Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo (11/2015)
redaktor: j.čík, 22.12.2015;

Facelift kompaktného modelu Hyundai i30 z českých Nošovíc sme si podrobne predstavili už začiatkom jari. Novou dvojspojkovou prevodovkou, kozmetickými úpravami či novými prvkami výbavy ale zoznam inovácií nekončí. S modernizáciou sa totiž ponuka modelu rozšírila aj o novú športovo ladenú verziu s označením Turbo, ktorú poháňa jediný benzínový agregát s preplňovaním 1.6 T-GDI (137 kW) dodávaný výlučne s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. A práve tento svižný 5-dverový hatchback nám robil týždeň veľmi príjemnú spoločnosť.
testoval Jaroslav Čík





Športovec na každý deň

O obľúbenosti i30-tky v našich končinách sa neoplatí ani polemizovať. Napriek tomu, že domácim modelom je skôr dvojička Kia c'eed z Tepličky pri Žiline, za rodáka spod Tatier sa dá čiastočne považovať aj Hyundai i30 vďaka slovenskému srdcu. Na mysli mám pohonné jednotky, ktoré vychádzajú z výrobných pásov na Slovensku. Úspech jasne dokazujú predajné čísla, veď za prvých 11 mesiacov tohto roku sa na Slovensku dostalo do obehu celkovo 2 125 i30-tiek (1 238 hatchback, 887 kombi). Spolu so svojou sestrou Kia c'eed (2 211 ks) drvivo valcujú svojich konkurentov v segmente, teda okrem dlhoročného lídra Volkswagenu Golf (2 202 ks), s ktorým zvádzajú neľútostný súboj o prvé tri priečky. A práve automobilku z Wolfsburgu považuje kórejský Hyundai za najväčšieho rivala, takže aby jej mohol plnohodnotne konkurovať, v ponuke mu nesmú chýbať ani okrajové športovejšie verzie modelov ako je práve testované Turbo. Bude ale na VW stačiť?

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Dizajnom určite áno. Nová verzia Turbo, ktorú Hyundai neprezentuje ako výbavový stupeň, ale ako samostatné prevedenie, pôsobí oproti bežnej i30-tke ešte viac dynamickejšie a výraznejšie, nie však prehnane ostro. Športový charakter má na svedomí špecifický predný nárazník so spodným spojlerom zvýrazneným matnou striebornou farbou doplnený o efektne pôsobiacu červenú linku uprostred. Zmenená je aj predná maska chladiča, z ktorej zmizlo chrómovanie rebier a lemovanie lakované vo farbe karosérie nahradila rovnaká matná strieborná farba. Unikátny je rovnako aj tvar LED denných svetiel v rohoch nárazníka, ktoré asistujú štýlovým adaptívnym bi-xenónovým reflektorom. Tie disponujú dobrým svetelným výkonom a navyše sú doplnené o praktické statické prisvecovanie do zákrut.

Pri bočnom pohľade ale okrem špecifických veľkých 18" kolies s piatimi dvojitými lúčmi rozdiely nenájdete. Zaujímavou vychytávkou je efektná funkcia privítania. Po pristúpení k vozidlu s kľúčom pri sebe (len so systémom bezkľúčového odomykania/zamykania) sa vonkajšie zrkadlá automaticky vyklopia a v tme osvetlia priestor pred prednými dverami, podsvietené sú rovnako aj vonkajšie chrómované kľučky. Svojský štýl pre jasné odlíšenie športovej verzie od bežnej i30-tky ale nechýba zadnej časti karosérie vďaka športovému nárazníku s difúzorom taktiež s červenou linkou. Spod nárazníka po stranách navyše vyčnievajú dve poctivé oválne koncovky výfukov, nejde o žiadne atrapy aké použil napr. Mercedes v novej triede C. Poslednou viditeľnou zmenou sú unikátne zadné hmlové svetlá, ktoré zmenili polohu z vertikálnej na horizontálnu. Koncové zadné svetlá s technológiou LED zostali rovnaké. Turbo sa ponúka v štyroch špecifických odtieňoch farby (biela, oranžová a dva druhy čiernej) a okrem testovaného prevedenia je v ponuke aj v 3-dverovej verzii Coupe, priaznivci kombíkov majú smolu.

