Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium (07/2016)
redaktor: j.čík, 16.08.2016;

Obľúbené SUV z kórejskej produkcie podstúpilo začiatkom tohto roka jemnú omladzovaciu kúru. Rovnako ako pred tromi rokmi, kedy sme sa s modelom Santa Fe stretli prvýkrát, k nám aj tentokrát dorazila verzia vybavená silnejším naftovým štvorvalcom 2.2 CRDi v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. A opäť v najvyššej výbave Premium.

testoval Jaroslav Čík




Nádych prémiovosti za férovú cenu

Ak by vás zaujímala história tohto vydareného SUV modelu strednej triedy, venoval som sa jej pri prvom teste. Takže len v skratke. Aktuálna generácia s typovým označením DM je už tretia v poradí, čo jasne dokazuje, že Hyundai nie je v tomto segmente žiadnym nováčikom. O tom, že sa jej celkom darí aj na Slovensku dokazujú predaje (104 ks) za prvý polrok tohto roku.

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Pri pohľade zvonku sa mi natíska otázka, zmenilo sa tu vôbec niečo? Aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, predsa len áno. Santa Fe tretej generácie, ktoré svojim príchodom už hneď od začiatku vyrazilo dych svojim konkurentom sebavedomým a prémiovým dizajnom, dostalo jemný make up podľa najnovších trendov značky.

Tradičná šesťuholníková predná maska dostala decentnejšie užšie horizontálne lamely a okrem nových adaptívnych bi-xenónových svetiel s modernizovanou grafikou sa zmenila aj spodná časť predného nárazníka s pozmenenými hmlovými a LED dennými svetlami. Novú grafiku s nezmeneným vonkajším tvarom dostali aj zadné LED svetlá a tvar dvojitej koncovky výfuku, ktorá nie je len lacnou atrapou, ako to býva v poslednom čase zvykom aj pri oveľa drahších značkách, ale plnohodnotnou koncovkou. Pri pohľade zboku zmeny nenájdete, tu musím opäť pochváliť praktické prekrytie podbehov dvermi, vďaka ktorým sa nezašpiníte pri nastupovaní a vystupovaní. Musím uznať, že všetky, aj keď iba drobné, zmeny novému Santa Fe veľmi prospeli, a teraz pôsobí ešte viac vyzretejšie.

Interiér
zväčšiť obrázok Dramatické zásahy neboli nutné ani v kabíne. Základná architektúra tak zostala kompletne zachovaná. Aj keď palubná doska svojimi tvarmi nezaprie ázijský pôvod, na ergonómiu, dielenské spracovanie a použité materiály sa nebude sťažovať ani náročný európsky zákazník. Chválim veľké a prehľadné tlačidlá či už na palubovke, alebo multifunkčnom koženom volante s dobrým rozsahom nastavenia, ktorý disponuje aj vyhrievaním. Modernizácie sa dočkal združený farebný displej na prístrojovom paneli, ktorý konečne zobrazuje aj nastavenú rýchlosť tempomatu, po novom už aj adaptívneho.

Rovnako vynovený je aj veľký 5" stredový displej, ktorý dostal lepšie rozlíšenie. To oceníte napr. pri zobrazení pohľadu parkovacej kamery, ktorej asistujú aj dve bočné a jedna predná kamera, vďaka čomu môžete pri parkovaní využívať 360 st. pohľad na vozidlo. Nechýbajú však ani predné a zadné parkovacie senzory a taktiež inteligentný parkovací asistenčný systém (Smart Parking Assist System), ktorý nájde vhodné miesto pri pozdĺžnom parkovaní a takmer sám zaparkuje. Ako funguje som opísal v teste Santa Fe pred modernizáciou. Chválim aj citlivé a rýchle reakcie na dotyk, taktiež aj prepracovaný a prehľadný navigačný systém, ktorý ma vždy správne doviedol do cieľa. Šachtu na CD mechaniku nad displejom nahradil slot na SD kartu a úprav sa dočkal aj ovládací panel pod displejom.

