Začiatok predaja elektromobilu Nissan LEAF (07/2013)
redaktor: p.mauer, 29.07.2013;

Pri príležitosti zahájenia predaja elektrického automobilu LEAF slovenský importér značky Nissan spolu s najväčším predajcom AUTO-IMPEX s.r.o. usporiadali event pre novinárov. Účelom bolo prostredníctvom médií oboznámiť verejnosť o zahájení predaja plne elektrického automobilu na Slovensku.
______________________________________________________________________________________________

zväčšiť obrázok Od zahájenia predaja prvej generácie elektromobilu podstúpil Nissan LEAF niekoľko vylepšení. Výrobca získaval podnety od majiteľov elektromobilov LEAF, z ktorých celosvetovo predal už niečo vyše 60.000. Na Slovensku bol Nissan LEAF predstavený novinárom 6. októbra 2011 pri príležitosti osláv 20. výročia spoločnosti AUTO-IMPEX.
Spoločnosť AUTO-IMPEX s.r.o. rok po svojom vzniku podpísala dealerskú zmluvu s Nissanom, čím sa stala prvým predajcom značky Nissan na Slovensku. Za 22-ročné pôsobenie sa stala najväčším predajcom osobných a nákladných automobilov so sieťou servisných stredísk po celom Slovensku. V roku 2009 ako jediný slovenský dealer získala exkluzivitu na predaj najrýchlejšieho superšportového sériovo vyrábaného vozidla Nissan GTR.

______________________________________________________________________________________________

AUTO-IMPEX s.r.o. si prvenstvo opäť zopakovala 1. júla 2013, kedy sa stala výhradným predajcom elektromobilu LEAF. Nakoľko sa nejedná o automobil so spaľovacím motorom, ale o 5-dverové 5-miestne vozidlo poháňané výlučne elektrickým prúdom, údržba vozidla si vyžaduje špeciálny servis pod dohľadom odborníkov. Vozidlo k pohonu využíva 360 Voltovú vysokonapäťovú Lítium-iónovú batériu. Vzhľadom na nebezpečenstvo úrazu vysokým prúdom, výrobca povoľuje vykonávať servis elektromobilu len zaškoleným personálom a na vyhradenom pracovisku. Za tým účelom AUTO-IMPEX s.r.o. vo svojom trnavskom stredisku vybudoval špeciálne servisné stredisko zamerané na opravu vysokonapäťových batérií. Elektromobily bežne na cestách nestretávame, nakoľko ešte nie je dostatočne rozvinutá sieť verejných nabíjacích staníc. Dojazd elektromobilu je obmedzený kapacitou vysokonapäťového zdroja elektrického prúdu. Predpokladaný dojazd druhej generácie modelu LEAF je 199 kilometrov na jedno plné nabitie. Predpokladá sa, že práve preto osloví najmä záujemcov z prímestskej aglomerácie, ktorí pravidelne využívajú individuálnu dopravu za prácou do 50 km, čo zodpovedá okruhu vymedzeného pre bezpečný dojazd na jedno nabitie.

Tlačová konferencia k uvedeniu Nissanu LEAF do predaja na slovenský trh

Nissan má záujem nielen elektromobily predávať, ale je ochotný podieľať sa aj na vybudovaní rýchlo nabíjacích staníc po celom Slovensku. Pri nákupe troch elektromobilov dodá zákazníkovi jednu rýchlo nabíjaciu stanicu. V západných a severských európskych krajinách situácia v budovaní verejných rýchlo nabíjacích staníc narastá. Na Slovensku sú zatiaľ len tri, pričom jedna z nich sa nachádza v Bratislave priamo pred areálom AUTO-IMPEXU na Rožňavskej ulici, druhá je pri nákupnom centre Aupark. V domácom prostredí je možné využiť na dobitie batérie elektrickú sieť zodpovedajúcu bezpečnostným štandardom. Štandardne sa LEAF dodáva s palubnou nabíjačkou 3,6 kW (na vstupe) alebo 6,6 kW dodávanú za príplatok 965,00 €. Výhodou silnejšej palubnej nabíjačky je skrátenie nabíjacieho času o polovicu t.j. asi na 4 hodiny. Na stacionárnej rýchlo nabíjacej stanici sa dá batéria dobiť na kapacitu 80% asi za 20 až 30 minút. Je to doba na vypitie jednej kávy, samozrejme, len ak je v blízkosti bistro alebo automat.

