvojzónovej klimatizácie a kúrenia resp. ventilácie. Farebné označenie a podsvietenie ovládačov nastavovania teploty je efektné.

zväčšiť obrázok Pred voliacou pákou sú dve odkladacie miesta na nápoje a priestor na odloženie napr. mobilu. Voliaca páka sa príjemne drží a je v kombinácii koža s hliníkovými prvkami. Za voliacou pákou sa nachádza zoskupenie tlačidiel MMI ovládania. Jeho ovládateľnosť je nenáročná a intuitívna, veľmi rýchlo sa dá zorientovať a dostať sa k údajom, ktoré chce vodič nastaviť. Pod ovládaním MMI sa nachádza tlačidlo elektromechanickej parkovacej brzdy a asistenta rozjazdu. Odkladacie priestory sú vo dverách, v lakťovej opierke, kde je aj prípojka AUX, a v schránke pred spolujazdcom. Tu sa nachádza CD mechanika s čítačkou kariet. Chýba schránka na okuliare v strope. Prepojenie mobilného telefónu cez rozhranie Bluetooth so systémom MMI je rýchle a pri telefonovaní je ovládanie jednoduché.

Na zadných sedadlách má sedan o 3 cm menej priestoru na hlavu naproti Sportbacku, čo je spôsobené zadným tvarom strechy modelu. Hraničnou postavou, ktorá si pohodlne sadne, je približne do výšky 180 cm. Potom nastáva problém s miestom na hlavu, podsúvanie sa na sedadle, dotýkanie sa kolenami o predné sedadlá. Kolega s výškou 195 cm si za seba nedokázal sadnúť a zavrieť dvere. Nevýhodou je aj tvrdý plast zozadu predných sedadiel. Ak sedí na zadných sedadlách osoba s dlhšími nohami a dotýka sa plastu kolenami, tak to pohodlné nie je. Mohol tam byť aspoň úložný priestor vo forme sieťky. Na zadné sedadlá si síce môžu sadnúť tri osoby, ale budú sa tlačiť. Zadná lakťová opierka má držiak na dva nápoje a nízky úložný priestor. Sedadlá sú sklopné a delené v pomere 60:40. V strede operadiel je otvor na prepravu dlhých predmetov.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Otváranie batožinového priestoru pomocou kľúča sa pri jednom stlačení len odistí, pri podržaní tlačidla sa celý otvorí, šikovné. Objem batožinového priestoru je slušných 425 litrov, pri sklopených zadných sedadlách 880 litrov. Limitovaný je sedanovským nakladacím otvorom. Na zatváranie veka batožinového priestoru slúži jeden úchyt na pravej strane, prijal by som ešte jeden aj na ľavej.



Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Štvorvalcový radový benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaným výfukovým turbodúchadlom má objem 1395 cm3. Výkon je 103 kW (140 koní) pri 5000 ot./min. a max. krútiaci moment 250 Nm pri 1500 - 3500 ot./min. Podstata motora je v systéme COD (cylinder on demand). Motor pri nízkom a strednom zaťažení, ako aj pri dobiehaní vozidla zotrvačnosťou deaktivuje druhý a tretí valec motora, čím sa zvyšuje jeho účinnosť. Otáčky musia byť medzi 1.400 až 4.000 ot./min a krútiaci moment medzi cca 25 a 75 Nm.

Ovládanie sa uskutočňuje pomocou axiálne posuvných púzdier na vačkových hriadeľoch, ktoré majú dva rozličné profily vačiek. Keď ich elektromagnetický aktuátor posunie na vačkovom hriadeli, nad nasávacími a výfukovými ventilmi druhého a tretieho valca rotujú tzv. nulové vačky. Tieto vačky kruhového profilu neotvárajú ventily, ktoré ventilové pružiny udržiavajú zatvorené, súčasne sa v príslušných valcoch deaktivuje vstrekovanie paliva. Aktívne valce 1 a 4 naproti tomu pracujú so zvýšenou účinnosťou, lebo sa prevádzkové body podsunú smerom k vyššiemu zaťaženiu. Pri intenzívnom stlačení pedála akcelerátora sa nulové vačky odsunú nabok a pôvodné vačky opäť aktivujú vypnuté valce. Proces prepínania trvá od 13 do 36 milisekúnd (podľa otáčok), korekcie vstrekovaním a škrtiacou klapkou ho zmäkčujú. Celý systém je najlepšie vidieť na tomto videu.

