Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: Viete, čo skrýva Nissan LEAF pod karosériou?
28. jún 2017 @ 14:58:45 CEST, poslal p.mauer

NISSAN Príprava pozdĺžneho rezu vozidla Nissan LEAF – rozhovor s Danielom Patakim z technického oddelenia Nissan Sales Central & Eastern Europe: „Chcem vás pozvať na exkurziu, aby ste videli, ako sme pripravili pozdĺžny rez vozidla LEAF.

Ako člen technického projektového tímu som si vychutnával každú minútu prípravy a technického riešenia tohto projektu, ktorý sme si vysnívali, aby sme mohli vytvoriť vlastný ilustratívny elektromobil pre CEE.

Nápad sa zrodil z predchádzajúcich prípadov rezov vozidiel LEAF, z ktorých polovica pochádzala z Veľkej Británie a polovica zo Škandinávie. Bohužiaľ sme však nemali žiadne plány ani dokumentáciu týkajúce sa prípravy týchto rezov, preto bol tento projekt skutočnou výzvou. Mali sme len fotografie z internetu, ktoré znázorňovali v minulosti vytvorené rezy vozidiel Nissan LEAF.

Vozidlo, ktoré sme použili, malo už 7 rokov. Ide o jedno z prvých vyrobených vozidiel LEAF, tzv. PT (predvýrobný prototyp) vozidla z Japonska. Toto vozidlo som používal počas technických školení pre technikov v oblasti elektromobilov a budem ho používať aj naďalej. Jeho „pretvorením“ na predvádzacie vozidlo sme mu však dali ďalšiu šancu, resp. nový život. Vozidlá typu PT1 obvykle končia na šrotoviskách ako kovové kocky, takže som naozaj šťastný, že sme toto vozidlo mohli zachrániť a dať mu skutočne pozoruhodný tvar, aby sme tak mohli propagovať inovácie a zážitky, ktoré Nissan stelesňuje.

Pri mojej každodennej práci, ktorou sú technické školenia pre našich zamestnancov aj zamestnancov našich predajcov, sa vždy snažím poskytnúť iný, zrozumiteľný pohľad na to, akým spôsobom naše výrobky vyrábame a ako fungujú, a ukázať všetkým, čo sa ukrýva pod plechmi automobilov. Vďaka tomuto projektu je to ľahšie než kedykoľvek predtým, pretože pri bližšom pohľade na pozdĺžny rez vozidla LEAF bude mať každý možnosť vidieť karosériu a všetky súčasti, vďaka ktorým elektromobil funguje. A s vozidlom sa dajú realizovať aj predvádzacie jazdy, nakoľko je konštrukcia vozidla LEAF taká robustná, že umožňuje vytvorenie funkčného vozidla aj napriek tomu, že sme odrezali a odstránili polovicu karosérie.

Aby sme ukázali čo najviac technického obsahu, uhol rezu nie je vertikálny. Pri pohľade zblízka uvidíte menič prúdu, motor, redukčné ozubené súkolie a palubnú nabíjačku v batožinovom priestore. Nad VN batériou sme urobili otvor, aby sme ukázali jej ideálne umiestnenie, vďaka ktorému je ťažisko čo najnižšie. Všetky VN vodiče vozidla sú oranžové, čím sa označuje, kde je pripojené vysoké napätie. Z toho istého dôvodu sme kryt batérie prestriekali na oranžovú.

