Nový rad nákladných vozidiel Volvo FH (09/2012)
redaktor: p.mauer, 09.09.2012;

Volvo FH je takmer 20 rokov vlajkovou loďou spoločnosti Volvo Trucks. Teraz uvádza nový model nákladného vozidla. "Nové Volvo FH nastavuje benchmark nákladných vozidiel v rôznych oblastiach prepravy. Napríklad je prvým nákladným vozidlom, ktoré skutočne vstupuje do oblasti informačných spoločnosti," hovorí Claes Nilsson, predseda predstavenstva spoločnosti Volvo Trucks.

Článok je zostavený z tlačových správ vydaných spoločnosťou Volvo Truck:

VOLVO FH16: Nové Volvo FH16 vyčnieva z radu
KABÍNA: Väčšia, odolnejšia a pohodlnejšia, posúva latku na novú úroveň
JAZDNÉ VLASTNOSTI: Prvotriedne jazdné vlastnosti nového radu vozidiel Volvo FH
HNACIA LÍNIA: I-Torque zaručuje vynikajúce jazdné vlastnosti a znižuje spotrebu paliva
PREVÁDZKYSCHOPNOSŤ: Nový rad FH zaisťuje prepravcom maximálnu prevádzkyschopnosť vozidiel
BEZPEČNOSŤ: FH je najbezpečnejšie Volvo na svete
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE: Inteligentné systémy a služby znižujú dopravným spoločnostiam náklady na palivo
SÚHRN: Nové Volvo FH posúva štandardy nákladných vozidiel na novú úroveň a prispieva k vyššej ziskovosti prepravcov

_______________________________________________________________________________________________

Volvo FH16 - vyčnieva z radu

Volvo FH16 je už niekoľko rokov voľbou číslo jeden pre prepravné spoločnosti kladúce vysoké nároky na výkon, účinnosť a pohodlie. Nové Volvo FH16 v tejto tradícii nielen pokračuje, ale dokonca ju posúva na novú úroveň. „Nové Volvo FH16 vám ponúka ten najvyšší výkon, najlepšie jazdné vlastnosti a najhospodárnejšie využitie paliva vo svojej triede. Vďaka výnimočnému pohodliu a výkonným motorom je tou správnou voľbou pre prepravcov a vodičov, ktorým záleží na produktivite ako aj na výnimočných jazdných vlastnostiach," uvádza Christer Pehrsson, manažér oddelenia diaľkovej dopravy spoločnosti Volvo Trucks.

Prestížny imidž pre dopravcov
Volvo FH16 vyčnieva z radu. „Nič sme nenechali na náhodu - každučký detail bol dôkladne a starostlivo premyslený. Pokiaľ bude súčasťou vášho vozového parku Volvo FH16, rozhodne budete pôsobiť dojmom veľmi kvalitnej dopravnej spoločnosti. Volvo FH16 je jednoducho vozidlo, ktoré svoje skvelé vlastnosti nezaprie," uvádza Christer Pehrsson.

Maximálny výkon: 750 koní
Pri prepravu ťažkých nákladov, jazdách na dlhé vzdialenosti alebo predbiehaní v kopcovitom teréne môže byť Volvo FH16 vybavené najvýkonnejším motorom z dielne spoločnosti Volvo Trucks, ktorý disponuje výkonom až 750 koní. Keďže sa môže pochváliť vysokým výkonom už od nízkych otáčok, znižuje sa potreba radenia prevodových stupňov a zároveň šetrí palivo. V prípade potreby sa môže využiť celých 3.550 Nm krútiaceho momentu. „Nákladné vozidlo s výkonom 750 koní udrží vyššiu priemernú rýchlosť i v kopcovitom teréne, vďaka čomu dokáže skrátiť dobu prepravy. To je veľmi dôležitý faktor nielen pri preprave čerstvých výrobkov," vysvetľuje Christer Pehrsson a zároveň dodáva: „Výkonnejšia hnacia línia, ktorá zvládne vyššie zaťaženie, má priaznivý vplyv na efektívne využitie paliva. Spotreba paliva na jednu tonukilometer vďaka tomu klesá, čo sa priaznivo odrazí nielen na účtoch dopravnej spoločnosti, ale aj na životnom prostredí," hovorí Christer Pehrsson.

Volvo FH16 - jasná voľba tých najnáročnejších vodičov
Volvo FH16 v sebe dokázalo skĺbiť excelentný výkon s výnimočným pohodlím. „Štandardné vozidlo Volvo FH16 je skutočne na veľmi vysokej úrovni. Pri návrhu kabíny inžinieri nemysleli len na pracovnú stránku veci. Zamerali sa aj na zodpovedajúce pohodlie, ktoré vodiči na svojich dlhých cestách po celom svete potrebujú," dodáva Christer Pehrsson. Toto nákladné vozidlo ponúka bezpochyby niečo naviac. Rozdiel oproti ďalším modelom robia predovšetkým jedinečné detaily ako v interiéri, tak v exteriéri. Odlišná mriežka, chrómové detaily, špeciálny lak a upravený dizajn bočnej strany kabíny spolu dotvárajú úžasnú povrchovú úpravu, ktorá púta pozornosť všade tam, kde sa vozidlo objaví. Aj v interiéri kabíny spoznáte, že sedíte na palube vozidla Volvo FH16: sedadlo, volant a rukoväť sú potiahnuté kožou, a aj farebná schéma tohto modelu je špecifická. Nové Volvo FH16 bude na európskom trhu dostupné na jar 2013.

