Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: Výzva V4 na podporu konkurencieschopnosti priemyslu
30. máj 2017 @ 15:04:38 CEST, poslal p.mauer

Zväz automobilového priemyslu SR Krajiny Vyšehradskej štvorky sa stali významnou automobilovou veľmocou v rámci Európy. Dokazujú to aj konkrétne čísla a štatistiky. Len v minulom roku bolo v regióne V4 vyrobených 3 650 931 automobilov, čo je asi jedna štvrtina z celkovej produkcie Európy.

Automobilové výroby zamestnávajú v našom regióne vyše 630 000 pracovníkov a priamo či nepriamo ovplyvňujú tvorbu viac ako 1 300 000 pracovných miest. Významný je aj podiel na tvorbe HDP, čo zásadne ovplyvňuje ekonomiky jednotlivých krajín V4. Ako zachovať rastúci trend a podporiť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu v krajinách V4, to bola aj hlavná téma medzinárodnej konferencie v Bratislave.

Uvedené štatistiky sú na jednej strane mimoriadne pozitívne, na druhej strane však so sebou prinášajú viaceré výzvy či riziká ako udržať konkurencieschopnosť automobilového priemyslu. Vzhľadom na dlhoročný spoločný politicko-spoločenský vývoj v regióne V4 sú tieto výzvy v rámci vyšehradských krajín takmer identické, pôsobia rovnako a prinášajú podobné problémy. „Je preto nevyhnutné pomenovať a jasne definovať konkrétne potreby a výzvy,“ hovorí Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. „A následne sa na úrovni vrcholových politických predstaviteľov, zástupcov priemyslu, exekutívy pokúsiť hľadať cesty, ako nadviazať vzájomnú komunikáciu a spoluprácu pri kreovaní stanovísk jednotlivých členov zoskupenia V4.“

Taký bol aj jeden z cieľov medzinárodnej automotive konferencie, ktorá sa konala v Bratislave pod záštitou automobilových zväzov krajín V4 – Slovenskej republiky, Českej republiky, Maďarska a Poľska. Partnerom konferencie, ktorá sa venovala aj téme využitia potenciálu stredoeurópskeho regiónu, bola spoločnosť Hyundai Motor Group. Diskusie smerovali k významu regiónu V4 v kontexte interných problémov a vonkajších výziev, pred ktorými automobilový priemysel stojí.

V rámci interných tém všetky krajiny regiónu akútne riešia nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, rozvoj dodávateľských sietí, potrebu rozvoja a podpory aplikovaného výskumu a vývoja. Externé výzvy vznikajú ako výsledok prebiehajúcich procesov, často mimo regiónu. Ide o geopolitické zmeny v oblastiach, kam sú výrobky vyvážané, zmluvy o voľnom obchode, zmeny v myslení a nástup novej generácie zákazníkov, objektívne prebiehajúci proces digitalizácie Industry 4.0. „Automobilový priemysel u nás už začal spoluprácu s českou vládou na februárovom Kolokviu o budúcnosti automobilového priemyslu v ČR v Mladej Boleslavi. Odvtedy boli uskutočnené prvé konkrétne kroky,“ hovorí Bohdan Wojnar , prezident Združenia automobilového priemyslu Českej republiky. „Vytvorila sa špeciálna nadrezortná skupina pod vedením ministra priemyslu a obchodu, ktorá posudzuje dopady v automobilovom priemysle a tému e-mobility, digitalizácie a autonómneho riadenia už podrobne analyzujú jednotlivé pracovné skupiny. Vzniká komplexný materiál pre českú vládu – Memorandum o budúcnosti automobilového priemyslu a akčný plán konkrétnych opatrení.“

Mimoriadne podstatná je aj legislatíva Európskej únie, ktorá požiadavkami na dekarbonizáciu dopravy (sprísňovaním limitov na emisie), zvyšovaním požiadaviek na bezpečnosť, zmenami technickej legislatívy v oblasti schvaľovania vozidiel pre podmienky prevádzky na cestných komunikáciách vyvoláva revolučné zmeny, ktoré ovplyvňujú celý reťazec výroby a distribúcie vozidiel. Krajiny V4 predstavujú v rámci Európy významné politicko-ekonomické zoskupenie, ktorého význam po Brexite ešte vzrastie. Aj keď nemusia mať na všetky otázky jednotný názor, práve automobilový priemysel je silným spojením. Aj preto bude možné pri kreovaní stanovísk zastávať jednotný názor. „Spolupráca medzi krajinami V4 má 700 ročnú históriu a v súčasnosti je ešte viac dôležitejšia ako kedykoľvek predtým. Domnievam sa, že môžeme dosiahnuť významné výsledky, pretože spoločne sme schopní efektívnejšie zastupovať našu pozíciu a záujmy,“ hovorí Dániel Deli, generálny sekretár Veľkej maďarskej automobilovej koalície.

Zástupcovia automobilových zväzov a asociácií krajín V4 chcú prijatou spoločnou deklaráciou vyzvať vlády na užšiu spoluprácu a podporu priemyslu a navrhujú vytvoriť platformu na pravidelné stretávanie sa na úrovni stredoeurópskeho regiónu.

