Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
bezpečnosť: 20 rokov nárazových testov automobilov Euro NCAP
04. február 2017 @ 18:58:57 CET, poslal p.mauer

Euro NCAP Nárazové testy spoločnosti Euro NCAP sa 20 rokov nepriamo podieľajú na záchrane ľudských životov. Crash testy prispeli k tomu, že autá sú dnes bezpečnejšie.

Euro NCAP je odhodlaná v tomto smere pokračovať. V pláne má do testovacieho programu zaradiť tiež najnovšie bezpečnostné technológie na rozpoznanie cyklistu a spustenie automatického brzdenia.

Spoločnosť Euro NCAP prvý test vykonala a jeho výsledok zverejnila vo februári pred 20 rokmi. Odhaduje sa, že vďaka prísnym kritériám nárazových testov bolo zachránených 78.000 ľudských životov, vydala cez 630 hodnotení a uskutočnila 1800 crash testov s nákladom 160 miliónov euro.

Prvé testy z roku 1997 poukázali na bezpečnostné nedostatky u najpredávanejších rodinných automobilov. To prinútilo výrobcov prehodnotiť bezpečnostné technológie a navrhnúť ich s dôrazom na záchranu ľudského života. O dvadsať rokov neskôr, 9 z 10 automobilov predaných na európskom trhu má hodnotenie Euro NCAP. Automobilový priemysel aktívne podporuje rozvoj nových požiadaviek na dosiahnutie špičkovej bezpečnosti.

V súčasnej dobe výsledky crash testov rodinných automobilov, vyrobených s 20 ročným odstupom, vykazujú obrovský pokrok v oblasti bezpečnosti. Technológie, ktoré vo vozidlách neboli alebo boli nanajvýš voliteľné - ako airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy, upozornenie na nezapnuté bezpečnostné pásy a elektronická kontrola stability - sú dnes štandardom u všetkých automobiloch predaných v Európe. "Sme veľmi hrdí , že pri príležitosti 20-ročného výročia sme na čele bezpečnosti v cestnej premávke, a že Euro NCAP Program bezpečnostných testoch dopomohol presadiť bezpečnostné zlepšenia v automobiloch, čím sa dosiahla nižšia úmrtnosť na cestách nie len v Európe, ale aj v ďalších regiónoch sveta," uviedol generálny sekretár, Dr. Michiel van Ratingen.

"Euro NCAP poskytla miliónom spotrebiteľov informácie a možnosť zvoliť si čo možno najbezpečnejšie autá. Posledné roky ukázali spomalenie tempa pokroku, preto nesmieme dať nohu z plynu. Chceme zabezpečiť, aby v nasledujúcich 20 rokoch boli európske cesty ešte bezpečnejšie, a to nielen pre cestujúcich v osobných automobiloch, ale pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Dnes testujeme oveľa viac prvkov bezpečnosti automobilu, ako sme testovali, keď sme začínali v roku 1997 a v tom chceme pokračovať. Budúci rok budeme testovať systémy, ktoré rozpoznávajú cyklistov a zabránia zrážke. Pripravujeme tiež veľmi náročný plán na roky 2020 až 2025."

S podporou FIA (Medzinárodná automobilová federácia), ICRT (predtým s názvom International Testing), Veľkej Británii a švédskej vlády, boli prvé výsledky crash testov Euro NCAP zverejnené 4. februára 1997. Do tej doby, automobilkám na splnenie základnej legislatívy pre uvoľnenie nových automobilov na trh, stačil crash test, ktorého výsledky neboli zverejňované. Bolo nemožné, aby spotrebiteľ mohol porovnávať bezpečnosť jednotlivých automobilov.

Euro NCAP Program (reálny Crash test) bol prvýkrát v Európe vykonaný nezávislými odborníkmi a výsledky okamžite vyvolali pobúrenie zo strany spotrebiteľov, zástupcov verejnosti a médií. V prvom kole testov, siedmich populárnych "supermini" automobilov, dostali Ford Fiesta a Volkswagen Polo, každý po 3 hviezdy z vtedajšieho maximálne štvor-hviezdičkového hodnotenia v základnej úrovni ochrany dospelých cestujúcich.

