Matador, Štofi a Slovakia Ring (03/2016)
redaktor: k.zechmeister, 30.03.2016;

Dňa 30. marca 2016 sa uskutočnila tlačová konferencia spoločnosti Matador Holding a.s. Dozvedeli sme sa novinky tejto spoločnosti, spoznali sme kalendár podujatí na Slovakia Ringu pre tento rok - a prišlo aj Lamborghini.

Skupina Matador oslavuje 111. výročie a aktívne sa pripravuje na nadchádzajúce roky

Generálny riaditeľ Matador Holding a.s., p. Martin Kele, nám odprezentoval v skratke niektoré fakty z minulosti a prezradil plány spoločnosti do budúcnosti.

Skupina Matador tento rok oslávi 111. výročie od založenia spoločnosti v roku 1905. Od svojho založenia prežila dve svetové vojny a stala sa symbolom slovenského priemyslu. Viac ako storočie sa venovala výrobe pneumatík avšak po strategickej transformácii sa spoločnosť zamerala na automobilový priemysel. Tu sa v časovom horizonte 10 rokov stala najväčším slovenským TIER1 dodávateľom.

Koncom minulého roka Skupina Matador otvorila vlastné Výskumno-Vývojové centrum Automotive (VVCA) v Dubnici nad Váhom. Prostredníctvom tohto centra si Skupina Matador vybudovala priestor pre vlastné výskumno-vývojové aktivity v rámci robotiky, formovania materiálu, jednoúčelových zariadení a IT softvéru pre automobilový priemysel. Tento rok plánujeme s otvorením nových priestorov pre VVCA taktiež v Dubnici nad Váhom, ktoré poskytnú silné zázemie práve pre aktivity spojené s výskumom a vývojom nových technológií. V súčasnosti VVCA zamestnáva viac ako 90 ľudí avšak našim plánom je, aby toto číslo narástlo koncom roka na 150 profesionálov a špecialistov. V roku 2016 plánujeme investovať približne 600 tisíc EUR do výstavby laboratória robotiky – čo bude prvou zo série investícií do VVCA.

Druhým krokom bude položenie základného kameňa nového dizajnového štúdia v Mladej Boleslavi. Plánované dokončenie je začiatkom roka 2017. Týmto si Skupina Matador dobuduje kompetencie v oblasti vývoja a prototypovania automobilov. Popri existujúcich vývojových kompetenciách sa jedná o nadstavbu a komplementáciu celkového portfólia v tejto oblasti. Investícia je súčasťou dlhodobej stratégie Skupiny, ktorá súvisí so stavbou funkčného prototypu automobilu pre zákazníka do roku 2020. Tento projekt si vyžiada celkovú investíciu vo výške viac ako 3 miliónov EUR a vytvorí približne 50 pracovných pozícií.

Tretím a najmenej dôležitým míľnikom, ktorý postretne priemyselnú Skupinu Matador v tomto roku je rozšírenie závodu v Nitre. Tu sa dobuduje nová lisovňa a zvarovňa, ktorá poskytne prácu viac ako 170 ľuďom. Celkový investícia vo výške 22,4 milióna EUR pomôže pri zastrešovaní existujúcich zákaziek a poskytne dostatočné kapacity na prichádzajúce nové projekty. Začiatok produkcie v rozšírenej výrobnej hale očakávame koncom roka 2016.

Dlhodobým cieľom Skupiny Matador je sústredenie svojich aktivít najmä do výskumu, vývoja a inžinieringu ako aj implementovania najnovších technológií. Základným plánom Skupiny Matador je byť poskytovateľom inovatívnych riešení a aplikácií pre svojich zákazníkov z automobilového ako aj všeobecného priemyslu. Víziou Skupiny je stať sa špičkou v oblasti výskumu a vývoja v strednej a východnej Európe a zmeniť sa z výrobnej spoločnosti práve na výskumno-vývojovú.

V roku 2016, ktorý sa nesie v znamení osláv 111. výročia, Skupina Matador prostredníctvom strategických investícií plánuje rásť najmä v oblasti výskumu, vývoja, dizajnu a poskytovania nových technológií pre svojich zákazníkov. Rok 2016 môžeme považovať za začiatok ďalšej transformácie tradičnej slovenskej značky.

Štefan Rosina ml. sa vracia na pretekársku scénu

Prezentácia pokračovala oznámením, že Štefan Rosina ml. sa vracia po dvoch rokoch (kariéru ukončil po sezóne 2013) za pretekársky volant. Konkrétne bude krotiť býka v európskom seriáli najsilnejších kapotovaných vozidiel GT3 - Blancpain GT Series, presnejšie do jej šprintovej odnože – Blancpain Sprint Series. Tento rok pritiahla séria také pretekárske mená ako Will Stevens (2014 Marussia F1), Davide Valsecchi (testovací jazdec Renault F1) či René Rast (3-násobný víťaz Porsche Supercup a jazdec 24h Le Mans).