Interiér
zväčšiť obrázok Po pozitívnych prvých dojmoch zo štýlového zovňajšku som plný očakávaní, čo ma privíta v kabíne. Po usadnutí za volant s potešením zisťujem, že športový charakter sa preniesol aj do priestranného interiéru. Na osvedčenej palubnej doske s výbornou ergonómiou a kvalitným dielenským spracovaním nahradili tradičný prístrojový panel ladený do modra nové prístroje so športovým nádychom s červenými ručičkami a analógovými ukazovateľmi teploty chladiacej kvapaliny a stavu paliva. Hyundai musím pochváliť za integráciu slovenského jazyka do palubného počítača, naopak uvítal by som tu zobrazovanie nastavenej rýchlosti tempomatu. Červená farba ihneď upúta aj na bočniciach výborných látkovo-kožených športových sedadiel s veľmi dobrým bočným vedením, ktoré dobre podržia pri ostrej jazde a zároveň nestrácajú nič z komfortu pre každodenné využitie. Obe predné sedadlá disponujú manuálnym polohovaním s dobrým rozsahom, no elektricky ovládanú bedrovú opierku si nastaví iba vodič. V chladných dňoch poteší okrem vyhrievania sedadiel aj výhrev volantu. Kontrastné červené šitie nechýba ani na lakťových opierkach dverí, multifunkčnom koženom volante či radiacej páke.

Nechýba čierny strop kabíny, hliníkové pedále či tmavé obklady volantu a stredovej konzoly. Tej dominuje mne už dobre známy veľký 7-palcový (17,8 cm) farebný displej s jemným rozlíšením a citlivým a rýchlo reagujúcim dotykovým ovládaním v dobrom dosahu. Okrem audiosystému (CD/MP3/USB/AUX), telefónu spojeného pomocou Bluetooth či prehľadnej navigácie slúži aj pre parkovaciu kameru s navádzacími čiarami, ktorá sa pri zaradení spiatočky automaticky vyklápa spod loga značky uprostred piatych dverí. Šikovné riešenie, ktoré zabráni zašpineniu. Zvukový prejav tohto úkonu v kabíne vám určite neujde, nie je to však nič rušivé. Kamere dobre asistujú aj senzory, avšak iba v zadnom nárazníku.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Budem sa opakovať, ale opäť musím vyzdvihnúť i30-tku za nadpriemernú porciu vnútorného priestoru. Ako vpredu, kde aj vďaka rozumne navrhnutej, smerom dolu sa zužujúcej stredovej konzole, sa určite nebude sťažovať ani posádka s dlhšími nohami, tak aj na zadných sedadlách, kde som mal s mojou výškou 180 cm dostatočnú rezervu na nohy a hlavu. Kto je zaťažený na odkladacie priestory, príde si tu na svoje. Peňaženku a smartfón si môžete odložiť do dvoch samostatných priečinkov v spodnej časti stredovej konzoly, do predných dverí sa bez problémov zmestí 1,5 fľaša, menšie fľašky alebo poháre sa dajú umiestniť do držiakov ukrytých pod roletkou v stredovom tuneli. V strope nechýba čalúnená odkladacia schránka na okuliare bežnej veľkosti. Samozrejmosťou je lakťová opierka vpredu (posuvná, s úložným priestorom) a rovnako tak vzadu (s integrovanými držiakmi na nápoje). Chýba však priechod do batožinového priestoru pre dlhé predmety. Prednosťou i30-tky vzadu je aj nízky stredový tunel, ktorý má výšku iba 54 mm.

Veľkosťou batožinového priestoru sa radí k lepšiemu priemeru v triede. V základnom prevedení i30-tka pojme 378 litrov batožiny, po vyklopení sedákov a sklopení operadiel až 1316 litrov. Kufor disponuje dvojitým dnom a tak po spomínanom úkone nevznikne žiadny odskok medzi sedadlami a podlahou (na fotografiách batožinového priestoru v galérii na konci testu nie sú vyklopené sedáky). Piate dvere sa otvárajú dostatočne vysoko, takže ak nemáte cez dva metre, k úrazu hlavy určite neprídete.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok A dostávame sa k spomínanému srdcu. Ako už samotný názov modelu Turbo napovedá, pod kapotou sa ukrýva preplňovaný agregát. Ide o úplne nový benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra, vychádzajúci zo známej atmosférickej jednotky 1.6 GDI, vybavený priamym vstrekovaním GDI a turbodúchadlom. Ide o najsilnejší agregát z modelovej ponuky, ktorý disponuje maximálnym výkonom 137 kW (186 koní) a maximálnym krútiacim momentom 265 Nm v širokom rozsahu 1500-4500 ot./min. Tieto parametre zaručujú akceleráciu testovanej i30-tky z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 8 sekúnd a maximálnu rýchlosť 219 km/h. Nejde teda o žiadneho trhača asfaltu ako sa navonok tvári, hot-hatche od Renaultu, Seatu či VW tak môžu zostať pokojné, konkurovať im nebude a ani nechce.

zväčšiť obrázok Po naštartovaní ma prekvapil tichý a kultivovaný chod motora, ktorý poskytuje slušnú a plynulú dynamiku už od spodného pásma otáčok. Vyššia porcia výkonu ale o sebe dá výraznejšie vedieť za sprevádzania decentne vyladeného zvuku so športovým nádychom až po vkročení do druhej polovice spektra otáčkomera. Brutálne zatlačenie do sedadiel ale nečakajte. S Turbom teda určite nevyhráte súboje s ostrými hot-hatchmi na okreskách, ale zato vám poskytne viac než dostatočnú rezervu pri predbiehaní a veľmi dobre poslúži ako rodinné auto na každodenné účely. Agregát sa kombinuje výhradne s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, ktorej dávam pochvalu za presné a primerane dlhé dráhy s jemným odporom a výborne do ruky padnúcu okrúhlu hlavicu radiacej páky.

