Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi Comfort (10/2012)
redaktor: j.čík, 21.12.2012;

Importér vozidiel Hyundai, spoločnosť Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovakia, nám na týždňový test poskytol nový Hyundai i30, tentokrát v prevedení kombi a s naftovým motorom 1.6 CRDi vo výbave Comfort.

testoval Jaroslav Čík




Blízko k etalónu

Začiatkom júna sa na našom trhu začala predávať kombi verzia novej generácie modelu i30. Už nenesie prívlastok cw, ako to bolo u predchodcu, ale len označenie i30. Doterajšia generácia i30 cw s typovým označením FD sa u nás úspešne predávala od roku 2008. V roku 2010 podstúpila facelift a jej predaj bol ukončený v priebehu tohto roka. Rovnako ako prvá, aj druhá generácia bola navrhnutá pre európskych zákazníkov v nemeckom vývojovom centre Hyundai v Rüsselsheime a vyrába sa u našich susedov vo výrobnom závode v Nošoviciach.

Exteriér
zväčšiť obrázok Nový Hyundai i30 je zvonku rovnako ako pätdverový hatchback úplne zmenený. Dostal moderné a dynamické tvary vďaka aktuálnemu dizajnovému štýlu značky "fluidic sculpture". Na kráse mu pridala aj veľmi elegantná farba, ktorá sa i30-tke mimoriadne hodí.

Porovnanie i30 kombi (GD) vs. i30 cw (FD)

zväčšiť obrázok Prednej časti dominuje tradičná šesťuholníková maska chladiča s lakovanou strednou časťou nárazníka vo farbe vozidla a s jednoduchou čiernou lištou prechádzajúcou logom značky. Veľmi efektne pôsobia denné LED svetlá v predných hmlovkách, ktoré sú súčasťou základnej výbavy. Dizajnovým prvkom sú nepochybne aj predné reflektory s funkciou statického prisvecovania do zákrut pri natočení volantu.

Neprehliadnuteľné dynamické línie vychádzajú z prednej časti. Horná prechádza prednou kapotou do A stĺpikov. Spodná sa nesie výraznými lemami blatníkov stúpajúc prelisom nad spodnou hranou dverí do zadných blatníkov a končí v zadnom nárazníku. Stredom prechádza ďalšia dynamická krivka plynulo spájajúca prednú časť so zadnou. Z prednej masky prechádza popod predné reflektory, kopíruje tvar lemov blatníkov a cez vonkajšie kľučky dverí pokračuje do pretiahnutých koncových svetiel. Na zadnej časti ma zaujali elegantne navrhnuté zadné piate dvere, splývajúce so zadným nárazníkom. Klasické strešné lyžiny boli nahradené integrovanými, ktoré znižujú odpor vzduchu. Netradičným prvkom výbavy v tejto triede je osvetlenie pozadia vonkajších chromovaných kľučiek na predných dverách. Podsvietenie nechýba ani na vonkajších automaticky sklopných spätných zrkadlách s integrovanými bočnými smerovkami.

Interiér
zväčšiť obrázok Oproti predchádzajúcej generácii modelu i30 cw je interiér kompletne prepracovaný. Aj keď je rovnaký ako v nedávno testovanej verzii hatchback, predsa som našiel nejaké rozdiely. Palubná doska testovanej verzie kombi sa líšila veľmi elegantným dvojfarebným prevedením, ktoré výborne ladilo s béžovým čalúnením sedadiel a farbou karosérie. Bledé interiéry sú väčšinou navrhnuté veľmi neštastne, nakoľko sú náchylnejšie na zašpinenie. Tu to vďaka vhodne zvolenej kombinácii až tak neplatí. Plochy, ktoré prichádzajú do kontaktu s nohami, ako čalúnenie podlahy, plastové obklady v spodnej časti na prahoch, stredovom tuneli alebo batožinový priestor, sú tmavo sivé. Interiér tak pôsobí veľmi hodnotne a prémiovo. Veľkým plusom je, že nie je príliš obstavaný a posádka vpredu sa necíti stiesnene.

