Toyota Prius 4. generácia (10/2015)
redaktor: k.zechmeister, 16.10.2015;

Pôvodná Toyota Prius bola uvedená na trh v Japonsku v roku 1997 a o dva roky nato v Európe. Odvtedy si tento model drží postavenie ekologického vozidla, ktoré prináša na trh cenné technológie a novinky najnovšej generácie. Úspechy prvých troch generácií poskytujú pôsobivú platformu, na ktorej je úplne nový Prius štvrtej generácie odhodlaný dosiahnuť ešte väčší pokrok. Jedným z jeho bezprecedentných cieľov v tomto smere je 18-percentné zvýšenie hospodárnosti.



Spoločnosť Toyota prezradila aj ďalšie technické podrobnosti o novom modeli Prius štvrtej generácie, ktorý sa predstaví na tohtoročnom 44. autosalóne v Tokiu. Ten sa začne 28. októbra a potrvá do 8. novembra.

V oblasti dizajnu a konštrukcie je nový Prius vozidlo, ktoré vzniklo s cieľom byť v maximálnej možnej harmónii s ľudskou spoločnosťou. Nižšie emisie a nižšia spotreba paliva sú len časť tejto predstavy: je to vozidlo, ktoré prekvapuje svojím viac než emotívnym štýlom, interiérom zameraným na človeka a omnoho vďačnejším zážitkom z jazdy. Vďaka použitiu širokej škály nových technológií dosiahla bezpečnosť a asistenčné systémy vyššiu úroveň, zvýšila sa miera komfortu a vodič má okamžitý prísun všetkých potrebných informácií a údajov o vozidle a jeho výkone v jasnej a zrozumiteľnej forme.

Základným kameňom pri tvorbe nového modelu Prius je globálna modulárna architektúra TNGA (Toyota New Global Architecture). Ide o koncepciu, ktorá umožňuje výrazne zvýšiť hospodárnosť vozidla, a zároveň prináša platformu s nízkym ťažiskom, ktoré zaisťuje omnoho vyššiu kvalitu jazdy, jazdného komfortu a tichosti. A v neposlednom rade ponúka pútavejší a dynamickejší dizajn.

Komplexne vylepšený plnohybridný systém pohonu
Spoločnosť Toyota vykonala významné zlepšenia svojej plnohybridnej pohonnej jednotky novej generácie, v rámci ktorých znížila straty, prerobila a premiestnila kľúčové komponenty a taktiež znížila hmotnosť. Výsledkom je významné zvýšenie hospodárnosti, ku ktorému prispeli jemné zmeny prevodovky typu transaxle, motora a kombinovanej hybridnej sústavy. Nový Prius je pripravený dosiahnuť 18-percentné zníženie emisií a spotreby paliva, čo je doposiaľ najväčší skok v oblasti ekologickejšej prevádzky a úspornosti v za sebou idúcich generáciách tohto modelu. Údaje o emisiách a spotrebe paliva v európskom kombinovanom cykle budú zverejnené neskôr.

Zážihový motor so špičkovou tepelnou účinnosťou
Nový Prius si ponechal etablovaný 1,8-litrový zážihový motor s technológiou inteligentného variabilného časovania ventilov (VVT-i), ktorým je vybavený aj aktuálny model. Prešiel však zmenami, vďaka ktorým dosiahol jeho už i tak vysoký stupeň tepelnej účinnosti špičkovú hodnotu 40 percent, čo je číslo porovnateľné so vznetovými motormi.

K hlavným vývojovým trendom patrí dvojitý chladiaci systém, ktorý automobilka použila po prvý raz a ktorý v motore automaticky znižuje objem prietoku chladiacej kvapaliny v záujme jeho rýchlejšieho zahrievania, a použitie oleja s nízkou viskozitou na zníženie trenia medzi pohyblivými časťami. Znížila sa aj spotreba paliva v chladnom počasí, a to vďaka novému systému, ktorý využíva prepínací ventil na ovládanie prívodu chladiacej kvapaliny a vody na urýchlenie zahriatia motora pri zachovaní výkonu vykurovania kabíny.

