Spoločnosť BASF predstaví svoje novinky v oblasti kompozitných materiálov na parížskej “JEC Composites Show”, ktorá sa koná od 29. do 31. marca 2011. Parížsky veľtrh je jedným z hlavných svetových podujatí, na ktorých sa tieto špeciálne materiály vystavujú.
BASF odprezentuje nové polyuretanové (PUR) a epoxidové
kompozitné materiály pre ľahké konštrukcie v automobilovom priemysle.
Nové systémy umožňujú sériovú výrobu ľahkých nosných súčiastok v automobilovom priemysle.
Kompozitné materiály hrajú stále väčšiu úlohu v konštrukcii nosných prvkov,
predovšetkým v rámci riešení, ktoré využívajú epoxidovú živicu Baxxodur® a
PUR materiál Elastolit® R. Obidva systémy majú podobné vlastnosti a je
možné ich individuálne voliť tak, aby vyhovovali konkrétnym podmienkam
použitia.
Ľahké nosné prvky automobilov je možné vyrábať iba z kompozitných
materiálov obsahujúcich uhlíkové alebo sklenené vlákna. Pre výrobu týchto
materiálov je zavedená technológia RTM alebo tlakové vstrekovanie. V rámci
tohto procesu sa do vyhrievanej formy v lise vkladajú predformy z niekoľkých
vrstiev textílií vystužených vláknami. Forma sa uzavrie a pod tlakom je do nej
vstreknutá tekutá umelá živica, ktorou sa vlákna úplne nasýtia. Potom je
živica kontrolovanou reakciou vytvrdená. Nosné časti s vynikajúcimi
mechanickými vlastnosťami, napríklad komponenty podvozkov vozidiel,
vyžadujú, aby obsah vlákien bol v rozsahu 50 percent.
Obidva inovatívne systémy ponúkajú podstatne skrátené výrobné cykly, pričom vybratie z formy trvá menej ako päť minút. Riešia tak jeden z kritických problémov, ktoré doposiaľ bránili využívaniu kvalitných kompozitných materiálov v sériovej výrobe automobilov. Ich funkcia je založená na inovatívnych mechanizmoch tvrdnutia. To znamená, že je možné ich spracovávať oveľa dlhší čas ako bežné produkty, v prípade potreby však môžu tvrdnúť oveľa rýchlejšie. Vďaka tomu je možné vlákna dokonale nasýtiť živicou nízkej viskozity, takže nedochádza k tvorbe „suchých“ oblastí, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť mechanické vlastnosti hotového výrobku. Na druhej strane vysoká rýchlosť celej reakcie skracuje čas výrobného cyklu. Obidva systémy sú samouvolňovacie a vhodné na spracovanie v bežných vysoko- a nízkotlakových zariadeniach. Komponenty z týchto materiálov sa vyznačujú vynikajúcimi teplotnými a mechanickými vlastnosťami.
Nové epoxidové systémy pre automobilový priemysel vychádzajú z výroby
lopatiek veterných turbín, ktoré spoločnosť BASF predstavila v roku 2008:
použitie tzv. latentných tvrdnúcich činidiel ponúka užívateľom v obidvoch
odvetviach podstatne dlhšiu skladovateľnosť a zároveň kratší čas výrobných
cyklov. Spoločnosť BASF má tieto systémy patentované.
Ďalšie novinky v oblasti PUR
Odbornou kombináciou nosných prvkov vystužených vláknami s ľahkými
jadrami z PUR peny je možné vytvoriť najkvalitnejšie kompozitné štruktúry
s vynikajúcou špecifickou pevnosťou, dobrými izolačnými vlastnosťami – a
navyše s nízkou hmotnosťou. Špeciálne vyvinuté systémy Elastolit® D
charakterizuje vysoká tlaková pevnosť a tepelná odolnosť pri nízkej hustote.
Komponenty vystužené vláknami alebo kompozitné lisované diely,
predovšetkým pre úžitkové vozidlá, je možné efektívne vyrábať striekaním do
otvorenej formy s využitím procesu striekania kompozitu PUR do formy
(PURCSM). Systém Elastocoat® C vyvinula spoločnosť BASF ako materiál na
pokrytie vnútorných častí formy pre použitie v komerčnom vysokotlakovom
CSM zariadení. Okrem kvalitných kompozitných súčiastok vystužených
vláknami je možné ho použiť aj na vystuženie kovových dosiek, alebo ako
lisovací film. Pri rôznych požiadavkách, ktoré určujú štruktúru sendvičového
materiálu, boli vyvinuté kompaktné penové systémy PUR vystužené podľa
potreby pridaním krátkych či dlhých sklených vlákien. Elastocoat® C pre
spracovanie CSM neobsahuje rozpúšťadlá a vyniká svojimi mechanickými
vlastnosťami, dobrými vlastnosťami toku a jednoduchosťou použitia.
Zdroj: BASF Slovensko spol. s r. o.