Hyundai i40 1.7 CRDi Premium (07/2012)
redaktor: j.čík, 08.08.2012;

Importér vozidiel Hyundai, spoločnosť Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovakia, nám na týždňový test poskytol Hyundai i40, tentokrát v prevedení sedan a s naftovým motorom 1.7 CRDi v najvyššej výbave Premium.

testoval Jaroslav Čík




Kórejská vlajková loď pre Európu

Nový model i40 vo verzii sedan prišiel na náš trh začiatkom tohto roka až po verzii kombi, ktorá je v predaji od júna minulého roka. Aj to dokazuje, že i40-tka je zameraná na európskych zákazníkov, ktorí uprednostňujú variantu kombi pred sedanom. Model i40 nadväzuje na štúdiu Hyundai Genus zo ženevského autosalónu z roku 2006. Obe karosárske varianty i40 boli navrhnuté a skonštruované v európskom výskumnom a vývojovom centre značky Hyundai v nemeckom Rüsselsheime, no produkcia je umiestnená vo výrobnom závode Ulsan v Kórei. Verziu kombi som mal možnosť otestovať koncom minulého roka, poďme sa teraz pozrieť na variantu s oddeleným batožinovým priestorom a štyrmi dverami.

Exteriér
zväčšiť obrázok Predná časť i40-tky sedan je totožná s kombíkom, je mimoriadne dynamická a moderná. Dominuje na nej typická šesťuholníková maska chladiča s logom značky uprostred. To podčiarkuje elegantná chromovaná lišta plynulo prechádzajúca do LED pásov v predných reflektoroch, pripomínajúcich zakrúteného hada. Tie slúžia na denné svietenie, po zotmení alebo vojdení do tunela sa automaticky zapnú adaptívne natáčacie bi-xenónové reflektory s ostrekovačmi. Predné hmlové svetlá s čírym sklom vďaka netradičnému tvaru pôsobia dynamicky. Rovnako tak aj spodná časť nárazníka pripomínajúca spojlery športových vozidiel.

zväčšiť obrázok i40-tka pôsobí veľmi dynamicky aj pri pohľade zboku. Kratšia zadná časť s integrovaným spojlerom na veku batožinového priestoru a výrazne klesajúca línia strechy svojim tvarom klamú a naberajú dojem, ako by sa jednalo o karosériu kupé. Rovnako ako u verzie kombi, ani tu nechýba ostrá hrana s podpisom dizajnového štýlu fluidic sculpture, prechádzajúca stredom kľučiek predných a zadných dverí do koncových svetiel. Celkovú eleganciu zvýrazňujú chromované lišty okolo rámov okien, na vonkajších kľučkách dverí či lišta na veku kufra. Pri pohľade na zadnú časť upútajú aj oválne chromované koncovky výfuku na každej strane vytvárajúce dojem sily ukrytej pod kapotou. Celkovo pôsobí i40-tka sedan veľmi vyvážene a príťažlivo.

Interiér
zväčšiť obrázok Pri pohľade do kabíny zisťujem, že interiér je rovnaký s nedávno testovanou verziou i40 kombi, preto sa nebudem zbytočne dlho rozpisovať. Moderná palubná doska sa nesie v duchu dizajnu značky fluidic sculpture a pôsobí kvalitne. Nechýbajú na nej mäkčené plasty s kombináciou tvrdých a lakovaných plastov v leskej čiernej farbe či farbe imitujúcej kov. Dielenské spracovanie je na slušnej úrovni a pri jazde cez nerovnosti nepočuť žiadne vŕzganie plastov.

Oproti kombi verzii, ktorá bola vo výbave Style, je testovaná verzia sedan v najvyššej výbave Premium. Tá ma naviac veľkú farebnú dotykovú obrazovku slúžiacu pre navigačný systém s hlasovým ovládaním, výkonný audiosystém so zosilňovačom a subwooferom, automatickú dvojzónovú klimatizáciu a parkovaciu kameru. Tá veľmi dobre asistuje parkovacím senzorom v prednej a zadnej časti a navyše má aj aktívne navádzacie čiary. Keby ani to nestačilo, za príplatok 800 € sa dá dokúpiť inteligentný poloautomatický parkovací systém, ktorý dokáže nájsť vhodné miesto na zaparkovanie a otáčať volantom. Vo výbave nechýba množstvo ďalších prvkov ako bezdrôtový handsfree systém s Bluetooth, elektrická parkovacia brzda s funkciou automatického brzdenia, dažďový a svetelný senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým zatmavením či bezkľúčový systém odomykania/zamykania a štartovania.