KABÍNA - väčšia, odolnejšia a pohodlnejšia, posúva latku na novú úroveň

Ergonomickejšie pracovisko, väčšie pohodlie a ďalších 300 litrov úložných priestorov naviac. To sú niektoré z nových prvkov kabíny nového Volvo FH. Cieľom bolo vytvoriť kabínu, v ktorej by vodič mohol nielen efektívne pracovať, ale aj čo najlepšie oddychovať. Vďaka zvislejším predným stĺpikom je kabína Volvo FH priestrannejšia ako predtým. „To jej zvonka dodáva rovnejšie línie, ale šikmá línia strechy kabíny túto zmenu kompenzuje. Volvo FH si však udržalo svoj jedinečný vzhľad," uvádza Rikard Orell, dizajnový manažér spoločnosti Volvo Trucks. Volvo FH vyzerá ako v pohybe aj v okamihu, keď stojí. Tento dojem vyvolávajú línie a tvary panelov kabíny. Príkladom môže byť horný okraj podbehu kolesa, ktorý je zakrivený ako smerom dopredu, tak dozadu. K tomuto dojmu prispieva aj výrazné tvarovanie krytov čelných svetlometov. Napriek väčšej kabíne má nové Volvo FH stále excelentné aerodynamické vlastnosti ako jeho predchodcovia. Stojí za tým okrem iného i väčší polomer zaoblenia rohov kabíny. Nový rad Volvo FH na prvý pohľad spoznáte napríklad aj podľa spätných zrkadiel. „Aby mal vodič lepší výhľad z kabíny, odstránili sme kryty zrkadiel. Teraz vidíte len tenké ramienka s nastaviteľnými zrkadlami," popisuje Rikard Orell.

Práca a odpočinok
Mnohé sa zmenilo aj vo vnútri kabíny. „V interiéri kabíny sme zlepšili úplne všetko. Vodiči v súčasnosti strávia v kabíne priemerne päť dní v týždni. Preto musí byť kabína nielen optimálnym pracoviskom, ale aj príjemným miestom na odpočinok a voľný čas pre každého vodiča bez ohľadu na stavbu tela - nízkeho alebo vysokého, štíhleho alebo pri sebe," tvrdí Ulf Andreasson, produktový manažér pre vývoj kabín spoločnosti Volvo Trucks. Sedadlo vodiča je vybavené bedrovou opierkou chrbtice a bočnou opierkou a môže sa posunúť dozadu o ďalšie štyri centimetre. Vďaka novému systému nastaviteľného volantu sa môže volant posunúť o ďalších 20 stupňov v porovnaní s predchádzajúcou verziou. Každý vodič si tak ľahšie nájde ergonomickú a pohodlnú polohu počas jazdy. K tomu, aby si vodič dobre oddýchol, potrebuje aj pohodlné lôžko. Volvo na túto požiadavku odpovedalo rozšírením lôžka na 815 mm a ponukou nových matracov.

Všetky dôležité prístroje uprostred zorného poľa
Mnohé funkcie nového nákladného vozidla sa dajú ovládať prostredníctvom tlačidiel na volante - vrátane telefónu a navigácie. Rozmiestnenie tlačidiel na prístrojovom paneli boli zoradené podľa dôležitosti. „Nový prístrojový panel znamená ďalší výrazný krok vpred. Všetky dôležité tlačidlá sú zoskupené uprostred, zatiaľ čo tie menej dôležité sa nachádzajú v ľavej a pravej časti. Za bežných okolností tak nemusíte spustiť oči z vozovky, aby ste videli najdôležitejšie ukazovatele," vysvetľuje Rikard Orell.

Veľké okná a hladké povrchy
Okná sú v porovnaní s predchádzajúcim modelom Volvo FH o 8 percent väčšie a naviac boli upravené tak, aby mal vodič lepší výhľad na blízke okolo vozidla. Prístrojový panel sa tiahne cez celú šírku kabíny a pôsobí celistvým dojmom. Ďalším prvkom, ktorý zlepšuje výhľad, sú spätné zrkadlá. „Výsledkom zhotovenia nových zrkadiel je o 25 percent lepší priamy výhľad z kabíny. Výrazne sa znížil počet dielov, ktoré zasahovali do zorného poľa vodiča," hovorí Rikard Orell.

Jeden meter kubický priestoru navyše
Kabína nového radu vozidiel Volvo FH sa zväčšila o jeden meter kubický. Interiér tak pôsobí priestrannejším a vzdušnejším dojmom a kapacita úložného priestoru sa zvýšila o 300 litrov. „Dobrá kabína nákladného vozidla je navrhnutá nielen pre prácu, ale aj pre odpočinok a spánok. My ju vnímame ako hotel na služobné cesty. V kabíne by sa malo dať efektívne pracovať, ale rovnako by mala poskytovať dostatok pohodlia pre kvalitný spánok, aby ste sa do nového pracovného dňa zobudili čerství a svieži. Pocit priestrannosti pomáhajú umocniť svetlé farby a hladké plochy," dodáva Rikard Orell.