Škoda, že sa režim systému COD nezobrazuje na palubnom počítači ako to bolo v testovanom vozidle Volkswagen Polo BlueGT. Takto som nevedel kedy systém pracuje, lebo prejav chodu motora na 2 valce nie je počuť a nie sú ani cítiť zvýšené vibrácie. Potom sa nastoľuje otázka, či je ním vozidlo naozaj vybavené, ale importér ma uistil, že vozidlo týmto systémom naozaj disponuje. Aspoň som nemal stále nalepený pohľad na palubnom počítači a mohol som sa plne venovať dianiu okolo vozidla. Motor má tichý kultivovaný chod a jeho svižnosť je dostatočná napr. pri predbiehacích manévroch.

zväčšiť obrázok S motorom pracuje 7-stupňová dvojspojková automatická prevodovka S-tronic, ktorej v podstate nemám čo vytknúť. Režim D je zameraný skôr na šetrenie spotreby paliva, kedy sa snaží prevodovka čo najskôr radiť na čo najvyššie prevodové stupne. Pri režime S necháva točiť motor do vyšších otáčok kým preradí na vyšší stupeň. Ďalej je tu aj možnosť samostatného radenia si v režime M, kedy si vodič sám preraďuje stupne voliacou pákou. Šikovný pomocník je asistent rozjazdu, ktorý som veľmi ocenil pri jazde preplneným mestom, kedy som sa vozidlom posúval vždy len o kúsok. Pri aktivovanom asistente rozjazdu sa pri zabrzdení automaticky aktivuje parkovacia brzda a tým pádom netreba stáť na brzdovom pedáli a oslňovať vodiča stojaceho za mnou. Pri rozjazde stačí stlačiť plynový pedál a vozidlo sa automaticky odbrzdí.

V priebehu testu som najazdil 510 km (orientačne: v meste 290 km a zvyšok po okresných cestách cez dediny), s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km. Po najazdených 180 km v preplnenom hlavnom meste bola dlhodobá priemerná spotreba na hodnote 8,4 l/100 km, čo je voči tabuľkovým hodnotám, ktoré udáva výrobca celkom rozdiel. Spotreba pri jazde po okresných cestách cez dediny sa pohybovala v rozmedzí 5,0 až 5,4 l/100 km. Výrobca udáva hodnoty spotreby: mesto 5,9 l/100 km, mimo 4,1 l/100 km a kombinovaná 4,7 l/100 km.

Namerané otáčky pri rôznych rýchlostiach: 50 km/h - 1400 ot./min. (5-prev. stupeň), 90 km/h - 1600 ot./min. (7-prev. stupeň), 110 km/h - 2000 ot./min. (7-prev. stupeň).

Podvozok

zväčšiť obrázok Náprava vpredu je zo vzpier McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym, torzným stabilizátorom. Zadná náprava je štvorprvková, s oddelenými pružinami a tlmičmi, doplnená priečnym, torzným stabilizátorom.

Komfortne ladený podvozok ma ničím negatívnym neprekvapil. Odpruženie filtruje nerovnosti s prehľadom, odhlučnenie tiež chválim, čiže posádka si môže užívať nerušene pohodlnú jazdu. Pri prejazdoch zákrutami sú náklony karosérie minimálne.


Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Vozidlo je sériovo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, brzdový asistent, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag na strane vodiča, Audi pre sense basic - preventívne opatrenie pred hroziacim nebezpečenstvom, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX so systémom Top Tether s deaktivátorom airbagu.

Testami Euro NCAP prešla A3-ka v 3-dverovej verzii, kde získala plný počet hviezdičiek (95% - dospelí cestujúci, 87% - deti, 74% - chodci, 84% - bezpečnostné asistenčné systémy) a tak predpokladám, že A3 sedan by dopadol rovnako dobre.


Obstarávacia cena (spracované dňa 19.11.2013 z aktuálneho cenníka, ceny s DPH)

