Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: Sedadlá novej Vectry sú teraz ešte komfortnejšie
08. august 2002 @ 13:32:46 CEST, poslal j.čík

OPEL Nový Opel Vectra je vozidlom, ktoré svojim pasažierom poskytuje nielen mnoho miesta v interiéri, ale taktiež patričný komfort cestovania. Na tom majú veľkú zásluhu sedadlá novej generácie, do ktorých vývoja Opel investoval značné prostriedky a úsilie. S cieľom pripraviť pre Vectru najlepšie sedadlá v jej triede vynaložil Opel na ich vývoj asi 75 miliónov EUR.

Za vysokým komfortom, ktorý sedadlá novej Vectry pasažierom poskytujú, je nutné hľadať predovšetkým ich mimoriadne prepracovanú konštrukciu a tvarovanie. Pretože sedadlá sa vyvíjali a konštruovali úplne od začiatku, mohli sa vývojoví špecialisti automobilky Opel sústrediť nielen na to, aby sedadlá boli patrične komfortné, ale aby sa dala jednoducho nastavovať ich poloha, aby ich štruktúra bola dostatočne pevná, aby bola zaručená maximálna miera bezpečnosti a v neposlednej rade aby ich hmotnosť bola čo najnižšia. Z výsledkov komplexného vývoja sedadiel pre novú Vectru budú v nasledujúcich rokoch ťažiť i ostatné chystané modely značky Opel.

V snahe čo najviac zvýšiť komfort sedadiel novej Vectry sa konštruktéri automobilky Opel rozhodli predĺžiť operadlá predných sedadiel o 57 milimetrov, takže hlavne v oblasti ramien poskytujú sedadlá omnoho lepšiu oporu. O 16 milimetrov sa zväčšil taktiež pozdĺžny posuv sedadla, čo privítajú predovšetkým pasažieri s dlhými nohami.

Všetky verzie modelovej rady Vectra majú predné sedadlá štandardne vybavené nastaviteľnou bedernou opierkou. Nová Vectra je prvým modelom značky Opel, u ktorého sa bederná opierka nastavuje nie otočným koliečkom na boku operadla, ale jednoducho ovládateľnou páčkou. Pri nastavovaní opierky v celom rozsahu sa páčka pohybuje v uhlovej výseči 100 stupňov. Konštruktéri o celú jednu tretinu zväčšili plochu plastovej výstuhy bedernej opierky tak, aby celá plocha zadnej časti od úrovne bedrových kĺbov až po ramená bola perfektne podopieraná.

Ešte dokonalejšie individuálne nastavenie umožňujú sedadlá, u ktorých sa manuálne (alebo na prianie elektricky) nastavuje celkovo osem parametrov. Tieto luxusné sedadlá sú súčasťou štandardnej výbavy modelov Vectra od úrovne Comfort vyššie. U týchto sedadiel sa dá meniť nielen uhol, resp. výška sedáku, ale i uhlové naklonenie celého sedadla ako takého. Toto nastavovanie je možné vykonávať veľmi ľahko, bez toho aby sa musel pasažier akokoľvek nadzdvihnúť alebo naopak tlačiť svojou váhou do sedadla. U konvenčných systémov musí pasažier pri nastavovaní uhlu sedadla väčšinou stlačiť príslušnú páku a zároveň odľahčiť alebo naopak zaťažiť sedadlo. U sedadiel novej Vectry sa celá táto manipulácia výrazne zjednodušuje, pretože zmena polohy sedadla - ako jeho celkového náklonu, tak výšky sedáku - sa prevádza jednoduchým "pumpovaním" dvoma páčkami umiestnenými na bokoch sedadiel.

Predné a obe krajné sedadlá novej Vectry sú vybavené opierkami hláv s možnosťou nastavovania štyroch výškových a sklonových parametrov. Vďaka novému mechanizmu s integrovaným tlačítkom je možné opierky veľmi jednoducho uvoľniť a nastaviť do požadovanej polohy. Os (resp. čap), okolo ktorej sa opierka pootáča pri jej naklápaní do optimálneho uhla, je teraz položená o niečo vyššie, čo spolu s premysleným tvarovaním opierky zaručuje, že medzera medzi hlavou a opierkou je menšia.

Predné sedadlá novej Vectry sú štandardne vybavené aktívnymi opierkami hláv druhej generácie, ktoré ešte výraznejšie znižujú riziko poranenia krčnej chrbtice, zapríčinenej prudkým pohybom hlavy dozadu pri prípadnej havárii. U týchto opierok sa v prípade nárazu zozadu pohybuje nielen opierka hlavy samotná, ale taktiež celý separátne uložený vnútorný rám, ktorý je súčasťou štruktúry operadla. V prípade nárazu do zadnej časti vozidla sa aktívne opierky hláv posúvajú o niečo smerom dopredu, takže dokážu rýchlejšie a účinnejšie zachytiť nebezpečný pohyb hlavy dozadu, ktorý je reakciou na náraz zozadu. Zároveň sa však vďaka pohybu separátneho vnútorného rámu celá horná časť tela pasažiera vzpriami, čo výrazne znižuje nechcené a nebezpečné posunutie tela pasažiera po operadle smerom dozadu a hore k streche vozidla, ku ktorému dochádza v reakcii na náraz zozadu.

Plochý operný element ukrytý v štruktúre operadla, ktorý je spojený s vlastnou opierkou hlavy, a ktorý prostredníctvom pákového mechanizmu pod tlakom tela pasažiera pri náraze do zadnej časti vozidla zaručuje pohyb opierky smerom dopredu, bol posunutý z oblasti ramien dolu do panvovej oblasti. Zistilo sa totiž, že táto časť tela začne v reakcii na zadný náraz tlačiť do operadla o niečo skôr ako horná časť tela. Tento na prvý pohľad zanedbateľný moment môže mať zásadný vplyv na zníženie rizika vážneho poranenia chrbtice.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /OPEL/