Hyundai i10 1.2 MPI Comfort (03/2014)
redaktor: j.čík, 11.04.2014;

Do redakcie nám na týždňové zoznámenie dorazil najmenší člen rodiny Hyundai, model i10 novej generácie. Vybrali sme si verziu so silnejším motorom z ponuky, tj. benzínovým agregátom 1.2 MPI s výkonom 64 kW (87 koní), v najvyššom stupni výbavy Comfort a nejakými príplatkami navyše. Na našich cestách budeme pravdepodobne stretávať skôr verzie z opačného konca ponuky, ale aspoň si ukážeme, ako nezvyčajne bohato môže byť vybavený automobil v tejto triede.

testoval Jaroslav Čík




Malý veľký šikula

Nová, v poradí druhá, generácia mini automobilu i10, ktorá bola predstavená na jesennom autosalóne vo Frankfurte, dorazila na náš trh koncom minulého roka. Vystriedala tak prvú generáciu s modelovým označením PA, ktorá sa u nás predávala od roku 2008 do roku 2013. Tá nadviazala na svojich predchodcov v segmente A s menami Atos a Atos Prime. Nová i10-tka ma veľmi zaujala už pri prvom predstavení na minuloročnej Hyundai Night, tak sa s ňou poďme zoznámiť bližšie.

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nová i10-tka, ktorá schádza z výrobných pásov v Tureckom Izmire iba v 5-dverovom prevedení, oplýva veľmi príťažlivým a sviežim dizajnom v aktuálnom štýle dizajnu značky fluidic sculpture. Ten bol od základu navrhnutý pre európskych zákazníkov v európskom výskumnom a vývojovom centre Hyundai v nemeckom Rüsselsheime, a je to aj vidieť. Nepochybným dôkazom je aj nedávne prestížne ocenenie za dizajn "Red Dot Product Design Awards", ktorým bola i10-tka ocenená.

Vpredu nechýba tradičná šesťuholníková maska chladiča, dizajnové LED denné svetlá a nárazník s integrovaným športovým spojlerom. Zaujímavo kontrastne vzhľadom na rozmery auta pôsobia veľké chromované vonkajšie kľučky dverí s bezkľúčovým otváraním či rozmerné spätné zrkadlá vo farbe karosérie s integrovanými smerovkami. K celkovej elegancii prispievajú aj dvojfarebné disky z ľahkých zliatin a sivá metalická farba Star Dust. No taká živá modrá "Montano Sky" či oranžová "Sweet Orange" by malej i10-tke svedčila ešte viac.

Aj keď ide o automobil z najmenšieho segmentu, už na prvý pohľad pôsobí ako o triedu väčšie. A nie je to iba zdanie. S dĺžkou 3665 mm je i10-tka o 80 mm dlhšia ako predchodca a patrí k najdlhším automobilom v segmente. Zároveň sa v rámci generačnej obmeny zmenila z najužšieho modelu segmentu A na najširší. Vonkajšia šírka karosérie 1660 mm je oproti predchodcovi väčšia o 65 mm. Naopak u novej generácie sa ubralo 40 mm na výške, vďaka čomu nová i10-tka disponuje výškou 1500 mm. Rázvor náprav narástol iba o 5 mm na hodnotu 2385 mm.

Interiér
zväčšiť obrázok Ani po usadnutí za volant som nemal pocit akoby som sedel vo vozidle segmentu A. Interiér je na svoju triedu prekvapivo priestranný a kvalitne spracovaný. Svieži vzhľad umocňujú modré plasty na dospelo pôsobiacej palubnej doske a v trochu strohých výplniach dverí. Pochváliť musím aj výbornú ergonómiu, všetky ovládače sú ľahko dostupné, prehľadné a dostatočne veľké. V hornej časti stredovej konzoly je medzi kruhovými výduchmi umiestnený panel audiosystému prehrávajúci CD s MP3 spolupracujúci s USB a AUX portami schovanými za výklopnými dvierkami úložnej schránky pod panelom klimatizácie. Prekvapili ma prvky výbavy z vyšších tried ako tempomat, automatická klimatizácia, parkovacie senzory, Bluetooth či bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Za príplatok môže byť i10-tka vybavená dokonca aj vyhrievaným volantom, čo je v tejto triede nevídané.

Za multifunkčným koženým volantom na pohodlných a dostatočne veľkých sedadlách som sa necítil vôbec stiesnene, ani kolenám neprekážala stredová konzola. Pre dokonalejšie nastavenie šoférskej polohy by sa okrem výškového nastavenia volantu hodilo aj pozdĺžne, no nezabúdajme v akej triede sa i10-tka nachádza. So svojou výškou 180 cm som mal dostatok priestoru na nohy a hlavu aj vzadu. V tomto ohľade i10-tka valcuje trojičky z českého Kolína (Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo). A na rozdiel od spomínaných konkurentov a takisto aj koncernových sestier (VW up, Škoda Citigo), ktorí majú v zadných dverách iba výklopné okná, ponúka rovnako ako Fiat Panda plnohodnotné elektrické sťahovanie okien. Sťažovať som sa nemohol ani na nedostatok odkladacích priestorov. Pred spolujazdcom vpredu je k dispozícii objemná schránka, ktorá pojme s prehľadom dokumenty veľkosti A4, stredový tunel má členenie na uloženie menšej fľaše (pohára), smartfónu či peňaženky a do predných dverí sa bez problémov zmestí aj 1,5 litrová fľaša.