Dokopy päť pretekárskych víkendov predstaví tento rok zakaždým dvoje hodinových pretekov, ktoré zahŕňajú tiež výmenu jazdcov. Štofiho tímovým kolegom v tíme Grasser je slávny Jeroen Bleekemolen – dnes už veterán v tejto kategórie a 2-násobný víťaz Porsche Supercupu. Spolu osedlajú zelené Lamborghini Huracán GT3. Rakúsky Grasser Racing Team (GRT) je zároveň továrenským tímom tejto slávnej talianskej značky. Sezóna začína už budúci víkend v talianskom Misane. Tu je kompletný kalendár podujatí na tento rok:

8.-10. apríl – Misano (ITA)
6.-8. máj – Brands Hatch (GB)
1.-3. júl – Nurburgring (GER)
26.-28. august – Hungaroring (HUN)
30. sept. – 2. október – Barcelona (SPA)

Pozrime sa ešte stručne do histórie nášho najúspešnejšieho automobilového pretekára. Po začiatkoch v motokárach sa Štofi dokázal veľmi rýchlo presadiť v populárnom českom seriáli Škoda Octavia Cup, ktorý dvakrát vyhral (2003-2004). V silnejších „gétéčkach“ sa objavoval od roku 2005 a postupne si urobil meno ako jeden z najlepších jazdcov sveta v Porsche Supercupe a oficiálnych Majstrovstvách sveta FIA GT1. Najrýchlejší značkový seriál Porsche Supercup je súčasťou víkendov Veľkých cien Formuly 1 a Štofi tam slovenskú vlajku dostal päťkrát na stupne víťazov. Celkové 3. Miesto v sezóne 2009 mu otvorilo dvere do ktoréhokoľvek špičkového tímu sveta.

Za volantom rýchlych Lamborghini dokazoval svoju čistú rýchlosť už v európskom seriáli FIA GT3 – pred fanúšikmi na Slovakia Ringu v roku 2011. V ďalšej sezóne bol už členom tímu Reiter Engineering v oficiálnych Majstrovstvách sveta FIA GT1. Pole position v Nemecku a následné stupne víťazov na Nürburgringu a v Doningtone boli len dôkazom toho, že keď všetko funguje ako má, Štofi Rosina je špičkou tejto kategórie. Ako jediný Slovák dosiahol pódium na majstrovstvách sveta pod hlavičkou FIA.

V roku 2013, ktorý bol jeho posledným v pozícii profesionálneho pretekára prišiel hneď v úvodných pretekoch FIA GT Series veľký úspech. Spolu s Holanďanom Petrom Koxom po štarte z 2. miesta ovládol Štofi Rosina belgický okruh Zolder. Obrázky z najvyššieho stupienka na pódiu obleteli celý svet a ten si pripomenul Slovensko nielen vďaka hokeju či vodnému slalomu. To, že u nás môže vyrásť aj famózny pretekár, potvrdil Štofi treťou priečkou na štarte FIA GT na Slovakia Ringu a korunoval dominanciou v superpole v španielskej Navarre.

Okrem povinností vo FIA GT si našiel čas aj na pomoc pri vývoji slovenského prototypu Praga R1, s ktorým vyhral vôbec prvé oficiálne preteky v rámci Supercar Challange na Slovakia Ringu. Jeho skúsenosti využívali po tri sezóny aj vývojoví inžinieri nádherného Chevroletu Camaro GT3. Pre Štofiho nie je tím Grasser žiadnou neznámou: v roku 2014 s nimi absolvoval záverečné kolo FIA GT Series na mestskom okruhu v azerbajdžanskom Baku. K pretekom Blancpain Sprint Series náš automobilový reprezentant pridáva aj Majstrovstvá Slovenska v pretekoch automobilov na okruhu (ako súčasť pohárového seriálu ESET V4 Cup).

Mladý automobilový pretekár potom odišiel z profesionálnej scény medzinárodného motoristického športu, aby sa venoval svojmu „civilnému“ povolaniu v spoločnosti Matador. Jeho návrat na okruhy úzko súvisí s Matadorom, ktorý v automobilovom priemysle spolupracuje napríklad s Volkswagen Group (pod ktorý patrí aj Automobili Lamborghini).

