Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily nákladné: Riešenie plnenia emisných predpisov EURO 6 od Scanie
01. apríl 2011 @ 15:09:50 CEST, poslal j.cvopa

SCANIA Včera o 14:00 prebehla webová tlačová konferencia spoločnosti Scania. Hlavnou a jedinou témou bola pripravenosť výrobcu na plnenie emisného predpisu EURO 6 a paralelný test motora na brzdovej stolici za účelom potvrdenia funkčnosti a pripravenosti technológie.

zväčšiť obrázok Poďme sa teda držať naftových motorov pre ťažké nákladné vozidlá a pozrime sa, o čo ide. Emisný predpis EURO 6 bol predstavený v júli 2009 a je samozrejme prísnejší v porovnaní so súčasne platným predpisom EURO 5. Do platnosti vstúpi v roku 2013 pre nové vozidlá a v roku 2014 pre všetky vozidlá.

Emisný predpis EURO 6
Ako pri predchádzajúcich emisných stupňoch aj tu sa sleduje podiel škodlivín vo výfukových plynoch v kategóriách CO, HCx, NOx a PM, no po novom pribudne aj sledovanie podielu amoniaku NH3. Celkovo vyzerajú limity nasledovne:

jednotky / emisie CO HCx NOx PM NH3
g/kWh 4,0 0.16 0.4 0.01 -
ppm - - - - 10

pozn.1: tabuľka platí pre naftové motory do ťažkých nákladných vozidiel (N3), testovaných v cykle ETC (European Transient Cycle)
pozn.2: pre plynové motory (motory na plynné palivo) sa nesleduje podiel pevných častíc PM (je takmer nulový) a sleduje sa naviac podiel metánu CH4


zväčšiť obrázok Navyše k týmto hodnotám pristupujú nasledovné regulácie:

  • plnenie predpisu EURO 6 na vozidlách sa bude merať cyklom WHTC (World Harmonized Transient Cycle)

  • limit na počet pevných častíc PM vo výfukových plynoch, ktorý sa bude sledovať popri objemovom limite PM (má zabrániť možnosť splniť EURO 6 predpis so súčasným uvoľňovaním ultra jemných pevných častíc na výstupe z výfukového traktu)

  • pravdepodobne sa zavedie aj extra limit na NO2 komponentu z oxidov dusíka NOx

  • sprísnená emisná trvanlivosť, t.j. výrobca musí garantovať, že motor bude plniť emisné limity po zmysluplnú dobu životnosti stanovenú pre EURO 6 na 700.000 km a 7 rokov (pre EURO 4 a 5 platí 500.000 km a 7 rokov)

    Pri skoršom uvádzaní vozidiel plniacich EURO 6 ako je stanovený termín, sa členským štátom povolilo aplikovať daňové zvýhodnenia pre tieto vozidlá s nasledovnými ustanoveniami:
  • vozidlá musia plniť predpísané emisné limity EURO 6

  • po oficiálnom vstupe predpisu do platnosti sa tieto zvýhodnenia stiahnu

  • pre každý typ vozidla tieto zvýhodnenia nesmú prekročiť dodatočné náklady na predstavené technické riešenia, ktoré zaistia plnenie predpísaných emisných limitov

  • daňové stimuly sa môžu použiť aj pre vozidlá, plniace menej prísny emisný predpis, ak sa dodatočne dovybavia zlepšeným emisným systémom a po dodatočnej montáži splnia predpis EURO 6 (retrofit)

  • úľavy na mýtnych poplatkoch sú povolené


  • Riešenie SCANIA
    zväčšiť obrázok Na radikálne znížené a zúžené emisné okno, v ktorom sa vývojári môžu pohybovať, reagovali inžinieri zo Scanie nasledovnou technickou kombináciou:
  • na vstupe do motora je škrtiaca klapka
  • vysokotlakové vstrekovanie XPI (common rail)
  • recirkulácia výfukových plynov s medzichladičom
  • turbodúchadlo s variabilnou geometriou statorových lopatiek
  • výfukový tlmič s integrovaným emisným systémom v poradí:
    - oxidačný katalyzátor so senzorom teploty výfuk. plynov
    - filter pevných častíc so senzormi teploty výfuk. plynov
    - delič výfukových plynov na dva kanály s dávkovaním močoviny AdBlue
    - dva katalyzátory SCR
    - dva odstraňovače amoniaku NH3 za SCR katalyzátormi

