Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily osobné: Najúspornejší Land Rover všetkých čias bez príplatku
30. júl 2009 @ 08:53:13 CEST, poslal o.mauer

LAND ROVER •Jediné SUV na slovenskom trhu so systémom STOP/ŠTART v štandardnej výbave pre všetky dieselové verzie s manuálnou prevodovkou
•Zníženie spotreby paliva až o 0,7 litra na 100 km (10 %) a zníženie emisií CO2 o 8% v rámci kombinovaného jazdného cyklu podľa EU4
•Technológia Stop/Štart nemá žiaden vplyv na charakteristické schopnosti pre jazdu v teréne
•Na Slovensku je model Freelander 2 so systémom STOP/ŠTART k dispozícii v cene od 23 250 Eur bez DPH

Už neraz automobilka Land Rover dokázala, že to myslí s ekológiou svojich produktov naozaj vážne. Land Rover Freelander 2 TD4_e je najúspornejším modelom značky Land Rover, ktorý bol doteraz vyrobený. S inteligentným systémom Stop/Štart je prvým sériovo vyrábaným vozidlom vybaveným technológiou z programu „e_TERRAIN TECHNOLOGIES“, ktorým značka Land Rover spoločne označuje súbor konštrukčných prvkov a riešení, znižujúcich negatívny dopad na životné prostredie.

Princíp je jednoduchý – vo väčšine prípadov, keď beží pohonná jednotka na voľnobeh, nie je vôbec potrebná. Zbytočne tak spotrebúva palivo a produkuje emisie. Systém STOP/ŠTART automaticky vypne-naštartuje pohonnú jednotku a tak znižuje čas chodu vo voľnobehu.

V rámci štandardného meracieho cyklu podľa EU4 sú emisie CO2 modelu Freelander 2 TD4_e znížené o 8% v porovnaní s bežným modelom Freelander 2 s naftovým motorom TD4 a manuálnou prevodovkou. Navyše, v ďalších testoch inžinieri značky Land Rover namerali reálnu úsporu paliva približujúcu sa v hustej mestskej premávke k 20 %, v kombinovanom režime ide o zníženie o 10 %.

Zlepšenie o 8 % predstavuje redukciu emisie CO2 o 15g/km oproti štandardnému modelu Freelander 2 TD4 s manuálnou prevodovkou (z 194 g/km na 179 g/km). Spotreba paliva sa znížila zo 7,5 litra na 100 km na 6,8 litra na 100 km - čo predstavuje úsporu 0,7 litra nafty na každých 100 km. Tento rozdiel je zásluhou viacerých konštrukčných opatrení, ako napríklad nový indikátor optimálneho radenia, zmenený softvér riadiacej jednotky motora a použitie pneumatík s nižším odporom.

Systém Stop/Štart
Nový systém Stop/Štart značky Land Rover výrazne znižuje spotrebu paliva pri jazde v meste a na krátke trasy. Za vhodných podmienok sa motor vozidla automaticky vypne, čím sa znižuje objem emisií výfukových plynov a šetrí sa palivo, ktoré by sa inak zbytočne spotrebovalo pri chode motora na voľnobeh. Motor sa automaticky opäť naštartuje, ak sa vodič s vozidlom chce pohnúť.

Aby systém Stop/Štart neznižoval komfort ovládania a životnosť komponentov vozidla, bolo potrebné vytvoriť sofistikovaný manažment systému. Na automatické vypnutie motora je potrebné, aby vozidlo bolo pokoji, radiaca páka v polohe neutrál a spojkový pedál úplne uvoľnený. Motor sa opätovne naštartuje, keď vodič stlačí spojkový pedál; kým vodič zaradí prvý prevodový stupeň, motor už normálne beží. Systém Stop/Štart sa aktivuje automaticky pri každom zapnutí zapaľovania v prípade, že ho vodič manuálne nevypne spínačom na prístrojovom paneli.

Opatrenia na zníženie spotreby paliva

Spolu s inteligentným systémom Stop/Štart je Freelander 2 TD4_e vybavený aj ďalšími konštrukčnými modifikáciami, ktoré pomáhajú znižovať spotrebu paliva a emisiu CO2. V združenom prístroji pribudlo nové kontrolné svetlo, ktoré rozsvietením indikuje vodičovi, že zaradením vyššieho prevodového stupňa sa zníži spotreba paliva. Táto funkcia je aktívna v celom prevádzkovom rozsahu motora.