Integrovaný chladič vzduchu
Integrovaný chladič vzduchu zabezpečuje vodičovi neustále príjemnú teplotu v kabíne. „Chladič v noci nespotrebuje ani kvapku paliva. Zabezpečuje lepšie prúdenie vzduchu v interiéri a pracuje veľmi potichu. A naviac je inteligentný: vypočíta, ako dlho je možné ho používať bez toho, aby vybil batériu. Takto môžeme s istotou zaručiť, že nákladné vozidlo ráno naštartuje," objasňuje Ulf Andreasson. Chladič je voliteľnou výbavou. Zabudovaný je v kabíne, čím neovplyvňuje aerodynamiku vozidla a nezaberá priestor vo vnútri kabíny.

Lákadlo pre najlepších vodičov
Kabína sa výraznou mierou podieľa na všetkých činnostiach vodiča a tak je dôležitým kritériom i pre prepravcov. Ale plní aj ďalšie funkcie. „Prepravcovia s vozidlami, ktoré sú medzi vodičmi obľúbené, ľahšie prilákajú najlepších z najlepších. A všetci vieme, že dobrí vodiči sú jedným z najdôležitejších faktorov ziskovosti prepravcu," hovorí Ulf Andersson.

JAZDNÉ VLASTNOSTI - prvotriedne jazdné vlastnosti nového radu vozidiel Volvo FH

Pri vývoji nového radu FH kládli technici spoločnosti Volvo Trucks veľký dôraz na jazdné vlastnosti a správanie sa vozidla na ceste. Prepracovanie predného aj zadného odpruženia, vyššia stabilita proti prevrátenia a lepšie odpruženie kabíny – to všetko prispieva k prvotriednym jazdným vlastnostiam a ovládaniu nového Volvo FH. A keď sa k tomu pridá aj samostatné zavesenie predných kolies, je na svete nový model FH s tými najlepšími vlastnosťami. Optimalizácia geometrie, prepracovanejší dizajn predného a zadného odpruženia, účinnejšie stabilizátory kabíny a vyvážené tlmenie kabíny i podvozku. Ako potvrdzuje Stefan Axelsson, vedúci skupiny zodpovedajúci za jazdné vlastnosti, výsledkom práce odvedenej vo všetkým vymenovaných oblastiach je o 50 % vyššia stabilita proti prevráteniu v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

Väčšia presnosť
Vylepšený podvozok a kabína zaručujú lepšiu smerovú stabilitu nového Volvo FH. Kombinácia stability vo všetkých smeroch poskytuje vodičovi ešte intenzívnejší pocit presnosti a kontroly, takže jazda je menej únavná. „Nové nákladné vozidlo pôsobí na ceste stabilne a jeho správanie sa dá ľahko predvídať. Podarilo sa nám dosiahnuť jedinečnú odozvu ovládania. Akékoľvek pohyby, ktoré vozidlo vykoná, vodič vďaka presnému a citlivému riadeniu okamžite pozná na volante. A keď sme pri volante, tak je potrebné spomenúť i to, že je nastaviteľný vo viacerých smeroch, a preto si pohodlnú polohu pri riadení nájdu vodiči všetkých postáv," tvrdí Stefan Axelsson. Presnosť riadenia a stabilita proti prevráteniu majú priamy vplyv na vnútornú pohodu vodiča a rovnako ovplyvňujú aj ziskovosť prepravcu. „Čím lepšie vozidlo máte, tým menej sa pri jeho riadení unavíte. To znamená, že váš štýl jazdy bude uvoľnenejší. Bdelý vodič koná s istotou a podá lepší výkon, či už ide o samotnú jazdu alebo stretnutie s koncovým zákazníkom," hovorí Stefan Axelsson.

Svetová premiéra samostatného zavesenia predných kolies
Nové Volvo FH je prvým nákladným vozidlom na svete so samostatným zavesením predných kolies (IFS) s hrebeňovým riadením - dvoma novými prvkami, ktoré majú zásadný vplyv na jazdu a ovládanie vozidla. „Samostatné zavesenie predných kolies znamená, že obidve predné kolesá sú zavesené nezávisle na sebe. Pohyby jedného kolesa neovplyvňujú pohyby toho druhého. Výsledkom je rovnomernejšia a stabilnejšia jazda," vysvetľuje Martin Palming, produktový manažér spoločnosti Volvo Trucks. Samostatné zavesenie predných kolies má už dlhú dobu svoje miesto na podvozku osobných automobilov a poslednú dobu sa objavuje dokonca aj u autobusov. IFS zvyšuje pohodlie a stabilitu.

Citlivejšie ovládanie
Ďalšou technológiou, ktorú si nové nákladné vozidlá požičali zo sveta osobných áut, je hrebeňové riadenie. Hriadeľ volantu je vybavený prevodovými stupňami a prenáša silu vyvíjanú vodičom na volant do kolies presnejšie, než štandardná prevodka riadenia. Vodič tak vďaka tomu získava lepšiu odozvu. Obidve spomínané technologické novinky dodávajú novému vozidlu Volvo FH jedinečné jazdné vlastnosti. „Nové nákladné vozidlá predstavujú nový štandard v oblasti smerovej stability, ako aj jazdných vlastností pri prechádzaní zákrutami. Je to úžasný pocit, keď riadite plne naloženú súpravu s výnimočnou presnosťou a istotou. Nákladné vozidlo sleduje s pôsobivou presnosťou líniu, ktorú mu určíte počas zákruty, bez toho, aby ste museli robiť ďalšie pohyby volantom s cieľom udržať smer," popisuje Martin Palming novú technológiu, ktorá bude dostupná po predstavení vozidiel s ľavostranným riadením.