Prekvapivo priestranný je aj batožinový priestor. Oproti o triedu väčšiemu modelu i20 pojme iba o 43 litrov menej batožiny. Základným objemom 252 litrov jasne kraľuje v segmente, po sklopení operadiel dokáže previezť dokonca až 1046 litrov. Vyskúšal som do neho naložiť horský bicykel s demontovaným predným kolesom a zmestil sa absolútne s prehľadom. Pozitívom je aj jednoduché sklápanie zadných delených operadiel priamo zozadu vďaka krátkej vzdialenosti batožinového priestoru. Piate dvere sa otvárajú do dostatočnej výšky, takže som sa nemusel takmer skláňať. Na vnútornej strane piatych dverí je šikovné madlo na zatváranie a vo vnútri nechýba ani osvetlenie a háčik na tašku vľavo. Pod strohejším krytom podlahy je pre prípad defektu umiestnená dojazdová rezerva s náradím.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok O pohon sa staral benzínový 4-valec 1.2 MPI s výkonom 64 kW (87 koní), ktorý je silnejšou alternatívou k základnému 3-valcu 1.0 MPI s výkonom 48,5 kW (66 koní.) Testovaný agregát disponuje maximálnym krútiacim momentom 120,7 Nm, ktorý dosahuje dosahuje pri 4000 ot./min. i10-tka je s týmto motorom až prekvapivo živá a akceleruje s totálnou ľahkosťou už od spodného pásma otáčok (cca 2000 ot./min.). Odhlučnenie od motora a podvozku je na slušnej úrovni, zvýšený hluk motora sa prejaví až vo vyšších otáčkach nad pásmom 3500. Výkon motora je na malý automobil dostatočný aj pri plnom obsadení dvomi dospelými pasažiermi a dvomi deťmi.

A to nie je všetko, benzínová 1.2-ka sa môže pochváliť aj úspornou prevádzkou. Počas týždňa som s i10-tkou prešiel takmer 500 km s priemernou spotrebou 5,2 l / 100 km (podľa palubného počítača). Využíval som ju na denné presuny do a z práce, kde sa mi na 18 km trase z Pezinka do okrajovej bratislavskej časti Nové Mesto podarilo prejsť s najnižšou spotrebou 4,6 l / 100 km. Vyskúšal som aj diaľnicu, ktorú som na úseku Malacky - Kúty s nastavenou rýchlosťou na tempomate 130 km/h absolvoval so spotrebou 6,3 l / 100 km. Pri rozumnej jazde v meste sa dá udržať na 6 litrovej hranici.

zväčšiť obrázok Agregát si dobre rozumel s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. Radenie rýchlostí ide veľmi ľahko s minimálnym odporom a v presne vymedzených dráhach. V meste zvláda rýchlosť 50 km/h na piatom prevodovom stupni, avšak pri dynamickejšej jazde s častou zmenu rýchlostí je lepšie si podradiť. Na treťom a štvrtom prevodovom stupni sa i10-tka pohybuje v meste ako štuka vo vode. Na diaľnici by som uvítal aj 6-ty prevodový stupeň, aj keď otáčky motora neboli pri 130-tke extrémne vysoké. Najmenší model značky je ale primárne určený do mestskej džungle, takže mu absenciu 6-tky nebudem vyčítať. V nasledujúcej tabuľke sú uvedené otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.

50 km/h 4. stupeň 1500 ot./min.
50 km/h 5. stupeň 1350 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1600 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2500 ot./min.
110 km/h 5. stupeň 3000 ot./min.
130 km/h 5. stupeň 3550 ot./min.

Podvozok
zväčšiť obrázok Prednú nápravu tvorí tradičné zavesenie kolies McPherson s trojuholníkovými spodnými ramenami, priečnym skrutným stabilizátorom a plynovokvapalinovými tlmičmi s vinutými pružinami. Vzadu je použitá osvedčená jednoduchá koncepcia s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou.

Nová i10-tka veľmi dobre obstála aj pri hodnotení podvozku. Filtrovanie bežných nerovností na našich cestách zvláda veľmi dobre, citeľné rázy sa dostavili až po prejdení cez ozaj veľký výmol alebo nerovnosť. Chválim aj odhlučnenie od kolies a podvozku, ktoré je na svoju triedu veľmi slušné. Prekvapilo ma, že aj pri dynamickejšej jazde dobre drží stopu a ani sa príliš nenakláňa. Kto by chcel dostať i10-tku za svoje limity, je tu pripravený štandardne dodávaný elektronický stabilizačný systém ESP. Riadenie s elektrickým posilňovačom je preposilované, ale pri jazde v meste, kde je i10-tka doma, som to len ocenil. Nechýbajú ani kotúčové brzdy na oboch nápravách, ktoré si vzorne plnia svoju úlohu.