Palubná doska je zložená kombináciou mäkčených a tvrdých plastov, ktoré sú doplnené o lesklé čierne plasty a strieborný dekor. Lesklé časti sa však nenachádzajú v hornej časti, takže sa nič neodráža na čelnom skle. Prístrojový panel je prehľadný bez žiadnych zbytočných výstrelkov s tradičným modrým podsvietením. Ovládač palubného počítača (tlačidlo Trip) sa premiestnil z palubnej dosky na kožou obšitý 4-ramenný volant, ktorý obsahuje aj tlačidlá tempomatu na pravej a audiosystému s CD a MP3 prehrávačom na ľavej strane. Na pravom spodnom ramene sa nachádza aj tlačidlo na nastavenie účinkov posilňovača riadenia. Spomenúť musím aj komfortnú funkciu smeroviek trojblik, ktorá sa u novej i30 dostala do základnej výbavy. A keď som pri komforte, oceňujem bezkľúčové odomykanie - zamykanie a štartovanie, za ktoré by som si neváhal priplatiť.

Veľmi dobre je navrhnutý stredový panel, ktorý sa smerom dole zužuje a poskytuje tak dostatok miesta na kolená. Spodná časť je vzdušná so šikovne vyriešeným dvojdielnym odkladacím priestorom na doklady, telefón či iné drobnosti. Nad ním je mierne schovaný panel s dvomi zásuvkami na 12V a vstupom na USB, Aux a iPod. Všetky tlačidlá na autorádiu hore a paneli automatickej dvojzónovej klimatizácii (u predchodcu bola iba jednozónová) pod ním sú prehľadné, dostatočne veľké a dobre ovládateľné. Pre pasažierov vpredu nechýba lakťová opierka s úložným priestorom, niekomu však môže vadiť, že nie je posuvná (taká je až v najvyššej výbave Style). Pred ňou sú k dispozícii držiaky na poháre či menšie fľaše. Na nedostatok úložných priestorov som sa rozhodne nemohol sťažovať. V strope nechýba ani výklopné puzdro na okuliare.

zväčšiť obrázok Predné sedadlá sú veľmi komfortné a k pohodliu prispievajú aj dostatočne široké lakťové opierky vo dverách. Vodičove sedadlo je výškovo nastaviteľné, oproti predchodcovi s lepším rozsahom a dá sa tak sedieť nižšie. Rovnako tak zadné sedadlá poskytujú dostatok komfortu. Priestor na hlavu a nohy už síce nie je taký kráľovský ako to bolo u predchodcu, ale v rámci svojej triedy patrí k tým najlepším. Mínusom je absentujúca zadná lakťová opierka, ktorá pre strednú výbavu Comfort nie je možná ani za príplatok. V základe je až v najvyššej výbave Style, a tá je v ponuke iba so silnejším naftovým agegátom a benzínovou 1.6 GDI. Pozitívom oproti predchodcovi je aj výrazne znížený stredový tunel na podlahe.

Viac miesta na zadných sedadlách u predchodcu išlo na úkor batožinového priestoru, ktorý bol na úrovni hatchbackov a nie kombíkov. U novej i30 kombi už toto neplatí, batožinový priestor v základnom prevedení narástol o 113 litrov na hodnotu 528 litrov a radí sa k tým najväčším. Po vyklopení zadných sedákov a sklopení operadiel vznikne takmer rovina a batožinový priestor pojme až veľkorysých 1642 litrov batožiny. Pozitívom pri nakladaní batožiny je aj nízko položená nakladacia hrana s minimálnym odskokom. Pri ukladaní drobností ako lekárnička, lano, zdvihák a pod. je k dispozícii dvojitá podlaha s dobrým členením, nechýbajú ani bočné odkladacie priečinky, háčiky na uchytenie tašky, osvetlenie a zásuvka na 12V.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pod kapotou sa ukrýval moderný naftový štvorvalec 1.6 CRDi, preplňovaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou VGT a vstrekovaním common-rail. Ide o slabšiu variantu agregátu z ponuky s výkonom 81 kW (110 koní), tá silnejšia má k dispozícii 94 kW (128 koní). Obe verzie však disponujú rovnakým krútiacim momentom 260 Nm v rozmedzí 1900 - 2750 ot./min, rozdiel je však v zrýchlení a maximálnej rýchlosti. Výkon motora je dostatočný a poskytuje veľmi slušnú dynamiku. Dobre je vyriešené aj odhlučnenie motora, do interiéru sa neprenášajú žiadne rezonancie.

