Nová Mazda 3 (11/2013)
redaktor: j.čík, 15.11.2013;

Utorok 12. novembra sa niesol v znamení oficiálneho uvedenia novej generácie Mazdy 3 na slovenský trh. Prezentácia sa konala v priestoroch Hotela Kamila na Čiernej Vode pri Bratislave a my sme pri tom nechýbali.

zväčšiť obrázok Prvé dotyky s novou 3-kou som síce už absolvoval na tohtoročnom jesennom autosalóne v Nitre, kde nepochybne patrila k najkrajším exponátom. O to viac som sa ale tešil, keď som sa dozvedel, že si ju budem môcť konečne vyskúšať.

Nová generácia Mazdy 3 svojím príchodom príjemne osviežila segment kompaktných vozidiel a svojimi mimoriadne príťažlivými, športovo strihnutými krivkami, môže kľudne vyzvať na súboj o kráľovnú krásy ďaľšiu krásku Alfa Romeo Giulietta. Dizajn sa nesie rovnako ako pri ostatných modeloch, ako CX-5 a novej generácii modelu 6, v štýle značky - KODO. Aj keď sa nová 3-ka na tieto modely podobá, je pomerne ľahko rozpoznateľná vďaka posunutiu znaku značky vyššie až ku kapote a presunutiu evidenčného čísla do stredu masky. To sa udialo aj kvôli novinke - prednej maske s funkciou aktívneho uzáveru prívodu vzduchu. Tá sa dokáže v spodnej časti podľa potreby otvárať na 66°, úplne otvárať a zatvárať, čím sa zlepšuje aerodynamika a dosiahne lepšie chladenie. Tento systém je však určený iba pre silnejší benzínový 2.0-liter (121 kW), rovnako ako systém rekuperácie brzdnej energie i-ELOOP známy z novej Mazdy 6, ktorý dokáže ušetriť až 10% paliva.

V prípade 5-dverového hatchbacku zostala celková dĺžka oproti predchodcovi nezmenená, t.j. 4460 mm a u 4-dverového sedanu sa dĺžka skrátila o 10 mm na hodnotu 4580 mm. Celková šírka 1795 mm (+40 mm) a výška 1455 mm (-15 mm) je u oboch verzií rovnaká a takisto aj rázvor. So svojou hodnotou 2700 mm jasne kraľuje vo svojom segmente. Rovnako tak disponuje najširším rozchodom (1555 mm vpredu/ 1560 mm vzadu), vďaka čomu Mazda avizuje ešte lepšie jazdné vlastnosti.

Na zoznámenie som si vybral 5-dverový hatchback v striebornej metalickej farbe so silnejším benzínovým agregátom 2.0 Skyactiv-G (121 kW) vo vyššej výbave Revolution. Nadšenie z dobre odvedenej práce na zovňajšku novej 3-ky zo mňa neopadlo ani po usadnutí za volant, skôr naopak, ešte sa umocnilo. Privítal ma kvalitne pôsobiaci interiér s dobrou ergonómiou zameranou na vodiča a dostatočnou priestrannosťou. Multifunkčný kožený volant rovnakého dizajnu ako pri posledných dvoch novinkách od Mazdy (CX-5 a 6) disponuje vencom, ktorý dobre padne do rúk. Netradične je navrhnutý prístrojový panel s veľkým analógovým otáčkomerom v strede so zabudovaným digitálnym rýchlomerom v pravej spodnej časti, ktorým asistujú dva multifunkčné displeje po stranách s prehľadnou grafikou. Novinkou v tomto segmente, s ktorou prichádza Mazda, je Head Up displej zobrazujúci aktuálnu rýchlosť, nastavenú rýchlosť tempomatu, pokyny navigácie a stav systémov aktívnej bezpečnosti ako adaptívny radarový tempomat alebo upozornenie nechceného vybočenia z jazdného pruhu.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Samostatnou kapitolou prezentácie bolo predstavenie konektivity, ktorá sa dostáva do dnešných nových áut čoraz výraznejšie. Japonskí inžinieri z Mazdy sa nenechali zahanbiť a posunuli jej level o kus vyššie. Súčasťou prepracovaného multimediálneho systému HMI je dostatočne veľký 7" farebný displej umiestnený na hornej časti palubnej dosky, ktorý je v štandarde od druhého stupňa výbavy tj. je vo všetkých verziách okrem jediného modelu. Na prvý dojem mi vadilo, že tento displej nie je zasúvateľný do palubnej dosky ako je to v prípade Audi A3. Priznám sa, že pri jazde mi to vôbec nevadilo a ocenil som, že som nemusel spúšťať oči nižšie ako je to u niektorých konkurentov. Displej disponuje dotykovým ovládaním s rýchlymi reakciami, ktoré sa pri jazde z dôvodu bezpečnosti deaktivuje. Druhý spôsob ovládania, ktorý už taktiež poznáme zo spomínaných posledných dvoch noviniek značky a u konkurencie vo svojom segmente ho budeme hľadať márne, je otočný ovládač HMI Commander na stredovom tuneli. Oproti Mazde 6 je ešte vylepšený a pribudlo na ňom ovládanie hlasitosti. Nechýba ani hlasové ovládanie a pomocou pripojeného smartfóna cez Bluetooth s prístupom na internet je možné počúvať vyše 40.000 staníc internetových rádií cez aplikáciu Aha, využívať sociálne siete ako Facebook a Twitter, čítať alebo počúvať sms správy či sledovať predpoveď počasia na zvolenej trase.

