Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: Kompozitné systémy pre nižšiu hmotnosť súčiastok automobilov
08. marec 2011 @ 11:05:04 CET, poslal j.cvopa

BASF Spoločnosť BASF predstaví svoje novinky v oblasti kompozitných materiálov na parížskej “JEC Composites Show”, ktorá sa koná od 29. do 31. marca 2011. Parížsky veľtrh je jedným z hlavných svetových podujatí, na ktorých sa tieto špeciálne materiály vystavujú.


BASF odprezentuje nové polyuretanové (PUR) a epoxidové kompozitné materiály pre ľahké konštrukcie v automobilovom priemysle. Nové systémy umožňujú sériovú výrobu ľahkých nosných súčiastok v automobilovom priemysle. Kompozitné materiály hrajú stále väčšiu úlohu v konštrukcii nosných prvkov, predovšetkým v rámci riešení, ktoré využívajú epoxidovú živicu Baxxodur® a PUR materiál Elastolit® R. Obidva systémy majú podobné vlastnosti a je možné ich individuálne voliť tak, aby vyhovovali konkrétnym podmienkam použitia.

zväčšiť obrázok Ľahké nosné prvky automobilov je možné vyrábať iba z kompozitných materiálov obsahujúcich uhlíkové alebo sklenené vlákna. Pre výrobu týchto materiálov je zavedená technológia RTM alebo tlakové vstrekovanie. V rámci tohto procesu sa do vyhrievanej formy v lise vkladajú predformy z niekoľkých vrstiev textílií vystužených vláknami. Forma sa uzavrie a pod tlakom je do nej vstreknutá tekutá umelá živica, ktorou sa vlákna úplne nasýtia. Potom je živica kontrolovanou reakciou vytvrdená. Nosné časti s vynikajúcimi mechanickými vlastnosťami, napríklad komponenty podvozkov vozidiel, vyžadujú, aby obsah vlákien bol v rozsahu 50 percent.

Obidva inovatívne systémy ponúkajú podstatne skrátené výrobné cykly, pričom vybratie z formy trvá menej ako päť minút. Riešia tak jeden z kritických problémov, ktoré doposiaľ bránili využívaniu kvalitných kompozitných materiálov v sériovej výrobe automobilov. Ich funkcia je založená na inovatívnych mechanizmoch tvrdnutia. To znamená, že je možné ich spracovávať oveľa dlhší čas ako bežné produkty, v prípade potreby však môžu tvrdnúť oveľa rýchlejšie. Vďaka tomu je možné vlákna dokonale nasýtiť živicou nízkej viskozity, takže nedochádza k tvorbe „suchých“ oblastí, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť mechanické vlastnosti hotového výrobku. Na druhej strane vysoká rýchlosť celej reakcie skracuje čas výrobného cyklu. Obidva systémy sú samouvolňovacie a vhodné na spracovanie v bežných vysoko- a nízkotlakových zariadeniach. Komponenty z týchto materiálov sa vyznačujú vynikajúcimi teplotnými a mechanickými vlastnosťami.

Nové epoxidové systémy pre automobilový priemysel vychádzajú z výroby lopatiek veterných turbín, ktoré spoločnosť BASF predstavila v roku 2008: použitie tzv. latentných tvrdnúcich činidiel ponúka užívateľom v obidvoch odvetviach podstatne dlhšiu skladovateľnosť a zároveň kratší čas výrobných cyklov. Spoločnosť BASF má tieto systémy patentované.

Ďalšie novinky v oblasti PUR

zväčšiť obrázok Odbornou kombináciou nosných prvkov vystužených vláknami s ľahkými jadrami z PUR peny je možné vytvoriť najkvalitnejšie kompozitné štruktúry s vynikajúcou špecifickou pevnosťou, dobrými izolačnými vlastnosťami – a navyše s nízkou hmotnosťou. Špeciálne vyvinuté systémy Elastolit® D charakterizuje vysoká tlaková pevnosť a tepelná odolnosť pri nízkej hustote.

Komponenty vystužené vláknami alebo kompozitné lisované diely, predovšetkým pre úžitkové vozidlá, je možné efektívne vyrábať striekaním do otvorenej formy s využitím procesu striekania kompozitu PUR do formy (PURCSM). Systém Elastocoat® C vyvinula spoločnosť BASF ako materiál na pokrytie vnútorných častí formy pre použitie v komerčnom vysokotlakovom CSM zariadení. Okrem kvalitných kompozitných súčiastok vystužených vláknami je možné ho použiť aj na vystuženie kovových dosiek, alebo ako lisovací film. Pri rôznych požiadavkách, ktoré určujú štruktúru sendvičového materiálu, boli vyvinuté kompaktné penové systémy PUR vystužené podľa potreby pridaním krátkych či dlhých sklených vlákien. Elastocoat® C pre spracovanie CSM neobsahuje rozpúšťadlá a vyniká svojimi mechanickými vlastnosťami, dobrými vlastnosťami toku a jednoduchosťou použitia.

Zdroj: BASF Slovensko spol. s r. o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /BASF/