Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
motoršport: Tím Toyota Racing pripravený na preteky 24 hodín Le Mans
13. jún 2012 @ 10:48:15 CEST, poslal k.zechmeister

TOYOTA MOTORSPORT Tím Toyota Racing otvorí tento týždeň s dvoma hybridnými vozidlami úplne novú kapitolu v histórii motošportu, a to štartom na 80. ročníku pretekov 24 hodín Le Mans konaných na francúzskom okruhu La Sarthe.

Pretekársky tím nasadí v elitnej triede LMP1 svoje vozidlá TS030 Hybrid s prelomovou sústavou hybridného pohonu THS-R (Toyota Hybrid System – Racing), ktorá bola vyvinutá automobilkou Toyota špeciálne pre aktivity v motošporte.

Pre celý pretekársky tím ide o vyvrcholenie obdobia intenzívnych príprav, počas ktorého bola táto nová technológia testovaná a postupne vylepšovaná pre jedno z vôbec najnáročnejších motoristických podujatí – vytrvalostné preteky 24 hodín Le Mans.

Počas príprav sa tím rozhodol použiť zadný elektromotor DENSO hybridnej sústavy, umiestnený v skrini prevodovky. Energia rekuperovaná počas brzdenia sa uchováva vo vysokokapacitných kondenzátoroch umiestnených v kokpite, ktoré umožňujú posilniť výkon na výjazde zo zákrut, a to až do predpísaného maxima 500 kJ medzi jednotlivými brzdnými zónami.

Výrobu hybridného pohonu zaisťovala divízia Motor Sport spoločnosti Toyota Motor Corporation v japonskom Higaši Fudži, zatiaľ čo podvozok pre vozidlá TS030 Hybrid vyvinula a vyrobila spoločnosť Toyota Motorsport GmbH (TMG) v nemeckom Kolíne nad Rýnom. TMG je zároveň základňou tímu a zaisťuje personálne obsadenie pre preteky.

TS030 Hybrid vyšiel na dráhu po prvýkrát 13. januára a postupne absolvoval 18 testovacích dní, prevažne na francúzskom okruhu Paul Ricard, ale rovnako aj na okruhoch MotorLand Aragon (Španielsko), Magny-Cours (Francúzsko) a na samotnom okruhu Le Mans.

Tím Toyota Racing dosiahol značný pokrok aj napriek náročným úlohám spojeným s optimalizáciou tejto novej technológie a stratu monokoku pri nehode počas testovania. Prichádza tak na Le Mans pokračovať vo vývoji a súčasne demonštrovať výkonový potenciál svojho systému THS-R.

V talentovanej jazdeckej zostave sa kombinujú overené skúsenosti z Le Mans s prirodzenou rýchlosťou, stabilnými výsledkami a silným tímovým duchom.

Za volant vozidla č. 7 zasadne dvojnásobný víťaz Alex Wurz (Rakúsko), niekdajší víťaz pretekov 12 hodín v Sebringu Nicolas Lapierre (Francúzsko) a bývalý jazdec Formuly 1 Kazuki Nakadžima (Japonsko).

V prípade vozidla č. 8 bude Stéphane Sarrazin (Francúzsko), trojnásobný víťaz pole position na Le Mans, bojovať spoločne s viacnásobným víťazom vytrvalostných súťaží Anthonym Davidsonom (Veľká Británia) a mladým talentom Formuly 1 Sébastienom Buemim (Švajčiarsko).

Vlastné preteky sa začínajú v stredu 13. júna tréningom (16:00 až 20:00 miestneho času) a prvou kvalifikáciou (22:00 až 00:00); na ďalší deň potom nasleduje druhá kvalifikácia (19:00 až 21:00) a konečná kvalifikácia (22:00 až 00:00). Po zahrievacej fáze v sobotu dopoludnia (09:00 až 09:45) začínajú o 15:00 samotné preteky.