zväčšiť obrázok Predné sedadlá sú pohodlné s dostatočne dlhými a širokými sedákmi. Sú čalúnené kožou, v stredovej časti perforovanou, ktoré pôsobia prémiovo. Pozdĺžny posuv, výška, sklon sedáku a operadla a aj bederné opierky sa ovládajú elektricky, u vodiča naviac s pamäťou. V čase najväčších horúčav som ocenil veľmi komfortnú funkciu ventilácie sedadiel, ktorá výborne eliminuje potenie. Naopak v zime určite poteší vyhrievanie, ktorým je okrem predných a zadných krajných sedadiel vybavený aj volant. Mínusom je pre mňa vyššia poloha za volantom, kedy aj v najnižšej polohe sedadiel som mal stále pocit, že sedím vyššie voči palubnej doske. Priestor na nohy, hlavu či ramená je výborný.

zväčšiť obrázok Zadné sedadlá sú veľmi komfortné a pohodlne sa v nich cestuje aj na dlhšie trasy. Nechýba výklopná lakťová opierka s držiakmi na poháre alebo fľaše. Priestor vzadu je kráľovský, cítil som sa ako v limuzíne. Pokiaľ ale hovorím o mieste na nohy či na ramená do šírky. Nadpriemerne vysoký pasažieri by mohli mať problém s priestorom pre hlavy vďaka klesajúcej línii strechy. Ja s výškou 180 cm som problém nemal. Operadlá sú sklopné a delené v pomere 60/40, takže sa dajú prevážať aj dlhšie predmety. Pri sklopení toho menšieho však vznikne priestor iba na užšie predmety, ako napr. lyže, vďaka obmedzenému prechodu z batožinového priestoru.

Objem batožinového priestoru 525 litrov patrí k tým lepším vo svojej triede. Nakladacia šírka aj hĺbka je dostatočná, o niečo horšie je to však s výškou. Objemnejšie a vyššie predmety bude tak problém do kufra naložiť. Pri ceste do Tatier som však bez problémov v kufri odviezol okrem iného detský golfový kočík, veľkú cestovnú tašku a dokonca aj rozložený cestný bicykel. Takže nakoniec som bol veľmi milo prekvapený, koľko sa do neho zmestí. Ideálne riešenie pre rodinné využitie by bola varianta liftback s otváracími piatymi dverami spolu s oknom. Tú však Hyundai na rozdiel od Fordu, Mazdy či Škody nevyrába. Malou chybičkou sú nedoladené vzpery veka, ktoré po otvorení kufra nedržia medzipolohu, alebo pri silnom otvorení sa vrátia späť dole.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pre naftových prívržencov sú v ponuke dva dieselové agregáty 1.7 CRDi so vstrekovaním Common-Rail s výkonom 85 a 100 kW. Mne sa do rúk dostala silnejšia varianta s výkonom 100 kW (136 koní), ktorý dosahuje pri 4000 ot./min. a disponuje maximálnym krútiacim momentom 325 Nm v rozmedzí 2000-2500 ot./min. Agregát poskytuje dostatočný záťah bez turbo diery v nižších otáčkach vďaka 6-stupňovej automatickej prevodovke, ktorá má za úlohu vyhnúť sa im. Už pri jemnom pridaní plynu automaticky podradí a snaží sa držať motor v pásme najväčšieho záberu, tj. v pásme okolo 2000 ot./min. Takže ten, kto je zvyknutý naftové motory podtáčať, tu sa pod cca 1400 otáčok nedostane. Silnejšie zošliapnutie plynového pedála je sprevádzané zvýšeným hlukom, no pri kľudnej jazde je motor výborne odhlučnený.

Automatická 6-stupňová prevodovka je klasickej konštrukcie s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu, vybavená unikátnym „plochým“ meničom a troma kompletmi planétových prevodov. Pochádza z vlastnej dielne Hyundai a chváli sa nízkou hmotnosťou iba 78 kg, čo je iba o 20 kg viac oproti manuálnej prevodovke. Disponuje aj sekvenčným radením na radiacej páke a radiacimi pádlami pod volantom. Radenie je celkom rýchle a plynulé, aj keď v tomto smere oproti dvojspojkovým prevodovkám trochu zaostáva. Pri potrebe predbiehania dostatočne rýchlo reaguje na plynový pedál. Navyše disponuje komfortnou funkciou Auto Hold, ktorá umožňuje pustiť nohu z brzdového pedála pri zastavení na križovatke a zaradenom režime D (Drive). Škoda, že pri každom naštartovaní je nutné funkciu vždy znovu aktivovať.

