Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160 Revolution TOP (08/2016)
redaktor: j.čík, 21.09.2016;

Naša redakcia zažila počas letných prázdnin predčasné Vianoce. Po všemožných presúvadlách či nafúknutých viacúčelových crossoveroch k nám dorazila, aj keď bohužiaľ iba na týždeň, mimoriadne štýlová kráska s klasickou koncepciou, t.j. motorom vpredu a pohonom vzadu.
testoval Jaroslav Čík





Japonský recept na úsmev

Malý, dvojmiestny roadster MX-5, vo svete známy aj pod označením Miata, sa stal počas svojho pôsobenia doslova kultom. Za dvadsaťsedem rokov sa z neho vyrobilo vyše milión kusov v štyroch generáciách, vďaka čomu sa stal suverénne najpredávanejším roadsterom sveta a potvrdzuje to aj zápis v Guinnessovej knihe rekordov. Všetko sa ale začalo už v roku 1989, kedy Mazda predstavila prvú generáciu ľahkého športové auta s typovým označením NA, vybavená netradičnými vyklápacími prednými svetlami. Na trhu vydržala až do roku 1997, kedy ju nahradila generácia druhá s označením NB. V roku 2005 ju vystriedala v poradí tretia generácia NC, ktorá sa úspešne predávala vyše 10 rokov. Tá však oplývala miernou nadváhou, no to sa úspešne podarilo odstrániť v najnovšej, štvrtej generácii ND, ktorá sa najnovšie môže pýšiť aj titulom Svetové auto roka 2016.

Exteriér
Maličký roadster si svojimi ladnými a zvodnými krivkami okamžite získa vaše srdce, ale zaručene aj každého okoloidúceho, ktorý by sa s vami hneď vymenil. Dokonalému outfitu prispieva aj tradičná červená farba Mazdy - Red Soul. Predná časť sa značne zagresívnila, no napriek tomu nepôsobí nejako prehnane, ale mimoriadne príťažlivo. V rohoch dlhej prednej kapoty sú umiestnené úzke adaptívne svetlomety vybavené LED diódami na plnohodnotné denné aj nočné svietenie s výkonným dosvitom. Sekundárne denné svietenie zabezpečujú LED pásy osadené šikmo v krajoch nárazníka, ktoré zvýrazňujú široký postoj vozidla. Efektne pôsobí aj bezrámové prevedenie okien, no moderný imidž trochu kazí veľký prút antény na zadnom blatníku. Evidentne je to ale odkaz na predchádzajúce generácie.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Pozitívom celkovo malých rozmerov vozidla je, že aj 17" disky kolies tu nevyzerajú vôbec ako malé. K vyváženejším proporciám prispieva aj posunutie kabíny vzad, ktorú zakrýva skladacia plátená strecha s pravým presklením s vyhrievaním. Veľkým plusom je jej jednoduché a rýchle ovládanie, ktoré nepotrebuje žiadny prídavný elektrický pohon, vystačíte si s jednou rukou. Štýlovo vyzerá aj zadná časť s dvojitou koncovkou výfuku vykukujúcou spod zadného nárazníka a koncovými LED svetlami trochu na spôsob Jaguaru. Okrem úplne nového výzoru v aktuálnom dizajnovom jazyku Kodo vás pri prvom stretnutí zoči voči nová MX-5-ka prekvapí svojou veľkosťou resp. "malosťou". Dĺžka menej ako 4 metre a výška iba niečo málo cez 1,2 metra prezrádzajú nízke ťažisko a na dnešné pomery mušiu váhu, ktorá medzigeneračne klesla až o 100 kg. Spolu so svojimi rozmermi sa tak vrátila ku koreňom k prvej generácii.

Interiér
zväčšiť obrázok Palubná doska svoju rodinnú príslušnosť rozhodne nezaprie. Nesie sa v rovnakom duchu ako ostatné aktuálne modely značky, čo znamená, že jej nechýba jednoduchosť, výborná ergonómia a kvalitné dielenské spracovanie. Spoza multifunkčného koženého volantu, ktorý si dokážete nastaviť do ideálnej polohy (teda ak nepatríte k nadpriemerným dlháňom), vykukuje trojica "budíkov", z ktorej najväčší stredný patrí otáčkomeru s digitálnym ukazovateľom zaradenej rýchlosti. Pochváliť musím výborné športové sedadlá Recaro čalúnené kombináciou brúsenej (v strede) a hladkej (na bokoch) kože so športovým červeným prešívaním a lemovaním. Posed si dokážete nastaviť až takmer na podlahu ako sa na správne športové auto patrí a zväčšené bočnice vás perfektne podržia pri prerezávaní zákrut. So sklopenou strechou vás za volantom nevyfúka ani keď máte 195 cm. Pri častom nastupovaní a vystupovaní už tak spokojný asi nebudete a budete sa cítiť trochu ako dôchodca, ale čo tam po tom.