To najlepšie na trhu
Najväčšiu výhodu prinesie samostatné zavesenie predných kolies a hrebeňové riadenie zvýhodní predovšetkým vodičov, ktorí často prekonávajú dlhé vzdialenosti. Systémy sa im osvedčia hlavne pri prechádzaní zákrutami a úzkymi cestami. „Zavesenie IFS je určené pre tých, ktorí si potrpia na kvalitu a na tie najlepšie jazdné vlastnosti, aké môžu byť k dispozícii," hovorí Martin Palming. „I bez samotného zavesenia predných kolies bude Volvo FH svojimi jazdnými vlastnosťami kraľovať trhu nákladných vozidiel. A zavesenie IFS bude jednoducho predstavovať čerešničku na torte. Odviedli sme kus práce, aby sme vodičom mohli ponúknuť práve toto," dodáva Martin Palming.

HNACIA LÍNIA - I-Torque zaručuje vynikajúce jazdné vlastnosti a znižuje spotrebu paliva

Vďaka neustálemu vývoju môže spoločnosť Volvo Trucks ponúkať tú najlepšiu hnaciu líniu na trhu komerčných nákladných vozidiel. Nový systém Volvo I-Torque spĺňa požiadavky Euro 6 a poskytuje výnimočné jazdné vlastnosti. Spolu so systémom I-See dokáže I-Torque znížiť spotrebu paliva až o 10 percent. Prísne požiadavky Euro 6 kladú na vývojárov motorov vysoké nároky, aby splnili nové požiadavky bez negatívneho dopadu na spotrebu paliva. Nová hnacia línia Volvo I-Torque, ktorá sa začne pre európsky trh vyrábať na jeseň 2013, spĺňa požiadavky Euro 6 a pritom ešte dokáže výrazne znížiť spotrebu paliva. Ako už samotný názov napovedá, prednosti systému I-Torque spočívajú vo vysokom krútiacom momente v spojení s novou automatickou prevodovkou Powershift. Hnacia línia I-Torque sa môže pochváliť krútiacim momentom až 2800 Nm a vysokým výkonom aj pri nízkych otáčkach. Vďaka tomu sú vozidlá veľmi tiché. „Nižšie otáčky znamenajú menej časté vstrekovanie paliva, menej splodín a aj menej trenia. Systém I-Torque využíva najúčinnejšie otáčky motora D13, teda rozhranie medzi 900 až 1200 otáčok za minútu, kde motor D13 podáva najlepší výkon," vysvetľuje Mats Franzén, vedúci oddelenia stratégie motorov spoločnosti Volvo Trucks.

Dva základné kamene vysokého výkonu a dobrých jazdných vlastnosti
Na vysokom krútiacom momente poskytovanom hnacou líniou I-Torque sa podieľajú dve hlavné súčasti - nový motor D13 Euro 6 s výkonom 460 koní a krútiacim momentom 2800 Nm a nová verzia automatizovanej prevodovky I-Shift s dvoma spojkami. Vysoko účinný systém Turbocompound, nový softvér, technológia Common Rail a recirkulácia výfukových plynov (EGR) sú len niektoré z nových prvkov, ktoré prispievajú k zvýšeniu výkonu motora a zníženiu dopadu na životné prostredie.

Motorizácia
Radový 16-litrový šesťvalec s výkonom 540, 600, 700 alebo 750 k (motor o výkone 750 k je dostupný aj vo verzii EEV). Maximálny krútiaci moment: 2 650, 2 800, 3 150 a 3 550 Nm.

Prevodovka s dvoma spojkami
Nová prevodovka má názov I-Shift 2- automatizovaná. Spoločnosť Volvo Trucks je prvým výrobcom, ktorý zabudoval automatickú prevodovku s dvoma spojkami do ťažkého nákladného vozidla. „Vďaka systému s dvoma spojkami nedochádza k prerušeniu krútiaceho momentu, dokonca ani počas radenia prevodových stupňov. Motor môže pracovať v optimálnych otáčkach a zaisťovať tak pohotovejšie zrýchlenie a výnimočné jazdné vlastnosti. Naviac sa znížila spotreba paliva a hladina hluku," podotýka Astrid Drewsenová, produktová manažérka systému I-Torque. „Vozidlo sa chová, akoby malo dve prevodovky. Jednu rýchlosť máte práve zaradenú na prvej prevodovke a druhý stupeň je už pripravený v tej druhej. Samotná zmena prevodových stupňov sa odohrá v takmer nepostrehnuteľnom okamihu a bez akéhokoľvek prerušenia prenosu hnacej sily," dodáva Astrid Drewsenová.

10 % úspora paliva so systémom I-See
Systém I-Torque dokáže znížiť spotrebu paliva až o 4 percentá. A pokiaľ sa tento systém skombinuje so systémom I-See, čo je technológia zdokonaľujúca jazdu kopcovitým terénom, ktorá obsahuje rôzne ďalšie drobné vylepšenia, možno ušetriť až 10 percent paliva. „To predstavuje úsporu 4100 litrov paliva ročne v priemernom nákladnom vozidle. Neustále pracujeme na znižovaní spotreby paliva a každá novo vyvinutá drobnosť dokáže ušetriť pár kvapiek paliva naviac. Ale ubrať rovných 10 percent naraz, to už je poriadny skok - jednoducho prevratný," hovorí Mats Franzén.

