VW Caddy Maxi 1.6 TDI (mini-test pre Das WeltAuto 09/2014)
redaktor: k.zechmeister, 30.09.2014;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy. Vozidlo zapožičala spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o., ktorá na Slovensku zastrešuje značku jazdených vozidiel Das WeltAuto.

Model Caddy sa predáva v osobnej aj úžitkovej verzii na slovenskom trhu od roku 2010. V osobnej je k dispozícii aj predĺžená verzia, ktorá môže mať až sedem miest a nesie príznačné označenie Maxi. Práve s touto verziou sme sa zoznámili počas testovacieho dňa na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku.

Ako prvé zaujme dĺžka vozidla, ktorá dáva tušiť priestrannosť interiéru. Prednej časti dominujú jednoduché vodorovné tvary. Žiadne výstredné krivky tu nehľadajte. Posuvné bočné dvere na oboch stranách a zadné asymetrické krídľové dvere zaručujú bezchybný prístup dovnútra. Zaujmú aj rozmerné vonkajšie spätné zrkadlá.

Prístrojová doska je navrhnutá účelne. Klasické rozmiestnenie ovládačov nedáva priestor neprehľadnosti. Na jej vrchu je uzatvárateľná schránka, pod ňou výduchy, ovládanie ventilácie a rádia. Pri prevodovej páke sú možnosti odloženia maličkostí. Schránka je aj pod nastaviteľnou lakťovou opierkou. Vďaka výške vozidla vzniklo stropné odkladacie miesto nad hlavami predných cestujúcich.

Druhý rad sedadiel je delený 1/3 : 2/3. Bočné okno je otvárateľné len vpravo, ale otvára sa len posunutím jednej polovice cez druhú, nedá sa klasicky stiahnuť nadol. Sedadlá sa dajú preklopiť dopredu a tým vznikne prístup na tretí rad sedadiel. Menšia časť je logicky vpravo, s ňou sa ľahšie manipuluje. Prekvapujúco je dosť miesta aj v treťom rade. To platí pre hlavu aj pre nohy. A to ešte zostane dostatok miesta na prípadnú batožinu, až 530 litrov po hornú hranu operadla. Takto príjemne sa prejavuje rázvor o hodnote 3006 mm spolu s dĺžkou vozidla 4876 mm. Odkladacie sieťové možnosti aj s háčikmi sú na strope. Tretí rad má k dispozícii držiak na poháre aj odkladaciu prehriadku. Sedadlá posledného radu sú tvorené lavicou, ktorá ide ľahko celá vybrať. Po jej demontovaní vznikne 5-miestne vozidlo s objemom batožinového priestoru 1650 litrov. Ak vyberiete aj sedadlá v druhom rade preveziete 4130 litrov nákladu. A to už je teda poriadny náklad.

Výbava obsahuje užitočné prvky ako tempomat, zadné parkovacie senzory alebo aktívne hmlové svetlá. V zimnonm období poteší príplatkový balík Winterpaket, ktorý zahŕňa ostrekovače svetlometov, vyhrievané predné sedadlá aj vyhrievané dýzy ostrekovačov.

Na pohon slúži naftový agregát o objeme 1598 ccm. Maximálny výkon 75 kW (102 koní) dosahuje pri 4400 ot./min. a maximálny krútiaci moment 250 Nm od 1500 do 2500 ot./min. Po naštartovaní vôbec neskrýva aké palivo spaľuje. Typický naftový klepot je jasne počuteľný, ale po krátkej dobe sa prejav skultivoval. Krútiaci moment už od 1500 ot./min., poskytuje autu uspokojivé dynamické zrýchlenie. Prevodovka je 5-stupňová s manuálnym radením. Chod páky je presný. Manévrovanie s vozidlom uľahčujú rozmerné vonkajšie spätné zrkadlá spolu s dostatočným presklením karosérie.

Bezpečnostná výbava obsahuje štandardné systémy ABS s brzdovým asistentom, ASR, MSR, a ESP. Aibagy sú na palube čelné pre vodiča a spolujazdca a predné bočné s rozšírením o oblasť hlavy.