50 km/h 4. stupeň 1750 ot./min.
50 km/h 5. stupeň 1350 ot./min.
60 km/h 6. stupeň 1300 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 2100 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2500 ot./min.
120 km/h 6. stupeň 2750 ot./min.

S Turbom som počas týždňa prešiel 449 km s priemernou spotrebou 9,4 l/100 km podľa palubného počítača. Dostať sa s ním na výrobcom udávanú tabuľkovú spotrebu 7,3 l/100 km a jazdiť celý týždeň čisto na spotrebu bez pocitu radosti z jazdy by bol asi veľký hriech. Pri veľkej snahe by to ale možno bolo možné. Defenzívnou jazdou z Bratislavy ku Neziderskému jazeru som sa dostal s priemernou spotrebou 7,0 l/100 km, pri ceste späť 7,2. Rovnako tak moju tradičnú, cca 15 km dlhú, cestu do práce z okraja Pezinka do Bratislavy Turbo zvládlo za 7,2 l/100 km. Keď si však budete chcieť užívať slušnú porciu výkonu a nebudete sa krotiť, dostať sa na hodnotu aj cez 12 l/100 l nebude vôbec problém. Je to teda len a len vo vašich rukách, resp. pravej nohe. Pozitívum je, že pokiaľ budete chcieť Turbo využívať na každodenné presuny do práce či s rodinou, vôbec vás nezruinuje a do deviatich litrov by ste sa mali zmestiť.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Skladba podvozku je rovnaká ako v prípade bežnej verzie i30-tky. To zn. klasické nezávislé zavesenie kolies MacPherson s priečnym stabilizátorom vpredu v kombinácii s nezávislým 4-prvkovým zavesením vzadu. Hyundai-u sa ale podarilo špecificky pre športovú verziu vo svojom testovacom centre na legendárnom okruhu Nürburgring v Nemecku perfektne naladiť podvozok s ideálnym pomerom medzi športovou tuhosťou a komfortom pri bežnom každodennom používaní. Jazdné vlastnosti tak patria k najsilnejším stránkam vozidla, pri rýchlejších prejazdoch zákrutami Turbo vynikajúco drží stopu a pôsobí veľmi sebaisto. Zároveň z vás, aj napriek veľkým 18" kolesám, na našich nekvalitných cestách nevytrasie dušu. Klobúk dole.

Riadenie so strmším prevodovým pomerom (2,78 otáčky medzi krajnými polohami) poskytuje dobrú spätnú väzbu od vozovky. Nechýba ani tradičný variabilný posilňovač riadenia Flex Steer s možnosťou prispôsobenia v troch režimoch Normal, Comfort a Sport. Veľké rozdiely však nečakajte. Zvýšenému výkonu boli prispôsobené aj dobre dávkovateľné brzdy. Škoda, že klasickú ručnú brzdu nahradila elektronická, pri športovej jazde by sa dala v niektorých prípadoch určite využiť.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok O bezpečnosti som sa rozpisoval už v prechádzajúcom teste i30-tky, tak to iba zopakujem. Testom spoločnosti Euro NCAP sa i30-tka podrobila ešte v roku 2012 so ziskom piatich hviezdičiek (z piatich). Za ochranu pasažierov získala vysoké hodnotenie 90%, za ochranu detí rovnako 90%, za ochranu chodcov 67% a za bezpečnostné systémy 86%, takže ani v tomto ohľade nezaostáva. Nutno však podotknúť, že metodika testovania sa odvety sprísnila.

S príchodom faceliftu sa úroveň bezpečnosti zvýšila, no asistenčným systémom sledovania nechceného vybočenia z pruhu LDWS (Lane departure warning system) môžu byť vybavené iba vozidlá výbavového stupňa Style. Samozrejmosťou je stabilizačný systém a sedem airbagov (čelné a bočné vpredu, hlavové vpredu aj vzadu a kolenný airbag vodiča). V štandarde sa nachádza aj asistent rozjazdu do kopca HAC či funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení.