Efektívna hnacia línia
Výroba hnacej línie Volvo I-Torque sa v Európe začne na jeseň 2013, takže bude pripravená s uvedením Euro 6. Ešte predtým však bude predstavený prvý motor D13 pre model Volvo FH spĺňajúci požiadavky Euro 6. Technológia použitá v prvom motore Euro 6 sa v určitých ohľadoch odlišuje od systému I-Torque, ale úrovne emisií budú na rovnakej úrovni. To znamená 77 percentné zníženie tvorby oxidu dusíka a 50 percentné zníženie emisií pevných častíc. Prvý motor Euro 6 má základy osvedčeného a otestovaného modelu Euro 5, ktorý je tiež dostupný s novým radom vozidiel Volvo FH. Rovnako ako jeho predchodca je to jednoradový 6-valcový motor so združenými vstrekovačmi a selektívnou katalytickou redukciou (SCR) pre výfukový systém. Aby motor vyhovel novým emisným požiadavkám, využíva tiež recirkuláciu výfukových plynov (EGR) a filter pevných častíc (DPF) - technológie, ktoré spoločnosť Volvo Trucks ponúka už niekoľko rokov v USA a Japonsku

PREVÁDZKYSCHOPNOSŤ - Volvo Trucks zaisťuje prepravcom maximálnu prevádzkyschopnosť vozidiel

Online sledovanie vozidla, efektívnejšie plánovanie servisných prehliadok a služba Volvo Action Service na zavolanie – tieto tri systémy sa spolu podieľajú na tom, že majitelia vozidiel Volvo môžu počítať s najvyššou možnou prevádzkyschopnosťou. Základom tohto úspechu je nová štruktúra elektronických systémov využitá vo vozidlách Volvo FH. Vďaka komunikačnej jednotke, známej ako telematická brána, je vozidlo prostredníctvom siete GSM pripojené k systémom servisnej dielne. Zamestnanci dielne tak môžu i na diaľku kontrolovať stav vozidla, sledovať opotrebovanie bŕzd či spojky, ako aj stav batérie či filtra vysúšača vzduchu. „Servisná dielňa môže teraz sledovať presné opotrebovanie jednotlivých súčastí vozidla a na základe týchto informácií odložiť alebo naopak urýchliť servisnú prehliadku. Prepravná spoločnosť sa tak môže vyhnúť zbytočným návštevám dielne a zvýšiť tak prevádzkyschopnosť vozidla," tvrdí Christian Gustavsson, manažér servisných služieb spoločnosti Volvo Trucks. Keďže dielňa disponuje aktuálnymi informáciami o stave vozidla a dokáže s predstihom načítať uložené chybové kódy, môžu sa technici na servisný zásah pripaviť včas a všetko potrebné vykonať omnoho rýchlejšie.

Nové funkcie dostupné online
Pripojenie umožňuje zasielanie informácií priamo do nákladného vozidla. Okrem iného sa dajú na diaľku upraviť aj rôzne nastavenia. Takýmto spôsobom sa môže aktivovať napríklad indikátor zaťaženia alebo kalibrovať údaje o spotrebe paliva. „V budúcnosti to bude vyzerať tak, že čokoľvek možno vykonať v dielni po pripojení kábla, bude možné urobiť aj na diaľku. Vozidlo teda nebude musieť jazdiť do dielne za účelom inštalácie aktualizácie - prepravca si bude môcť aktualizovať softvér celého vozového parku bez ohľadu na to, kde sa jeho vozidlá práve nachádzajú," vysvetľuje Christian Gustavsson.

Vyrobené pre maximálnu prevádzkyschopnosť
Spoľahlivosť vozidiel nového radu Volvo FH bude ako obvykle výnimočná. Na kvalitu si totiž nepotrpíme len my, ale vyžadujú jú i naši zákazníci. Napriek tomu je ťažké úplne sa vyhnúť neplánovaným prestojom. Ale keďže dielňa dokáže sledovať stav vozidla online, je možné údržbu a opravy včas naplánovať, aby ich načasovanie vyhovovalo potrebám zákazníka. To znižuje riziko neplánovaných zastavení na minimum. A pokiaľ sa predsa len niečo stane, telematická brána umožní pracovníkom servisnej dielne riadne sa pripraviť na riešenie problému a dostať vozidlo späť na cestu v čo najkratšom čase.

Servis na dosah tlačidla
Ďalšou novou funkciou zvyšujúcou bezpečnosť vodiča je služba Volvo Action Service na zavolanie. Na prístrojovom paneli sa nachádza neprehliadnuteľné tlačidlo VAS. Jeho stlačením sa vodič môže okamžite spojiť so zákazníckou telefonickou linkou služby Volvo Action Service. Vozidlo centrále automaticky odovzdá informácie a tak sa vodič vždy spojí s operátorom, ktorý hovorí jeho rodným jazykom. „Koordinátor dostane informácie o presnej polohe nákladného vozidla. Ak je vozidlo vybavené systémom Dynafleet, koordinátor pozná aj identitu vodiča. Súčasne s hovorom sa odosiela evidenčné číslo vozidla a číslo podvozku," vysvetľuje Fiona Mårtensson, vedúca oddelenia Volvo Action Service spoločnosti Volvo Trucks. „Tento automatizovaný systém šetrí drahocenný čas a poskytuje vodičovi oveľa rýchlejšiu pomoc," dodáva.

