Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily nákladné: VOLVO FM9
29. január 2002 @ 12:38:51 CET, poslal i.pivoluska

VOLVO TRUCKS Okrem ťažkých diaľkových nákladných vozidiel Volvo zaradilo do svojho programu aj menšie vozidlá, úplne nové FM9 s novým motorom D9A, ktorý používa rovnakú základnú technológiu ako motor D12. Nahrádza doterajšie sedem- a desaťlitrové vznetové motory a reprezentuje ďalší produkt spoločnosti, ktorý Volvo uviedlo v závere minulého roka.


Nové motory tried 9 a 12 litrov samozrejme spĺňajú náročné ekologické predpisy EURO 3 a spolu predstavujú deväť variantov na pohon truckov v ťažkej triede s výkonom od 260 až po variant s výkonom 500 koní. Motor D9A je určený na pohon truckov typu FH s výkonmi od 260 do 340 koní, pričom je o 80 kg ľahší ako jeho predchodca - motor D10. Navyše je ekologickejší a hospodárnejší. Ovplyvnila to najmä revolučná výrobná technológia presného odlievania, ktoré už nevyžaduje priveľa mechanického obrábania. Pohon ventilového rozvodu je ozubeným súkolesím a celé toto ústrojenstvo je umiestnené v zadnej časti motora s možnosťou výstupu krútiaceho momentu až do veľkosti 1000 Nm na pohon vedľajších agregátov. Konštruktéri uplatnili na tomto motore ďalšiu hodnotnú myšlienku – motorovú brzdu VEB (Volvo Engine Brake), čím sa zlepšila bezpečnosť jazdy a samozrejme predĺžila sa životnosť mechanických bŕzd.

Rovnako rad FM, podobne ako FH, má tri typy podvozkov: ťahač, pevný podvozok a podvozok pre stavebné nadstavby. Stavebné podvozky sú riešené ako 4x4 a 6x6, 6x4 a 8x4. Kotúčové brzdy na všetkých kolesách sú pri verziách so vzduchovým pružením, čím sa ušetrilo na pohotovostnej hmotnosti až 160 kg. Rovnako sa osvedčili palivové nádrže tvaru „D“, ktoré majú optimálny objem a maximálne využívajú priestor medzi prednou a zadnými nápravami.

Vozidlá radu FM9, podobne ako FH, môžu byť vybavené informačným systémom DYNAFLEET, ktorý zjednodušuje komunikáciu medzi vodičom a domovskou základňou.

Model FM9, podobne ako FH12, používa prevodovku s automatickým systémom zaraďovania prevodových stupňov nazvaný I-Shift. Prevodovka je zaujímavá hlavne tým, že vozidlo používa mechanickú prevodovku bez synchronizácie je 12 stupňov, pritom ich zmena sa deje úplne hladko a jemne a automatika si vyberie ten najoptimálnejší stupeň, ktorý je najvýhodnejší a najekonomickejší na danú situáciu. Pričom podľa odberu výkonu motora si elektronický systém naprosto presne riadi jednotlivé zmeny stupňov. Samozrejme, že tento systém zmeny prevodových stupňov výrazne zhospodárni jazdu. Napríklad vynikajúce je, že systém na základe hospodárneho programu a zaťažení vozidla si sám navrhne najvýhodnejší stupeň, s ktorým odštartuje. Ovládacia páka prevodovky je ergonomicky výhodne umiestnená. Aby bola jej poloha pri každom posuve sedadla najvýhodnejšia, je pripevnená k pravému boku sedadla tesne nad motorovým tunelom. Vodič môže voliť zmenu prevodových stupňov sekvenčným spôsobom ako v prípade osobných automobilov s automatickou, sekvenčnou prevodovkou. Zmena automatického programu na manuálny je veľmi jednoduchá, iba posunom zaraďovania do príslušnej polohy označenej „A“ alebo “M“. Program prevodovky a zaradené stupne sa znázorňujú na displeji prístrojového panelu.
Na otázku, ako hladko sa preraďujú prevodové stupne v systéme I-Shift, hoci prevodovka nemá synchronizáciu, šéfkonštruktér Eskil Sturesson odpovedal: „Motor si synchronizáciu preraďovania určuje sám, pretože zmenu prevodového stupňa vykoná presne pri najoptimálnejších otáčkach, kedy stupne zapadnú do seba tak, že synchronizácia nie je potrebná. Elektronika spojená s mechanikou opäť zvíťazili nad človekom za volantom. Pritom prevodovka je o 15 cm kratšia a zhruba o 70 kg ľahšia. My sme presvedčení, že týmto systémom Volvo prekoná odpor väčšiny vodičov proti automatickému preraďovaniu prevodových stupňov.“ Systém I-Shift nielenže zlepšuje pohodlie vodiča, ale zvyšuje bezpečnosť jazdy. Navyše tento nový systém zmeny prevodových stupňov šetrí palivo. Prevodovka je ľahšia, stupne sa preraďujú pri optimálnejších podmienkach práce motora a znížilo sa vnútorné trenie v prevodovke vylúčením synchronizačných spojok. Systém umožňuje tiež samočinné zaradenie neutrálu, keď vodič uvoľní nohu z plynového pedálu. Kulisa páky zaraďovania má taktiež špeciálnu polohu na zaradenie zvlášť pomalých stupňov pri veľkom zaťažení a pri značnom stúpaní. Navyše je tu tlačidlo, ktoré má ekonomickú a výkonovú prevádzku. Symbol „E“ (Economic) sa uplatní pri jazde na rovinách, alebo miernych stúpaniach, pri náročnejších stúpaniach je vhodné zvoliť program „P“ (Power).


Súvisiace správy

Najčítanejšie /VOLVO TRUCKS/