Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2 (04/2014)
redaktor: j.čík, 20.05.2014;

Po najmenšom členovi rodiny Hyundai i10 sa nám do rúk dostal mimoriadne obľúbený crossover ix35, ktorý pred nedávnom podstúpil menšiu skrášľovaciu kúru. Na týždenné zoznamovanie sme si vybrali verziu s pohonom predných kolies so základným naftovým agregátom 1.7 CRDi (85 kW) pod kapotou, manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a vo výbavovom stupni Style.

testoval Jaroslav Čík




Bestseller

Fakty o ix35-ke som už síce písal pred tromi rokmi, keď som testoval verziu s benzínovým motorom 1.6 GDI, tak aspoň v skratke. Aktuálna generácia, ktorá pred nedávnom prešla faceliftom, sa vyrába od roku 2010, kedy nadviazala na svojho predchodcu Hyundai Tucson (2004-2009). Modely SUV sa tešia stále veľkej popularite, čo potvrdzujú aj vysoké predajné čísla. Realita je ale taká, že do terénu sa ich dostane len minimálny počet a doma sú hlavne v meste. V obľube ich majú najmä ženy, ktorým poskytujú zvýšený pocit bezpečia. Z toho dôvodu, som si na test nevybral verziu s pohonom 4x4, ale s poháňanou prednou nápravou.

Exteriér
Vynovená ix35-ka nesúca črty dizajnového jazyka "fluidic sculpture" sa zvonku zmenila len minimálne. Aj keď na rozdiel od nedávno faceliftovanej sesterskej Kie Sportage, tu nájdeme viditeľnejšie rozdiely. Nové sú predné svetlomety s prepracovaným vnútrom, ktoré môžu byť (za príplatok) aj bi-xenónové a konečne dostali denné LED svietenie. LED technológia sa objavila aj v nových koncových svetlách. Ďalšie zmeny na karosérii budeme hľadať márne, ale na čo aj. To, čo sa dobre predáva, by bola škoda meniť. Aj keď podľa môjho názoru nájdeme aj krajšie vozidlá v triede. Hodnotiť dizajn je však veľmi subjektívne. Počet ix35-tiek na našich cestách hovorí sám za seba, za prvé štyri mesiace tohto roku sa u nás predalo 359 kusov, za uplynulý rok 913 kusov.

Interiér a výbava
zväčšiť obrázok Kto čaká, že výrazné zmeny sa udiali vo vnútri vozidla, je na omyle. Kabína vozidla sa v podstate nezmenila. Teda ak nepočítam drobné odlišnosti vo farebných detailoch palubnej dosky a dekoračných obkladov či nové systémy a technické vylepšenia. Palubnú dosku so stredovou konzolou v tvare X tvorí kombinácia rôznych druhov tvrdých plastov, mäkčený som našiel iba na paneli airbagu pred spolujazdcom vpredu. Dielenské spracovanie je dobré, ani pri jazde v teréne nepočuť žiadne pazvuky.

Na koženom 4-ramennom volante s vhodným priemerom pribudli k tlačidlám ovládajúcim audiosystém, tempomat a telefón pomocou handsfree systému Bluetooth aj ovládače palubného počítača. Tie sa oproti predfaceliftovej verzii presunuli z nie najvhodnejšieho miesta na palubnej doske za volantom vľavo, kde sa po novom nastavuje posilňovač riadenia FLEX STEER. Chod tlačidiel je dobrý a bez vôle. Prístrojový panel je po novom vybavený novým farebným multifunkčným TFT displejom s uhlopriečkou 4,2 palca (10,7 cm) s dobrým rozlíšením a čitateľnosťou. Zobrazuje prevádzkové údaje ako spotrebu, prejdené kilometre a okrem iného slúži aj pre parkovacieho asistenta so senzormi vpredu a vzadu.

