Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily osobné: Lexus predstavuje športový model LFA
22. október 2009 @ 13:10:56 CEST, poslal k.zechmeister

LEXUS Výrobca prémiových vozidiel značky Lexus oznámil oficiálne uvedenie nového modelu LFA. Toto dvojsedadlové, superšportové vozidlo, ktorého výroba sa začne koncom roka 2010, bude tvoriť vrchol radu F, zahŕňajúci športové vozidlá značky Lexus.

Lexus LFA Ultra rýchle reakcie a famózna spätná väzba prináša úplne nový pocit istoty za volantom. LFA otvára nový svet emócií, prebúdza zmysly a evokuje doteraz nevídané jazdné zážitky. K tomu napomáha nesmierne citlivá odozva vozidla a jeho extrémna stabilita, čo platí aj pre jazdu na hranici možností.

LFA spája vysoký výkon s vynikajúcou konštrukciou podvozku a precízne prepracovanou aerodynamikou. Výsledkom je okamžitá odozva, ktorú charakterizuje mohutná akcelerácia za patričného zvukového sprievodu vidlicového desaťvalca s objemom 4,8 l.

Lexus vyrobí celkovo len 500 kusov LFA, ktoré budú ponúknuté zákazníkom z celého sveta. Už dnes môžu prví zákazníci vyjadriť svoj záujem. V súčasnosti je prototyp LFA vystavený na 41. tokijskom autosalóne, ktorý je pre laickú verejnosť otvorený od 24. októbra do 4. novembra v medzinárodnom konferenčnom centre Makuhari Messe v meste Makuhari v japonskej prefektúre Chiba.

LFA - základná charakteristika vozidla

Lexus LFA Vyváženosť
Kabína z kompozitu s uhlíkovými vláknami (CFRP - carbon fiber reinforced plastic) prispieva k vysokej tuhosti karosérie a zníženiu celkovej hmotnosti. Jedinečná kabína je o 100 kg ľahšia ako porovnateľná kabína vyrobená z hliníka. Vďaka podrobnej analýze a presnému spojeniu kompozitných materiálov bolo možné dosiahnuť vysokú tuhosť pri nízkej hmotnosti. Výrobnú technológiu kompozitov použitú v LFA, vrátane jedinečnej technológie spájania kompozitu a kovov, vyvinul Lexus vlastnými silami.

Relatívne ťažšie komponenty vozidla, ako je motor a prevodovka, našli miesto medzi nápravami. K zníženiu ťažiska vozidla pomohlo mazanie so suchou kľukovou skriňou a umiestnenie príslušenstva (olejové čerpadlo, vodné čerpadlo) za motor. Na lepšie rozloženie hmotnosti prispieva aj optimálne umiestnenie prevodovky a palivovej nádrže pred zadnou nápravou. Všetky tieto opatrenia minimalizujú posuny hmotnosti pri prejazde zákrutami a stoja za vynikajúcimi výkonovými parametrami a stabilitou jazdy. Ľahšie komponenty, ako napríklad chladič a elektrické ventilátory, sú umiestnené za zadnou nápravou.

Krátka, široká a nízka karoséria LFA v kombinácii s motorom vpredu a pohonom zadných kolies znamená optimálne rozdelenie hmotnosti v pomere 48:52 medzi prednú a zadnú nápravu, presne podľa zámeru konštruktérov.

Orientácia na vodiča
Sedadlo vodiča je umiestnené blízko samotného ťažiska LFA. Koncepciu s centrálnym umiestnením sedadiel (medzi nápravami a bližšie k pozdĺžnej osi vozidla) bolo možné použiť vďaka uloženiu prevodovky pred zadnou nápravou a vertikálnemu usporiadaniu rúrky hnacieho hriadeľa a výfukového potrubia, čím sa celý stredový tunel zúžil. Zmyslom týchto opatrení je ponúknuť vodičovi maximálnu spätnú väzbu od vozidla, najmä pri športovej jazde alebo v situáciách, kedy je vodič vystavený silnému preťaženiu.

Lexus LFA Vysokootáčkový motor
Novo vyvinutý vidlicový desaťvalec s objemom 4.8 l sa pýši výnimočným výkonom, avšak vďaka použitiu ľahkých materiálov (zliatin hliníka, horčíka a titánu) a veľmi kompaktným rozmerom (menej ako u bežného V8) bolo možné dosiahnuť optimálne rozloženie hmotnosti a výnimočného výkonu na jednotku hmotnosti.

Titánové ventily, ultraľahké vahadlá s povrchovou úpravou prepožičiavajúce tvrdosť diamantu, alebo plne integrovaná spodná časť kľukovej skrine, ktorá znižuje čerpacie straty vo vysokých otáčkach - to všetko umožňuje vodičovi vychutnávať si mohutný záťah pri akcelerácii až do maxima 9 000 ot./min. Špeciálna konštrukcia vidlicového desaťvalca LFA ponúka 90% maxima krútiaceho momentu v pásme od 3 700 do 9 000 ot./min.