Slávnostné odmávnutie začiatku pretekov bude mať na starosti Takeši Učijamada, výkonný viceprezident Toyota Motor Corporation, priekopník hybridných pohonov a človek zodpovedný za vývoj modelu Toyota Prius – prvého sériovo vyrábaného hybridného vozidla na svete, ktoré bolo predstavené v roku 1997.

Jošiaki Kinošita, prezident pretekárskeho tímu: „Tím Toyota Racing sa v tomto roku učí, avšak dávame si vysoké ciele a chceme dokázať výkonový potenciál sústavy hybridného pohonu aj samotného vozidla TS030 Hybrid. Uvedomujeme si, že tak skúseným súperom nebude ľahké čeliť, a čaká nás strmá krivka učenia. V strednodobom horizonte však chceme na Le Mans zvíťaziť a preto si na rok 2012 dávame za cieľ výrazne sa týmto smerom posunúť. Toyota je priekopníkom na poli hybridných technológií a tím Toyota Racing môže z týchto ďalekosiahlych skúseností a znalostí ťažiť. Z pohľadu motoristického športu ide o novú technológiu a preto musíme poznať a vyvinúť rad vecí, avšak Hisatake Murata so svojím tímom spoločne s vývojovou divíziou Toyota Motor Corporation pre hybridné vozidlá pracujú na týchto sústavách pohonu na pretekárske účely už niekoľko rokov. To nám dáva jedinečné znalosti a dúfam, že ich budeme mať príležitosť preukázať. TMG sa súčasne venuje vývoju podvozka vozidla TS030 Hybrid v rámci tímu pod vedením Johna Litjensa. Do tohto vozidla sme vložili všetky naše znalosti v oblasti aerodynamiky, simulácií a systémov – a na výsledok sme náležite hrdí.“

Alex Wurz, vozidlo č. 7: „Preteky športových vozidiel ma vždy fascinovali a obzvlášť vytrvalostné preteky Le Mans ma zaujímali už od detstva. Kedykoľvek sem prídete, cítite sa tak trochu ako Steve McQueen vo filme Le Mans. Ide o veľmi zvláštne preteky, sú veľmi radikálne a v posledných rokoch je konkurencia na Le Mans nesmierne ostrá. Pri pohľade na výsledky pretekov je zrejmé, že v každom kole sa snažíte ukoristiť stotiny sekundy, pretože po 24 hodinách niektoré vozidlá delí iba niekoľko sekúnd. Keď si to rozložíte do 24 hodín, tak pochopíte, ako vyrovnané preteky to vlastne sú. Čaká nás nesmierne silná konkurencia tímov, ktoré sa s týmto prostredím už zžili, a tak len skromne hovoríme, že v tomto roku víťazstvo na Le Mans neočakávame. Ale samozrejme budeme všetkými silami tlačiť na pílu, aby sme s našou novou technológiou dosiahli čo najlepší výsledok, pretože ide o technológiu budúcnosti.“

Nicolas Lapierre, vozidlo č. 7: „Le Mans je pre mňa jednou z najatraktívnejších udalostí na svete, nielen z pohľadu pilota, ale aj Francúza. Je tu ohromné množstvo fanúšikov! Tento rok bude skutočne zaujímavý a atraktívny vďaka nasadeniu tejto novej technológie hybridného pohonu. Veľmi mi sedia moji stajňoví kolegovia Alex a Kazuki. Máme medzi sebou skvelé vzťahy. Oboch som trochu poznal už z minulosti, ale zo súčasnej úzkej spolupráce mám skutočnú radosť. Som tiež veľmi pyšný na to, že tu môžem byť s tímom Toyota Racing, ktorý je jednoducho fantastický. Od prvého testovania v januári som sa postupne zoznámil so všetkými členmi tímu a privykol si na metódu zdieľanej práce. Musím povedať, že spôsob práce tímu Toyota Racing mi veľmi vyhovuje.“

