Audi TT Coupé (mini-test pre Das WeltAuto 05/2015)
redaktor: v.ptáček, 29.05.2015;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy. Vozidlo zapožičala spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o., ktorá na Slovensku zastrešuje značku jazdených vozidiel Das WeltAuto.

Predaj tretej generácie modelu TT Coupé začal na Slovensku v októbri minulého roka. Najnovšia generácia je ešte viac športovejšia ako predchodca. Jej prižmúrený pohľad evokuje dravca vyrážajúceho vpred. Vpredu je dominantná jednodielna maska chladiča so zrezanými hornými rohmi. Rozmery voči predchodcovi ostali takmer nezmenené, narástol iba rázvor vozidla o 37 mm, čím sa skrátili previsy karosérie. Nové zadné skupinové svetlá majú zaujímavú grafiku. Tretie brzdové svetlo sa tiahne po celej šírke pod zadným spojlerom a spája skupinové svetlá. Zadný spojler sa vysúva pri rýchlosti 120 km/h. V difúzore zadného nárazníka sú dve kruhové koncovky výfuku, ktoré sú odkazom na prvú generáciu modelu. Kombináciou materiálov karosérie sa podarilo znížiť hmotnosť približne o 50 kg.

Pri sadnutí do vozidla interiér nepôsobí stiesnene ako by sa mohlo zdať. Interiér je jednoduchý a pritom krásny. Prepracované časti výduchov ventilácie pripomínajú prúdové motory. V strede jednotlivých dýz ventilácie sú umiestnené displeje, ktorými sa nastavuje ovládanie klimatizácie, ventilácie a prípadne aj vyhrievanie sedadiel. Odpadol stredový displej v prístrojovom paneli. Všetko je teraz umiestnené v centrálnej digitálnej jednotke (Audi virtual cockpit) pred vodičom. LCD displej združeného prístroja s vysokým rozlíšením je naozaj "vymakaný". Zobrazenie jednotlivých údajov je prehľadné a vodič si môže prepínať rôzne formy zobrazovania. Sú dva zobrazovacie spôsoby, kde pri základnom je otáčkomer a rýchlomer v normálnej veľkosti. Pri druhom zobrazení sa otáčkomer a rýchlomer zmenšia a tým vznikne väčšia plocha na zobrazovanie ostatných funkcií. Škoda, že v tomto vozidle nebola navigácia (údaje z Google Earth), ktorá sa zobrazuje na celej ploche displeja a tak sme ju nemohli otestovať. Obsluha Audi virtual cockpit je cez MMI systém, ktorý je za radiacou pákou a cez tlačidlá na multifunkčnom volante. Ovládanie je intuitívne a jednoduché. Hrubý športový kožený volant (zrezaný v spodnej časti) sa drží výborne. V športových sedadlách, v kombinácii Alcantara/koža s integrovanou hlavovou opierkou, sa sedí dobre a pri prejazdoch zákrutami výrazne držia telo.

S priestorom na dvoch zadných sedadlách to už také veselé nie je. Pohodlne sa usadia iba osoby subtílnejšej postavy. Osoby s priemernou postavou sedia nepohodlne. Batožinový priestor narástol voči predchodcovi o 13 litrov na hodnotu 305 litrov. Dvaja ľudia sa v pohode pobalia. Sedadlá sú delené a sklápateľné.

Pod kapotou TT-čka je radový 4-valcový benzínový motor 2.0 TSFI s priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaním turbokompresorom. Výkonom 169 kW (230 koní) pri 4500 - 6200 ot./min. a max. krútiacim momentom 370 Nm pri 1600 - 4300 ot./min. Motor pracuje so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic. Výrobca udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 s. Možnosť radenia je aj manuálne pádlami pod volantom. Počas jazdy pri preraďovaní prevodových stupňov dochádza ku "strieľaniu" z výfuku, čo vyvoláva ešte športovejší dojem z jazdy a spokojný úsmev na perách. Pomocou systému Audi drive select sa dajú nastavovať jazdné režimy. Permanentný pohon všetkých kolies je pre nový model TT prepracovanejší, aby sa zvýšila stabilita a trakcia.