Presná odozva
Nezávislé škrtiace klapky s elektronickým riadením zabezpečujú presné dávkovanie vzduchu do každého z desiatich valcov, čo znamená okamžitú reakciu motora na pokyny pedálu akcelerátora. Oproti riešeniu s jedinou škrtiacou klapkou bolo možné skrátiť čas odozvy motora približne na polovicu.

Pri šesťstupňovej prevodovke ASG sú použité vysoko odolné synchronizačné krúžky a úplne novo vyvinutý výkonný člen, vďaka ktorému má vodič pocit výnimočne priameho radenia. K ešte vyššej miere kontroly nad vozidlom prispievajú štyri voliteľné jazdné režimy a volič umožňuje výber zo siedmich rôznych rýchlostí preraďovania, čo umožňuje radiť na vyšší alebo nižší prevodový stupeň aj počas len 0,2 s.

O bezpečné zastavenie sa starajú výkonné keramické brzdové kotúče (CCM - carbon ceramic material) dimenzované pre pretekárske okruhy, prepojené so systémom elektronického riadenia.

Lexus LFA Čitateľná ovládateľnosť a úchvatná jazdná dynamika
Veľmi ľahká a tuhá kabína z kompozitu s uhlíkovými vláknami (karbónu) v spojení s dvojitým lichobežníkovým zavesením vpredu a viacprvkovou nápravou vzadu je zárukou veľmi stabilnej jazdy plne pod kontrolou vodiča. Výsledkom práce konštruktérov zodpovedných za aerodynamiku je plochý spodok karosérie, difúzor a zadné prítlačné krídlo, aktivované pri prekročení stanovenej rýchlosti. Vozidlo tak čitateľne reaguje vo všetkých rýchlostiach a umožňuje dokonalé prepojenie medzi vodičom a jeho strojom.

Integrované riadenie dynamiky vozidla (systém VDIM) spája niekoľko bezpečnostných funkcií zabezpečujúcich vysokú úroveň stability jazdy a preventívnej bezpečnosti, avšak bez zasahovania do zámerov vodiča, najmä počas športovej jazdy.

Lexus LFA Vzrušujúce burácanie motora a dizajnová filozofia L-finesse
Vyladený zvuk má na svedomí zberné výfukové potrubie identickej dĺžky v kombinácii s dvojicou výfukov rovnakej dĺžky prechádzajúcich viacstupňovým hlavným tlmičom z ľahkého titánu.

O mohutný zvukový sprievod sa stará akusticky vyladená vyrovnávacia komora nasávania prepojená s desiatimi samostatnými škrtiacimi klapkami. Zvuky sprevádzajúce nasávanie a výfuk sa v rôznych otáčkach prekrývajú, čím vzniká skutočne vzrušujúce a inšpiratívne zvukové pozadie.

Pre dizajn exteriéru je charakteristická starostlivo vyladená aerodynamika a prepracované prúdenie vzduchu. Vďaka použitiu kompozitného materiálu bolo možné nielen zvýšiť pevnosť a ušetriť hmotnosť, ale aj ľubovoľne vytvarovať vonkajšie panely vozidla, a dosiahnuť tak nevšedný vzhľad superšportu v duchu dizajnovej filozofie L-finesse. V interiéri sa snúbi dizajn a technológia najmodernejšieho prístrojového panelu, ktoré dopĺňajú najrôznejšie balíky individuálnych úprav interiéru, umožňujúce splniť priania aj tých najnáročnejších zákazníkov.

LFA – hlavné technické špecifikácie (verzia pre európsky trh)

Dĺžka / šírka / výška: 4 505 / 1 895 / 1 220 mm
Rázvor náprav: 2 605 mm
Rozchod kolies (vpredu/vzadu): 1 580 / 1 570 mm
Hmotnosť vozidla: 1 480 kg
Počet miest: 2
Motor: zážihový V10, rozvod DOHC, 412 kW (560 k) pri 8 700 ot./min, 480 Nm pri 6 800 ot/min
Prevodovka: šesťstupňová robotizovaná sekvenčná (ASG)
Pohon: zadných kolies
Zavesenie (vpredu / vzadu): dvojité lichobežníkové / viacprvkové
Brzdy (vpredu / vzadu): keramické (CCM – carbon ceramic material) / keramické (CCM)
Pneumatiky vpredu: 265/35 ZR20 (95Y)
Pneumatiky vzadu: 305/30 ZR20 (99Y)
Maximálna rýchlosť: 325 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 3,7 s
Počet vyrobených vozidiel: 500
Výrobcom doporučená maloobchodná cena: približne 375 000 EUR
Predpredajná fáza: od 21. októbra 2009
Výber zákazníkov: jar 2010
Výroba / predaj: od decembra 2010 do decembra 2012
Ďalšie modelové varianty: model s možnosťou výberu v špeciálnych farbách a model s ďalšími úpravami pre jazdu na pretekárskych okruhoch (výroba oboch modelov bude zahájená začiatkom roka 2012)

Zdroj: LEXUS CZECH & SLOVAK REPUBLIC


Súvisiace správy

Najčítanejšie /LEXUS/