Vytkol by som absenciu silnejšieho naftového agregátu s väčším objemom, kľudne si tu viem predstaviť 2-liter z modelu ix35 s výkonom 135 kW. Hlavne, keď u konkurencie v tejto triede sú úplne bežné agregáty s objemom 2.0, resp. 2.2-litra. Komu by výkon 100 kW nestačil, musí siahnuť po benzínovom agregáte 2.0 GDI s výkonom 131 kW.

zväčšiť obrázok S i40-tkou som absolvoval cestu do Vysokých Tatier a späť, počas ktorej som najazdil 977 km, čomu mi dopomohla aj objemná 70-litrová nádrž. Pri zapnutom tempomate s ručičkou tachometra na hodnote 140 km/h, mi palubný počítač ukázal spotrebu 6,9 litra na 100 km, a rovnako tak aj pri ceste naspäť. Na úseku Trnava - Senec, kde je na diaľnici znížená maximálna povolená rýchlosť na 110 km/h, si so zapnutým tempomatom pri tejto rýchlosti i40-tka vypýtala príjemných 5,1 litra nafty na 100 km. Pri kombinácii cesty mimo mesta z Pezinka do Bratislavy a následne mestom, ale v čase prázdnejších ciest v nedeľu podvečer, bola spotreba 5,7 litra na 100 km. Na záver som v deň vrátenia vozidla ešte zmeral cestu do práce cez bratislavský obchvat, kde mi na rovnom úseku ukazoval palubný počítač spotrebu 4,9 litra na 100 km, ale vďaka svetelným križovatkám na posledných kilometroch už mimo obchvatu, spotreba vyskočila na hodnotu 6,4 litra. Myslím si, že spotreba v meste bude dosť závislá od počtu rozbiehaní z križovatiek, kedy je agregát aj vďaka automatickej prevodovke najmenej úsporný. V hustejšej mestskej premávke podľa môjho názoru spotreba presiahne 7 litrov, ale kombinovaná priemerná spotreba sa bez problémov dostane pod 7 litrov.

V nasledujúcej tabuľke sú uvedené otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.

50 km/h 4. stupeň 1600 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1600 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2000 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2300 ot./min.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Prednú nápravu tvorí nezávislé zavesenie kolies McPherson s vinutými pružinami, plynokvapalinovými tlmičmi a priečnym skrutným stabilizátorom. Vzadu je použité nezávislé 4-prvkové zavesenie kolies s pomocným rámom, stabilizátorom a rovnakým typom pružín a tlmičov ako vpredu.

Podvozok veľmi dobre filtruje nerovnosti na vozovke a do interiéru sa prenáša len minimum nárazov a hluku od vozovky. Aj keď je komfortne naladený, pri rýchlych prejazdoch zákrutami nepociťovať zbytočné nakláňanie a veľmi dobre drží stopu. Zásluhu na tom majú aj široké a nízkoprofilové pneumatiky rozmeru 225/45 R 18 obuté na 18" diskoch z ľahkých zliatin, ktoré sa i40-tke veľmi hodia. Svoju úlohu si dobre plnia aj kotúčové brzdy na oboch nápravách. Riadenie je vybavené premenlivým účinkom posilňovača v závislosti od rýchlosti, je celkom presné, aj keď trochu preposilované. Celkovo však musím podvozok i40-tky pochváliť.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP Hyundai i40 absolvoval v minulom roku testy bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP iba vo verzii kombi, kde dosiahol výborný výsledok so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal 92%, za ochranu detí 86%, chodcov 43% a za bezpečnostné systémy 86%. Medzi nimi je aj moderný príplatkový asistent pre vedenie vozidla v jazdných pruhoch Lane Keeping Assistant System, ktorý v prípade priblíženia k čiare vodorovného značenia v jazdnom pruhu bez signalizácie smerovkami upozorní vodiča zvukovým výstražným signálom alebo korekciou riadenia. Tým však testovaná verzia nebola dovybavená.

V štandardnej výbave nechýbajú systémy ako ABS s EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, manažment stability vozidla VSM či asistent rozjazdu do kopca HAC. Vysokej miere bezpečnosti napomáhajú čelné airbagy, bočné a hlavové airbagy vpredu a vzadu a kolenný airbag vodiča. Pre prevoz detí na zadných sedadlách v detských sedačkách sú k dispozícii úchyty Isofix, pre umiestnenie sedačky vpredu je čelný airbag spolujazdca vypínateľný. Štandardom je aj funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení.