Kazuki Nakadžima, vozidlo č. 7: „Už počas testovacieho dňa cítite, že 24 hodín Le Mans sú unikátne preteky; pozoruje vás množstvo divákov. Množstvo ľudí samozrejme príde na pretekový víkend. Prvá účasť na týchto pretekoch je pre mňa intenzívnym zážitkom. Dobré výsledky samozrejme dosahujete, keď vás práca baví, a mne sa pilotovanie na tejto dráhe veľmi páči, rovnako ako spolupráca s tímom a spolujazdcami. Všetci z nás urobia maximum pre to, aby sme dosiahli čo najlepší výsledok. Mojou najobľúbenejšou časťou tejto trate je zákruta Porsche, avšak stále sa učím, ako čo najrýchlejšie prejsť šikanou a ako rýchlo prekonávať obrubníky.“

Stéphane Sarrazin, vozidlo č. 8: „Sú to preteky, ktoré sú pre mňa stále ako sen. Vyjazdil som pódiové umiestnenie a párkrát som bol na ceste k víťazstvu, ale okruh v Le Mans rozhodol inak. Možno sú to jediné preteky, kde tento pocit prežívate; o víťazovi rozhodujú preteky. Všetko môžete pripraviť, ako najlepšie viete, ale na Le Mans musíte mať úspech a šťastie na svojej strane. V deň D musí všetko sedieť, všetky kolieska musia do seba dokonale zapadať; tím aj vozidlo musia byť v dokonalej forme. Nehľadiac na radosť či sklamanie, ktoré som tu v minulosti zažil, má pre mňa Le Mans stále magické kúzlo a v určitých ohľadoch je táto súťaž jedinečná. Som hrdý na to, že som na Le Mans trikrát získal prvú štartovnú pozíciu. Každý vám povie, že pri pretekoch na 24 hodín nie je pole position taká dôležitá, ale ide o ten jedinečný pocit a niečo, čo podporí motiváciu celého tímu.“

Anthony Davidson, vozidlo č. 8: „Z pohľadu pilota a vlastne aj celého tímu sú Le Mans pretekmi, ktoré nemožno s ničím porovnať. Vo vlastných pretekoch musíme nastoliť správne tempo v priebehu noci a tiež sa vyrovnať s frekvenciou vozidiel, čo tu nie je nikdy ľahké. Le Mans sú preteky náročné nielen po fyzickej stránke, ale aj psychickej, v dôsledku tlaku a ohromného rozsahu. Ak chcete uspieť, musíte byť v špičkovej forme, tak to skrátka je. Výsledky z testovacieho dňa nás povzbudili a týmto smerom musíme pokračovať, aby sme boli na preteky dobre pripravení. Som optimista a súčasne realista; dúfam, že budeme mať vozidlo schopné bojovať na čele, ale zároveň si uvedomujem, že v roku 2012 ešte len začíname a preto sa máme ešte čo učiť.“

Sébastien Buemi, vozidlo č. 8: „Už sa nemôžem dočkať, keď budem na štarte týchto slávnych pretekov; tento pocit počas testovacieho dňa ešte vzrástol, keď som zistil, že trať je skutočne vynikajúca. Páči sa mi posledná fáza, zákruty Porsche a Ford. S týmito pretekmi som spojený aj emocionálne, pretože tu pretekal aj môj dedo, a som šťastný, že môžem ísť v jeho stopách. Moja rodina je zároveň spojená so značkou Toyota a preto je to skutočne neobyčajné. Moje prvé poznatky počas testovania na Le Mans boli pozitívne a tak sa teraz teším na odhalenie atmosféry v priebehu pretekového týždňa, na detailnú prehliadku v centre, na nočnú kvalifikáciu, na prezentačnú jazdu; myslím, že ma čaká zaujímavý a vzrušujúci týždeň. Prial by som si, aby moja prvá účasť na Le Mans bola príjemnou spomienkou, obzvlášť vďaka novej hybridnej technológii vyvinutej automobilkou Toyota.“

Zdroj: TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /TOYOTA MOTORSPORT/