Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: 38 rokov symetrického pohonu všetkých kolies
22. november 2010 @ 11:16:43 CET, poslal p.mauer

SUBARU Unikátny symetrický pohon všetkých kolies je už 38 rokov poznávacím znamením automobilov Subaru. Japonská značka ho prvýkrát použila v roku 1972 v modeli Leone. Išlo o prvé využitie pohonu 4x4 v sériovo vyrábanom osobnom automobile.

Dovtedy sa pohon všetkých kolies, známy aj pod anglickou skratkou AWD (All Wheel Drive), využíval iba v nákladných, armádnych a terénnych vozidlách. Vôbec prvým experimentom s pohonom 4x4 v osobnom automobile bol model FF dnes už neexistujúceho britského výrobcu Jensen (1966). Išlo však o malú sériu 320 vyrobených vozidiel. Priekopníkom AWD v rámci sériovej výroby bolo Subaru Leone, pričom pohon všetkých kolies sa už vtedy kombinoval s plochým motorom boxer s protiľahlými piestami.

Dnes, po 38 rokoch, využívajú symetrický pohon 4x4 všetky modely značky s výnimkou najmenšieho Justy. Rokmi zlepšovaná konštrukcia dospela do dokonalosti aj vďaka testovaniu v extrémnych podmienkach Majstrovstiev sveta v rely (WRC), v ktorých Subaru získalo šesť titulov svetového šampióna.

Inšpirácia prírodou

zväčšiť obrázok Cieľom konštruktérov symetrického pohonu všetkých kolies nebolo len dosiahnuť lepšiu ovládateľnosť vozidla na rôznych povrchoch, ale pozdvihnúť zážitok z jazdy na vyššiu úroveň a urobiť život každého vodiča jednoduchším, bezpečnejším a príjemnejším v každej predstaviteľnej situácii. Pri hľadaní ideálneho spôsobu pohonu sa Subaru inšpirovalo prírodou. Divo žijúce dravé cicavce totiž využívajú symetrickú formu telesnej stavby – niektoré pre rýchlosť a agilitu, iné pre čo najvyššiu stabilitu. Symetria je pri živých organizmoch základom dokonalej vyváženosti. A Subaru ju prenieslo do symetrického pohonu všetkých kolies. V kombinácii s motorom typu boxer vyvinulo pohonný reťazec s nízko položeným ťažiskom, ktorý udržiava stabilitu automobilu a zabezpečuje citlivé vykonanie každého príkazu vodiča. Stabilite pomáha aj uloženie prevodovky za motorom v centrálnej línii vozidla, na ktorú nadväzuje hriadeľ, poháňajúci zadné kolesá. Perfektné rozloženie hmotnosti v strede automobilu znamená vynikajúce jazdné vlastnosti v zákrutách a dokonalú odozvu na pokyny vodiča.

Základným stavebným kameňom symetrického AWD je práve boxer motor. Jeho plochá konštrukcia a spôsob uchytenia umožňujú znížiť ťažisko, je však aj ľahší a kompaktnejší ako pohonné jednotky s valcami v rade alebo v usporiadaní do V. Efektívne vyváženie pohyblivých častí zasa znamená minimum vibrácií, konštrukcia spaľovania umožňuje plynulú dodávku výkonu.

Inteligentný diferenciál

Zásadnou odlišnosťou od konvenčných systémov pohonu 4x4 je i technológia distribúcie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Subaru sa totiž presvedčilo, že je jedno, či ide o špeciálnu rýchlostnú skúšku pretekov WRC alebo iba nabehnutie auta na vodu stojacu na ceste – vždy je životne dôležitou stabilita a ovládateľnosť vozidla. Inteligentný systém symetrického pohonu dokáže v zlomku sekundy automaticky nastaviť optimálne množstvo krútiaceho momentu, určeného pre jednotlivé kolesá tak, aby mohli vždy využívať maximálnu priľnavosť a stabilitu, kedykoľvek to vodič potrebuje – nielen v extrémnych situáciách, ale aj počas každodenného jazdenia. Výsledkom je dynamický handling, ktorý umožňuje intuitívne ovládanie auta, akoby bolo nervovými vláknami napojené na vodičovo telo a myseľ. Srdcom fungovania systému je samosvorný stredový diferenciál Subaru LSD. Sofistikovaný mechanizmus riadi rozdelenie krútiaceho momentu a obmedzovanie preklzu kolies proaktívne, nie retroaktívne ako väčšina iných systémov 4x4, prijímajúcich príkazy riadiacej jednotky, reagujúcej zväčša na preklzovanie predných kolies.

Subaru LSD pracuje ako automatická uzávierka diferenciálu so stálym účinkom, ktorá neustále prispôsobuje pomery sily, rozdeľovanej na jednotlivé kolesá. Táto kombinácia mechanického systému s najmodernejšími technológiami neustále komunikuje s ostatnými technologickými prvkami Subaru, čím udržiava vozidlo maximálne stabilné a tým pádom bezpečné. Spolu so symetrickým rozložením hmotnosti a nízko položeným ťažiskom sa stávajú jazda po komplikovanom povrchu či prudké zmeny smeru vo vysokej rýchlosti predvídateľnými manévrami, pri ktorých už samotná konštrukcia vozidla znižuje pôsobiace priečne i pozdĺžne preťaženia. Nenecháva teda riešenie situácie výlučne na vodiča.

Subaru rokmi overenou konštrukciou využilo fyzikálne zákony vo svoj prospech. Bezpečnej jazde pomáha i sériový systém riadenia stability (VDC – Vehicle Dynamics Control). Jeho senzory monitorujú rýchlosť, zaradený prevodový stupeň, priečne preťaženie G, mieru smerovej odchýlky, uhol natočenia riadenia a stav brzdnej sústavy, čím priebežne analyzujú jazdnú situáciu. V prípade potreby VDC zasahuje a stabilizuje vozidlo kontrolou výkonu, krútiaceho momentu a pribrzďovaním kolies prostredníctvom ABS – nikdy však neoberá vodiča o potešenie z jazdy.

Zdroj: Mgr. Rastislav Crkoň, riaditeľ divízie SUBARU; TS: 22.11.2010

Súvisiace správy

Najčítanejšie /SUBARU/