V teste bezpečnosti Euro NCAP získal model TT Coupé 4 hviezdičky. Sériovo je vozidlo vybavené bezpečnostnými prvkami: airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, ESC, ABS s EBV, ASR, EDS, integrálny systém hlavových opierok. Pomocníkmi sú systémy: Audi lane assist – udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu a príplatkový Audi parking system plus – vpredu a vzadu, so selektívnym zobrazením okolia.

  • Ako prvá prišla na rad skúška maximálneho brzdenia na šmykľavom povrchu do rýchlosti 40 km/h.

  • Tu sme zistili, že elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 40 km/h zostal model TT Coupé stabilný. Pri brzdení pomáhal systém ABS úspešne vozidlo zastaviť.

  • Ako druhá prišla na rad skúška na šmykľavom povrchu do ľavotočivej zákruty z kopca. Do nej sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti do 40 km/h.

  • Aj pri tejto skúške elektronické systémy pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 40 km/h sa model TT Coupé vodnej prekážke vyhol chvályhodne. Stačila správna a zároveň rýchla reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhal systém ABS úspešne zastaviť vozidlo pred vodnou stenou.

  • Treťou skúškou sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme do pravotočivej zákruty na šmykľavej kruhovej dráhe.

  • Snažili sme sa dostať vozidlo do nedotáčavého šmyku. Vodič pridával plyn pri súčasnom zatáčaní do kruhu. Ak začala predná časť vozidla smerovať von zo zákruty, stačilo ubrať plyn a vozidlo sa zrovnalo do pôvodného smeru. Manéver sťažovali náhodné vodné steny, ktorým sa bolo nutné vyhnúť. Stabilita a ovládateľnosť boli aj vďaka systému ESP zaručené. Opäť stačila rýchla a správna reakcia vodiča a vozidlo prešlo manévrom stabilne a bezpečne.

  • Posledným testom bola jazda cez priečnu odtrhovú plošinu. Nájazdová rýchlosť bola 40 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme absolvovali pri nastavení na druhú najľahšiu obtiažnosť s vodnými stenami.

  • Tento test vo veľkej miere o reakcii vodiča. Musí byť rýchla a hlavne správna. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla bolo nutné volant natočiť do protismeru natáčania zadnej časti (bez brzdenia, len so stlačeným spojkovým pedálom) aby sa zachytila pôvodná stopa priameho smeru. Následne sa jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostali kolesá do záberu a pokračovalo sa v jazde. Aj pri nesprávnej reakcii sa elektronika snažila chybu vodiča napraviť. Elektronika pracovala aj tu veľmi spoľahlivo.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť na predaj.

  • Všetky časti výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlá na strope, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, otváranie odkladacích priestorov) nemali žiadnu závadu. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na profesionálnej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    _______________________________________________________________________________________________

    Štýlová nová generácia má voči predchodcovi príťažlivejší dynamickejší charakter. Je to auto pre zábavu. Interiér je do detailov prepracovaný a použité sú kvalitné materiály. Praktické je, že sa všetky nastavenia zobrazujú na jednom displeji. Elegantné ovládanie klimatizácie na výduchoch ventilácie je naozaj pôsobivé. Počas niekoľkých jázd na ploche školy šmyku na mňa TT-čko pozitívne zapôsobilo a mal som z neho veľmi príjemný pocit.

    Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Vozidlo je prakticky nové. Modely značky Audi si hodnotu držia veľmi dobre. Kúpou vozidla z portfólia Das WeltAuto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.

    _______________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube

    Výsledky ďalších našich testov:
    VW e-Golf
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition
    VW e-up!

    Text: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček, Karol Zechmeister

    Podobné články:
    S Das WeltAuto v Driving Academy (09/2014)
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1312