Masaryk Racing Days 2012 bol pre O. Feketeho rozhodujúci
redaktor: p.mauer, 27.09.2012;

Tento raz sme za automobilovým športom vycestovali do Českej republiky na Masarykov okruh len 10 kilometrov od Brna, metropoly Moravského kraja, kde sa v dňoch 22.-23. septembra konal pretek "Masaryk Racing Days - Podzimní cena 2012".

Výstavbu pretekárskeho okruhu významným spôsobom podporovala aj "prvá dáma" českého motoristického športu Eliška Junková, ktorá presvedčila vtedajšieho prezidenta, aby okruh slávnostne otvoril. S výstavbou prírodnej trate vedenej po cestách na okraji Brna sa začalo na jar v roku 1930. Dnes už osemdesiatdvaročná trať sa v rokoch 1985-1987 dočkala veľkolepej rekonštrukcie a stala sa z nej uzavretá okruhová dráha, ktorá v tomto roku oslavuje svoje 25. narodeniny. Od roku 1965 je Masarykov okruh tradičným hostiteľom najprestížnejšieho motocyklového šampionátu na svete – Grand Prix cestných motocyklov. Súčasný Masarykov okruh s dĺžkou 5.403 m a šírkou 15 m spĺňa najprísnejšie kritériá pre usporadúvanie svetových motoristických závodných podujatí. Okrem významných motocyklových závodov sa na ňom konajú aj pravidelné Medzinárodné majstrovstvá Českej republiky v automobilovej okruhovej súťaži. Trať postavená v nadmorskej výške 450 metrov má 13 priamych úsekov s minimálnou dĺžkou 35 m a maximálnou dĺžkou 636,50 m. Pretekári sa musia vysporiadať s výškovým rozdielom 73,75 m. Maximálne stúpanie 7,5 % je na úseku dlhom 917 m a maximálne klesanie 5 % na dĺžke 410 m. Počas jedného okruhu prejdú jazdci 6 ľavotočivých a 8 pravotočivých zákrut s polomerom medzi 50 až 300 m.
______________________________________________________________________________________________

Masarykov okruh (22.-23. september 2012)

Dramatický pretekový víkend okorenený bohatým programom - taký bol historicky prvý "Masaryk Racing Days". Takýto nadpis má správa zverejnená na webovej stránke okruhu. Z bohatého sobotňajšieho a nedeľného programu: pretek Vizio GT3 Challenge (Porsche GT3), European R-Cup (formule), Divízia 3 (formulové monoposty), Divízia 4 - do a nad 2000 cm (cestné vozidlá), European R-CUP (športové vozy Radical), Kia Lotos Race (mini autá KIA) a napokon vytrvalostný pretek (vozidlá Divízie 4) nás najviac zaujímali preteky Divízia 4 - do 2000 cm (cestné vozidlá), v ktorých štartoval aj Ondrej Fekete, ktorého mediálne podporujeme. Boli sme zvedaví akú stratégiu zvolí šéf AutoSportTeamu Presskam spolu s mladým Ondrejom Fekete v poslednom tohtoročnom preteku, aby si udržal bodový náskok, ktorý by mu mohol zaručiť historicky prvý titul "Medzinárodný majster Slovenskej republiky 2012 v kategórii D4-2000 šprint" pretekov automobilov na okruhu.

Pre tímy a jazdcov sa "Masaryk Racing Days - Podzimní cena 2012" začal už v stredu (20. septembra) podvečer príchodom na Autodrom a prípravou zázemia. Po sérii technických porúch na automobile Seat Leon 2.0 FSI (200 PS) v predošlých pretekoch sme nič nechceli nechať na náhodu, a preto sme si na posledný sezónny pretek prenajali iný súťažný automobil zhodnej kategórie, povedal nám otec mladého pretekára Ondrej Fekete starší. Alfu Romeo 156 S2000 v úprave WTCC nám zapožičal pán Sladečka, dodal.

Vo štvrtok doobeda, deň pred kvalifikáciou dorazil z Nitry kamión s novou posilou, súťažnou Alfa Romeo 156 aj s mechanikom Jaroslavom Kouřilom, odborníkom na motory tejto značky. Mechanici ihneď začali s pripravovaním automobilu. Vymenili pneumatiky, polepili ho reklamnými nálepkami a zo záložného Seatu Leon prehodili sedačku, pretože pôvodná bola Ondrejovi priveľká. Po takejto úprave Alfa Romeo vyrazila s Ondrejom na zoznamovaciu jazdu. Prvé kolá Ondrej viedol Alfu s rešpektom. Len čo mu o sebe prezradila viac, začal zrýchľovať. Zvykli si na seba rýchlo a druhý tréning jazdili, akoby sa poznali roky a tak ju mechanici mohli prikrášliť štartovným číslom 57.

V piatok 21. septembra dostala Alfa obutie určené na kvalifikáciu. Už po prvých 4 kolách dosiahla čas, ktorý Ondrejovi zaručil 5. miesto na štartovom rošte (kvalifikačná listina). V tíme Presskam zavládla spokojnosť a preto jazdca povolali do depa na prezutie nových pneumatík, určených na preteky, aby ich v posledných 3 kolách kvalifikácie trochu ojazdil.