Vylepšený softvér riadiacej jednotky motora znižuje emisiu CO2 bez obmedzenia typických mimoriadnych schopností modelov Land Rover pre jazdu v akomkoľvek teréne. Inžinieri značky Land Rover okrem toho spolupracovali aj s výrobcami pneumatík pri znížení valivého odporu, čo prispelo k ďalšej úspore paliva. Charakteristiky pneumatík boli optimalizované pre všetky rozmery, ktoré sa používajú na modeloch Freelander 2.





SYSTÉM LAND ROVER STOP/ŠTART V DETAILOCH:

Systém Stop/Štart je výsledkom intenzívneho konštrukčného programu, ktorý sa dotýka prekvapujúco veľkého počtu systémov a komponentov vozidla.

Optimalizovaný proces vypínania a štartovania motora
Inžinieri značky Land Rover venovali veľkú pozornosť zlepšeniu prevádzkových vlastností motora v zmenených podmienkach. Na potlačenie vibrácií znižujúcich komfort pri zastavovaní naftového motora je Freelander 2 TD4_e vybavený automaticky riadeným znižovaním otáčok a postupným jemným zastavením dodávky paliva, v procese zastavovania motora sa súčasne vypne alternátor aby sa znížilo zaťaženie motora. Úpravy softvéru a zmenená kalibrácia motora umožnili pokojnejšie zastavovanie motora, výrazné vibrácie pri štartovaní sa podarilo znížiť modifikovaným zavesením a vnútornou úpravou motora.

Neznížená životnosť
Zvýšený počet cyklov stop-štart počas životnosti modelu Freelander 2 TD4_e vedie k intenzívnejšiemu používaniu dotknutých komponentov vozidla, preto bolo prioritou konštrukčného tímu zvýšenie ich životnosti. Konštruktéri vyvinuli nový, výkonnejší štartér, nový veniec zotrvačníka, novú spojkovú lamelu a použili akumulátorovú batériu so sklenenými absorpčnými mriežkami. Tieto nové komponenty zabezpečujú, že Freelander 2 TD4_e má nezmenenú vysokú výkonnosť pre jazdu v teréne, charakteristickú pre modely Land Rover, a že systém vždy pracuje rýchlo a spoľahlivo.

Výkonnejší elektromotor štartéra
Výrazne častejšie zastavovanie a štartovanie motora kladie zvýšené nároky na elektromotor štartéra, pri ktorom sa predpokladá trojnásobne vyššie namáhanie počas životnosti vozidla. Kvôli zvýšeniu životnosti boli na elektromotore spúšťača s výkonom 2 kW uskutočnené viaceré konštrukčné zmeny, napríklad výrazne sa zväčšila náplň mastiacej vazelíny elektromotora, nové odolnejšie kontakty z medeno-wolframového materiálu zvyšujú odolnosť cievky elektromagnetu vysúvania pastorka voči opotrebovaniu.

Nový veniec zotrvačníka
Všetky modely TD4_e majú nový veniec zotrvačníka ktorý odoláva zvýšenej frekvencii štartov. Veniec je pripevnený k zotrvačníku motora a pri každom štartovaní prichádza do kontaktu s elektromotorom spúšťača. Nový veniec zotrvačníka je vyrobený z tvrdšej ocele, materiál obsahuje o vyše 25 % väčší podiel uhlíka na zvýšenie životnosti.

Nová spojková lamela
Modely Freelander s naftovým motorom a manuálnou prevodovkou boli od začiatku vybavené dvojhmotovým zotrvačníkom na zlepšenie komfortu pri štartovaní a zastavovaní motora, ako aj pri jazde malou rýchlosťou. Pre model Freelander TD4_e bola vyvinutá nová spojková lamela zo špeciálneho materiálu, odolávajúca sedemnásobne vyššiemu tlaku, čím sa zabezpečuje zlepšenie životnosti aj pri výrazne zvýšenom počte štartov.

Akumulátorová batéria so sklenenými absorpčnými mriežkami
Novo vyvinutá akumulátorová batéria obsahuje absorpčné rohože zo sklených vlákien (AGM), ktoré zabezpečujú vyššiu hustotu energie, lepšiu nabíjaciu charakteristiku a redukujú vnútorné opotrebovanie batérie pri intenzívnejšom namáhaní. Elektrolyt batérie je absorbovaný v mikroporóznych separátoroch z jemných sklenených vlákien, ktoré umožňuje rekombináciu a funkciu batérie s vyšším tlakom elektrolytu a súčasne zvyšujú aj mechanickú odolnosť batérie, čím predlžujú jej životnosť.