Štofi tvrdí, že mu pretekanie chýbalo, je to jeho vášeň a preto sa veľmi teší, že dostal opäť možnosť naháňať čas na okruhu. Zajazdiť si v takom peknom aute ako je Huracán sa neodmieta. Štofiho účinkovanie môžete sledovať počas celého roka aj na sociálnych sieťach. Na Facebooku a Instagrame ho nájdete pod Stefan Rosina Official a na Twitteri pod Stefan Rosina.

Technické údaje Lamborghini Huracán GT3
Motor: V10
Objem: 5200 ccm
Výkon: 365-412 kW (v závislosti od seriálu)
Krútiaci moment: 500 Nm
Pomer výkon/váha: 2,5 kg/HP
Objem nádrže: 120 l
Materiál karosérie: hliník
Dĺžka: 4473 mm
Šírka: 2050 mm
Rázvor: 2660 mm
Váha: 1230 kg
Prevodovka: 6-stupňová, sekvenčné radenie

Slovakia Ring v roku 2016

Posledným bodom prezentácie boli informácie o tohtoročných novinkách na Slovakia Ringu. O nich nás informoval jeho riaditeľ p. Pavel Čulík. Okruh vstupuje do siedmej sezóny a prinesie opäť množstvo akcie a zábavy. Kompletný kalendár podujatí na tento rok nájdete tu: www.slovakiaring.sk/kalendar. Vyhovujúcu akciu si v ňom nájdu automobiloví aj motocykloví nadšenci. Takisto priaznivci vytrvalostných pretekov, rely športu, driftovania, tuningu, veteránov a cyklistiky sa majú na čo tešiť.

Po minuloročných júnových pretekoch FIA Majstrovstiev sveta cestovných automobilov WTCC prichádza k nám tento prestížny a suverénne najnavštevovanejší šampionát už 16. a 17. apríla. Zima priniesla množstvo zaujímavých zmien, prestupov, vynovený formát obohatený o "časovú skúšku" a v neposlednom rade sa u nás predstaví aj nový továrenský tím Volvo.

14. a 15. mája zavítajú na autodrom pri Orechovej Potôni obľúbené motocyklové seriály Alpe Adria Road Racing Championship a International Motorcycle Race Cup (IMRC).

Onedlho na to - presnejšie 29. mája ponúkne tradičný POWER FEST okrem súbojov množstva špeciálne upravených tuningových skvostov aj FIM Europe Cup vintage regularity - medzinárodné majstrovstvá SR v jazde pravidelnosti historických motocyklov.

Jedným zo zaujímavých momentov okruhu Slovakia Ring tento rok bude premiéra nového seriálu známeho holandského promotéra vytrvalostných pretekov 24H Series - Hankook 24h SLOVAKIA RING. Tieto preteky budú súčasťou trojdielneho seriálu Touring Car Endurance Series. Množstvo cestovných špeciálov povedie nepretržitý dvadsaťštyrihodinový boj o najcennejšiu trofej. Na Slovakia Ringu 15. a 16. júna.

Ďalšia 24-hodinovka, tentokrát bez burácajúcich motorov, príde už po tretíkrát v podobe čoraz populárnejších cyklistických pretekov 24h SLOVAKIA RING Cycling Race. K profesionálnym, ale aj amatérskym tímom, sa 30. júna môže pridať skutočne každý.

Júl a august ponúknu tiež Porsche Alpen Pokal (29.-31.7.) a Histo Cup (12.-14.8.) a samozrejme najväčšie národné okruhové podujatie - Veľkú cenu SR pretekov cestných automobilov na okruhu (19.-21.8.).

Alpe Adria a IMRC navštívia Slovakia Ring v roku 2016 ešte raz a to počas Veľkej ceny SR pretekov cestných motocyklov na okruhu - 23. až 25. septembra.

Králi kontrolovaného šmyku na silných autách prídu s prestížnym európskym seriálom King of Europe 8. a 9. októbra. Drifterské umenie teší čoraz širšie publikum, čo dokazuje tiež rastúca návštevnosť tohto podujatia.

Záver sezóny patrí od otvorenia okruhu v roku 2010 slovenským, ale aj českým majstrom volantu. PočasAuto Show SLOVAKIA RING 11. a 12. novembra prehovoria špičkové stroje a mená najmä rely športu. Rýchlostné skúšky spájajúce rýchlostnú dráhu s obslužnými komunikáciami ukončia tradične motoristickú sezónu na našom Ringu.

Fotogaléria



Dňa: 30.03.2016
Redaktor: Karol Zechmeister
Foto: Karol Zechmeister a Race Pro Media s.r.o.



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1398