Bezpečnosť
Nový Hyundai i10 v čase nášho testu ešte nestihol absolvovať testy bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP, ale dá sa predpokladať, že dopadne podobne dobre ako ostatné modely značky.

V štandardnej výbave nechýbajú systémy ako ABS s EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS a manažment stability vozidla VSM. Vysokej miere bezpečnosti napomáhajú čelné airbagy, bočné airbagy vpredu a hlavové vpredu a vzadu. Pre prevoz detí na zadných sedadlách v detských sedačkách sú k dispozícii úchyty Isofix, pre umiestnenie sedačky vpredu je čelný airbag spolujazdca vypínateľný.


Obstarávacia cena (spracované dňa 18.03.2014)

Najnižšia cena:
i10 1.0 MPI Start
7.799 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i10 1.2 MPI Comfort
10.299 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i10 1.2 MPI Comfort
11.679 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
modrý interiér, el. ovládané predné a zadné okná, manuálne výškovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné operadlá, volant s ovládaním rádia, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 4 reproduktory, USB a AUX port, Bluetooth, kryt batožinového priestoru
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, hmlovky, statické osvetľovanie zákrut, disky kolies z ľahkých zliatin + pneumatiky 185/55 R 15
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 330 €
Smart Pack (inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom, vonkajšie chrómované kľučky, automatická klimatizácia) = 600 €
Comfort Pack (zadný parkovací senzor, tempomat) = 450 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 18.03.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

V najmenšom segmente A sa nachádza množstvo konkurentov. Okrem tých vybraných v porovnávacej tabuľke sem určite patria aj kolínske trojičky Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo. Prvá generácia sa síce u nás ešte predáva, ale na toto leto je už naplánovaný príchod ich druhej generácie. Svoje miesto tu má aj dvojička Škody Citigo - Volkswagen up!, takisto sesterská Kia Picanto a nepochybne aj Nissan Micra.

Hyundai i10 Chevrolet Spark Fiat Panda Škoda Citigo
Značka a model Hyundai i10 Chevrolet Spark Fiat Panda Škoda Citigo
Motor 1.2 MPI 1.2 16V 1.2 1.0 MPI
Stupeň výbavy Comfort LTZ Lounge Elegance
Zdvihový objem motora 1248 1206 1242 999
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/3
Preplňovanie nie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 64/6000 60/6400 51/5500 55/6200
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 120,7/4000 111/4800 102/3000 95/3000
Prevodovka 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 175 164 164 171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 12,3 12,7 14,2 13,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,9 5,0 5,2 4,7
Pohotovostná hmotnosť (kg) 952 936 940 854
Dĺžka (mm) 3665 3595 3653 3563
Šírka (mm) 1660 1597 1643 1645
Výška (mm) 1500 1551 1551 1478
Rázvor (mm) 2385 2375 2300 2420
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/4
Prevedenie hatchback hatchback hatchback hatchback
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 252/1046 170/873 225/870 251/959
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 5 rokov / 120.000 km 5 rokov / 100.000 km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 11.299 11.470 9.850 9.730
Akčná cena (€) 10.299 10.640 - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 11.679 11.080 13.435 10.721

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Chevrolet Spark
  • má navyše: -
    nemá: LED denné svetlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, automatickú klimatizáciu, indikátor tlaku v pneumatikách

  • Fiat Panda
  • má navyše: stropnú schránku na okuliare pre vodiča, strešné lyžiny
    nemá: bezkľúčové odomykanie a štartovanie, indikátor tlaku v pneumatikách, elektricky ovládané zadné okná, palubný počítač, tempomat, alarm, asistent pre rozjazd do kopca, statické prisvecovanie do zákrut, LED denné svietenie

  • Škoda Citigo
  • má navyše: -
    nemá: 5. miesto na sedenie (iba 4. miestne), LED denné svetlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, automatickú klimatizáciu, Bluetooth, alarm, indikátor tlaku v pneumatikách



    Záverečné hodnotenie

    Nový Hyundai i10 je vynikajúce mini auto, ktoré v objektívnych parametroch prevyšuje konkurenciu. Ponúka príťažlivý dizajn karosérie, na svoju triedu priestranný, dospelo pôsobiaci a kvalitne spracovaný interiér. Silnou stránkou je určite aj podvozok a hlavne mimoriadne svižný a zároveň úsporný agregát. Dizajnové preferencie či vnímanie značky, to sú ukazovatele, ktoré sa nezmenia s jedným modelom, na aj tento najmenší značku posúva výrazne vpred. Nový Hyundai i10 ma dostal a s kľudným svedomím by som ho doporučil.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy značky Hyundai:
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition (09/2013)
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium (09/2013)
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium (08/2013)
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort (08/2013)
    Test: Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi Comfort (10/2012)
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort (10/2012)
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium (07/2012)
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort (06/2012)
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style (01/2012)
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme (12/2011)
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style (11/2011)
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style (06/2011)
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2 (05/2011)

    Dňa: 11.04.2014
    Text a foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1200