Inteligentné technológie
Značka Land Rover sa tradične sústreďuje na zavádzanie vhodných inteligentných technológií a ani Freelander 2 TD4_e nie je v tomto smere výnimkou. V hustej premávke, kde systém Stop/Štart často vypína motor, vďaka použitiu týchto technológií nedochádza k ovplyvneniu nijakých funkcií vozidla, takže audiosystém, navigačný systém, klimatizácia, systém Bluetooth, palubný počítač a ostatné elektronické systémy vozidla pracujú naďalej aj pri automaticky vypnutom motore. Na zabezpečenie nepretržitej funkcie všetkých systémov vozidla pri vypnutom motore boli vyvinuté nové technické prvky, ako napr. modul stabilizácie napájania, systém monitorovania akumulátorovej batérie, senzor podtlaku brzdovej sústavy a modifikovaná klimatizačná sústava.

Modul stabilizácie napájania
Modul stabilizácie napájania monitoruje systémy vozidla, ktoré majú zásadnú dôležitosť pre bezpečnosť a komfort posádky, pričom zabezpečuje napájanie elektronických komponentov vozidla elektrickým prúdom počas cyklu stop-štart takým spôsobom, aby spoľahlivo pracovali aj pri náhlom výraznom poklese napätia akumulátorovej batérie.

Použitá technológia je účinnejšia ako priamy menič napätia, zvyšujúci napätie v elektrickej sústave vozidla na potrebnú úroveň, pretože umožňuje aj krátkodobé nezávislé napájanie dôležitých komponentov až po dobu piatich sekúnd.

Systém monitorovania akumulátorovej batérie
Tento systém monitoruje „kondíciu“ akumulátorovej batérie, aby systém Stop/Štart mohol spoľahlivo fungovať. Systém je neustále aktívny a meria rozličné faktory, ako napríklad prirodzené opotrebovanie batérie, vonkajšia teplota, proces nabíjania a vybíjania, či momentálne napätie. Na základe týchto údajov vyhodnocuje, či je k dispozícii dostatočné množstvo elektrickej energie na efektívnu činnosť systému Stop/Štart.

Ak niektorá z týchto hodnôt dosahuje nízke parametre, systém Stop/Štart sa vyradí z činnosti a motor ostáva nepretržite aktívny, prípadne sa sám naštartuje a beží, až kým sa batéria nedobije na potrebnú úroveň.

Senzor podtlaku brzdovej sústavy
Brzdová sústava modelu Freelander 2 počíta s výraznými rezervami podtlaku pre činnosť posilňovača bŕzd. Tieto rezervy sa však z rozličných dôvodov môžu vyčerpať, napríklad stláčaním brzdového pedála, keď motor vozidla nebeží. V krajnom prípade to môže viesť k úplnému vyčerpaniu podtlaku, čím prestane posilňovač pracovať a brzdový pedál je potrebné stláčať veľkou silou. Z tohto dôvodu sú všetky modely Freelander 2 TD4_e vybavené senzorom podtlaku brzdovej sústavy a ak úroveň rezervy podtlaku klesne na hranicu ovplyvňujúcu ovládanie brzdového pedála, systém vyradí z činnosti funkciu Stop/Štart, až kým sa nevytvorí dostatočná rezerva podtlaku na normálnu činnosť posilňovača bŕzd.

Modifikovaná klimatizačná sústava
Na zabezpečenie komfortu posádky a zabránenie zahmlievania okien počas prevádzky stop-štart bolo potrebné urobiť rozličné zmeny na klimatizačnej sústave modelu Freelander 2 TD4_e.

Jednou z významných zmien je zavedenie prídavného vodného čerpadla. Na bežných vozidlách sa po vypnutí motora zastaví aj vodné čerpadlo chladiacej sústavy a tým aj cirkulácia kvapaliny cez výmenník kúrenia. Modely Freelander TD4_e sú vybavené prídavným elektrickým vodným čerpadlom , ktoré zabezpečuje činnosť kúrenia ak si to vonkajšie podmienky vyžadujú.

