Scania predstavila začiatkom septembra na veľtrhu IAA v Hannoveri, ďalšie dve nové série nákladných automobilov s označením P, T a niekoľko zostávajúcich modelov z rady R. Všetky prinášajú nové interiéry kabín, ponuka je tiež doplnená o úplne nové denné kabíny. Premiéru bude mať aj nový 9-litrový päťvalcový motor, ktorý rozšíri modulárnu sériu motorov Scania.
Diaľkové nákladné automobily predstavené v apríli tohto roku, predznamenali začiatok kompletného prechodu európskej produkcie značky Scania na nové výrobné série. Ponuka vozidiel je teraz rozsiahlejšia než kedykoľvek predtým, súčasne tiež vzrástol význam modulárneho systému Scania.
Nové série P, R a T tvorí približne 450 základných modelov s rozsiahlou škálou možností špecifikácií podľa konkrétneho spôsobu použitia vozidla. Ponuka zasahuje do troch hlavných segmentov prepravy – diaľkovej, stavebnej, rozvážkovej – od celkovej hmotnosti 16 ton až po 150 ton hmotnosti súpravy.
Séria P a R sú navrhované pre všetky typy prepráv – diaľkovú, stavebnú i rozvážkovú. Séria T je určená pre diaľkovú a stavebnú prepravu. Všetky ich tiež možno využiť v najrozličnejších špeciálnych prepravných odvetviach.
Po doplnení o nový päťvalcový 9-litrový motor je teraz kompletná aj séria pohonných jednotiek Scania. Desať motorov, všetky v modulárnej 9-11-12-16-litrovej sérii, pokrýva výkony od 230 do 580 k. Zákazníci Scania, ktorí kladú dôraz najmä na nízke emisie, si od septembra 2004 budú môcť vybrať 12-litrový motor Scania s výkonom 420 k vo verzii Euro 4.
Rovnako, ako pri diaľkových nákladných automobiloch, tak aj pri nových stavebných, rozvážkových a špeciálnych vozidlách, sa vývoj zameral predovšetkým na vytvorenie optimálneho pracoviska vodiča a zvýšenie produktivity vozidiel. Interiér všetkých modelov kabín je úplne nový, s inovovaným ergonomickým riešením. Série P a R boli doplnené o nové denné kabíny s dĺžkou predĺženou o 280 mm, tvoriace medzičlánok medzi krátkou a spacou kabínou. Nové nákladné automobily budú uvádzané do výroby postupne, v niekoľkých etapách, od septembra 2004 do februára 2005.
Kabíny
Séria P
Trambusová kabína P je na podvozok namontovaná nízko, aby umožňovala jednoduché nastupovanie a vystupovanie, takže je vhodná pre stavebnú a rozvážkovú prepravu, ako aj pre diaľkovú regionálnu prepravu.
krátka kabína CP14
denná kabína CP16 – nová
spacia kabína s plochou strechou CP19L
spacia kabína CP19N
Séria R
Trambusová kabína R je na podvozok namontovaná vysoko, má takmer plochú podlahu zaisťujúcu maximálnu priestrannosť a jednoduchý prechod naprieč kabínou. Je určená najmä pre diaľkovú dopravu a stavebníctvo, ale aj pre rozvážkovú prepravu.
denná kabína CR16 – nová
spacia kabína s plochou strechou CR19L
bežná spacia kabína CR19N
kabína CR19H Highline
kabína CR19T Topline
Séria T
Kabína T s prednou kapotou je na trhu unikátna. Má identický nový interiér a naviac ponúka úplne rovnú podlahu v kabíne.
krátka kabína CT14
spacia kabína CT19N
kabína CT19T Topline (zvláštna objednávka)
Nové 9-litrové motory
Charakter tohto radového päťvalca je úplne v súlade s ostatnými motormi Scania. Na svoju veľkosť ponúka dostatočný točivý moment a slušný ťah už od nízkych otáčok, takže minimalizuje potrebu radenia. Výkon je 230, 270 a 310 koní, točivý moment dosahuje 1050, 1250 a 1550 Nm. Spotreba paliva je zhruba o tri percentá nižšia ako pri predchádzajúcich 9-litrových motoroch.
Dodatočné informácie
Označenie modelov na mriežke chladiča novej série nákladných automobilov Scania sa líši od predchádzajúceho a vystihuje charakteristiku automobilu, kabínu a výkon motora.
Príklad nového typového označenia P 230 DB4x2MEB:
P – typ kabíny
230 – výkon motora
D – typ prepravy
B – adaptácia podvozku
4x2 – usporiadanie náprav
M – trieda záťaže
E – výška rámu
B – typ odpruženia
Alebo:
Jedná sa o kabínu P a motor o sile 230 k, dvojnápravové rozvážkové vozidlo s extra nízkym podvozkom pre strednú záťaž a vzduchovým odpružením všetkých náprav. Je vhodné napríklad pre mestskú alebo regionálnu rozvážku vyžadujúcu nízku nákladovú hranu alebo maximálny prepravný objem.