Vďaka novému dizajnu piestov a kanálov na prívod nasávaného vzduchu vzniká vo vnútri valca väčšie bubnové vírenie. Objem recirkulovaných výfukových sa zväčšil, čo ďalej napomáha účinnosti spaľovania.

Elektromotor a prevodovka typu transaxle
Elektromotor a prevodovka typu transaxle prešli úpravou a spoločne majú nižšiu hmotnosť. Samotný elektromotor je podstatne kompaktnejší a dosahuje lepší pomer výkonu a hmotnosti. Predovšetkým došlo k zhruba 20-percentnému zníženiu mechanických strát v dôsledku trenia v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Zmenšiť veľkosť motora bolo možné vďaka jeho novej viacnápravovej konštrukcii: dĺžka prevodovky typu transaxle sa skrátila vďaka umiestneniu hnacieho motora a elektromotora/generátora cez viaceré nápravy namiesto predchádzajúceho uloženia nad jednou nápravou. Mechanizmus planétovej redukčnej prevodovky nahradila paralelná prevodovka, čo prispelo k ďalšiemu zníženiu strát.

Jednotka riadenia výkonu
Vďaka zariadeniu na zníženie strát v jednotke riadenia výkonu sa znížili straty približne o 20 percent. Kompaktnejší dizajn umožnil jednotku umiestniť priamo nad prevodovku typu transaxle. Prídavné akumulátory boli presunuté z batožinového priestoru do priestoru motora. Premiestnením hybridného akumulátora pod zadné sedadlá (pozri nižšie) sa zároveň uvoľnilo viac miesta v batožinovom priestore, ktorého objem sa v novom Priuse zväčšil na 502 litrov.

Hybridný akumulátor
Nový Prius poháňa nový nikel-metal-hydridový (NiMH) hybridný akumulátor, ktorý spoločnosť Toyota považuje za optimálnu voľbu spĺňajúcu požiadavky trhu. Akumulátor je premiestnený pod zadné sedadlo, takže nezasahuje do batožinového priestoru.

Dizajn exteriéru
Nový Prius sa môže pochváliť špičkovým štýlom, ktorého cieľom je vyvolať intenzívnejšiu emocionálnu reakciu. Vďaka podvozku platformy TNGA má Prius nižšie línie, avšak jeho charakteristická trojuholníková silueta zostáva zachovaná.

Nízka horizontálna os prechádza naspäť od predného znaku Toyota pozdĺž bokov vozidla smerom dozadu, čím zvýrazňuje nízke ťažisko a dohora smerujúce krivky karosérie. Bočné okenné čiary smerujúce dopredu a jednota formy, ktorá vzniká medzi kabínou a karosériou, dodávajú exteriéru dojem mohutnosti a pohybu vpred.

Výška karosérie je nižšia o 20 mm a najvyšší bod strechy je presunutý o 170 mm dopredu, aby mali cestujúci na predných sedadlách dostatočný priestor pre hlavu. Toto riešenie súčasne prispieva k vynikajúcej aerodynamike vozidla a prvotriednemu koeficientu aerodynamického odporu (Cd), ktorý dosahuje hodnotu 0,24. Nízke ťažisko navyše umožnilo znížiť výšku prednej časti vozidla o 70 mm a najzadnejšiu časť kapoty o 62 mm, vďaka čomu má vodič lepší výhľad dopredu.

Vozidlo je vybavené novými svetlometmi Bi-LED, ktoré využívajú jedinú šošovku na prevádzku diaľkových aj stretávacích svetiel. Svetlomety majú neobyčajný, nápadný vzhľad, ktorý dodáva charakter a dôraz prednej časti vozidla. Silný dojem vytvárajú aj zakrivené, trojuholníkové obrysové svetlá s diódami LED.

Zadná časť nového vozidla Prius je ďalšou oblasťou, kde sa prejavuje emocionálna kvalita jeho dizajnu. Tvarované línie prechádzajú od zadného spojlera cez združené svetlá až po okraje nárazníka, kde sa stretávajú. Výsledok je osobitý a zároveň aerodynamický.

Na európskych trhoch bude nový Prius v ponuke v siedmich farbách: novej červenej Emotional Red, bielej Super White, perlovej bielej White Pearl, tmavomodrej Dark Blue, sivej Grey, striebornej Silver a čiernej Attitude Black.

