Dacia Duster facelift (12/2013)
redaktor: j.cvopa, 06.12.2013;

4. decembra 2013 sme prijali pozvanie od importéra značky Dacia na Slovensku, spoločnosti Renault Slovensko, s.r.o., a vyskúšali si novú Daciu Duster.

Vynovený Duster

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Predfaceliftového modelu sa na Slovensku predalo celkovo vyše 3000, čo pomohlo Dacii k dosiahnutiu podielu viac ako 3% na slovenskom automobilovom trhu. Zároveň dosiahol na 4. miesto v segmente SUV ku koncu októbra 2013. Duster zozbieral celosvetovo 28 rôznych ocenení vrátane ocenení Car Of The Year (napr. v Škótsku, Indii,...), či "The Bargain of the Year 2012" magazínu TopGear. Predáva sa v 43 krajinách a vyrába v Kolumbii, Brazílii, Rusku, Indii a samozrejme Rumunsku. Celkovo tento model prináša možnosť rozumného vstupu do segmentu SUV a za peniaze dáva obrovský kus protihodnoty, presne v duchu značky Dacia.

Exteriér

zväčšiť obrázok Duster dostal zvonka novú prednú masku, svetlomety s dennými LED svetlami, strešné nosiče, disky kolies z ľahkých zliatin, zadné svetlá a chrómovanú koncovku výfuku.

Interiér

Zvnútra zaujme nová novotvarovaná palubná doska z hodnotnejšie pôsobiacich materiálov s čistými líniami a nové čalúnenia dverí s ovládačmi elektrických okien. Výbavovo je po novom k dispozícii navigácia s dotykovým displejom, ktorá zahŕňa Bluetooth hands-free a rádio s CD/MP3 a čelným USB soketom, ďalej tempomat s obmedzovačom, zadné parkovacie senzory, palubný počítač s ovládaním na páčke pod volantom a vonkajší teplomer. V interiéri pribudlo aj 3,3 litra odkladacích priestorov, ďalej plne vpred sklopné operadlo predného spolujazdca pre prevoz extra dlhých predmetov (2,7 m) a konečne aj pevné plato ako kryt batožinového priestoru (475 L / 1636 L).

Bezpečnosť

zväčšiť obrázok Bezpečnosť pasažierov taktiež posilnila a to pre všetky výbavové stupne, kde sa navyše v základe oproti minulej verzii dodáva ESP, ASR, CSV a bezpečnostné opierky hlavy na všetkých sedadlách. V základnej výbave Access navyše pribudli bočné airbagy pre hlavu a hrudník - všetko za nezmenenú základnú cenu 9990,- eur.

Motory

Základná atmosférická jednotka 1.6 16V (77 kW / 148 Nm) ostala vrátane LPG verzie (75 kW / 144 Nm), pribudol úplne nový benzínový preplňovaný priamovstrekový motor 1.2 TCE (92 kW / 205 Nm) s ECO módom, ktorý po aktivácii zníži spotrebu o 10%. Dieslové agregáty 1.5 dCi ostali aké boli (66/80 kW, 200/240 Nm).

Podvozky

zväčšiť obrázok Normálne sa dodáva predný náhon s McPherson závesom vpredu a vlečenými ramenami spojenými skrutnou priečkou vzadu. Podvozok 4x4 už má McPherson aj vzadu a dostal medzinápravovú spojku/uzávierku z modelu Nissan Murano. Tá disponuje 3 režimami: 4x2, 4x4 podľa potreby (zadná náprava sa pripája len keď predná prešmykuje) a 4x4 Lock (uzavretá medzinápravová spojka, prenos momentu na nápravy 50/50). Tieto podvozky majú len motory 1.6 16V benzín a najsilnejší diesel. Pre off-road jazdu sú dôležité uhly, a to nájazdový, prejazdový a zjazdový: 29,3° - 23° - 34,9°, ako aj brodivosť: 350 mm a svetlá výška: 210 mm.

Prevodovky

Verzie 1.2 TCE, 1.6 16V 4x4 1.5 dCi 4x4 dostali 6° prevodovku. Tá má krátku 1-ku, ktorá nahrádza redukciu a je schopná ísť plynule najmenšou rýchlosťou 5,75 km/h, čo je výhodné v teréne. Rovnako sa tento stupeň môže použiť pri rozjazdoch do kopca (vyšší krútiaci moment) a zjazdoch z kopca (vyšší brzdný moment). Ostatné verzie si musia vystačiť s 5°.

Jazdný prejav

zväčšiť obrázok Starší Duster som testoval a skutočne treba povedať, že to bolo nadmieru komfortné (aj keď nie najtichšie) auto, kde posádka do písmena spozná prejazd jamy len zľahka. Vlastnosti zlepšeného Dustera sme ako novinári mali možnosť vyskúšať na predvádzacích jazdách v teréne aj mimo neho a nutno povedať, že pôvodné podvozkové prejavy ostali zachované, no k tomu pribudlo veľmi výrazné odhlučnenie zo strany motora, podvozku a aerodynamických turbulencií karosérie. Testovacia jazda po cestách a lesoch na bratislavskej Kolibe a Železnej studienke toto len potvrdila. Pri bežných rýchlostiach minimálny hluk a mäkké komfortné odpruženie aj po hrubo kamenistej neudržovanej lesnej ceste pri rýchlosti nad 30 km/h, kedy posádka nemá možnosť zistiť, aký drastický povrch prekonáva. Ticho výrazne nenarúšalo ani naplno kvíliace dCi pri rozbehu do prudkého stúpania. Nevýhodou je slabá spätná väzba v zákrutách, no na rezanie zákrut sú tu iné stroje a mimo to, vodič, ktorý si vlastné vozidlo pozná, vie aj s Dustrom zatáčať nadmieru agilne. V lese si podvozok 4x4 poradí s členitým terénom aj úplne mimo akejkoľvek cesty, svetlá výška a zablokovaná medzinápravová spojka sú tu nutnosť.

Vylepšenia

zväčšiť obrázok Čo sa vylepšenia vzhľadu aj trvanlivosti laku týka, je podľa importéra dobré na Dustra dokúpiť Styling Pack. Ten ochráni lak na blatníkoch, ktoré vyčnievajú do priestoru a často sa zvyknú dostať pod paľbu kamienkov pri rýchlej jazde na kamenistom povrchu. Okrem tohto balíka sú k dispozícii ďalšie 3: Adventure Pack (strešné lišty, zásterky, gumové koberce), Comfort Pack (zadné parksenzory, stredová lakťová opierka, gumové koberce) a Country Pack (komplet ťažné zariadenie, zásterky a gumové koberce). Pre typicky off-roadovský vzhľad možno dokúpiť predný ochranný rám, bočné nášľapy, či ochranu diferenciálu „Defend Skidplate“.

Ceny

Vylepšený Duster bez príplatkov začína na 9990,- eur s DPH za verziu 1.6 16V 4x2 Access a končí na 16490,- eur s DPH za verziu 1.5 dCi 109k 4x4 Exception.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Zdroj: Tlačová konferencia Renault Slovensko, s.r.o., zo dňa 4.12.2013




Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1174