Opäť musím pochváliť bezkľúčový systém odomykania a štartovania cez tlačidlo Start/Stop na palubnej doske napravo od volantu. Aby sa vozidlo odomklo, nestačí byť iba v blízkosti auta, ale je nutné stlačiť malé čierne tlačidlo na vonkajšej kľučke dverí. Rovnako je to aj so zatváraním, kľúč nie je nutné vyťahovať z vrecka, stačí ho mať niekde pri sebe. Na túto komfortnú funkciu si vždy rýchlo zvyknem a bol by som ochotný si za ňu priplatiť (tu bola v štandarde).

zväčšiť obrázok Tlačidlá a kruhové ovládače na paneli audiosystému dostali namiesto pôvodného lesklého materiálu, na dotyk príjemnejší matný povrch. V okolí ubudlo striebornej farby, čo pôsobí decentnejšie. Taktiež aj štít nad audiosystémom je už len čierny, čo však hodnotím negatívne, nakoľko sa vzhľadom bije so štítom nad susediacim prístrojovým panelom. Panel automatickej dvojzónovej klimatizácie ostal nezmenený, aj naďalej sa ovláda drobnými tlačidlami. Voľba s otočnými kruhovými ovládačmi by mi sedela viac. V spodnej časti stredovej konzoly nad odkladacím priestorom na peňaženku či smartfón, kde nechýba prípojka na USB, AUX a iPod a dve 12V zásuvky, sa po stranách nachádzajú tlačidlá na vyhrievanie predných sedadiel a aktivovanie parkovacieho asistenta.

zväčšiť obrázok Sedadlá sú čalúnené kombináciou látky v stredovej časti a umelej čiernej kože, ktorá nepôsobí príliš hodnotne. Vodičove sedadlo je výškovo nastaviteľné s dostatočným rozsahom a ponúka aj možnosť nastavenia bedrovej opierky s páčkovým mechanizmom na boku operadla. Cítil som sa v nich pohodlne a nebol som usedený ani pri dlhšej ceste. Neočaril ma plastový obklad na zadnej strane operadiel predných sedadiel, ktorý nepôsobí vôbec útulne a veľmi ľahko sa ňom udržia nečistoty od nôh detí v detských sedačkách. V chladných zimných mesiacoch poteší vyhrievanie sedadiel nielen vpredu, ale aj vzadu. Pozitívne hodnotím zadné sedadlá, delené a sklopné v pomere 60/40. Priemerne vysoká posádka má viac než dostatok miesta na nohy aj hlavu. Pri cestovaní výborne padne široká výklopná lakťová opierka s držiakmi na poháre. Škoda, že nedisponuje priechodom na dlhé predmety ako napr. lyže.

Objemom 591 litrov v základnom prevedení aj naďalej patrí k špičke v triede. Po sklopení zadných operadiel s objemom 1436 litrov už stráca. Znovu sa budem opakovať. ix35-ku nepochválim za absenciu dvojitého dna podlahy, kde sa ukrýva plnohodnotná rezerva so zliatinovým diskom, čo hodnotím ako zbytočný luxus. Nie úplne ideálne je vyriešené miesto určené na odloženie krytu batožinového priestoru (rolety), v prípade, že potrebujete naplno využiť batožinový priestor. To je tesne nad krytom podlahy pri hrane kufra a po jeho odložení sa znemožní prístup k úložnému priestoru okolo rezervy a k rezerve.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Testovanú ix35-ku poháňala základná naftová motorizácia 1.7 CRDi s maximálnym výkonom 85 kW (115 koní), ktorý dosahuje pri 4000 ot./min. Tento agregát už dôverne poznám z modelu i40, avšak s väčším výkon 100 kW. Maximálny krútiaci moment 260 Nm dosahuje v rozsahu 1250 až 2750 ot./min. Na bežné jazdenie v meste je plne dostačujúci a dostatok výkonu ponúkne aj s naloženou posádkou mimo mesta, či na diaľnici. Samozrejme pri rozumnej jazde v rámci povolených limitov. Klepot vznetového motora je na priemernej úrovni, ale na najmodernejšie naftové agregáty s objemom 1.6 litra od japonskej Hondy alebo nemeckého Opla v tomto ohľade stráca. Prenos vibrácií od motora do interiéru je minimálny. Kto má radšej dynamickú jazdu a vyššiu rýchlosť, mal by siahnuť po výkonnejšom dvojlitri. V tom prípade ale musí zabudnúť na predný pohon, nakoľko naftový dvojliter v oboch výkonových verziách sa ponúka iba s pohonom 4x4.