Obstarávacia cena (spracované dňa 10.07.2012)

Najnižšia cena:
i40 1.6 GDI Comfort
19.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i40 1.7 CRDi Premium
28.990 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i40 1.7 CRDi Premium
31.280 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, predné a zadné parkovacie senzory, dažďový a svetelný senzor, vnútorné spätná zrkadlo s automatickým stmavovaním
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah koža, predné elektricky nastaviteľné s bedernými opierkami a pamäťou u vodiča, el. výškovo nastaviteľné, predné sedadlá vyhrievané a ventilované, zadné sedadlá vyhrievané, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, lakťová opierka vpredu a vzadu, vyhrievaný volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, tempomatu a telefónu, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, navigačný systém s farebnou dotykovou obrazovkou s parkovacou kamerou, CD a MP3 prehrávačom, 7 reproduktorov, USB a AUX port, Bluetooth, inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, hmlovky, LED denné svetlá, bi-xenónové adaptívne svetlomety s ostrekovačmi, disky z ľahkých zliatin, pneumatiky 225/45 R 18
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 490 €
6-stupňová automatická prevodovka = 1.800 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 10.07.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai i40 Peugeot 508 Ford Mondeo Škoda Superb
Značka a model Hyundai i40 Peugeot 508 Ford Mondeo Škoda Superb
Motor 1.7 CRDi 2.0 HDI 2.0 TDCi 2.0 TDI
Stupeň výbavy Premium Allure Titanium X L&K
Zdvihový objem motora 1685 1997 1596 1968
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 100/4000 120/3750 120/3750 103/4200
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 330/2000-2500 340/2000 340/2000 320/1750-2500
Prevodovka 6-stupňová automatická 6-stupňová automatická 6-stupňová automatická 6-stupňová automatická DSG
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 197 225 215 206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,6 9,2 9,5 10,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,6 5,7 5,6 5,9
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1620 1600 1573 1494
Dĺžka (mm) 4740 4792 4784 4838
Šírka (mm) 1815 1853 1886 1817
Výška (mm) 1470 1456 1500 1462
Rázvor (mm) 2770 2817 2850 2761
Počet dverí/miest 4/5 4/5 5/5 5/5
Prevedenie sedan sedan liftback liftback
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 525 497 486/1390 595/1700
Cena modelu bez príplatkov (€) 30.990 34.040 31.560 37.717
Akčná cena (€) 28.990 32.040 - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 31.280 34.090 32.210 38.898

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Peugeot 508
  • má navyše: parkovací asistent s funkciou merania voľného miesta na parkovanie, farebný head up displej
    nemá: kolenný airbag vodiča, zadné bočné airbagy, vyhrievaný volant, parkovaciu kameru s aktívnymi navádzacími čiarami, ventilované predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, pamäť pre nastavenie sedadla vodiča, radiace pádla pod volantom

  • Ford Mondeo
  • má navyše: zatmavené zadné okná od B stĺpika, vyhrievané čelné sklo (i40 má iba pod stieračmi)
    nemá: zadné bočné airbagy, vyhrievaný volant, parkovaciu kameru s aktívnymi navádzacími čiarami, ventilované predné sedadlá, 18" kolesá (Mondeo má 17")

  • Škoda Superb
  • má navyše: parkovací asistent s funkciou merania voľného miesta na parkovanie a poloautomatickým parkovaním, zatmavená zadné okná od B stĺpika, mechanické slnečné rolo pre zadné bočné okná, automaticky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá s pamäťou
    * navyše ná bezplatný servis na 4 roky / 120.000 km

    nemá: vyhrievaný volant, parkovaciu kameru s aktívnymi navádzacími čiarami


    Záverečné hodnotenie

    Hyundai i40 vo verzii sedan zaujme svojím výrazným a moderným dizajnom, bohatou výbavou a kvalitným dielenským spracovaním. Vyniká aj mimoriadnou priestrannosťou o triedu vyšších vozidiel, hlavne vzadu. Plusom je aj komfortný, stabilný a dobre odhlučnený podvozok. Mínusom je absencia objemnejšieho agregátu s vyšším výkonom, ktorý by sa najvyššej výbave Premium, za mimochodom nie zrovna najnižšiu cenu, určite hodil. Pri výbere by však mohla zavážiť 5-ročná záruka bez obmedzenia kilometrov.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 08.08.2012
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1007