Dizajn interiéru
Hlavnou zásadou pri tvorbe dizajnu interiéru nového Priusu bolo spojiť ľudské cítenie, ktoré vždy charakterizovalo tento model, s novým zmyslom pre pokrok a prívetivosť.

Dôkazom tohto prístupu je celková otvorenosť kabíny a všadeprítomné pohodlie, ktoré si môžu vychutnávať všetci cestujúci.

Štíhly a výrazne tvarovaný nový prístrojový panel ponúka optimálne umiestnenie meracích prístrojov, ukazovateľov, displejov a ovládacích prvkov. Biele akcenty na volante a odkladacej priehradke v prednej konzole umocňujú dojem a vysokú kvalitu dizajnu.

Pre nový Prius boli vytvorené nové sedadlá, ktoré majú cestujúcim poskytnúť vyššiu mieru pohodlia a opory a zmierniť napätie na dlhých cestách. Pružiny v predných sedadlách sú nastavené v optimálnom uhle pre oporu chrbta a panvy, čím sa znižuje zaťaženie chrbtových svalov. Inovácie v oblasti materiálov a hrubosti vatovania vankúšov sedadiel prispievajú k zmierneniu napätia v oblasti bokov a poskytujú cestujúcim väčší pocit pohodlia a komfortu.

Vylepšenia sa dotkli aj čalúnenia a výplní zadných sedadiel. Priestor na sedenie sa rozšíril tak, aby zodpovedal aktuálnej vyššej miere komfortu predných sedadiel. Hoci nové vozidlo je nižšie, nestalo sa tak na úkor priestoru; vďaka novátorskému dizajnu stropu sa v skutočnosti zväčšil priestor pre hlavu v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi.

Väčšia odmena pre vodiča, vyššia miera komfortu a tichosti
Nízke ťažisko nového modelu Prius a vyššia tuhosť karosérie zaisťujú bezpečnú jazdu. Cestujúci si môžu vychutnať pohodlnú a hladkú jazdu s minimálnymi výkyvmi.

Vďaka koncepcii TNGA je tuhosť karosérie vyššia o viac ako 60 percent v porovnaní s predchádzajúcim modelom, a to vďaka použitiu cyklického rámu v tvare kruhu, laserovému zváraniu skrutiek (s väčším počtom zvarov) a konštrukčných lepidiel. Všetky tieto prvky spoločne prispievajú k stabilnejšej jazde.

Konštrukcia nového modelu Prius obsahuje aj vyšší podiel vysokopevnostnej ocele. Sú v nej hojne zastúpené odľahčené, za horúca lisované materiály s vysokou pevnosťou, vďaka ktorým dosahuje tuhosť 980 MPa a viac. Obsah ocele tejto kvality vo vozidle vzrástol z troch na 19 percent. Využívanie vyspelého štandardu vyhodnocovania bezpečnosti GOA (Global Outstanding Assessment) od spoločnosti Toyota navyše prináša výhody v podobe nízkej hmotnosti, stability a vynikajúcej bezpečnostnej ochrany pred nárazom.

Ku kvalitnejšiemu zážitku z jazdy prispieva lepší pocit pri zrýchlení, za ktorý nový Prius vďačí modernizácii riadiacej jednotky hybridnej sústavy. Optimálnym využívaním akumulátora a elektromotora sa minimalizoval pocit tzv. „gumičky“ pri zrýchlení – pocit oneskorenia počas zrýchľovania pri stlačení plynového pedálu.

Nový Prius využíva výhody asistenčného systému, vďaka ktorému je jazda na ňom omnoho citlivejšia. Tento adaptívny systém nepretržite sleduje zotrvačnosť vozidla s cieľom porozumieť správaniu a návykom vodiča. Táto funkcia sa aktivuje vtedy, keď si vodič zvolí dynamický jazdný režim Power. Hybridná sústava v tomto režime zareaguje na túžbu vodiča po športovejšom výkone a upraví brzdný výkon motora a odozvu škrtiacej klapky.

Vylepšený je aj systém rekuperačného brzdenia vozidla. Má nový aktívny hydraulický posilňovač, ktorý zaisťuje tichú prevádzku a ovládateľnosť spolu s pocitom prirodzeného brzdenia.