S vynovenou ix35-kou som za týždeň najazdil 780 kilometrov. Časť každodennými presunmi do a z práce, po meste a väčšiu časť po diaľnici a mimo mesta. Pri odovzdávaní vozidla palubný počítač zobrazoval údaj o priemernej spotrebe 5,9 litra na 100 km, čo hodnotím ako dobrý výsledok. Rannú cestu do práce z okraja Pezinka cez Svätý Jur, Vajnory do bratislavskej mestskej časti Nové Mesto som dokázal prejsť s najnižšou spotrebou 5,3 l/ 100 km. Po poobedňajšom brázdení mestom v hustejšej premávke sa spotreba dostala na hodnotu 6,8 l / 100 km. Najviac si ix35-tka vypýtala na diaľnici, so zapnutým tempomatom na rýchlosti 130 km/h sa spotreba vyšplhala na 7,6 l / 100 km. Na úseku s obmedzenou maximálnou rýchlosťou 110 km/h bola úspornejšia, spotreba podľa palubného počítača klesla na 6,1 litra na 100 km. Vzhľadom na vyššiu hmotnosť a výšku vozidla to hodnotím ako veľmi slušný výsledok.

zväčšiť obrázok Manuálna 6-stupňová prevodovka nijako nevybočuje zo štandardu značky. Disponuje presným a ľahkým chodom s minimálnym odporom. Šiesty stupeň zaručuje úspornú prevádzku vo vyšších rýchlostiach a je ho možné zaradiť už od rýchlosti cca 65 km/h. Pri jazde v meste 50-tkou je na piatom prevodovom stupni motor trochu podtočený a indikátor na prístrojovom paneli doporučuje podradiť na štvorku, zhasne až pri rýchlosti 55 km/h. Pozrime sa na tabuľku otáčok motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa rýchlomera.

50 km/h 4. stupeň 1550 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1500 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1850 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2200 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2700 ot./min.


Podvozok a pohon
Konfigurácia zostala nezmenená. Vpredu je použité klasické zavesenie McPherson s priečnym stablizátorom, vinutými pružinami a plynovými tlmičmi. Zadnú nápravu tvorí viacprvkové nezávislé zavesenie s priečnym stabilizátorom. O komfortné tlmenie sa starajú tlmiče ASD s variabilnou charakteristikou v závislosti na rýchlosti a pružení kolesa. Pri pomalej jazde v meste reagujú na menšie nerovnosti mäkším tlmením, zatiaľčo na hrboľatých cestách a pri rýchlejšej jazde poskytuje tuhšia charakteristika vyššiu mieru kontroly.

zväčšiť obrázok Aj keď už od prvého testu ix35-ky ubehol nejaký čas, zdá sa mi, že tu urobili inžinieri z nemeckého centra v Rüsselsheime najviac práce a podvozok ešte vylepšili. Naladenie je príjemne komfortné. V spolupráci so širokými pneumatikami s rozmerom 225/60 R17 obutými na 17" diskoch z ľahkých zliatin veľmi dobre žehlí bežné nerovnosti na našich cestách a výborne obstál aj na rozbitých poľných cestách vo vinohradoch nad Pezinkom. Mal som pocit, akoby z nich urobil takmer asfaltku. Naopak pri športovej jazde som sa menším náklonom nevyhol, ale to je v tejto triede automobilov viacmenej štandard. Výkonné kotúčové brzdy na oboch nápravách si dobre plnia svoju úlohu.

