V rámci ďalšieho zvyšovania konkurencieschopnosti vozidiel AVIA sú vozidlá radu D60/90 alternatívne vybavované motormi Cummins ISBe s výkonom 99 a 110 kW, čím sa stávajú plne zrovnateľné s vozidlami iných európskych výrobcov. Výroba tejto verzie bola zahájená v auguste 2001 a je určená prednostne pre trhy krajín Európskej únie. V ďalšej fáze je pripravovaná verzia s výkonom 123 kW.
Motory radu ISBe boli vyvinuté novo založenou spoločnosťou EEA (Europe Engine Alliance), združujúcou firmy Cummins, Iveco a New Holland, s cieľom získania špičkových parametrov štvor a šesťvalcových motorov splňujúcich požiadavky predpisov EHK R49-03 (Euro 3) a tvoriacich základ pre ďalšie vývojové kroky.
Motory dodávané firmou Cummins sú označované typom ISBe 135 30, 150 30 a 170 30, kde prvé trojčíslie označuje hrubý výkon v koňoch. Tieto pohonné agregáty sú súčastne montované okrem vozidiel AVIA modelového radu D do vozidiel DAF a Leyland radu LF. Iveco označuje túto radu motorov spoločne názvom Tector a vybavuje nimi radu EuroCargo.
Medzi hlavné konštrukčné prvky týchto motorov patrí stavebnicové usporiadanie štvor a šesťvalcových motorov so zhodnými valcovými jednotkami, blokmi valcov s opracovanými trecími plochami bez vložiek, štvorventilovou technikou, umiestnením rozvodového mechanizmu spolu s pohonom hlavných agregátov pri zotrvačníku a vstrekovaním paliva systému Common Rail s elektronickou riadiacou jednotkou umožňujúcou okrem jej základných funkcií aplikovať aj diagnostiku motora a sledovanie prevádzkových parametrov vozidla. Veľká pozornosť bola venovaná taktiež potlačovaniu možných zdrojov hluku, čo je viditeľné na novom riešení upevnenia olejovej vane alebo spodnej výstuhy bloku valcov.
Výkonnostné parametre motorov sú podriadené prvoradému zámeru maximálnej pružnosti, prejavujúcim sa plochou momentovou krivkou, kde maximálny krútiaci moment je dosahovaný v širokom spektre otáčok od 1200 do 1600 ot./min. a s jeho pomalým poklesom, kde ešte pri 1200 ot./min. je dosahované 90% jeho maxima. Výsledkom tohto parametru je okrem dobrého pocitu vodiča, že motor má „dobrý ťah“ a nie je nutné často radiť, aj dobrá dynamika vozidla, priaznivá spotreba pohonných hmôt a nízka hladina hluku v kabíne.
Inštalácia motoru ISBe vo vozidle D60/90 so sebou priniesla celú radu zmien, ktoré sa priamo dotýkajú inštalácie vlastného agregátu a úprav chladiacej sústavy, sania, výfuku, palivovej sústavy, použitiu novej spojky, nového riadenia, novej elektrickej inštalácie s upraveným združeným prístrojom. Úpravy sa dotýkajú aj rámu s novou priečkou pod motorom, inštalácie čerpadla, posilňovača riadenia, brzdovej inštalácie a protihlukových krytov.
Technické parametre:
Typ motora |
ISBe 135 30 |
ISBe 150 30 |
ISBe 170 30 |
|
radový, vznetový s priamym vtrekovaním, preplňovaný trubodúchadlom, s chladičom plniaceho vzduchu, chladený kvapalinou |
Vŕtanie [mm] |
102 |
Zdvih [mm] |
120 |
Zdvihový objem [ccm] |
3922 |
Počet valcov |
4 |
Počet vent ilov |
16 |
Kompresný pomer |
17,0 |
17,0 |
17,3 |
Max. výkon [kW/ot.] |
99/2500 |
110/2500 |
123/2500 |
Max. krútiaci moment [Nm/ot.] |
500/1200 - 1600 |
550/1200 - 1600 |
600/1200 - 1600 |
Vstrekovanie |
Bosch HPCR |