Nissan LEAF vyžaduje odborný servis

Obstarávacia cena modelu LEAF (28.780,00 €) vôbec nie je ľudová. Je mnoho násobne vyššia od "rovnakej triedy" automobilov so spaľovacím motorom. Ak si však uvedomíme náklady na prevádzku vozidla so spaľovacím motorom (palivo, pravidelné servisné prehliadky s výmenou mazacích náplní, frekvenciou na výmenu brzdových komponentov, vstrekovacích trysiek, rozvodových remeňov, tlmičov a katalyzátora výfukových plynov,...) možno dôjdeme k prekvapivým číslam. Prevádzka elektromobilu môže podstatnú časť týchto nákladov ušetriť! Nissan pre ilustráciu porovnal náklady len na energie a dospel k zaujímavým výsledkom. Pri dnešných cenách energií náklady na 100 kilometrov jazdy s elektromobilom sú 2,00 €, pri dieselovom motore 6,48 € a pri benzínovom motore 9,37 €. Po prejdení 20.000 kilometrov LEAF usporí 900,00 € oproti dieselu a 1.470,00 € oproti benzínovému motoru. Ak sa k tomu prirátajú aj o 30% nižšie náklady na údržbu, potom zostáva už len zvážiť ekologickú stránku takéhoto vozenia. V niektorých mestách za našimi hranicami poskytujú úrady majiteľom elektromobilov výhody vstupu do ekologickej zóny s vyhradenými parkovacími miestami, prípadne poskytujú úľavu na dani. Pokiaľ by aj naše úrady zareagovali rovnako, bariéra medzi obstarávacou cenou elektromobilu a tradičného automobilu by až tak výrazná nemusela byť.

Interiér Nissanu LEAF novej generácie

Elektromobil pre brzdenie využíva energiu nahromadenú pri spomaľovaní, čím opäť šetrí náklady. Boli sme zvedaví, aké náklady bude musieť vynaložiť majiteľ elektromobilu v prípade straty kapacity vysokonapäťovej batérie z dôvodu opotrebovania, prípadne poškodenia pri nehode. Dostali sme jasnú odpoveď. Vysokonapäťová batéria je uložená v bezpečnostnom ráme, ktorý chráni batériu pred poškodením z vonku. Výrobca si je vedomí, že bežnou prevádzkou sa batéria nezničí, preto na vysokonapäťovú batériu a ostatné elektrické komponenty poskytuje záruku až 5 rokov alebo 100.000 odjazdených kilometrov. Počíta však aj s 2%-nou chybovosťou článkov batérie. V takých prípadoch sa nevymení celá vysokonapäťová batéria, ale len poškodený článok v module. Lítium-iónová batéria obsahuje 48 modulov a v každom má 4 články (celkom 192 článkov s kapacitou 24 kWh). Cenu práce nám zatiaľ výhradný predajca neprezradil. V tejto fáze sa sústredíme hlavne na predaj elektromobilu, povedal nám Ing. Vladimír Haus, riaditeľ predaja osobných vozidiel spoločnosti AUTO-IMPEX.

Súčasťou prezentácie novej generácie LEAF bola aj prehliadka pracoviska na údržbu resp. opravy elektromobilu a možnosť si zajazdiť. My sme zatiaľ túto možnosť nevyužili, veríme, že v krátkom čase budeme mať príležitosť podrobiť aj tento model redakčnému testu.

Nissan LEAF novej generácie, technické informácie.

Ďalšie články súvisiace s modelom LEAF:
Nový Nissan LEAF (04/2013)
20. výročie AUTO-IMPEX, Iveco Daily a Nissan LEAF (10/2011)
Druhá generácia elektromobilu LEAF prichádza na slovenský trh
Vylepšený 100% elektrický Nissan LEAF
Nissan LEAF dosiahol hranicu 50 000 predaných vozidiel
Nissan Leaf vedie elektromobilovú revolúciu
Nissan Leaf - najlepšie vozidlo pre dochádzanie do práce
Nissan urýchľuje rozvoj európskej siete rýchlonabíjacích staníc
Nissan podniká kroky na rozvoj infraštruktúry pre elektromobily
Nissan sa chystá elektrizovať mestá po celej Európe
Nissan LEAF pre Europcar
Nissan LEAF získal najvyššie hodnotenie bezpečnosti Euro NCAP
Nissan LEAF - svetové auto roku 2011
Elektromobil Nissan LEAF je Európskym autom roku 2011 (29.11.2010)
Prvé elektromobily Nissan LEAF odovzdané v Európe
Nissan LEAF získal ocenenie ECOBEST 2010
Nissan LEAF sa bude vyrábať v Sunderlande
Nissan LEAF NISMO RC
______________________________________________________________________________________________

Spoločnosť Nissan Motor, druhá najväčšia japonská automobilka v objeme výroby, sídli v japonskej Jokohame a je integrálnou súčasťou aliancie Renault-Nissan. Celosvetovo zamestnáva viac ako 150 000 pracovníkov a v roku 2010 dodala svojim zákazníkom cez 4 milióny vozidiel. V snahe vytvoriť zaujímavé a netradičné produkty pre každého ponúka v rámci značiek Nissan a Infiniti komplexnú škálu úsporných vozidiel s nízkymi emisiami. Ako priekopník na trhu vozidiel s nulovými emisiami začala automobilka Nissan novú éru elektromobility uvedením modelu Nissan LEAF. Ide o prvý cenovo dostupný, masovo vyrábaný elektromobil, ktorý získal množstvo medzinárodných ocenení vrátane prestížnej ceny Európske auto roku 2011.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1130