Prehľad produkcie automobilov/ produktov vyrobených v jednotlivých regiónoch V4:

región V4 HDP počet vyrobených automobilov počet zamestnancov (vrátane dodávateľských firiem) názov združenia rok založenia počet členov meno prezidenta
Česká republika 9% 1,375.814 150.000 ZAP ČR 1989 147 Bohdan Wojnar
Slovenská republika 12% 1,043.237 127.000 ZAP SR 1993 188 Prof. Ing. Juraj Sinay
Poľská republika 2,9%* 681.900 178.300 Poľský automobilový zväz 1992 54 Mr. Jakub Faryš
Maďarská republika 22% 550.000 198.000 Zväz automobilových importérov

Veľká automobilová koalícia
1990

2009
33

120
Péter Erdélyi - predseda

Dániel Deli - gen. sekretár
* výroba + nepriamy efekt

Bohdan Wojnar - prezident Združenia automobilového priemyslu Českej republiky

V rámci svojho profesijného pôsobenia sa Bohdan Wojnar stal v roku 2016 prezidentom spoločnosti AutoSAP. Od roku 2013 je predsedom správnej rady Univerzity Škoda Auto. V rokoch 2011 až 2016 zastával funkciu podpredsedu Združenia automobilového priemyslu v Českej republike a od roku 2016 je členom správnej rady Vysokej školy chemicko-technologickej v Prahe. V minulosti zastával viaceré pozície v spoločnosti Škoda Auto, v roku 1985 pôsobil na viacerých funkciách s ekonomickým zameraním, v roku 1996 bol hlavným kontrolórom, VP for Finance. O dva roky neskôr prevzal aj oblasť ľudských zdrojov v spoločnosti Volkswagen Slovakia. Od roku 2011 je viceprezidentom pre riadenie ľudských zdrojov spoločnosti Škoda Auto. Získal titul MSc v obchodnej správe na Ústave chemickej technológie v Prahe a v roku 1993 ukončil štúdium na European Business School.

Prof. Ing. Juraj Sinay - prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky

Prof. Ing. Juraj Sinay je prezidentom Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky od roku 2015. Už dlhé roky pôsobí na Technickej univerzite v Košiciach, v súčasnosti zastáva funkciu vedúceho Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. V rokoch 2003 až 2004 pôsobil ako poradca pre vedu a výskum v kancelárii prezidenta Slovenskej republiky. V roku 2004 získal vysoké ocenenie od prezidenta Spolkovej republiky Nemecko za svoje zásluhy na rozvoji spolupráce s FRG. V decembri 2006 bol vymenovaný za stáleho experta Rady vlády pre vedu a výskum v oblasti vedy a techniky inžinierskych vied. V rokoch 2006 až 2008 bol vedúcim projektu inštitucionálneho hodnotenia slovenských vysokých škôl v rámci Asociácie európskych univerzít.

Mr. Jakub Faryš - prezident Poľského automobilového zväzu

Jakub Faryš začal svoju kariéru v spoločnosti Renault, neskôr bol riaditeľom predaja a marketingu u výhradného dovozcu spoločnosti SAAB. V roku 2002 sa stal riaditeľom Asociácie oficiálnych dovozcov automobilov, ktorá sa stala najväčšou poľskou organizáciou zamestnávateľov automobilového priemyslu. Táto asociácia združuje výrobcov motorových vozidiel, motocyklov, mopedov a motorových štvorkoliek, ako aj výrobcov karosérií vozidiel, prívesov, návesov a súčastí motorových vozidiel pre ich montáž v Poľsku. V súčasnej pozícii podporuje činnosti zamerané na rozvoj a propagáciu poľského automobilového priemyslu. Ako riaditeľ PZPM je Jakub Faryš zapojený do práce vládnych a parlamentných výborov, poskytuje stanoviská k legislatívnym návrhom týkajúcich sa automobilového priemyslu.

Péter Erdélyi - predseda Zväzu automobilových importérov, Maďarsko

Péter Erdélyi má dlhoročné skúsenosti v oblasti výroby vozidiel, predaja, financovania a poisťovníctva. Je prezidentom Maďarského zväzu automobilových importérov (MGE) dcérskej spoločnosti Sumitomo Group v Budapešti, ktorá zastupuje spoločnosť Nissan. Študoval strojárstvo v Gödöllő a ekonomiku v Budapešti. Pracovné skúsenosti získal aj v oblasti strojárskeho dizajnu, zahraničného obchodu, vrátane expatovej práce v Nemecku. Je odborníkom aj v sektore predaja automobilov vo veľkoobchode i maloobchode, v oblasti retailového financovania, vlastného financovania a vo sfére poisťovania. Prezidentom Zväzu automobilových importérov Maďarska je od roku 2010.

