Predstavte si automobil, ktorého karoséria slúži aj ako akumulátorová batéria. Batéria, ktorá akumuluje elektrickú energiu získanú rekuperáciou pri brzdení vozidla, ako aj elektrickú energiu z verejnej siete pri nabíjaní v noci. Dnes je to ešte iba fascinujúca idea, no už sa rozbehli testy, ktoré majú ukázať, či sa táto vízia dá transformovať do reality.
Najdôležitejšie problémy pri vývoji nových automobilov s hybridným a elektrickým pohonom predstavujú rozmery, hmotnosť a ceny aktuálnych generácií akumulátorových batérií. Aby bolo možné dosiahnuť dostatočnú kapacitu s využitím dnešných technológií, je nevyhnutné použiť veľké batérie, zvyšujúce hmotnosť vozidla.
Začiatkom tohto roka odštartovala univerzita Imperial College v Londýne projekt vývoja materiálov, ktorý spája celkovo 9 európskych spoločností a inštitúcií. Spoločnosť Volvo Cars je jediným automobilovým výrobcom, participujúcim na tomto projekte. S finančnou dotáciou 35 miliónov SEK (približne 3,5 milióna EUR) od Európskej Únie sa začal vývoj kompozitových materiálov na báze uhlíkových vlákien a polymérových živíc, ktoré môžu akumulovať elektrickú energiu rýchlejšie ako konvenčné akumulátorové batérie. Súčasne je materiál extrémne pevný a pružný, čo umožňuje vyrábať z neho povrchové panely karosérie. Podľa kalkulácií by sa hmotnosť vozidla mohla znížiť o vyše 15 percent ak by sa povrchové panely z oceľového plechu nahradili novým materiálom.
Spoločnosť Volvo Cars prispieva svojim know-how
Projekt bude trvať tri roky. V prvej etape sú práce sústredené na vývoj kompozitového materiálu aby bol schopný akumulovať viac energie a na štúdium spôsobov výroby materiálu v priemyselnom rozsahu. Až vo finálnej etape bude batéria namontovaná na karosérii vozidla.
“Našou úlohou je poskytnúť know-how ako sa táto technológia dá integrovať v budúcnosti a poskytnúť idey o výhodách a nevýhodách z pohľadu nákladov a užívateľskej vhodnosti,“
povedal Per-Ivar Sellergren, vývojový inžinier centra materiálov spoločnosti Volvo Cars.