zväčšiť obrázok Nemenej silnou stránkou je aj veľkosť vnútorného priestoru, ktorý výborne presvetľuje veľké dvojdielne, elektricky ovládané panoramatické strešné okno. Rovnako tak množstvo úložných priestorov a taktiež kráľovský komfort. Predné sedadlá, teda lepšie povedané kreslá, poskytnú dostatok pohodlia aj pre objemnejších ľudí. Disponujú elektrickým nastavením v širokom rozsahu, u vodiča navyše s pamäťou. Samozrejmosťou je vyhrievanie, rovnako tak krajných sedadiel v druhom rade. V lete určite oceníte ventiláciu predných sedadiel, ktorá je pri koženom čalúnení priam nevyhnutnosť. Na nič sa určite nebude sťažovať ani posádka vzadu. Zadné sedadlá disponujú výbornou variabilitou s ľahkosťou ovládania. Nechýba pozdĺžny posuv, delené sedáky v pomere 60/40 a operadlá v pomere 40/20/40, ktoré je možné jednoducho polohovať. Po sklopení strednej časti, ktorá má v sebe zabudovanú širokú lakťovú opierku, je možné bez problémov previezť dlhšie predmety ako napr. lyže a zároveň odviezť dvoch pasažierov vzadu. V slnečných dňoch potešia aj manuálne roletky na bočných oknách.

zväčšiť obrázok Vďaka batožinovému priestoru s objemom 585 litrov sa dokážete bez problémov zbaliť aj na dlhšiu rodinnú dovolenku. Po sklopení zadných operadiel, ktoré je možné sklopiť pomocou tiahiel aj zozadu, dokonca až 1680 litrov. Z dôvodu dvojitého dna sa nemusíte obávať odskoku sklopených operadiel od podlahy ani vyššej nakladacej hrany. Pod členený kryt môžete okrem lekárničky, lana či náradia odložiť aj navinovaciu roletku na presne určené miesto a nebude vám tak zbytočne zavadzať na podlahe. V batožinovom priestore poteší okrem 12V zásuvky aj druhá na 230V, ktorá je určená pre spotrebiče s odberom do 200W. Novinkou je bezdotykové ovládanie piatych dverí pomocou pohybu nohy pod zadným nárazníkom.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pod kapotou bol osadený nám dobre známy naftový štvorvalec 2.2 CRDI, ktorý sa podrobil úpravám pre splnenie emisnej normy Euro 6. Celohliníkový agregát vybavený turbokompresorom s variabilnou geometriou (VGT) zaznamenal nárast výkonu o 2 kW a po novom tak dosahuje maximálny výkon 147 kW (200 koní). Zlepšil sa aj priebeh a hodnota maximálneho krútiaceho momentu 440 Nm (+4 Nm), ktorý dosahuje v širšom spektre otáčok 1750 až 2750 ot./min. Aby som ale reálne zhodnotil rozdiel oproti predchodcovi sú tri roky neskutočne dlhý čas. Keby som teda tvrdil, že cítim rozdiel, klamal by som. Agregát však napriek tomu, že disponuje iba štyrmi valcami a teda neponúkne plnokrvný zvuk V6-tky, prekvapí výborným ťahom a to aj pri plne obsadenom aute. Motor pracuje pekne kultivovane a odhlučnene, o sebe dá vedieť akurát pri studenom štarte alebo vo vyšších otáčkach.

zväčšiť obrázok Výkonný štvorvalec bol spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Kým pred tromi rokmi pri tejto motorizácii ani iná možnosť nebola, dnes sa dá skombinovať aj s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Vďaka nej síce ušetríte rovných 2000 eur, no zároveň sa pripravíte o prvky ako systém monitorovania okolia vozidla pomocou 4 kamier, systém automatického núdzového brzdenia AEB a adaptívny tempomat. A to už nehovorím o pohodlí. Zvoliť si manuál by teda bola veľmi nelogická voľba. Automat radí veľmi príjemne a dostatočne rýchlo a snaží sa držať otáčky čo najnižšie pre úspornú jazdu. Okrem automatického radenia v režime D ponúka aj možnosť sekvenčného radenia presunutím páky z tejto polohy doprava. Nechýba ani systém Autohold, vďaka ktorému pri silnejšom zatlačení brzdového pedála pri zastavení v križovatke alebo v kolóne nebudete musieť "stáť" na brzdovom pedále. Aktivuje sa tlačidlom hneď vedľa elektronickej parkovacej brzdy.

V nasledujúcej tabuľke uvádzam otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.

50 km/h 4. stupeň 1500 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1400 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1550 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2000 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2300 ot./min.