Vyspelá bezpečnosť a asistenčné systémy
Nový Prius prinesie významný pokrok v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti v podobe bezpečnostného balíka s názvom Toyota Safety Sense. Tento súbor bezpečnostných funkcií bude v novom modeli Prius rozšírený ešte o adaptívny tempomat riadený radarom a funkciu detekcie chodcov v rámci prednárazového bezpečnostného systému.

Okrem balíka Toyota Safety Sense bude nový Prius v ponuke aj s prídavnými bezpečnostnými systémami, ktoré prispievajú k bezpečnejšej jazde tým, že poskytujú vodičovi lepšie aktuálne informácie o bezprostrednom okolí vozidla. Patrí k nim systém monitorovania mŕtveho uhla a výstražný systém upozorňujúci na premávku za vozidlom.

Nový inteligentný parkovací senzor pomôže vodičom vyhnúť sa drobným nárazom pri nízkych rýchlostiach, ku ktorým dochádza pri pomalých parkovacích manévroch, a to bez ohľadu na prevádzku plynového či brzdového pedála. Ak by napriek tomu došlo ku kontaktu, systém pomôže zmierniť spôsobené škody.

Nový Prius sa môže pochváliť aj novým systémom z dielne automobilky Toyota pod názvom jednoduchý inteligentný parkovací asistent (SIPA), ktorý využíva celý rad senzorov na zistenie dostupných parkovacích miest a okolitých objektov. Vodič zastaví vedľa daného parkovacieho miesta a stlačí jediné tlačidlo, ktorým aktivuje asistenta SIPA. Ten následne navedie vozidlo do správnej polohy pre zacúvanie do parkovacieho priestoru. SIPA je v skutočnosti rozvinutý existujúci parkovací asistent spoločnosti Toyota, avšak so zdokonalenou funkciou detekcie prekážok, ktorá umožňuje presnejšie parkovanie.

Nové funkcie palubného informačného systému a komfortu
Spoločnosť Toyota vylepšila vzhľad aj výkon multifunkčného informačného displeja v bloku prístrojov pre vodiča. Údaje a obrázky sa teraz zobrazujú v plnofarebnej grafike s vysokým rozlíšením na duálnom displeji s uhlopriečkou 4,2 palca (10,7 cm). Pravá strana obrazovky prináša informácie o rýchlosti, hladine paliva a ďalšie základné údaje, kým ľavá strana predstavuje multifunkčný displej, kde si môže vodič zvoliť obsah podľa vlastného výberu pomocou prepínača na volante.

Vozidlo je vybavené aj novým farebným projekčným displejom HUD, ktorý v dolnej časti čelného skla premieta dôležité údaje o vozidle ako aj upozornenia pre vodiča. Poskytuje tak informácie, ktorá má vodič k dispozícii okamžite a v ľahko čitateľnej podobe bez toho, aby musel odvracať zrak od cesty pred sebou.

Automatická klimatizácia využíva funkciu energeticky úsporného ovládania klímy S-FLOW v záujme zvýšenia úspornosti. Funkcia dokáže zistiť, či sú predné a zadné sedadlá pre cestujúcich obsadené, a v súlade s tým upraví vetranie a vyhrievanie, pričom v okolí prázdnych sedadiel zníži prúdenie vzduchu na minimum. Okrem spríjemnenia a zútulnenia prostredia kabíny sa takýmto spôsobom znižuje aj spotreba paliva.

Technické údaje
ROZMERY
Dĺžka: 4 540 mm
Šírka: 1 760 mm
Výška: 1 470 mm
Rázvor: 2 700 mm
Dĺžka interiéru: 2 110 mm
Šírka interiéru: 1 490 mm
Výška interiéru: 1 195 mm

MOTOR
Typ: štvorvalcový radový, DOHC
Zdvihový objem: 1 797 cm3
Max. výkon: 98 k (DIN)/72 kW pri 5 200 ot./min.
Max. krútiaci moment: 142 Nm pri 3 600 ot./min.

ELEKTROMOTOR
Max. výkon: 72 k (DIN)/53 kW
Materiál hybridného akumulátora: nikel-metal hydrid (NiMH)

Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE - SLOVAKIA s. r. o.



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1351