Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: Panda Hydrogen
03. marec 2006 @ 07:34:36 CET, poslal j.čík

FIAT Automobil Panda Hydrogen, prototyp poháňaný vodíkovými palivovými článkami, bol navrhnutý so zámerom chrániť životné prostredie, čo je jednou zo základných priorít Fiatu pri vývoji nových modelov.

Panda Hydrogen je naozajstný vodíkový prototyp s robustným, spoľahlivým hnacím systémom. Veľmi dôležité je, že jeho výkonnosť a vnútorný priestor sú porovnateľné s tým, čo ponúka jeho klasická verzia. Je to výsledok spolupráce spoločností Fiat Auto, Centro Ricerche Fiat a Fiat Powertrain Research & Technology. Projekt je podporovaný ministerstvom pre výskum a životné prostredie. Bol vyvinutý v spolupráci so špičkovými, takmer len talianskymi dodávateľmi komponentov.

Na rozdiel od iných prototypov s palivovými článkami v sebe Panda Hydrogen zahŕňa kompletný systém zaistenia energie, tj. nemá batériu pre uchovanie elektrickej energie. Nový systém palivových článkov (generátor elektrickej energie) je schopný dodávať veškerú energiu požadovanú elektrickým motorom pre zaistenie skvelých jazdných vlastností vozidla. Táto nová generácia systému palivových článkov poskytuje pri generovaní energie veľmi vysokú účinnosť. Systém sestává predovšetkým z troch palivových článkov, ktoré vyrába Nuvera (taliansko-americká spoločnosť a líder v oblasti palivových článkov), inovatívneho turbodúchadla pre prísun vzduchu k palivovým článkom a zo zvlhčovacieho a chladiaceho systému pre ovládanie reagujúcich plynov a z prídavných zariadení – všetko vyvinuté v rámci Fiat Group.

Systém palivových článkov je v Pande Hydrogen umiestnený pod podlahovým panelom. Palivové články sa skladajú z niekoľko článkov spojených sériovo. Vovnútri článkov sa nechávajú za pomoci katalyzátoru reagovať molekuly vodíku a kyslíku, pričom vzniká voda a teplo. Elektrická energia je generovaná s veľmi vysokou účinnosťou a samotné vozidlo nevytvára žiadne emisie.

Do systému generovania elektrickej energie sa privádza vodík pod tlakom 1,5 baru a kyslík obsiahnutý vo vzduchu. Elektrická energia sa vyrába s takou účinnosťou, že sa dá dosiahnuť 60% pri iba 20% maximálneho výkonu. Palivové články inštalované v Pande Hydrogen sa taktiež vyznačujú vynikajúcimi prevádzkovými vlastnosťami pri nízkych teplotách a relatívne jednoduchou konštrukciou, vďaka čomu sú obzvlášť vhodné pre výrobu ľahkých, robustných a spoľahlivých generátorov využiteľných pre automobily.

Striedavý trojfázový asynchrónny elektromotor a prevodovka sú umiestnené v motorovom priestoru spoločne s rôznym príslušenstvom nutným pre fungovanie systému ako celku.

Vodík, ktorý sa privádza do palivových článkov, je skladovaný pod tlakom 350 barov v nádrži vyrobenej z kompozitného materiálu, ktorá je umiestnená pod podlahovým panelom v zadnej časti vozidla. Sú preto zachované všetky charakteristické vlastnosti priestoru pre cestujúcich z modelu Panda včetne dostatočného priestoru pre štyroch pasažierov.

Motor s palivovými článkami inštalovaný v Pande Hydrogen môže dosiahnuť maximálneho výkonu 60 kW, čo umožní vozidlu vyvinúť maximálnu rýchlosť viac ako 130 km/h so zrýchlením 50km/h v priebehu 5 sekúnd. Auto môže taktiež ľahko zdolať pri rozjazde stúpanie 23%.

Kapacita vodíkovej nádrže zaručuje Pande Hydrogen dojazd v mestskom provozu cez 200 km. Dotankovanie je veľmi rýchle a trvá menej ako 5 minút, čo je porovnateľné s dotankovaním automobilu na metán.

Panda Hydrogen je najnovší výsledok technologickej vývojovej línie, v ktorej spoločnosti Fiat Group zohrávajú vedúcu úlohu v oblasti alternatívnych hnacích jednotiek s minimálnym dopadom na životné prostredie.

Pohonné systémy palivových článkov síce nebudú pred koncom budúceho desaťročia široko dostupné, ale Fiat je aktivní pri ich vývoji a aplikáciach už niekoľko rokov. Boli sme toho svedkami v roku 2001 pri predstavení Seicenta “Elettra H2 Fuel Cell” a neskôr Seicenta Hydrogen. Panda Hydrogen teraz prebrala štafetu a jej cieľom bude posunúť výskum zo štádia laboratórneho prototypu k vozidlu, ktoré sa bude môcť skúmať už v prevádzkových podmienkach.

V roku 2006 začne demonštračná fáza menších vozových parkov Pandy Hydrogen. Po nej potom budú nasledovať rozsiahle demonštračné programy presadzované a podporované Európskou úniou a talianskymi ministerstvami a regiónmi. Konečným cieľom je uviesť takéto vozidlá na trh za 15-20 rokov.

Zdroj: FIAT SR s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /FIAT/