VW Golf Sportsvan 1.4 TSI (mini-test pre Das WeltAuto 09/2014)
redaktor: v.ptáček, 30.09.2014;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy. Vozidlo zapožičala spoločnosť DS Car, s.r.o. autorizovaný partner značky Das WeltAuto.

Model Sportsvan prišiel na trh začiatkom tohto roka ako nástupca modelu Golf Plus. Jeho dynamickejší design a väčšie rozmery by mali prilákať viac záujemcov než jeho predchodca Golf Plus. Jeho karosárska verzia je kombinácia koncepcie MPV a kombi. Zaradil sa medzi modely Golf Variant a Touran. Slúžiť by mal ako rodinné vozidlo. Model využíva koncernovú modulárnu platformu MQB. Rozmery vozidla sú: dĺžka 4434 mm, výška 1578 mm, šírka 1807 mm a rázvor 2685 mm. Voči modelu Plus narástol o 135 mm na dĺžku, na šírku o 48 mm, len na výšku je nižší o 43 mm. Rázvor je o 107 mm dlhší.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Ponúka sa v troch stupňoch výbavy, náš testovací model má stredný výbavový stupeň Comfortline. Po sadnutí na predné sedadlá je interiér pomerne známy už z modelu Golf. Hlavné zmeny sú v rozmiestnení výduchov na palubnej doske, usporiadaní stredovej konzoly a odkladacích priestorov. V strede na palubnej doske je odkladacia schránka. Priestor vo vozidle je vzdušný, variabilita nastavenia volantu a sedadla je dostatočná. Trojramenný kožený volant sa drží dobre. Na palubnej doske dominuje dotykový displej. Orientácia v jeho menu je prehľadná a načítavanie údajov je rýchle. Zobrazovať si tam môže posádka napr. aj informácie ohľadne spotreby (dlhodobá, od štartu a od načerpania paliva). Systém ESC sa tiež vypína cez dotykový displej. Pred radiaciou pákou v stredovej konzole poteší taká drobnosť ako je USB vstup bez dodatočného prepájania cez kábel. Odkladacích priestorov je dostatok.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Pri sedení na zadných sedadlách je dostatok miesta pre nohy a aj na hlavu. Sedadlá sú delené v pomere 40:60 a posuvné. Zozadu na operadlách predných sedadiel sú výklopné stolíky a odkladacie vrecká. Na zadných sedadlách je stredová opierka rúk s odkladacími priestormi na poháre. Taktiež je tam otvor na prepravu dlhých predmetov. Batožinový priestor má dvojitú podlahu a tak sa dá spolu so sedadlami tvarovať priestor podľa potreby. Pokiaľ je podlaha v hornej polohe tak pri sklopených zadných sedadlách vznikne rovina bez schodu. Objem batožinového priestoru je 500 litrov, pri posunutí sedadiel dopredu 590 litrov a pri sklopených zadných sedadlách vyskočí na 1520 litrov.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Pohon zabezpečuje radový štvorvalcový benzínový motor 1.4 TSI s priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaním turbodúchadlom. Výkon je 92 kW (125 koní) pri 5000 - 6000 ot./min. a max. krútiaci moment 200 Nm pri 1400 - 4000 ot./min. Tento motor nie je určený na výrazné zrýchľovanie a závodenie po cestách. Je to dobrý kompromis na bežné používanie. Radenie stupňov manuálnej 6-stupňovej prevodovky je presné. V zákrutách sa vozidlo nijak výrazne nenakláňalo. Pomocník pri parkovaní je príplatkový samočinný parkovací asistent Park Assist.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

V teste bezpečnosti Euro NCAP získal Sportsvan 5 hviezdičiek. Sériovo je vozidlo vybavené bezpečnostnými prvkami: airbag vodiča, spolujazdca s deaktiváciou, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag, ESC, ABS s EBV, EDS, MSR, asistent rozjazdu do kopca, multikolízna brzda, predné a zadné hlavové opierky, systém rozpoznávania únavy vodiča.

