Na pretekoch v Le Mans spotrebuje len polovicu paliva oproti tradičným pretekárskym vozidlám. Experimentálne pretekárske vozidlo Nissan DeltaWing, najinovatívnejší a najvzrušujúcejší projekt v oblasti automobilového športu v tejto generácii, bude poháňať 1,6-litrový motor Nissan DIG-T.
Spoločnosť Nissan vztýči na pretekoch Le Mans vlajku účinnosti. Vozidlo DeltaWing bude mať len polovičnú spotrebu oproti tradičným pretekárskym vozidlám
Nissan DeltaWing bude fungovať ako skúšobná platforma inovácií
Preteky 24 hodín Le Mans 2012 budú pre Nissan DeltaWing svetovou premiérou, a to len 107 dní po tom, čo sa jeho kolesá prvýkrát dotkli asfaltu
Vozidlo pôjde mimo klasifikácie pretekov; vyštartuje v kategórii „Garáž 56" vyhradenej pre experimentálne vozidlá
Nissan DeltaWing sa v dňoch 16. - 17. júna zúčastní pretekov 24 hodín Le Mans 2012 s odvážnym cieľom dokázať, že je možné vyrobiť pretekárske vozidlo, ktoré je rovnako rýchle, ako tradiční účastníci, ale vystačí si len s polovicou paliva.
Koncepcia vozidla Nissan DeltaWing, akokoľvek sa vyznačuje jedinečným a radikálnym vyhotovením, je pomerne jednoduchá. Keď vytvoríte vozidlo s polovičnou hmotnosťou a polovičným aerodynamickým odporom oproti tradičným pretekárskym autám, bude potrebovať len polovicu výkonu, polovicu paliva a polovicu hmoty pneumatík, aby išlo približne rovnako rýchlo. Premena tejto koncepcie na skutočnosť však už zďaleka nie je taká jednoduchá, avšak spoločnosti Nissan, Michelin a rad ďalších komerčných partnerov sa do tohto projektu obuli naplno. Uplatnili pritom technológie, ktoré v budúcnosti prinesú zlepšenie účinnosti aj pre bežné cestné automobily.
Od júna 2011, keď klub Automobile Club de l'Ouest (ACO) prizval vozidlo DeltaWing na účasť z „Garáže 56", miesta vyhradeného pre experimentálne vozidlá, mal projektový tím 12 mesiacov na to, aby myšlienku tohto vozidla preniesol z kresliacej dosky na okruh Le Mans, čo je šibeničný termín pre akékoľvek pretekárske vozidlo, nieto pre takto revolučné! Vozidlo DeltaWing využíva neuveriteľné množstvo dielov vyrobených na objednávku, od ľahkého 1,6-litrového motora Nissan DIG-T, ktorý je omnoho menší a ľahší, ako tradičné pohonné jednotky, až po 10 cm široké pneumatiky, ktoré musela spoločnosť Michelin vytvoriť špeciálne na tento účel, a tieto prvky kombinuje dohromady spôsobom, akým to ešte nikto nedokázal.
Vozidlo Nissan DeltaWing bude mať svoju svetovú premiéru na pretekoch 24 hodín Le Mans 2012, kde pôjde mimo klasifikácie s číslom „0" a jeho cieľom nebude vyhrať alebo skončiť na určitej pozícii, ale dokázať životaschopnosť svojich technológií. Ben Bowlby, tvorca a konštruktér konceptu Nissan DeltaWing, prišiel s touto myšlienkou pred tromi rokmi v rámci svojej vízie vytvoriť vskutku jedinečné a účinné pretekárske vozidlo.
„Pri vytváraní vozidla DeltaWing sme museli úplne prepísať niektoré konštruktérske pravidlá," uviedol B. Bowlby. „Moderné pretekárske vozidlá sú tak zviazané predpismi, že je nemožné v ich rámci uskutočniť veľké zmeny účinnosti. Vďaka klubu ACO sme dostali príležitosť zúčastniť sa pretekov mimo pravidiel a predviesť, čo sa dá dokázať, keď naozaj uvažujete inak."