Počas týždňového testovania som s i30-tkou najazdil 696,5 km s priemernou spotrebou 5,3 l / 100 km (podľa palubného počítača). Pri vrátení mi na displeji svietil dojazd ešte 233 km. Musím sa priznať, že som nejazdil vôbec defenzívne, ale s trochou snahy by som sa pod 5 litrov vedel dostať a tým pádom dosiahnuť dojazd na jednu nádrž cez 1000 km. Dôkazom toho je aj výborná spotreba, ktorú som dosiahol po ceste do práce ešte pred rannou špičkou. Pri variante cez mesto mi palubný počítač ukázal spotrebu 4,5 l / 100 km, cez mestský diaľničný obchvat dokonca 4,3 l /100 km. Celkom dobre si však i30-tka počínala aj na diaľnici, kedy na približne 50 kilometrovom úseku Kúty - Bratislava spotrebovala pri rýchlosti 130 km/h priemerne 6,1 l nafty na 100 km. To všetko bez výraznejšieho hluku v kabíne.
zväčšiť obrázok
Pochvalu si zaslúži aj manuálna prevodovka so 6-timi stupňami, ktoré prispeli úspornej prevádzke. A to hlavne za presný chod radiacej páky s primeranou dĺžkou dráh. Pri jazde v meste maximálnou povolenou rýchlosťou 50 km/h mi trochu prekážala nutnosť častejšieho radenia. Na piatom prevodom stupni sa motor zdal už podtočený, na 4-ke tak akurát, ale keď som pridal na tachometrových 60 km/h, tam mu sedala zasa viac 5-ka. To je však problém väčšiny naftových motorov. Naopak pri diaľničnom tempe motor točil príjemných 2500 ot./min. na 6-tom prevodovom stupni. Pozrime sa ako je to s ďalšími otáčkami pri rôznych rýchlostiach a prevodových stupňoch.

50 km/h 4. stupeň 1300 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1300 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2000 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1700 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2100 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2500 ot./min.

Podvozok
zväčšiť obrázok Ten je rovnako ako pri 5-dverovej verzii silnou stránkou i30-tky. Naladenie je komfortné a pritom bez zbytočných náklonov a húpania. Aj pri ostrejšej jazde sa správa veľmi sebaisto. Na nekvalitných bratislavských cestách si počína vynikajúco, výborne filtruje bežné nerovnosti bez prenášania rázov do interiériu. Jedným slovom by sa dala i30-tka nazvať žehlička. Vďačí za to vylepšenej náprave McPherson vpredu a 4-prvkovej nezávislej náprave prevzatej z modelu i40. Musím podoktúť, že takýto typ zadnej nápravy je bežný skôr vo vyšších triedach ako v tomto segmente. Slabinou je horšie odhlučnenie od kolies, oproti predchádzajúcej generácii i30 je tu však cítiť posun.

zväčšiť obrázok Kotúčové brzdy na oboch nápravách sú dostatočne výkonné s plynulým nástupom. Riadenie je celkom presné a je vybavené aj variabilným posilňovačom Flex Steer, ktorý umožňuje zvoliť tri rôzne režimy Normal, Comfort a Sport tlačidlom na volante. Režim Normal je určený na bežnú jazdu v meste alebo mimo neho. Režim Comfort uľahčuje parkovanie vďaka zvýšenému výkonu posilňovača, otáčanie volantu je absolútne bez námahy. Posledný režim je Sport, ktorý zrýchľuje reakciu pri športovej jazde a zvyšuje odpor pri natáčaní volantu mi osobne sedel najviac. Riadenie bolo pocitovo tuhšie, aj keď nie nejako výrazne. Viem si predstaviť, že by mohlo byť kľudne ešte tuhšie.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP Hyundai i30 absolvoval tento rok úspešne testy bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP vo verzii hatchback. Dosiahol veľmi dobrý výsledok so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal 90%, za ochranu detí 90%, chodcov 67% a za bezpečnostné systémy 86%.

V štandardnej výbave nechýbajú systémy ako ABS s EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, manažment stability vozidla VSM. Vysokej miere bezpečnosti napomáhajú čelné airbagy, bočné a hlavové airbagy vpredu a vzadu. Pre prevoz detí na zadných sedadlách v detských sedačkách sú k dispozícii úchyty Isofix, pre umiestnenie sedačky vpredu je čelný airbag spolujazdca vypínateľný.