V sobotu 22. septembra sa brnenský Autodrom prebudil do dažďa. Nakoľko nevyzeralo, že by do prvých pretekov prestalo pršať a trať by sa nestačila vyschnúť, tímy začali autá prezúvať. Alfa dostala mokré obutie. O 10:55 hodine dostali jazdci pokyn vyjsť na trať. Ešte stále pršalo. Ondrej sa z Alfou zaradil na rošt do tretieho radu. Po odštartovaní automobily absolvovali zahrievacie kolo za navádzacím vozidlom, počas ktorého nesmú meniť východzie pozície. Keď navádzacie vozidlo opustilo trať, letmý štart bol odmávnutý. Pozorne sme sledovali, ako si bude počínať jazdec červenej Alfy Romeo 156 so štartovným číslom 57. Po prejdení pár sto metrov bolo vidieť, že Alfa má problémy. Pretáčali sa jej kolesá a jazdec neustále musel vyrovnávať smer jazdy až kým dosiahol udržateľnú rýchlosť. Prepadol sa na 10. miesto (výsledková listina). Napriek problémom so stabilitou si Ondrej túto pozíciu udržal až do konca preteku (odjazdil 12 z celkových 13 kôl). Sklamaný doviedol súťažnú Alfu Romeo, od ktorej si sľuboval lepšie výsledky, do uzavretého parkoviska. Ešte stále netušil príčinu neúspechu. Ako náhle komisári vydali mechanikom vozidlo, odtlačili ho do stanu, aby zistili príčinu poruchy. Po otvorení prednej kapoty ostali ako obarení. Skonštatovali, že vozidlo nemá ľavú hnaciu poloos. Ondrej odjazdil takmer celý pretek len s pohonom pravého predného kolesa. Po strate poloosi sa samosvorný diferenciál uzavrel a prenášal krútiaci moment len na jedno koleso. Aj preto bol dezén na tomto kolese nadmieru zodratý. Mladý jazdec, ale ani skúsení mechanici si to nevedeli vysvetliť. S niečím podobným sa ešte nestretli. Ondrej si nič mimoriadne počas jazdy nevšimol, vo vozidle mal celý čas po štarte zapnuté kamery a na záznamoch nie je vidieť nič podozrivé, len to, že riadenie ťahá doprava. Ani traťový komisári nehlásili žiadny predmet na trati. Ako a kedy došlo k strate poloosi zostane záhadou.

Aby však bolo vozidlo pripravené na nedeľňajší pretek, mechanik sa pustil hneď do opravy. Nahradil "stratenú" poloos a vymenil aj diferenciál. Z dôvodu chýbajúcej manžety, bola oprava dokončená až na druhý deň po návrate mechanika z domovskej dielne v Nitre. Ostatné súťažné automobily už dve minúty zahrievali pneumatiky (limit max. 15 minút), keď mechanik dokončil opravu. O 12:47 sa dostal na trať aj Ondrej. Po troch zahrievacích kolách (viac v limite nestihol) skonštatoval, že Alfa Romeo 156 je tento raz v poriadku.

Nedeľňajší, druhý pretek sa začal o 14.15 bez predošlej kvalifikácie. Vozidlá sa zoradili na štartovom rošte podľa výsledkov z prvých pretekov. Alfa Romeo 156 so štartovným číslom 57 sa postavila na rošt v piatom rade vpravo (10. miesto). V prvej zákrute po štarte sme videli 57-čku už na 4. pozícii. Chvíľu jazdila aj na druhej pozícii, ale predbehla ju o 170 kg ľahšia Škoda Fabia s jazdcom M. Horňákom. Alfa Romeo 156 nestačila ani na Lotus s pilotom M. Friedom, ktorý povinne musel prejsť boxovou uličkou, nakoľko v druhom kole zozadu zostrelil z trate Horáčkovu Škodu Octaviu. Napokon sa Ondrej Fekete v absolútnom poradí (výsledková listina) Medzinárodných majstrovstiev Českej republiky kategórie D4 do 2000 ccm (MMČR) došiel do cieľa na 4. mieste. To mu však zabezpečilo, že v hodnotení Medzinárodných majstrovstiev Slovenskej republiky (MMSR) sa umiestnil na druhom mieste, za čo získal cenné body do celkového hodnotenia MMSR (výsledková listina). Z Masarykovho okruhu si Ondrej Fekete odviezol tri strieborné poháre, z toho dva v juniorských súťažiach a jeden zo súťaže o Medzinárodného majstra Slovenskej republiky. S 50 bodovým náskokom s celkovým počtom 150 bodov si udržal vedenie v tabuľke MMSR. Na udelenie titulu si však bude musieť ešte počkať, nakoľko výsledky tohtoročných Medzinárodných majstrovstiev Slovenskej republiky budú oficiálne vyhlásené Slovenskou asociáciou motoristického športu koncom roka.

My však Ondrejovi už teraz gratulujeme! Nielen nám, ale určite aj AutoSportTeamu Presskam a najmä svojmu otcovi urobil nesmiernu radosť.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Staršie články:
ESET Racing Weekend na Slovakia Ringu
Z Autodromu v Moste si O. Fekete doniesol 4 poháre
O. Feketemu zlyhala technika automobilu, aj tak je tretí
O. Fekete zbieral poháre aj na maďarskom Hungaroringu
Testovacie jazdy Ondreja Feketeho
Ďalšie úspechy začínajúceho pretekára Ondreja Fekete
Objavil AutoSportTeam PRESSKAM nový talent?





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1029