Vyskúšal som aj asistenta kontrolovaného zjazdu z kopca DBC, ktorý sa bežne vyskytuje skôr u SUV-čiek s pohonom 4x4. Aktivuje sa tlačidlom na prístrojovej doske na ľavej strane od volantu a potvrdzuje to aj rozsvietená kontrolka na prístrojovom paneli. Tá v prípade zásahu systému začne blikať. Asistent pri schádzaní z kopca udržoval konštantnú rýchlosť cca 8 km/h a sám si pribrzďoval. Ja som mu len minimálne asistoval s občasným pribrzdením, keď som sa rútil na väčší výmoľ. Osobne som ale tomuto systému veľmi neprišiel na chuť. Kto sa rád pohybuje v náročnejšom teréne, musí siahnuť po silnejšom 2-litri. Rovnako ako v prípade testovanej verzie 1.6 GDI, ani u základnej naftovej motorizácie 1.7 CRDi sa pohon 4x4 neponúka.

Novinkou u modernizovej ix35-ky je posilňovač riadenia FLEX STEER, umožňujúci prepínať tri charakteristiky tlačidlom na palubnej doske vľavo od prístrojového panelu. Na uľahčenie parkovacích manévrov je vhodný režim Comfort, režim Normal je zlatá stredná cesta a pri treťom režime Sport sa posilňovač zapája najmenej, čo sa prejaví trochu tuhším riadením. Riadenie aj s týmto vynoveným posilňovačom pôsobí trochu preposilovane, avšak nijako nevybočuje z priemeru v rámci triedy.

Bezpečnosť
otvoriť test Hyundai ix35 dosiahol v roku 2010 v testoch bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP výborný výsledok, keď získal celkovo 5 hviezdičiek s celkovým výsledkom 80/100. Za ochranu pasažierov ix35 získal 90%, za ochranu detí 88%, chodcov 54% a za bezpečnostné systémy 71%.

zväčšiť obrázok Vysokú mieru bezpečnosti má na svedomí pevná a robustná karoséria v spolupráci s bezpečnostnými prvkami. Už v prvom stupni výbavy nechýbajú čelné a bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca vpredu, hlavové airbagy pre posádku vpredu aj vzadu, aktívne opierky hlavy či úchyty pre detskú sedačku ISOFIX. V štandarde nájdeme aj bezpečnostné systémy ako ABS s rozdeľovačom brzdnej sily EBD, brzdový asistent HBA, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, systém zabraňujúci prevráteniu vozidla ROP či funkciu varovných svetiel pri núdzovom brzdení.


Obstarávacia cena (spracované dňa 15.04.2014)

Najnižšia cena:
ix35 1.6 GDI Comfort 4x2
17.490 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
ix35 1.7 CRDi Style 4x2
21.990 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
ix35 1.7 CRDi Style 4x2
22.480 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, systém zabraňujúci prevráteniu ROP, asistent pre rozjazd do kopca HAC a zjazd z kopca DBC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívne predné opierky hlavy, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, monitorovanie tlaku v pneumatikách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka+koža, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedernou opierkou, lakťová opierka vpredu, vyhrievané predné a zadné sedadlá, 5x hlavová opierka, delené zadné sedadlá, sklopná lakťová opierka vzadu s držiakom na poháre, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia/tempomatu/telefónu, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, Bluetooth, USB a AUX port, roleta a sieť batožinového priestoru, vyhrievané čelné sklo pod stieračmi, samozatmavovacie vnútorné spätné zrkadlo s kompasom, daždový senzor a svetelný senzor, inteligentný kľúš a štartovanie tlačidlom, nastaviteľný posilňovač riadenia Flex Steer
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, vonkajšie kľučky dverí vo farbe vozidla, predné hmlovky, disky z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 225/60 R 17, strešné lyžiny, parkovací asistent vpredu a vzadu, zatmavené zadné okná, predné a zadné LED svetlá
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 490 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 15.04.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