Postup rezania sa začal demontážou vozidla až po podvozok, odstránením dverí, kapoty a všetkých elektronických/elektrických zariadení. Pred prvým rezom bolo potrebné navrhnúť spôsob vykonania celého postupu rezania. Aby sa nám podarilo udržať konštantnú rovinu rezu od jedného konca automobilu po druhý, použili sme laserový nástroj, ktorý nám naprojektoval líniu naprieč vozidlom. Namontovali sme ho na masívny kovový stojan – pripojený k spodnej časti karosérie. Bol to nevyhnutný krok, pretože sme potrebovali, aby bol uhol počas celého postupu rezania rovnaký, inak by rovina vôbec nebola rovinou. Následne sa začalo rezanie: rezali sme vrstvu po vrstve. Po odstránení jednej súčiastky sme okamžite videli líniu lasera na ďalšej súčiastke a tak ďalej. Ukazoval nám tak cestu. Mohli sme tak dosiahnuť výsledok, ktorý skutočne uvidíte, keď sa pozriete na vozidlo z prednej strany: rovný povrch je ako rezná hrana. Predné sklo sme nerezali, nahradili sme ho plexisklom.

Po dokončení rezania išlo vozidlo do lakovne, kde ho prelakovali na perlovú bielu, čo je v súčasnosti komunikačná farba spoločnosti. Po prestriekaní sme sa pustili do montáže vozidla. Začali sme prístrojovou doskou. Tieto diely sa rezali po montáži použitím rovnakého laserového značenia. Rozrezaný je dokonca aj motor ventilácie. Ak sa pozriete bližšie, uvidíte guľôčky v ložisku. Fuškou bolo aj skryť nepoužité káble a zároveň zachovať ich funkčnosť. Rozrezali sme aj zadné sedadlá a zašili sme ich sivou látkou, aby bolo vidieť rovinu rezu. Na záver išlo vozidlo do umyvárne/na kozmetickú úpravu, aby vyzeralo naozaj ako nové.

Mal som možnosť zúčastniť sa prvej prezentácie vozidla pred verejnosťou. Udialo sa tak pri otváraní nového predajného zastúpenia v Maďarsku. Mali ste vidieť tváre hostí, keď som s vozidlom vošiel do predvádzacej miestnosti. V tom okamihu bolo možné najlepšie vidieť výsledky tohto projektu: akú hodnotu má práve vytvorené predvádzacie vozidlo.

Som naozaj vďačný, že som mohol stáť pri zrode tohto vozidla, bola to obrovská technická výzva. Pre mňa bolo najlepšou časťou projektu vidieť, ako na základe výsledkov mojej práce vzniklo niečo naozaj zaujímavé a ako sa všetci tešia, že sa môžu s novým „polovičným“ Nissanom LEAF od CEE zoznámiť osobne. Myslím, že štart tohto vozidla do nového života bude úspešný, pretože má obrovskú komerčnú hodnotu a bude vždy predstavovať príbeh elektromobilov a inovácií spoločnosti Nissan, ktoré sú vzrušujúce bez akéhokoľvek komentára.“
_______________________________________________________________________

Spoločnosť Nissan má v Európe takmer najsilnejšie zastúpenie zo všetkých zámorských automobiliek. Konštruktérskej práci, výskumu, vývoju, výrobe, logistike a predajnej a marketingovej činnosti sa tu venuje viac než 17 000 jej zamestnancov. Výrobné linky závodov spoločnosti Nissan vo Veľkej Británii, Španielsku a Rusku vlani vyrobili viac ako 635 000 vozidiel vrátane oceňovaných crossoverov, úžitkových vozidiel a tiež Nissanu LEAF, najpopulárnejšieho elektromobilu sveta. Spoločnosť Nissan si nedávno predstavenou víziou Inteligentnej mobility kladie za cieľ dosiahnuť nulové emisie a nulový počet nehôd so smrteľnými následkami. Toto komplexné poňatie má slúžiť ako inšpirácia pre portfólio výrobkov i technológií a určovať štýl rozhodovania o tom, ako majú byť automobily poháňané, ovládané a aké bude ich miesto vo fungovaní spoločnosti. Spoločnosť Nissan má všetky predpoklady stať sa najžiadanejšou ázijskou značkou v Európe.

Zdroj: Nissan Newsroom Slovensko, 27/06/2017; TS: IČ: 426192598


Súvisiace správy

Najčítanejšie /NISSAN/