S vynoveným Santa Fe som počas týždňového testovania prešiel vyše 1000 km a dosiahol rovnakú priemernú spotrebu ako pred tromi rokmi, t.j. 7,6 l/100 km. Prevažnú časť som však strávil najmä na diaľnici v medziach povolených maximálnych rýchlostí, no nevynechal som ani mestské a mimomestské cesty. Časté rozbiehanie v mestskej špičke apetít automaticky zdvihne, no cez hranicu 10 litrov na 100 km by ste sa určite nemali prehupnúť. Naopak, plynulou jazdou mimo mesta sa pokojne dostanete aj pod 7 litrov. Štandardom je (vypínateľný) systém automatického vypínania a štartovania Start Stop.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Skladba podvozku zostala nezmenená. Vpredu tak aj naďalej pracuje zavesenie kolies McPherson a vzadu viacprvková náprava. Naladenie je veľmi komfortné aj pri použití veľkých 19" kolies. Bežné nástrahy slovenských tankodromov tak zvláda s prehľadom. Ostrejšia jazda Santa Fe až tak veľmi nevonia. Pri prejazdoch zákrutami vás veľmi nepodržia sedadlá a ani prevodovka nie je športovo zameraná. Navyše hmotnosť auta je najmä pri náhlom dobrzďovaní trochu cítiť. Riadenie s trochu umelou odozvou je vybavené elektrickým posilňovačom FLEX STEER s nastaviteľnou charakteristikou, výrazné rozdiely však nečakajte.

Ako správnemu SUV s pohonom 4x4, ani Santa Fe nechýba asistent zdolávania prudkých kopcov a uzávierka diferenciálu (Lock), ktorá dokáže do rýchlosti 40 km/h rozdeľovať krútiaci moment medzi nápravy v pomere 50:50. Za normálnych podmienok sa prenáša 100 % krútiaceho momentu motora na predné kolesá a v prípade zhoršených podmienok sa automaticky pripája zadok až do pomeru 50:50. Terén som tentokrát neskúšal, ale so zasneženou cestou ku chate v lete či v zime si určite podarí. Na vážnejší terén sú tu iné vozidlá.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Hyundai Santa Fe sa podrobil testom bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP už v roku 2012, kedy si odniesol plný počet päť hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal 96%, za ochranu detí 89%, chodcov 71% a za bezpečnostné systémy 86%.

Doba ale pokročila a ak chce Hyundai držať krok s konkurenciou, musel pridať aj v tomto smere. Modernizáciou sa zoznam bezpečnostných prvkov výrazne rozšíril. K asistentovi vedenia vozidla v jazdných pruhoch (LDWS), ktorý upozorňuje vodiča na nechcené vybočenie z jazdného pruhu kombináciou zvukovej a vizuálnej signalizácie na stredovom displeji medzi budíkmi (bez korigovania volantu), sa pridal systém sledovania mŕtveho uhla v spätných zrkadlách, taktiež asistenčný systém na rýchlo sa približujúce vozidlá (LCA) a upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní (RCTA), ktoré som veľmi ocenil pri cúvaní do cesty s horším výhľadom. Tomuto systému výborne asistoval aj systém monitorovania okolia vozidla pomocou štyroch kamier, ktorý poskytuje pohľad v okruhu 360 stupňov. Spolu so systémom automatického núdzového brzdenia a adaptívnym tempomatom sa dodáva štandardne v kombinácii s automatickou prevodovkou.

Adaptívny tempomat je šikovným pomocníkom, no treba si na neho zvyknúť. Síce dokáže automaticky spomaliť, ak sa pred vami objaví vozidlo a následne zrýchliť na nastavenú rýchlosť, no nedokáže predvídať. Najmä v hustejšej premávke, keď sa pred vás náhle zaradí vozidlo z vedľajšieho pruhu, nasledovať bude prudké brzdenie. Sám by som už predvídavo priebežne odtiahol nohu z plynového pedála a reakcia by nebola taká prudká. Ale všetko je to vec zvyku.


Obstarávacia cena (spracované dňa 12.07.2016)