Predovšetkým pre vývoj motora boli kľúčové odborné skúsenosti spoločnosti Nissan. Len tak bolo možné dosiahnuť, aby bol dostatočne ľahký aj účinný a mohol filozofiu, na ktorej je toto koncepčné vozidlo postavené, preveriť v „skutočnom svete" automobilového športu. Pre preteky špeciálne pripravený 1,6-litrový štvorvalcový motor, úplne novo vytvorený a nesúci značku DIG-T (Direct Injection Gasoline - Turbocharged) (s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním), podáva výkon približne 300 koní a využíva niekoľko aspektov technológií, ktoré boli do tohto projektu prevzaté z cestných vozidiel. Ďalšie prvky a inovácie použité vo vozidle DeltaWing budú prenesené do sériovo vyrábaných vozidiel Nissan, aby im v budúcnosti priniesli vyššiu účinnosť.
„Všetko v tomto automobile je veľkou výzvou pre tradičný prístup, a tomu spoločnosť Nissan nemohla odolať," uviedol Darren Cox, generálny riaditeľ spoločnosti Nissan Europe. „Nejde len o to, aby DeltaWing dosahoval s 1,6-litrovým motorom rovnaké časy na okruh, ako vozidlá s osemvalcami, ide o celú koncepciu. Pri vozidle DeltaWing ide o polovičnú hmotnosť a polovičný aerodynamický odpor oproti bežnému vozidlu, čo znamená, že potrebujete len polovicu výkonu a polovicu paliva.
Odpoveďou je ľahký zážihový motor s turbodúchadlom, ktorý je pre nás a pre vozidlo DeltaWing úplne dokonalý. Zážihový 1,6-litrový motor s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom bude odteraz pre Nissan hlavnou pohonnou jednotkou. Máme za to, že je riešením pre budúcnosť a že vozidlo DeltaWing to v plnej miere dokazuje."
Spoločnosť Nissan je súčasťou projektu DeltaWing tvoreného skupinou hlavných partnerov, medzi ktorých patrí aj americký podnikateľ v oblasti automobilových športov Don Panoz, organizácia All-American Racers bývalého amerického pretekára F1 Dana Gurneyho, pretekársky tím Highcroft Racing Duncana Daytona ovenčený dvoma víťazstvami v šampionáte a spoločnosť Michelin tyres North America. Všetci títo partneri spojili sily, aby toto jedinečné vozidlo premenili na skutočnosť, avšak všetci vedia aj to, aké nároky preteky v Le Mans kladú.
„Mali sme len niečo cez 100 dní od okamihu, keď sa kolesá tohto vozidla prvýkrát dotkli asfaltu, na to, aby sme ho dopracovali, a už len vzhľadom na túto skutočnosť by samo dokončenie pretekov v Le Mans znamenalo neuveriteľný úspech," hovorí D. Cox. „Je možné, že toto vozidlo do cieľa pretekov nedôjde, a táto skutočnosť by iných výrobcov odrádzala. Ale keď nebudete skúšať nové odvážne veci, nikdy sa neposuniete vpred. Nech už sa na pretekoch prihodí čokoľvek, získame z toho ponaučenie. Veľa poznatkov sme už získali a toto vozidlo nám v budúcnosti môže priniesť ešte mnoho ďalších."
Ďalšie články súvisiace s motoršportom:
1. diel seriálu o vývoji vozidla Nissan DeltaWing
Nissan podporuje priekopnícky projekt DeltaWing pre Le Mans
Nissan v automobilovom športe
Nissan a Nismo odhaľujú plány na pretekársku sezónu 2012
_______________________________________________________________________
Spoločnosť Nissan Motor, druhá najväčšia japonská automobilka v objeme výroby, sídli v japonskej Jokohame a je integrálnou súčasťou aliancie Renault-Nissan. Celosvetovo zamestnáva viac ako 150 000 pracovníkov a v roku 2010 dodala svojim zákazníkom cez 4 milióny vozidiel. V snahe vytvoriť zaujímavé a netradičné produkty pre každého ponúka v rámci značiek Nissan a Infiniti komplexnú škálu úsporných vozidiel s nízkymi emisiami. Ako priekopník na trhu vozidiel s nulovými emisiami začala automobilka Nissan novú éru elektromobility uvedením modelu Nissan LEAF. Ide o prvý cenovo dostupný, masovo vyrábaný elektromobil, ktorý získal množstvo medzinárodných ocenení vrátane prestížnej ceny Európske auto roku 2011.
Zdroj: Peter Šatka, PR & Marketing Consultant Nissan Newsroom Slovensko; TS: 12.06.2012