Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: Vývojový Ford Focus so vznetovým motorom s veľmi nízkou úrovňou emisií škodlivín
27. november 2001 @ 17:00:54 CET, poslal r.blaho

FORD Spoločnosť Ford Motor Company predstavila vývojový model Focus so vznetovým motorom, spĺňajúcim mimoriadne prísne emisné limity tzv. kalifornské normy ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle), ktoré začnú platiť až v roku 2007.

Emisné limity ULEV II, ktoré začnú platiť v roku 2007, predpokladajú zníženie množstva NOx a pevných častíc vo výfukových plynoch v porovnaní s dnes platnými limitmi asi o 90 percent.
Vývojový Ford Focus tieto limity bez problémov spĺňa už dnes, pričom jeho dynamické vlastnosti zostali v porovnaní s východiskovým modelom nezmenené. Vychádza z bežného modelu poháňaného moderným dieselovým motorom radu Duratorq s objemom 1,8 s priamym vstrekovaním paliva systémom „common-rail“ druhej generácie.
Prísne limity dokáže splniť predovšetkým vďaka veľmi efektívnej redukcii častíc NOx v katalyzátoroch a účinným filtrom zachycujúcim pevné častice, hlavne sadze. V katalyzátoroch dochádza za pomoci čpavku k vyviazaniu oxidov dusíka NOx z výfukových plynov. V praxi sa ukázalo, že vodný roztok močoviny je na tieto účely ideálnym zdrojom čpavku. V presne stanovenom okamihu je preto zriedená močovina vo forme veľmi jemných kvapiek rozprašovaná do katalyzátora. Močovina, ktorá je uložená v malých nádobkách (asi ako zmes ostrekovača čelného skla), je nehorľavá a bez zápachu.
Pre pravidelné doplňovanie močoviny pre ekologický Ford Focus sú určené špeciálne zdvojené pištole pri čerpacích stojanoch nafty. Pri spoločnom doplňovaní nafty a močoviny sa samostatné nádrže obidvoch kvapalín plnia súčasne, takže vodič nemusí kontrolovať zvlášť stav močoviny a poprípade zastavovať na čerpacej stanici kvôli jej samostatnému doplneniu.
„Využitie močoviny v našich moderných dieselových motoroch typu „common-rail“ nám dovoľuje pri nezmenených výkonových parametroch, docieliť predtým nedosiahnuteľnú čistotu výfukových plynov,“ hovorí Dick Baker, špecialista pre vývoj dieselových motorov. „Našim cieľom teraz teda je vyvinúť efektívnu infraštruktúru pre spoločné doplňovanie nafty a močoviny. Na tomto projekte pracujeme spolu s mnohými ďalšími zainteresovanými firmami a máme už pripravený program, v rámci ktorého budú vybrané čerpacie stanice vybavené stojanmi so zdvojenými tankovacími pištoľami, umožňujúcimi spoločné plnenie obidvoch kvapalín. Tento program by mal byť výrazným impulzom na masovejšie rozšírenie automobilov produkujúcich minimálne množstvo oxidov dusíka NOx.“
Efektívny mechanický filter, v ktorom sa zachytávajú pevné častice, predovšetkým sadze bol vyvinutý priamo vo Forde.
„Ekologický Ford Focus nám ukazuje, čo sa dá v budúcnosti urobiť pre maximálnu čistotu výfukových plynov moderných dieselových motorov, bez toho, aby sa to dotklo ich obdivuhodnej hospodárnosti,“ hovorí Dick Baker.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /FORD/