Efektívnejšia služba Volvo Action Service
Služba Volvo Action Service zabezpečí aj prenos chybových kódov do servisnej dielne Volvo. A keďže v Európe sa nachádza 1100 autorizovaných dielní Volvo, vždy je jedna nablízku. Vďaka chybovým kódom si servisní technici môžu ihneď pripraviť všetko potrebné, vďaka čomu sa vozidlo môže čo najskôr vrátiť do prevádzky. „Namiesto toho, aby technici museli najskôr k vozidlu prísť, skontrolovať ho, vrátiť sa späť do dielne pre správne náhradné diely a potrebné náradie , je možné vykonať všetko na prvýkrát. Tlačidlo VAS takto skracuje prípravný proces a zvyšuje prevádzkyschopnosť," uvádza Fiona Mårtensson.

BEZPEČNOSŤ - najbezpečnejšie Volvo na svete

Nárazové testy preukázali, že nová kabína Volvo FH je odolnejšia a bezpečnejšia ako akákoľvek predchádzajúca Volvo kabína. Ak sa vozidlo prevráti, vodič sa môže dostať von jednoducho prístupným núdzovým východom. Ale bezpečnosť vodiča nie je to jediné, čo sa zlepšilo. Vďaka tisícom počítačovo simulovaných nehôd a približne stovke skutočných nárazových testov vyvinuli inžinieri spoločnosti Volvo Trucks bezpečnejšiu kabínu. „Pri vývoji najnovších kabín sme využili nové technológie, použili nové materiály a aplikovali všetko, čo sme sa doteraz naučili. A výsledkom je najbezpečnejšie Volvo na svete,” prehlasuje Carl Johan Almqvist, riaditeľ oddelenia prevádzky a bezpečnosti produktov Volvo Trucks. K výrobe dverí a vzpier pohlcujúcich náraz boli použité materiály s vysokou pevnosťou – napríklad dvojfázová oceľ. Panely dverí zostrojili inžinieri zo súčasne najpevnejšej ocele – ultrapevná, lisovaná bórová oceľ. „Vďaka využitiu tej najkvalitnejšej ocele sme schopní skonštruovať pevnejšiu kabínu bez toho, aby sme zvýšili hmotnosť vozidla. Tento prístup nám umožňuje zvyšovať bezpečnosť a nerobiť žiadne kompromisy v oblasti užitočného zaťaženia vozidla,” hovorí Robert Ritzén, vedúci tímu pre výber materiálov novej kabíny. Video si môžete pozrieť na stánkach: www.youtube.com/volvotrucks.

Špeciálne upravené oceľové panely
Nové technológie, medzi ktoré patrí napríklad laserové zváranie, so sebou prinášajú vylepšenú odolnosť a funkčnosť. Napríklad dva ploche panely dokážeme spojiť ešte pred samotným tvarovaním. „Týmto spôsobom môžeme upraviť hrúbku a kvalitu každého panelu zvlášť. Tieto typy panelov majú optimálnu štruktúru, ktorá inžinierom spoločnosti Volvo Trucks umožňuje začleniť do kabíny jedinečné bezpečnostné prvky," uvádza Robert Ritzén. Priaznivý vplyv na bezpečnosť majú aj zmeny v štruktúre kabíny. Vzpriamením A-stĺpikov sa kabína zväčšila, takže vodič má vo vnútri viac priestoru. Aj dvere a štruktúra podlahy boli upravené tak, aby poskytovali čo najlepšiu ochranu pri náraze. Čelné sklo je zapustené do rámu kabíny. „Čelné sklo pôvodne slúžilo ako núdzový východ. Túto úlohu však teraz prevzalo strešné okno," popisuje Carl Johan Almqvist.

Na bezpečnosť má vplyv aj kvalitné lôžko
Bezpečné nákladné vozidlo môže svojimi vlastnosťami pomôcť vodičovi k bezpečnejšej jazde. Nové Volvo FH má väčšie okná a prehľadnejší prístrojový panel. Zorné pole sa zväčšilo o 8 percent. „Na bezpečnosť premávky má rozhodujúci vplyv to, aby mal vodič čo najlepší výhľad a mohol nerušene sledovať cestu. Krátky pohľad na prístrojový panel by mal postačiť na to, aby získal všetky potrebné informácie," hovorí Carl Johan Almqvist. Systémy aktívnej bezpečnosti ako podpora jazdy v jazdnom pruhu (LKS), podpora pri zmene jazdného pruhu (LCS), adaptívny tempomat a výstraha pre vodiča (DAS) tiež prispievajú k bezpečnej jazde. Naviac platí, že oddýchnutý a uvoľnený vodič jazdí bezpečnejšie.„To, že sa na bezpečnosti prevádzky podieľa aj pohodlné lôžko, nemusí každého hneď napadnúť. Ale vodič, ktorý si dopraje riadny spánok a počas dňa sa cíti oddýchnutý a ostražitý, v skutočnosti spôsobí menej dopravných nehôd," vysvetľuje Carl Johan Almqvist.