  • Ako prvá prišla na rad skúška na šmykľavom povrchu do ľavotočivej zákruty z kopca. Do nej sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti do 40 km/h.

  • Tu sme zistili, že elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 35 km/h sa model Caddy Maxi vodnej prekážke vyhol chvályhodne. Stačila správna a zároveň rýchla reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhal systém ABS úspešne zastaviť vozidlo pred vodnou stenou.

  • Druhou skúškou bol rozbeh do šmykľavého kopca. Rozbiehali sme sa s aktivovaným aj deaktivovaným protipreklzovým systémom ASR.

  • Pri takomto rozbehu je systém ASR neoceniteľný pomocník. Systém okrem pribrzďovania prekĺzavajúcich kolies vďaka spolupráci s manažmentom motora uberie aj plyn. Vodič má tendenciu plyn pridávať, čo je chyba. Pomocou ASR-ka je rozbeh do šmykľavého kopca plynulý a nehrozí, že vozidlo sa šmykne do strany. Po vypnutí systému sa kolesá prešmykujú a rozbeh nie je ani zďaleka taký jednoduchý.

  • Nasledovne sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme v oboch smeroch na šmykľavej kruhovej dráhe.

  • Jazdili sme do oboch smerov. Simulovali sme pravotočivú aj ľavotočivú zákrutu a snažili sa dostať vozidlo do nedotáčavého šmyku. Vodič pridával plyn pri súčasnom zatáčaní do kruhu. Ak začala predná časť vozidla smerovať von zo zákruty, stačilo ubrať plyn a vozidlo sa zrovnalo do pôvodného smeru. Stabilita a ovládateľnosť boli aj vďaka systému ESP zaručené. Vodič ani pri tejto dĺžke vozidla nemal v nijakej chvíli pocit, že situáciu nemá pod kontrolou.

  • Posledným testom bola jazda cez priečnu odtrhovú plošinu. Nájazdová rýchlosť bola na začiatku 40 km/h, neskôr sme zrýchlili na 60 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme najprv absolvovali pri nastavení na základnú obtiažnosť bez vodnej steny. Neskôr aj so stenou.

  • Tento test vo veľkej miere o reakcii vodiča. Musí byť rýchla a hlavne správna. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla trebalo volant natočiť do protismeru natáčania prednej časti (bez brzdenia, len so stlačeným spojkovým pedálom) aby sa zachytila pôvodná stopa priameho smeru. Následne sa jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostali kolesá do záberu a pokračovalo sa v jazde. Aj pri nesprávnej reakcii sa elektronika snažila chybu vodiča napraviť. Dĺžka vozidla nebola pre zvládnutie manévru vôbec obmedzujúca. Elektronika pracovala aj tu veľmi spoľahlivo.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť k predaju.
  • Všetky časti výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlá na strope a v batožinovom priestore, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, nastavenie lakťovej opierky, otváranie odkladacích priestorov, otváranie bočného pravého okna) nemali žiadnu závadu. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na profesionálnej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    _______________________________________________________________________________________________

    Nenápadná a dlhá karoséria bez zbytočných prelisov a dizajnových prvkov dáva jasne najavo čo ponúka vo vnútri. Interiéru vládne jednoduchosť, priestrannosť a variabilita. Ponúka možnosť previezť pohodlne až sedem osôb. Manipulácia so všetkým sedadlami je ľahká a intuitívna. Po vybratí sedadiel z druhej a tretej rady vznikne úžasný priestor na prepravu všetkého možného. Prístup cez bočné posuvné a zadné dvojkrídlové dvere zaručuje bezproblémovú manipuláciu s nákladom. Motor ponúka dostatočný výkon pri nízkej spotrebe.

    Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Vozidlo pôsobilo po 2835 km ako nové. Modely značky VW si hodnotu držia veľmi dobre, platí to aj pre osobné verzie úžitkových modelov. Kúpou vozidla z portfólia Das WeltAuto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.

    _______________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube

    Výsledky ďalších našich testov:
    Audi A3 Limousine 1.4 TFSI
    VW Sportsvan 1.4 TSI
    VW Crafter 2.0 BiTDI

    Text: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister, Ing. Václav Ptáček

    Podobné články:
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1244