HYUNDAI ix35 TOYOTA RAV4 NISSAN Qashqai HONDA CR-V
Značka / model Hyundai ix35 Toyota RAV4 Nissan Qashqai Honda CR-V
Motor 1.7 CRDi 2.0 D-4D 1.5 dCi 1.6 i-DTEC
Stupeň výbavy Style Active Acenta Elegance
Zdvihový objem motora 1685 1998 1461 1597
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 85/4000 91/3600 81/4000 88/4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 260/1250-2750 310/1600 260/1750-2500 300/2000
Prevodovka manuálna 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 173 180 182 182
Zrýchlenie (s) 12,4 10,5 12,4 11,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,3 4,9 3,8 4,5
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1340 1565 1290 1536
Dĺžka (mm) 4410 4570 4379 4570
Šírka (mm) 1820 1845 1800 1820
Výška (mm) 1665 1660 1590 1685
Rázvor (mm) 2640 2660 2646 2630
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 591/1436 547/1746 401/ 589/1669
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 3 roky / 100.000 km 3 roky / 100.000 km 3 roky / 100.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 23.490 25.600 21.950 25.490
Akčná cena (€) 21.990 - - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 22.480 27.630 22.450 26.049

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Toyota RAV4
    nemá (výrobca neponúka)
    predné a zadné parkovacie senzory, vyhrievané predné a zadné sedadlá, sedadlá látka+koža, bedrovú opierku sedadla vodiča, asistent jazdy z kopca
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    kolenný airbag vodiča, parkovaciu kameru, systém Start&Stop, elektricky ovládané piate dvere s diaľkovým ovládaním a pamäťovou funkciou, 18" disky kolies (ix35 má 17")

  • Nissan Qashqai
    nemá (výrobca neponúka)
    inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom, vyhrievané predné a zadné sedadlá, sedadlá látka+koža, Bluetooth, predné a zadné parkovacie senzory, automaticky stmavovanie vnútorného spätného zrkadla, zatmavené zadné okná
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    systém Start&Stop

  • Honda CR-V
    nemá (výrobca neponúka)
    bezkľúčový vstup a štartovanie, asistent pre jazdu z kopca, sedadlá poťah látka+koža, zatmavené zadné okná, vyhrievané predné a zadné sedadlá
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    ovládanie okien pomocou kľúča, systém Start&Stop, el. bedrovú opierku sedadla vodiča (ix35 má manuálnu), jednodotykové elektrické ovládanie všetkých okien (ix35 iba u vodiča), zadnú parkovaciu kameru, vonkajšie spätné zrkadlo u spolujazdca s automatickým náklonom k zemi pri zaradení spiatočky



    Záverečné hodnotenie

    Obľúbená ix35-ka sa svojim jemným faceliftom prehupla do druhej a teda záverečnej generačnej fázy. Stále si zachováva moderný vzhľad, príjemné osvieženie prinášajú prepracované svetlomety s denným LED svietením a LED technológiou v koncových svetlách. Rovnako minimálne zmeny zasiahli aj priestranný interiér. Citeľnou zmenou je vylepšený podvozok s výborným filtrovaním, ktorý je priam ideálny na naše nekvalitné cesty a veľmi dobre si poradí aj s rozbitou poľnou či lesnou cestou. Nastavenie ceny je konkurencieschopné, tu môže konkurovať akurát sesterská Kia Sportage alebo nový Nissan Qashqai.



    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Prezentácia noviniek: Hyundai ix35 (02/2010)

    Ostatné testy značky Hyundai:
    Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort (03/2014)
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition (09/2013)
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium (09/2013)
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium (08/2013)
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort (08/2013)
    Test: Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi Comfort (10/2012)
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort (10/2012)
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium (07/2012)
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort (06/2012)
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style (01/2012)
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme (12/2011)
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style (11/2011)
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style (06/2011)
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2 (05/2011)

    Dňa: 20.05.2014
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík





  • Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1208