Vyššia bezpečnosť aj pre vodičov osobných áut
Systém proti čelnému podbehnutiu (FUPS) je navrhnutý tak, aby zabránil zakliesneniu osobného auta pod nákladným vozidlom pri čelnom náraze. Ochranný systém v novom Volvo FH predstavuje z bezpečnostného hľadiska výrazný krok vpred. „Volvo je štandardne vybavené systémom ochrany proti podbehnutiu, ktorý absorbuje energiu. Pri vývoji nového modelu sa nám podarilo systém zdokonaliť a vystužiť bez toho, aby sme museli pridať na hmotnosti," upozorňuje Carl Johan Almqvist.

Ochrana proti zlodejom
Nové modely Volvo FH sa zameriavajú aj na iný aspek bezpečnosti. „Vozidlo má niekoľko nových funkcií, ktoré chránia vodiča proti vlámaniam. Diaľkovým ovládaním zabudovaným do kľúča od vozidla môže napríklad zapnúť osvetlenie okolo vozidla alebo aktivovaním klaksónu vyplašiť zlodejov ukrývajúcich sa v blízkosti vozidla," dodáva Carl Johan Almqvist.

Vďaka čomu je nové Volvo FH bezpečnejšie?
1. Nové, pevnejšie materiály, napríklad ultrapevná bórová oceľ
2. Nové technológie, napríklad laserové zváranie
3. Prepracovaná štruktúra kabíny
4. Zlepšený výhľad z kabíny
5. Systémy aktívnej bezpečnosti ako podpora jazdy v jazdnom pruhu, podpora pri zmene jazdného pruhu, adaptívny tempomat a výstraha pre vodiča.

ŽIVOTNÉ PROSTREDIE - inteligentné systémy a služby znižujú dopravným spoločnostiam náklady na palivo

Nová technológia a individuálne prispôsobený balík služieb môžu spolu ušetriť dopravnej spoločnosti tisíce litrov paliva ročne. Výsledkom je nižší dopad na životné prostredie a väčšia ziskovosť. "Zníženie spotreby paliva je prioritnou oblasťou pre spoločnosť Volvo. S novým Volvo FH teraz robíme ďalší krok smerom k nášmu cieľu - byť svetovým lídrom dopravných riešení s ohľadom na životné prostredie. Všetko je to o využívaní nových technológii, nových nápadov a lepších službách, smerujúcich k uskutočneniu týchto úspor," hovorí Lars Mårtensson, environmentálny riaditeľ spoločnosti Volvo Trucks.

Autopilot šetrí palivo na kopcoch
Jednou z najdôležitejších nových funkcií úspory paliva v novom Volvo FH je I-See. Je to autopilot, ktorý na stúpaniach a klesaniach ovláda prevody, plyn a brzdy. I-See je integrovaný do inteligentnej prevodovky I-Shift, ktorá "nahráva" cesty, po ktorých nákladné vozidlo jazdí. Tieto zaznamenané dáta neskôr umožňujú, aby I-See optimalizoval úspory paliva nákladného vozidla, keď v budúcnosti opätovne jazdí po tej istej ceste. "Využívajúc sériu šiestich krokov systém zabezpečuje, že nákladné vozidlo jazdí čo najhospodárnejšie. Napríklad vozidlo včas pridáva plyn pred stúpaním a minimalizuje počet radení prevodov," hovorí Anders Eriksson, vedúci vývoja I-See.

Ušetrí až 5 % paliva
Celkovo I-See ušetrí až 5 % paliva. Nemusíte strmo stúpať alpskými cestami, aby ich I-See rozpoznal - najlepší efekt sa dosahuje na pravidelných trasách s opakujúcimi sa stúpaniami a klesaniami, prednostne jedno za druhým. "Jedna vec, ktorá robí I-See jedinečným je, že čo najviac využíva jazdu na voľnobeh. Toto robí so spotrebou paliva zázraky. V kopcovitej krajine I-See môže poháňať nákladné vozidlo na dlhé vzdialenosti takmer úplne bez použitia motora," hovorí Anders Eriksson. I-See využíva na hospodárnu jazdu metódy pokusov a omylov. "I-See v kopcovitom teréne napodobňuje a automatizuje techniku jazdy najlepších vodičov. Je to štýl jazdy, ktorý vyžaduje neustálu starostlivú pozornosť a vyžaduje vodiča, ktorý vie predvídať cestu pred sebou. Keď sa o to stará I-See, vodič si môže užívať pohodlné napredovania a sústrediť sa na iné aspekty jazdy," hovorí Anders Eriksson. Spolu s novou hnacou sústavou I-Torque, ktorej výroba sa rozbieha na jeseň 2013, je úspora paliva ešte väčšia. Úspory paliva až do 10 % pre dopravné spoločnosti, ktoré využívajú I-See na nákladnom vozidle vybavenom I-Torque.

Malé, hospodárne nové funkcie
Napriek väčšej kabíne nového Volvo FH sa konštruktérom podarilo preniesť do nového modelu rovnako vynikajúce aerodynamické vlastnosti predchádzajúceho modelu FH. Viacero malých funkcií, napríklad skutočnosť, že vzduchový kompresor sa môže deaktivovať, keď sa nepoužíva a účinnejší alternátor, aktívne prispievajú k zníženej spotrebe paliva. Takisto k tomu prispieva aj záťažové servočerpadlo so svojou automatickou funkciou vypínania. Celkovo tieto malé zmeny šetria až 1 % spotreby paliva.