Obstarávacia cena (spracované dňa 19.11.2015)

Najnižšia cena:
i30 1.4 MPI Classic
11.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i30 1.6 T-GDI Turbo
21.990 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i30 1.6 T-GDI Turbo
22.420 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, monitorovanie tlaku v pneumatikách TPMS, dažďový a svetelný senzor
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, samostmievajúce vnútorné spätné zrkadlo, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka + koža, výškovo nastaviteľné predné športové sedadlá, el. ovládaná bedrová opierka sedadla vodiča, vyhrievané predné sedadlá a volant, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, lakťová opierka vpredu (posuvná) a vzadu (výklopná s držiakmi na nápoje), volant potiahnutý kožou s farebným prešívaním s ovládaním rádia/tempomatu/telefónu, športová radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, prístrojová doska Supervision s TFT farebným displejom, inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, automaticky sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru a osvetlením nástupného priestoru, kľučky dverí chrómované, predné hmlovky, LED denné svetlá, statické osvetľovanie zákrut, LED zadné svetlá, disky z ľahkých zliatin 18", pneumatiky 225/40 R 18. Body kit Turbo (predný športový nárazník s červenou linkou, strieborné lemovanie masky chladiča, zadný športový nárazník s červenou linkou, dvojitá koncovka výfuku po stranách)
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 430 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 19.11.2015 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai i30 Seat Leon FR Ford Focus Peugeot 308
Značka a model Hyundai i30 Seat Leon Ford Focus Peugeot 308
Motor 1.6 T-GDI 1.8 TSI 1.5 Ecoboost 1.6 THP
Stupeň výbavy Turbo FR Titanium Plus GT
Zdvihový objem motora 1591 1798 1499 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 137/5500 132/5100-6200 134/6000 151/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 265/1500-4500 250/1250-5000 240/1600-5000 285/1750
Prevodovka manuálna 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 219 226 224 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 8,0 7,5 8,6 8,1
Priemerná spotreba (l/100 km) 7,3 5,9 5,5 5,6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1217 1310 1250 1340
Dĺžka (mm) 4300 4271 4358 4253
Šírka (mm) 1780 1816 1823 1863
Výška (mm) 1470 1444 1484 1447
Rázvor (mm) 2650 2631 2648 2620
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 378/1316 380/1210 316/1101 420/1228
Cena modelu bez príplatkov (€) 23.490 21.310 23.770 25.150
Akčná cena (€) 21.990 20.210 - 23.650
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 22.420 22.957 28.380 * 24.650

* ) Ford predáva väčšinu svojich vozidiel ako akčné modely so zvýhodnenou cenou, na motor 1.5 Ecoboost s výkonom 134 kW sa však táto výhoda nevzťahuje. Obvykle ale predajcovia dokážu z takýchto verzií poskytnúť zľavu.

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Seat Leon FR
  • má navyše: full LED svetlá (i30 má bi-xenóny), multikolíznu brzdu, elektronický diferenciál s obmedzenou svornosťou XDS, bedrovú opierku sedadla spolujazdca, vonkajšie spätné zrkadlo spolujazdca s automatickým naklápaním pri parkovaní, LED interiérové osvetlenie, vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla a svetlometov
    nemá: vonkajšie kľučky s osvetlením, vonkajšie spätné zrkadlá s osvetlením nástupného priestoru

  • Ford Focus
  • má navyše: elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča v 6 smeroch (i30 má el. nastaviteľnú iba bedrovú pierku), funkciu automatického núdzového volania, systém stranového presmerovania krútiaceho momentu
    nemá: kolenný airbag vodiča, hliníkové pedále, vonkajšie kľučky s osvetlením, vonkajšie spätné zrkadlá s osvetlením nástupného priestoru, predný a zadný športový nárazník

  • Peugeot 308 GT
  • má navyše: parkovacie senzory vpredu, zásuvku na 220V, full LED svetlá (i30 má bi-xenóny), otvor na lyže za lakťovou opierkou v zadných sedadlách, bedrovú opierku sedadla spolujazdca, poťah sedadiel Alcantara (i30 má koža + látka)
    nemá: kolenný airbag vodiča, vyhrievané predné sedadlá a volant, vonkajšie kľučky s osvetlením, vonkajšie spätné zrkadlá s osvetlením nástupného priestoru, predný a zadný športový nárazník



    Záverečné hodnotenie

    Hyundai posunul príchodom športovej verzie svoj dôležitý model i30 do vyššieho levelu. Turbo sa síce vďaka preplňovanej benzínovej 1.6-tke s výkonom len 137 kW dostalo iba ku vstupnej bráne do sveta hot-hatchov, no na druhej strane vám veľmi dobre poslúži ako rodinné auto na každodenné použitie s viac než dostatočnou výkonovou rezervou. A navyše aj dobre vyzerá. Silnou stránkou je aj výborný podvozok, mimoriadne bohatá výbava a zaujímavá cena.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Prezentácia noviniek: Nový Hyundai i30 v Nošoviciach

    Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
    Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
    Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
    Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 22.12.2015
    Redaktor a foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1376