Dániel Deli - generálny sekretár Veľkej maďarskej automobilovej koalície

Daniel Deli sa narodil v Budapešti v roku 1993. Študoval medzinárodné vzťahy na Univerzite Eötvös Loránd a politické vedy na Corvinus University of Budapest. V súčasnosti sa pripravuje na magisterský titul v medzinárodnom podnikaní a ekonomike. Vo Veľkej maďarskej automobilovej koalícii pracuje od roku 2014. Toto združenie zastupuje pravidelne na medzinárodných podujatiach. Venuje sa aj písaniu článkov o budúcnosti automobilového priemyslu a mobility pre online magazín Autoszektor. Od roku 2016 pracuje na oddelení predaja vozového parku Porsche Hungaria, kde získava veľa praktických skúseností.

_______________________________________________________________________

Spoločné vyhlásenie Združenia automobilového priemyslu Českej republiky, Poľského automobilového zväzu, Maďarského zväzu automobilových importérov, Veľkej maďarskej automobilovej koalície a Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky
23. máj 2017, Bratislava, Slovensko

PRIEMYSEL VYZÝVA VLÁDY, ABY KONALI SPOLOČNE S CIEĽOM POSILNIŤ AUTOMOBILOVÝ SEKTOR REGIÓNU V4

Stredoeurópske automobilové združenia vyzývajú svoje vlády, aby prehĺbili spoluprácu v oblasti automobilového priemyslu vo vyšehradských krajinách. Berúc do úvahy výzvy, ktorým bude náš priemysel čeliť v nadchádzajúcich rokoch, veríme, že je dôležitejšie než kedykoľvek predtým vytvoriť silnú hospodársku spoluprácu v regióne V4. Musíme udržať a posilniť konkurencieschopnosť nášho regiónu nielen v rámci EÚ, ako aj na celosvetovej úrovni.
Automobilový priemysel predstavuje kľúčový sektor v ekonomikách vyšehradských krajín. Výroba automobilov v regióne V4 prináša veľmi významné investície, zamestnanosť a poskytuje príležitosť pre rozvoj výskumu, vývoja a inovácií.

Náš priemysel čelí v nadchádzajúcich rokoch viacerým naliehavým výzvam, ktoré budú mať vplyv na všetky štyri krajiny V4. Patrí medzi ne potreba rozmiestniť oveľa viac vozidiel s alternatívnymi pohonnými jednotkami, ďalší rozvoj existujúcej cestnej siete, zavedenie prepojenej a automatizovanej technológie riadenia, služby digitalizácie a mobility, zlepšenie kvality ovzdušia v našich mestách, znižovanie emisií, ako aj podpora odborného vzdelávania a zabezpečenie dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily. Prechod na elektrifikáciu a iné nové technológie používané v našom dopravnom systéme už postupne prichádzaju. Preto vítame všetky iniciatívy zamerané na podporu rozvoja a prechodu na elektromobilitu a alternatívne pohonné jednotky. S cieľom udržať konkurencieschopnosť automobilového priemyslu musíme uznať, že konvenčné pohonné jednotky zostanú naďalej dominantné aj v ďalších rokoch. Pozornosť sa musí venovať aj využívaniu spaľovacích motorov a je potrebné vytvoriť priestor na dostatočne dlhé prechodné obdobie. Z tohto dôvodu je potrebné venovať pozornosť aj používaniu spaľovacích motorov.

Aby sme splnili tieto výzvy, náš priemysel sa bude opierať o silné vedenie vlád v rámci V4 a vyvážený prístup, ktorý bude podporovať hospodársku konkurencieschopnosť a ochráni naše životné prostredie. Inovácie a technologicky vyspelé vozidlá prinesú nášmu regiónu veľkú hodnotu, ale budú vyžadovať podporný regulačný rámec a diverzifikované zdroje financovania.

Úloha je naliehavejšia ako kedykoľvek predtým, keďže Brexit a menej predvídateľné obchodné prostredie prinesú značnú neistotu pre investície v našom sektore. Tento vývoj môže posilniť dynamiku a zmeniť vývoj, v rámci ktorého došlo k postupnému znižovaniu pozície európskeho automobilového trhu z jedného z najziskovejších priemyselných odvetví na svete v roku 2007, na jeden z najmenej ziskových. Vítame rastúcu úlohu, ktorú vlády V4 zohrávajú v európskej politike. Spolupráca medzi stredoeurópskymi vládami a dohoda na jasných spoločných pozíciách už viedla k významným politickým prínosom v EÚ, ktoré posilnili náš priemysel a priniesli výhody občanom V4.

Veríme, že na dosiahnutie väčšieho množstva takýchto výhod bude možné, aby vlády Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenskej republiky konali spoločne v súvislosti s výzvami, ktorým automobilový priemysel čelí. Spolupráca členov V4 prinesie pozíciu, ktorá posilní postavenie nášho regiónu ako kľúčového automobilového výrobného regiónu v Európe.

Vyzývame preto na silnú regionálnu spoluprácu a navrhujeme pravidelné stretávanie sa s vládami strednej Európy prostredníctvom „Automotive summitu platformy V4“ .Tento krok poskytne príležitosť na vyhodnocovanie dosiahnutého pokroku a na nastolenie spoločnej cesty pre vytvorenie regionálneho priemyselného partnerstva.

TS: 23.5.2017


Súvisiace správy

Najčítanejšie /Zväz automobilového priemyslu SR/