Úsporný balík pre operácie v diaľkovej preprave
Spolu s novým nákladným vozidlom spoločnosti Volvo Trucks spúšťa ponuku balíka šetriaceho palivo špeciálne navrhnutého tak, aby vyhovoval požiadavkám prevádzky diaľkovej dopravy. Tento balík obsahuje vozidlovú časť, ktorá zahŕňa I-See a iné hardvérové riešenia, ako aj časť, ktorá obsahuje služby šetriace palivo. Jednou z nich je služba Poradenstva spotreby paliva, ktorá sleduje spotrebu paliva vodiča. Dopravná spoločnosť a vodič tak získavajú neustálu podporu pre zníženie spotreby paliva. "Program služby Poradenstva spotreby paliva poskytuje trvalú úsporu paliva až 5 %. Ide o konkrétnu službu - skutočne zistíte čo sa deje a ako to ovplyvňuje spotrebu paliva. To vám umožní aktívne ovplyvňovať svoje náklady na palivo a zlepšovať svoju ziskovosť," hovorí Jarkko Aine, manažér pre komunikáciu a kompetencie pre Transport Solutions spoločnosti Volvo Trucks.

Palivový poradca analyzuje a ponúka rady
Služba poradenstvo spotreby paliva pozostáva z troch častí: Poradenstvo, Panel nástrojov a Podpora. "Dopravnej spoločnosti sa pridelí osobný poradca, ktorý analyzuje štýl jazdy vodičov a ponúka konkrétne opatrenia, ktoré jej pomôžu znížiť náklady na palivo. Spätná väzba od poradcu má formu troch rôznych špecifických reportov smerujúcich od celej spoločnosti až po jednotlivého vodiča," vysvetľuje Jarkko Aine. Poradca je tu tiež na to, aby poskytol radu v prípade, ak má dopravná spoločnosť alebo vodič špecifické otázky. Ďalej dopravná firma získava prístup k Panelu nástrojov, kde možno monitorovať proces optimalizácie paliva.

Školenie kladie základy
Palivový balík taktiež zahŕňa školenie vodiča. "Naše školenie vodičov poskytuje vodičovi nové know-how o palivovo efektívnych technikách jazdy. Sústreďuje sa na štýl jazdy, ako plánovať svoje napredovanie na ceste a na účinky ofenzívnej a defenzívnej jazdy. Nezáleží na tom, aký je vodič skúsený, vždy je priestor na zlepšenie," hovorí Jarkko Aine. "Výsledkom je, že vodič bude schopný jazdiť po rovnakých trasách ako predtým rovnako rýchlo, avšak s nižšou spotrebou paliva a menším dopadom na životné prostredie," pokračuje. Do balíka je taktiež zahrnutý systém Dynafleet Palivo a Životné prostredie.

SÚHRN - nové Volvo FH posúva štandardy nákladných vozidiel na novú úroveň a prispieva k vyššej ziskovosti prepravcov

Vďaka novému radu Volvo FH posunula spoločnosť Volvo Trucks hranice toho, čo môžete očakávať od prvotriedneho nákladného vozidla. Hospodárnosť paliva, spoľahlivosť, ergonómia, výnimočné jazdné vlastnosti, aktívna a pasívna bezpečnosť a funkcie šetriace čas. Pri navrhovaní nového Volvo FH bolo všetko podriadené pohodliu vodiča s cieľom zvýšiť ziskovosť prepravnej spoločnosti. Hospodárnosť paliva je v súčasnosti nepochybne jednou z najväčších priorít všetkých prepravcov. Preto sa inžinieri pri vývoji nového Volvo FH zameriavali práve na túto oblasť. Hnacia línia spĺňajúca požiadavky Euro 5 je teraz ešte úspornejšia. Svetlo sveta uzrie tiež prvý Volvo motor zodpovedajúci požiadavkám Euro 6, ktoré požadujú výrazné zníženie emisií. K ďalšej úspore paliva, a to až o 5 %, prispeje nový systém I-See. Na jeseň 2013 bude naviac predstavená nová hnacia línia I-Torque. Jedná sa o výrazný technický milník, ktorý prinesie nielen nižšiu spotrebu paliva, ale aj výrazné zlepšenie jazdných vlastností: výhod sa tak dočkajú ako prepravné spoločnosti, tak aj vodiči.

- Systém I-See šetrí palivo pri jazde do kopca
- Nová výkonná hnacia línia spĺňa požiadavky Euro 6
- Bezdrôtové spojenie pre maximálnu prevádzkyschopnosť
- Skvelé jazdné vlastnosti
- Úplne nové nákladné vozidlo
- Ergonomický dizajn a intuitívne ovládanie
- Bezpečnosť vo všetkých ohľadoch
- To pravé pre tých najlepších vodičov

S novou hnacou líniou I-Torque Euro 6 od spoločnosti Volvo Trucks, ktorej výroba pre európsky trh začne na jeseň 2013, bude úspora paliva ešte výraznejšia. „Volvo I-Torque dokáže znížiť spotrebu paliva až o 4 percentá. Spolu so systémom I-See a ďalšími drobnými vylepšeniami dosahuje úspora paliva hranicu 10 percent. To zodpovedá úspore 4.100 litrov paliva ročne pre priemerné nákladné vozidlo," konštatuje na záver Claes Nilsson.

Nový rad vozidiel Volvo FH bude na európskom trhu dostupný na jar 2013.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1017