Presuňme sa dozadu, s mojou výškou 180 som mal v hatchbacku na zadných sedadlách dostatok priestoru na hlavu aj nohy a mal som ešte aj rezervu. Veľkosť batožinového priestoru s objemom 364 litrov nepatrí vo svojej triede k tým najlepším, ale kto nepotrebuje v aute prevážať celú domácnosť je dostatočná.

A aké sú moje prvé dojmy z krátkej jazdy? Nová Mazda 3 so silnejším benzínovým 2-litrom s výkonom 121 kW (165 koní) poskytuje veľmi dynamické zvezenie s lineárnym nástupom výkonu bez nepríjemných kopancov a skvelou pružnosťou. Veľmi dobrý pocit mám aj so 6-stupňovej prevodovky s presným radením a krátkymi dráhami, ktorú radím na úplnú špicu vo svojom segmente. Ovládateľnosť a citlivé riadenie spolu s dobrým odhlučnením motora aj podvozku tiež patrí k tým najlepším vo svojej triede. Počas presunu z Čiernej Vody do Bratislavy a následne po diaľnici do Senca odkiaľ som sa presunul cez Pezinok naspäť na Čiernu Vodu mi palubný počítač zobrazil priemernú spotrebu 7,1 l na 100 km, čo napriek väčšiemu objemu motora hodnotím ako celkom dobrý výsledok. Podrobnejšie dojmy prinesiem až po týždňovom teste, dúfam už čoskoro.