    Vo výsledku teda operuje motor EURO 5, ktorý je dovybavený kompaktným tlmičom hluku s úplne integrovaným emisným systémom EURO 6. Tento modul je možné použiť aj na retrofit. Navýšenie ceny oproti EURO 5 bude predstavovať s odchýlkami trh od trhu okolo 12.000,- EUR. Dochádza tu však k 95%-nému zníženiu podielu oxidov dusíka NOx a 99%-nému zníženiu podielu pevných častíc na výstupe z výfukového traktu. To je obrovský prínos pre firmy, ktoré si zakladajú na "zelenom imidži".

    zväčšiť obrázok Čo sa týka údržby, každé dva roky bude nutné vymeniť príapadne vyčistiť filter pevných častíc, čo je otázka hodiny servisného času pre tento úkon. Predpokladom je ročný nájazd 120.000 km, výmena teda prichádza do úvahy zhruba každých 240.000 km. Servisné intervaly ostávajú rovnaké ako pri motore EURO 5. Spotreba ostáva takisto zachovaná. Hmotnosť sa zvýši o 75 kg v porovnaní s rovnakým vozidlom EURO 5. Problémom pre tento systém môže byť dlhá prevádzka na voľnobeh, resp. veľmi pomalá premávka. Ide tu o zníženie teploty výfukových plynov, ktorá nepostačuje na úplnú práceschopnosť emisného systému. O takej situácii je vodič informovaný kontrolkou na prístrojovej doske. Systém taktisto prísne vyžaduje prevádzku na nízkosírnatú naftu. Pri výjadzoch mimo EU je preto nutnú vopred vyhľadať čerpacie stanice, ktoré požadované palivo majú, prípadne mať k dispozícii dostatočnú kapacitu palivových nádrží a tankovať v EU.

    Ohľadne dodávok systému Scania deklaruje okamžitú pripravenosť. Teda akonáhle sa objaví reálny dopyt, systém je možné zákazníkovi dodať. Nové vozidlá sú pripravené s 13-litrovými motormi vo výkonových stupňoch 440 koní a 480 koní.

    Čo sa ojazdených vozidiel týka, existuje možnosť využiť downgrade vozidla na nižší emisný predpis tak, aby ho bolo možné využívať v krajinách, ktoré majú emisné predpisy menej prísne a teda používajú aj menej kvalitné palivá.

    Výsledok skúšky motora počas konferencie
    zväčšiť obrázok Počas tlačovej konferencie dostával slovo aj technik, ktorý priebežne pripravoval a uskutočňoval emisný test na spomenutý 13-litrový šesťvalec Scania. Ku koncu pol hodinovej konferencie technik skonštatoval a na grafe ukázal splnenie emisného limitu (samotná testovacia procedúra ETC trvá 1800 sekúnd). Ukázal na kameru kontrolný filtračný papier, ktorý na začiatku založil na výstup výfukového potrubia. Bol bielej farby. Porovnal ho s rovnakým fitračným papierom motora EURO 5 - ten bol čierny od sadzí. Ukážka drastického 99%-ného zníženia podielu pevných častíc na výstupe výfukového potrubia. Po skončení merania ohlásil, že ide spočítať pevné častice usadené na filtračnom papieri (špeciálnym prístrojom) tak, ako ukladá predpis EURO 6.

    Zdroj: webová tlačová konferencia Scania zo dňa 31.3.2011
    http://www.dieselnet.com/standards/eu/hd.php


  • Súvisiace správy

    Najčítanejšie /SCANIA/