Najnižšia cena:
Santa Fe 2.0 CRDi Style
34.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Santa Fe 2.2 CRDi Premium
40.690 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Santa Fe 2.2 CRDi Premium
44.490 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, protipreklzový systém TVC, stabilizačný systém ESC s managementom stability VSM vrátane kontroly stability prívesu, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, asistent pre kontrolovaný zjazd z kopca DBC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, bezklúčové otváranie a štartovanie, adaptívne xenónové svetlomety DBL, predné a zadné parkovacie senzory, poloautomatický Smart parkovací systém, systém monitorovanie okolia vozidla – 4 kamery, systém automatického núdzového brzdenia AEB, systém monitorovania mŕtveho uhla BSD, upozornenie na vozidla približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní RCTA, asistenčný systém na rýchlo sa približujúce vozidla LCA, systém na upozornenie opustenia jazdného pruhu (LDWS), adaptívny tempomat, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný kožený volant výškovo a pozdĺžne, kožené sedadlá, elektricky ovládané predné sedadlá s pamäťou a bedrovou opierkou u vodiča, vyhrievanie predných / zadných sedadiel, ventilované predné sedadlá, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá v pomere 40/20/40, multifunkčný kožený volant, automatická dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie predného okna pod stieračmi, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, Infinity premium sound system s CD a MP3 prehrávačom, navigácia vrátane zadnej parkovacej kamery, externého zosilňovača a subwooferu, 10 reproduktorov, USB a AUX port, Bluetooth, kryt batožinového priestoru, elektrická zásuvka na 230V v batožinovom priestore, protislnečné roletky na zadných bočných oknách
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, vyhrievané a automaticky sklopné spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, chrómované kľučky dverí, hmlovky, LED svetlá s funkciou denného svietenia, zadné LED svetlá, disky kolies z ľahkých zliatin + pneumatiky 235/55 R 19, čierne strešné lyžiny, zatmavené zadné okná od B stĺpika
Výbava za príplatok k základnej cene: 6-stupňová automatická prevodovka s možnosťou sekvenčnej voľby = 2000 €
panoramatické strešné okno = 1200 €
lak - metalíza = 600 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 12.07.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai Santa Fe Volvo XC60 Toyota Landcruiser VW Touareg
Značka a model Hyundai Santa Fe Kia Sorento Toyota Land Cruiser VW Touareg
Motor 2.2 CRDi 2.2 CRDi 2.8 D-4D 3.0V6 TDI
Stupeň výbavy Premium Platinum Executive Mountain
Zdvihový objem motora 2199 2199 2755 2967
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 V/6
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 147/3800 147/3800 130/3400 150/3300-4400
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 440/1750-2750 441/1750-2750 450/1600-2400 450/1150-3200
Prevodovka 6-stupňová automatická 6-stupňová automatická 6-stupňová automatická 8-stupňová automatická
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Max. rýchlosť (km/hod) 203 203 175 206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 9,6 9,6 12,7 8,7
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,6 6,7 7,4 6,6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1757 1767 2130 2110
Dĺžka (mm) 4700 4780 4780 4801
Šírka (mm) 1880 1890 1885 1940
Výška (mm) 1690 1690 1845 1732
Rázvor (mm) 2700 2780 2790 2893
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 585/1680 660/1732 640/1934 580/1642
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 7 rokov / 150.000 km 3 roky / 100.000 km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 42.190 42.500 60.400 42.460
Akčná cena (€) 40.690 40.500 - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 44.490 45.200 61.585 66.381

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Kia Sorento
  • má navyše: -
    nemá: kolenný airbag vodiča

  • Toyota Land Cruiser
  • má navyše: tuhý rebrinový rám, Crawl Control (pomocný systém pre jazdu v teréne, 5 rýchlostí), redukčnú prevodovku, pneumatické tlmiče pruženia, systém regulácie svetlej výšky „Automatic Height Control“, prispôsobivé zavesenie s premennou tuhosťou „Adaptive Variable Suspension", výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant - elektricky s pamäťou, zábavný systém pre 2. rad sedadiel
    nemá: 19" zliatinové disky kolies (má 18"), vyhrievané sedadlá vzadu, 2. rad sedadiel - posuvný, ventilované predné sedadlá

  • VW Touareg
  • má navyše: systém rozpoznania únavy vodiča, bedrovú opierku sedadla spolujazdca, HDD 60GB
    nemá: upozornenie na vozidla približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní RCTA


    Záverečné hodnotenie

    Santa Fe poslednou modernizáciou dozrelo ako kvalitné víno. Aj keď sa navonok veľa toho nezmenilo, skôr iba vycibrilo, hlavné sa udialo vnútri. Vďaka vylepšeným detailom v prémiovo pôsobiacej kabíne a novým bezpečnostným a asistenčným systémom tak môže bez problémov držať krok s konkurenciou. Plusom tohto veľkého a priestranného SUV je nepochybne aj cena a 5-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy značky Hyundai:
    Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi Style
    Test: Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo
    Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
    Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
    Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
    Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 16.08.2016
    Text a foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1430