Obstarávacia cena (spracované dňa 23.10.2012)

Najnižšia cena:
i30 1.4 MPi Classic
13.190 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i30 1.6 CRDi Comfort
16.690 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i30 1.6 CRDi Comfort
18.985 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, kožený volant a radiaca páka, volant s ovládaním rádia, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, kryt batožinového priestoru, chromované vnútorné kľučky dverí
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, LED predné denné svetlá, predné hmlovky, statické osvetľovanie zákrut, celoplošné kryty kolies, pneumatiky 195/65 R 15
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak - metalíza = 430 €
• disky kolies z ľahkých zliatin 205/55 R 16 = 500 €
• inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom, chrómové kľučky dverí s osvetlením, automaticky sklopné spätné zrkadlá s ukazovateľmi smeru a osvetlením nástupného priestoru, automatické svetlomety, chrómová lišta na spodnej hrane bočných okien = 600 €
• systém ISG Stop&Go = 265 €
• Comfort Pack (vyhrievané predné sedadlá a zadné parkovacie senzory) = 500 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 23.10.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai i30 Wagon Chevrolet Aveo Ford Focus Renault Megane
Značka a model Hyundai i30 Chevrolet Cruze SW Ford Focus Kombi Renault Megane Grandtour
Motor 1.6 CRDi 1.7 D Eco 1.6 TDCi Duratorq DPF 1.5 dCi
Stupeň výbavy Comfort LT Plus Champion X Dynamique
Zdvihový objem motora 1582 1686 1560 1461
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 81/4000 96/4000 85/3600 81/4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 260/1900-2750 300/2000-2500 270/1750 240/1750
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 185 200 193 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,8 10,4 11,0 11,1
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,2 4,5 4,5 4,4
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1326 1475 1368 1302
Dĺžka (mm) 4485 4681 4556 4567
Šírka (mm) 1780 1797 1823 1804
Výška (mm) 1495 1484 1505 1501
Rázvor (mm) 2650 2685 2648 2701
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Prevedenie kombi kombi kombi kombi
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 528/1642 500/1478 476/1502 491/1567
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 5 rokov / 120.000 km 4 roky / 100.000 km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 18.190 21.110 19.770 18.790
Akčná cena (€) 16.690 18.580 - 16.790
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 18.985 19.070 20.265 18.279

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Chevrolet Cruze SW
  • má navyše: výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, handsfree systém s Bluetooth, posuvná lakťová opierka vpredu (i30 má pevnú)
    nemá: statické prisvecovanie do zákrut, automatické svetlomety, bezkľúčové diaľkové centrálne zamykanie a zapalovanie, automaticky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky s osvetlením nástupného priestoru, vyhrievané predné sedadlá

  • Ford Focus Kombi
  • má navyše: TVC - systém stranového presmerovania krútiaceho momentu, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, bederné opierky predných sedadiel, sklopná stredová lakťová opierka zadných sedadiel, handsfree systém s Bluetooth, elektrické vyhrievanie čelného skla "Quickclear" a vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla, automatická klimatizácia s nastavovaním teploty v 2 zónach, dažďový senzor, monochromatické vnútorné spätné zrkadlo
    nemá: statické prisvecovanie do zákrut, vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky s osvetlením nástupného priestoru

  • Renault Megane Grandtour
  • má navyše: dvojzónovú automatickú klimatizáciu, handsfree systém s Bluetooth, bedernú opierku sedadla vodiča, dažďový senzor
    nemá: asistent rozjazdu do kopca (iba s poloautomatickou ručnou brzdou), statické prisvecovanie do zákrut, vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky s osvetlením nástupného priestoru


    Záverečné hodnotenie

    Nový Hyundai i30 je veľmi vydarené rodinné kombi, ktoré upúta svojim moderným a dynamickým dizajnom. Silnou stránkou je kvalitne a elegantne pôsobiaci interiér s výbornou ergonómiou a priestrannosťou. Oproti predchádzajúcej generácii i30 cw má vďaka kratšiemu rázvoru síce menej miesta na nohy pre pasažierov vzadu, ale základný objem batožinového priestoru narástol o 113 litrov. Silnou zbraňou je aj stabilný a komfortný podvozok, ktorý je priam určený na naše nekvalitné cesty. Žiadne negatívum nemôžem povedať ani na úsporný a dostatočne výkonný motor a presnú 6-stupňovú prevodovku. Nová i30-tka sa posunula o poriadny kus dopredu. Stalo sa z nej kvalitné a dospelé "európske" auto, ktoré to svojim konkurentom v tejto mimoriadne silne obsadenej triede rozhodne neuľahčí.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 21.12.2012
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1061