Elektronická regulácia klimatizačnej sústavy monitoruje teplotu v kabíne posádky a automaticky udržiava rýchlosť ventilátora na primeranej úrovni, pričom chráni úroveň nabitia batérie pri stojacom motore. V extrémne horúcich, alebo chladných podmienkach, počas dlhej zastávky alebo ak vodič alebo spolujazdec nastaví vyššiu rýchlosť ventilátora počas zastaveného motora, sa motor automaticky naštartuje ak je to potrebné na zabezpečenie komfortu posádky.

Monitoruje sa aj teplota výparníka klimatizácie, ktorá ovplyvňuje vlhkosť vzduchu a tým zahmlievanie okien kabíny. Modifikovaná klimatizačná sústava počas režimu stop-štart periodicky schladzuje výparník, aby sa v prípade potreby predchádzalo zahmlievaniu okien. Systém automaticky ovláda klapku prívodu vzduchu na predné sklo a ak je výparník vlhký, klapka prívodu vzduchu zostane zatvorená niekoľko sekúnd po naštartovaní motora, až kým sa vlhkosť z výparníka neodstráni.

SYSTÉM V SKRATKE:
• Systém je aktívny automaticky pri každom naštartovaní a pri vonkajšej teplote medzi 4-35 stupňov Celzia

• Systém je vypnutý – ak ho vodič manuálne deaktivoval, po aktivácii systémov Hill Descent Control, alebo špeciálnym programom Terrain Response (pri väčšine režimov je však aktívny), v prípade ťahania prívesu a tiež pri nezapnutom bezpečnostnom páse vodiča, príp. nesprávne privretých dverách.

• Aby systém vypol motor, keď jeho činnosť nie je potrebná – musí byť aktivovaný systrém STOP/ŠTART, prevodovka v polohe neutrál a pedál spojky úplne uvoľnený a pohonná jednotka zahriata na prevádzkovú teplotu. Činnosť motora nesmie byť potrebná na výkon pomocných agregátov – napr. pri vysokých nárokoch na činnosť klimatizácie, pri nízkom stave napätia akumulátora, regenerácii DPF filtra a pod.

• Systém automaticky reštartuje pohonnú jednotku v prípade, že je motor vypnutý už dlhší čas a kapacita akumulátora klesne pod stanovenú úroveň a takisto v prípadoch zvýšených nárokov na činnosť klimatizácie.

• Súčasťou systému je indikátor preradenia rýchlosti (gear shift indicator), ktorý odporúča preradenie rýchlostného stupňa kvôli dosiahnutiu čo najekonomickejšej jazdy s minimalizáciou emisií škodlivých látok. Systém indikátora automaticky vyhodnocuje zaťaženie motora, polohu a pohyb plynového pedálu, teplotu a rýchlosť otáčok motora a teplotu vzduchu v nasávacom systéme motora.

LAND ROVER e_TERRAIN TECHNOLOGIES
Freelander 2 TD4_e predstavuje iba jeden z prvkov rozsiahleho programu „zelených“ technológií značky Land Rover, ktorými sa budú v najbližších rokoch znižovať emisie a spotreba paliva. Vývoj týchto technológií znižujúcich zaťaženie životného prostredia pri značkách Jaguar a Land Rover predstavuje celkovú investíciu 700 miliónov libier (cca 920 miliónov EUR).

Ekologický systém pre prémiovú značku Land Rover je teda k dispozícii v sériovej výbave modelu Freelander 2. Je len a len na užívateľoch, aký postoj zaujmú k najmodernejším technológiám, ohľaduplným k životnému prostrediu a či dokážu jasne demonštrovať úroveň vlastného ekologického zmýšľania. Skutočnosť, že systém je k dispozícii bez akéhokoľvek príplatku, vrátane inteligentného indikátora preradenia rýchlosti, je príspevkom značky Land Rover k čistejšiemu ovzdušiu a vyššej efektivite využívania neobnoviteľných zdrojov, akými je aj ropa. Jednoduchosťou obsluhy systému STOP/ŠTART a najnovšie aj jeho prístupnosťou už v štandardnej výbave modelu Land Rover Freelander 2 vychádza automobilka Land Rover v ústrety všetkým, ktorým záleží na stave našej planéty.

Zdroj: Zora Kalousková, PR Manager Jaguar a Land Rover, T.O.P. AUTO Slovakia

Súvisiace správy

Najčítanejšie /LAND ROVER/