  • Prvá prišla na rad skúška na šmykľavom povrchu do ľavotočivej zákruty z kopca. Do nej sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti do 40 km/h.
  • Potvrdilo sa, že elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 35 km/h sa Sportsvan vodnej prekážke vyhol chvályhodne. Stačila správna a zároveň rýchla reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhal systém ABS zastaviť vozidlo pred vodnou stenou.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

  • Druhou skúškou bol rozbeh do šmykľavého kopca. Rozbiehali sme sa s aktivovaným aj deaktivovaným protipreklzovým systémom ASR.
  • Systém ASR je pri takomto rozbehu neoceniteľný pomocník. Systém okrem pribrzďovania prekĺzavajúcich kolies vďaka spolupráci s manažmentom motora uberie aj plyn. Chybou je, ak má vodič tendenciu pridávať plyn. Pomocou ASR-ka je rozbeh do šmykľavého kopca plynulý a nehrozí šmýkanie vozidla do strany. Po vypnutí systému sa kolesá prešmykujú a rozbeh nie je ani zďaleka taký jednoduchý.

  • V ďalšom dynamickom teste sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme v oboch smeroch na šmykľavej kruhovej dráhe.
  • Pri jazde do oboch smerov sme simulovali pravotočivú aj ľavotočivú zákrutu a snažili sa dostať vozidlo do nedotáčavého šmyku. Vodič pridával plyn pri súčasnom zatáčaní do kruhu. Ak začala predná časť vozidla smerovať von zo zákruty, stačilo ubrať plyn a vozidlo sa zrovnalo do pôvodného smeru. Aj vďaka systému ESP bola zaručená stabilita a ovládateľnosť. Vodič nemal v nijakej chvíli pocit, že situáciu nemá pod kontrolou.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

  • Posledný a najzaujímavejší bol test na priečnej odtrhovej plošine. Nájazdová rýchlosť bola do 40 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme najprv absolvovali pri nastavení na základnú obtiažnosť bez vodnej steny. Neskôr aj so stenou.
  • Tento test vyžaduje rýchlu a správnu reakciu zo strany vodiča. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla treba volant natočiť do protismeru natáčania zadnej časti (bez brzdenia, len stlačeným spojkovým pedálom) aby sa zachytila pôvodná stopa priameho smeru. Následne sa jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostali kolesá do záberu a pokračovalo sa v jazde. Elektronika pracovala spoľahlivo a aj pri nesprávnej reakcii sa snažila chybu vodiča napraviť.

  • Na záver sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť k predaju.
  • Sportsvan je slušne vybavený sériovou a príplatkovou výbavou a jej časti fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlo na strope pre cestujúcich a v batožinovom priestore, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, otváranie odkladacích priestorov, lakťové opierky vpredu a vzadu), nemali žiadnu závadu. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Najazdených mal 1600 km, takže môžeme hovoriť ako o novom aute. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na špičkovej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    ________________________________________________________________________________________________

    Voči predchodcovi Golfu Plus vyzerá Sportsvan elegantnejšie. Je to praktické a priestranné vozidlo. Interiér je síce konzervatívny bez úletov ako sme pri modeloch Volkswagen zvyknutí, ale rozmiestnenie jednotlivých ovládačov je ergonomické a dielenské spracovanie je na vysokej úrovni. Za tých par jázd na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku mám z vozidla príjemný pocit. Bezpečnostné systémy vozidla sa vysporiadali s nástrahami bez problémov. Kúpou vozidla z portfólia Das WeltAuto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.
    ________________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube

    Výsledky ďalších našich testov:
    VW Crafter dodávka 2.0 BiTDI
    VW Caddy Maxi 1.6 TDI
    Audi A3 Limousine 1.4 TFSI

    Text: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček, Karol Zechmeister

    Podobné články:
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)



    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1242