Štartovacia cena modelu so základným benzínovým agregátom 1.5 Skyactiv-G s výkonom 74 kW (100 koní) so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou v prvom stupni výbavy Emotion začína na hodnote 13.990 Eur. Aj keď ide o základnú výbavu, nie je vôbec chudobná. Emotion ponúka v základe manuálnu klimatizáciu, audiosystém s CD prehrávačom a USB portom, palubný počítač, multifunkčný volant, asistent rozjazdu do kopca (HLA) či elektricky ovládané predné a zadné okná a diaľkovo ovládané centrálne zamykanie. Nechýba ani kompletná bezpečnostná výbava ako ABS s EBD a BA, stabilizačný a protipreklzový systém či airbagy vodiča a spolujazdca, predné bočné airbagy a hlavové airbagy pre posádku vpredu a vzadu. Prvý stupeň výbavy je v ponuke iba pre základnú benzínovú motorizáciu a 5-dverový hatchback.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Ponuka 4-dverového sedanu sa teda začína o stupeň vyššie na výbavovom stupni Challenge. Za základný benzínový motor 1.5 Skyactiv-G v tejto výbave zaplatíte sumu 15.990 Eur. A to rovnako za obe karosárske verzie hatchback aj sedan, tak ako je to v celej modelovej ponuke. Cenové navýšenie za silnejší benzínový motor 2.0 Skyactiv-G 88 kW (120 koní) so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je rovných 1000 Eur, za dvojliter so 6-stupňovým automatom 2800 Eur. Jediný naftový agregát 2.2 Skyactiv-D 110 kW (150 koní) je drahší o 4000 Eur, teda jeho cena je rovných 19.990 Eur. Mazda ide svojou cestou tzv. "rightsizingu", takže nízkoobjemové "downsizingové" motory s preplňovaním v ponuke nenájdeme. Kto by sa bál zvýšenej spotreby, tak vôbec nemusí, tabuľkové spotreby nie sú prekvapivo vyššie, skôr naopak a treba povedať, že atmosférické motory sú oproti preplňovaným menej náchylné na štýl jazdy. Dosiahnutým spotrebám v reálnej prevádzke sa budem venovať až keď sa nová 3-ka dostaví na redakčný test. Poďme ale späť k výbave Challenge, oproti výbave Emotion ponúka naviac hliníkové kolesá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, predné hmlovky, handsfree systém s Bluetooth, tempomat, kožený volant, multimediálne rozhranie HMI s ovládačom HMI, 7" farebný LCD diplej a systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke pri rýchlosti do 30 km/h.

Tretí výbavový stupeň Attraction je oproti výbave Challenge drahší o 1600 Eur a bohatší o prvky výbavy ako bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, denné svietenie s LED diódami, zadné kombinované svetlomety s LED diódami, dažďový a svetelný senzor, vyhrievané sedadlá, zadný parkovací asistent, systém stráženia mŕtveho uhla RVM či zatmavené zadné okná od B-stĺpika. Cenové navýšenia za silnejšie motorizácie sú rovnaké ako u Challengu. Naftová 2.2-ka sa od výbavy Attraction dá objednať aj s automatickou 6-stupňovou prevodovkou, ktorá je pri tomto agregáte v ponuke iba pre 5-dverový hatchback.

Ďaľší výbavový stupeň v poradí Revolution má cenové navýšenie oproti výbave Attraction rovných 1000 Eur a je bohatší o 18" hliníkové kolesá, audiosystém BOSE s 9 reproduktormi, bezkľúčové zamykanie Smart Card, predný parkovací asistent, čierno lakovanú masku chladiča, Head Up displej a radiace pádla pod volantom v prípade automatickej prevodovky. Od tohto stupňa je v ponuke aj najsilnejší benzínový agregát 2.0 Skyactiv-G s výkonom 121 kW (165 koní).

Najvyšší level predstavuje stupeň Revolution TOP, ktorý je oproti výbave Revolution drahší o 2700 Eur a má navyše kožené čalúnenie s elektricky ovládaným sedadlom vodiča, adaptívny tempomat, adaptívne predné svetlomety, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS), systém HBC na automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel a inteligentný brzdový asistent (SBS).

Priplatiť si je možné za navigáciu (500 Eur), ktorá sa integruje do multimediálneho systému HMI. V prípade, že sa pre ňu nerozhodnete pri kúpe vozidla, nič sa nedeje. Kedykoľvek v budúcnosti stačí dokúpiť softvér a mapové podklady na pamäťovej karte ako príslušenstvo, a navigácia bude automaticky fungovať vo všetkých verziách od druhého stupňa výbavy bez nutnosti dokúpenia nejakého hardvéru či zložitej inštalácie. Za štandardnú metalízu si priplatíte 395 Eur a za nádhernú červenú farbu Red Soul, ktorá novej 3-ke mimoriadne svedčí, 535 Eur. Štandardnú 3-ročnú záruku výrobcu je možné rozšíriť na 4 roky (180 Eur) alebo 5 rokov (264 Eur).

Tu si môžete pozrieť podrobný oficiálny cenník Mazda3.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Text a foto: Jaroslav Čík





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1169