Najpredávanejší Rover 100 dosiahol iba jednu hviezdičku, zatiaľ čo Fiat Punto, Nissan Micra, Opel/Vauxhall Corsa a Renault Clio dosiahli len dve hviezdy. Pri hodnotení ochrany chodcov, ani jedno vozidlo nedosiahlo viac ako dva body, čo svedčilo o tom, že výrobcovia pri navrhovaní vozidiel nemysleli na zraniteľnosť peších účastníkov cestnej premávky.
Poprední výrobcovia automobilov spochybnili výsledky týchto testov vyhlásením, že testy boli natoľko prísne, že bolo "nemožné" pre auto dosiahnuť štyri hviezdičky. O päť mesiacov neskôr, sa však Volvo S40 stalo prvým štvorhviezdičkovým vozidlo pre ochranu cestujúcich.

Max Mosley, prvý predseda Euro NCAP a predseda Global NCAP povedal: "Dvadsať rokov po tom, ako „kontroverzný“ bezpečnostný program výrobcovia automobilov odmietli pre jeho údajne nereálne Euro NCAP bezpečnostné normy, sú teraz pevnou súčasťou automobilového prúdu. Predišlo sa tisícom úmrtí, spotrebiteľský dopyt po bezpečnosti áut je vysoká, výrobcovia súťažia o výsledky hodnotenia bezpečnosti a bezpečnostné normy sa pre vozidlá aj naďalej zlepšujú.
Povedomie spotrebiteľov na európskom trhu sa vďaka Euro NCAP zásadne zmenilo, čo pomohlo založiť ďalšie NCAP po celom svete aj v krajinách so strednými a nízkymi príjmami. Spotrebiteľ, informovaný o výsledkoch crash testov, vyvíja tlak na výrobcov a pomáha vykonávať rýchle zmeny úrovne bezpečnosti v Indii, Latinskej Amerike a v regióne ASEAN. Euro NCAP je hrdý na bezpečnostné dedičstvo s celosvetovým dopadom na cestnú premávku, ktoré zachránilo veľké množstvo životov."


Euro NCAP prezident a technický riaditeľ Andrew Miller: "Vplyv týchto testov nemožno podceňovať. Až do vzniku Euro NCAP mali spotrebitelia len slovo výrobcu. Teraz máme najbezpečnejšie vozidlá vôbec a úroveň bezpečnosti každého vozidla je pre všetkých viditeľná. Tento úspech sa mohol dosiahnuť iba tým, že v Európe aktívne spolupracujeme pod jednou strechou a výrobcovia naďalej budú investovať do lepšieho bezpečia. Testy Euro NCAP sa stali náročnejšie a autá teraz môžu dosiahnuť maximálne päť hviezd, udeľovaných nielen za spôsob akým sú chránení cestujúci a chodci pri zrážke, ale na prvom mieste za schopnosť vozidla zabrániť zrážke. Testy predstavujú reálne scenáre nehôd, ktoré by mohli mať za následok smrť alebo zranenie. Najlepší musia preukázať, že ich vozidlá sú štandardne vybavené technológiou, ktorá zabraňuje alebo aspoň zmierni následky nárazu, a v prípade že sa havárii nedalo vyhnúť, ponúknu adekvátnu ochranu pre cestujúcich a ostatných účastníkov cestnej premávky. Euro NCAP bola hybnou silou v oblasti zlepšovania bezpečnosti vozidiel v Európe po dobu 2 desaťročí. V čase zvyšujúcej sa automatizácie a technologických zmien bude úloha nezávislého testovania ešte dôležitejšia. Dúfame, že organizácia zostane v čele bezpečnosti vozidiel na mnoho ďalších rokov," povedal Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ European Transport Safety Council.

_______________________________________________________________________

Zdroj: prevzaté z anglickej verzie TS zo dňa 2. 2. 2017

Euro NCAP Euro NCAP poskytuje motoristom reálne a nezávislé hodnotenie bezpečnosti automobilov predaných v Európe. Euro NCAP, založená v roku 1997, podporovaná vládami siedmich európskych krajín, Európskou komisiou a spotrebiteľskými organizáciami, sa stala katalyzátorom pre podporu významných zlepšení v oblasti automobilovej bezpečnosti a dizajnu.
.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /Euro NCAP/