Základná cena modelu:
A3 Limousine 1.4 TFSI Attraction
(92 kW, 6-st. man.)
22.890 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
A3 Limousine 1.4 TFSI Attraction
(103 kW, S tronic)
26.050 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
A3 Limousine 1.4 TFSI Attraction
33.190 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; EDS; ASR; ESC; brzdový asistent; Audi pre sense basic; airbag vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; kolenný airbag na strane vodiča; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX; Audi hold assist - asistent rozbehu pri stúpaní; kontrola tlaku v pneumatikách
Interiér:
elektrické ovládanie okien; stĺpik volantu nastaviteľný vo dvoch smeroch; elektromechanická parkovacia brzda; elektromechanické servoriadenia; štandardné sedadlá vpredu, manuálne výškovo nastaviteľné; operadlo zadných sedadiel delené a sklápateľné; látkové poťahy sedadiel Marathon; Start-Stop systém
Exteriér:
spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané, kryty lakované vo farbe karosérie; determálne sklá; tretie brzdové svetlo; svetelný a dažďový senzor
Výbava za príplatok k základnej cene: • alarm s ochranou proti odtiahnutiu = 450,00 €
• bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi = 1091,00 €
• Bluetooth rozhranie = 337,00 €
• disky z ľahkých zliatin 7,5J x 17, 5-lúčové, Stern-dizajn, pneu 225/45 R17 = 1294,00 €
• Komfort paket ( komfortná autom. klimatizácia, akustický parkovací systém vzadu, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat) = 874,00 €
• MMI Rádio (výsuvný 5,8˝ displej, samostatné MMI-ovládanie a Car-menu, CD-mechanika, čítačka kariet, podporuje MP3 WMA, prípojka AUX-IN = 478,00 €
• ozdobné lišty z lešteného hliníka okolo okien = 181,00 €
• palubný počítač s farebným displejom = 129,00 €
• predĺžená záruka 2+1 do 90.000 km = 0,00 €
• priestor na prepravu dlhých predmetov vzadu, so stredovou opierkou a držiakom na poháre = 174,00 €
• Style paket (stredová opierka rúk vpredu, palubný počítač, disky alu 6,5x16 10-lúčové, volant kožený 4-ramenný, MMI rádio, 8 reproduktorov) = 809,00 €
• svetlomety do hmly = 185,00 €
• volant - kožený, multifunkčný, 4-ramenný = 406,00 €
• lak - gletscherweiss metal = 732,00 €

Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 19.11.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Pri hľadaní prémiového konkurenta do porovnania sa našiel len Mercedes CLA.

Značka a model Audi A3 Limousine Mercedes CLA
Motor 1.4 TFSI COD 180
Palivo benzín benzín
Stupeň výbavy Attraction -
Zdvihový objem motora 1395 1595
Uloženie / počet valcov R/4 R/4
Preplňovanie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 103/5000 90/5000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 250/1500-3500 200/1250-4000
Prevodovka 7-stupňová dvojspojková 7-stupňová dvojspojková *
Pohon predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 217 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 8,4 9,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,7 5,5
Emisie CO2 (g/km) 109 129
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1250 1430
Dĺžka (mm) 4456 4630
Šírka (mm) 1796 1777
Výška (mm) 1416 1432
Rázvor (mm) 2637 2699
Počet dverí/miest 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 425 470
Záruka 2 roky / bez obmedzenia km 2 roky / bez obmedzenia km
Cena modelu bez príplatkov (€) 26.050 27.990
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 33.190 35.526
* - za príplatok 2184 €

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • Mercedes CLA
  • nemá: akustický parkovací systém vzadu, 8 reproduktorov (má 6), systém cylinder on demand (COD)


    Záverečné hodnotenie

    Myslím, že model A3 sedan je podarené vozidlo. Dizajn je elegantný, zadná časť vozidla je atraktívna a vynikla aj jeho žiarivá biela farba laku. Model je zameraný na zákazníkov, ktorí si chcú kúpiť prvú prémiovú limuzínu. Slovíčko prémiová je oprávnené, nakoľko spracovanie a jednotlivé detaily a materiály vozidla sú prepracované, tak isto ako použitá technika. Samozrejme za kvalitu sa platí. Európanom moc sedany nie sú pochuti, čiže hlavné predaje sa budú odohrávať skôr mimo nášho kontinentu.

    Z hľadiska priestoru na hlavu pre vyššie postavy na zadných sedadlách to až taká sláva nie je, čo je daň za zvažujúcu sa zadnú časť vozidla. Motoricky ide o zaujímavý počin so systémom COD, akurát tým, že sa ten režim nezobrazoval, tak neviem posúdiť jeho využitie. Nameraná spotreba v meste 8,4 l/100 km, je naproti 5,9 l/100 km, ktoré udáva výrobca o dosť vyššia, čo sa ale môže zlepšiť, nakoľko testované vozidlo malo najazdených zatiaľ len 1600 km.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ďalšie testy AUDI:
    Test Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Style Ambition
    Test Audi A3 1.4 TFSI Style Ambition
    Test Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Ambition
    Test Audi A4 2.0 TDI Prestige
    Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
    Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
    Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A1 1.6 TDI Ambition

    Dňa: 02.12.2013
    Redaktor: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]