Minimalistickej stredovej konzole dominuje z predchádzajúcich testovaných modelov značky dobre známy intuitívny multimediálny a komunikačný systém Mazda Connect s veľkým 7" farebným displejom, ktorý nijako neprekáža vo výhľade na vozovku. Disponuje citlivým dotykovým ovládaním s dostatočne rýchlymi reakciami a príjemným grafickým prostredím. Ak sa však MX-5 dostane do pohybu, dotykové ovládanie z bezpečnostných dôvodov prestáva fungovať, takže sa musíte spoľahnúť na ovládače na volante alebo šikovný otočný ovládač HMI Commander s pridruženými tlačidlami na stredovom tuneli, ktorý je veľmi intuitívny a bleskovo sa mi dokázal vryť do pamäti. Výkonný audiosystém s digitálnym rádiopríjmom DAB a vstavanou navigáciou pochádza z renomovanej dielne Bose. Disponuje 9-timi reproduktormi, z ktorých 4 sú umiestnené v hlavových opierkach, takže hudbu si dokonale vychutnáte aj so stiahnutou strechou. Bluetooth, rozhranie Aux či dva vstupy USB sú tu samozrejmosťou. Spodnú časť stredového panelu zdobia tri veľké okrúhle ovládače automatickej jednozónovej klimatizácie, ktoré ladia s okrúhlymi výduchmi, no na presnejšie nastavenie teploty by sa hodil viac displej.

zväčšiť obrázok Prekvapivo tu nie je núdza ani na nejaké odkladacie priestory. Tradičnú priehradku pred spolujazdcom tu síce nenájdete, no čiastočne ju supluje uzamykateľná schránka medzi sedadlami pod madlom na uvoľnenie odklopenej strechy. V spodnej časti stredovej konzoly si dokážete odložiť mobil, mikro priestor nájdete aj pod stredovou lakťovou opierkou a nechýbajú ani držiaky na poháre či menšie fľaše, z ktorých jeden si môžete premiestniť na konzolu k nohám spolujazdca.

Batožinový priestor nebude pri tomto type vozidla kľúčovým kritériom pri rozhodovaní. Nejaký ale pod vekom otváraným len pomocou kľúča predsa len nájdete. Presnejšie 130 litrov a plusom je, že sklopená strecha nijako nezasahuje do tohto priestoru. No ak sa rozhodnete s Mazdou cestovať na dlhšie trate, medzi originálnym príslušenstvom značky nájdete štýlový nosič v karbónovom prevedení.

Motor, prevodovka, jazda
zväčšiť obrázok Srdce testovaného roadsteru tvoril silnejší agregát z ponuky, atmosférický benzínový 2-liter s priamym vstrekovaním dosahujúci výkon 118 kW (160 koní). Alternatívou je objemovo aj výkonovo slabšia 1.5-ka, ktorá má vo svojom stáde o 30 koní menej a pochopiteľne stráca aj pri krútiacom momente (150/4800 ot./min. vs. 200/4600). V reále je pri rozbehu z nuly na stovku pomalšia o 1 sekundu a dosahuje menšiu maximálku o 10 km/h (204 vs. 214 km/h). No ak sa rozhodnete pre dvojliter, na výber vám zostanú iba dve najvyššie a teda najdrahšie výbavy z ponuky. Pri 1.5-ke zasa môžte zabudnúť na sedadlá Recaro a športový podvozok Bilstein.

zväčšiť obrázok Ale vráťme sa späť k testovanému dvojlitru. Z údaju maximálneho výkonu síce asi nepadnete na zadok, no toto stádo dokáže ľahučkú MX-5-ku veľmi ľahko dostať do varu. Kráľom šprintov teda asi nebudete, no na svoje si prídete na kľukatých "okreskách". Klasický atmosférický prejav s okamžitou odozvou na plynový pedál a plynulým nástupom odspodu až do červeného pásma vás okamžite dostane a vyčaruje úsmev na tvári. Stačí si na chvíľu sadnúť za volant a všetky starosti vám okamžite z hlavy vyfučia preč. To všetko za asistencie športovo naladeného, ale nie prehnaného, zvukového prejavu, ktorý si do sýta vychutnáte pri stiahnutej streche s vetrom vo vlasoch.

Nefalšovanej radosti z jazdy prispieva aj perfektná 6-stupňová manuálna prevodovka s kratučkými a presnými dráhami. Plusom je aj pružnosť motora a sprevodovanie, v meste nemáte problém akcelerovať aj pri zaradenej 5-ke, či na diaľnici pri 6-tke. Rovnako tak presné riadenie s výbornou spätnou väzbou od vozovky a v neposlednom rade aj skvelý podvozok. Vďaka pohonu zadných kolies si užijete každý odbočovací manéver. Pri prudšej akcelerácii MX-5-ka aj bez veľkej snahy ochotne zavrtí svojim sexi zadkom ako modelka na móle. A to aj so zapnutým stablizačným systémom, ktorý je nastavený veľmi benevolentne. Ale v prípade, že by ste už začali strácať kontrolu na vozidlom, okamžite vás usmerní. Len pozor, je to mimoriadne návykové. Sebaisté prejazdy zákrutami si užijete vďaka samosvornému diferenciálu LSD, ktorý sa dodáva štandarde pre dvojliter. Podvozok dvojlitra v najvyššej (testovanej) výbave je vybavený tlmičmi Billstein, no napriek tomu z vás v prípade, že by ste chceli MX-5-ku využívať aj ako "daily car", dušu nevytrasie.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok A rovnako ani nezruinuje. Ak budete jazdiť s rozumom, dokážete sa s priemernou spotrebou pohybovať aj pod hranicou 7 litrov na 100 km. Pri jazde srdcom sa však budete mať problém dostať pod hranicu 10 litrov, čo ale nie je pri športových autách niečo neobvyklé. Pri vrátení vozidla na displeji palubného počítača svietil údaj 7,9 l/100 km. Dvojliter je vybavený (našťastie vypínateľným) systémom stop-štart i-Stop a rovnako tak inovatívnou technológiou i-ELOOP (Intelligent Energy Loop), ktorá dokáže premieňať kinetickú energiu vznikajúcu pri spomaľovaní vozidla na elektrickú a ukladať ju do kondenzátora na následné napájanie klimatizácie, audiosystému a ďalších elektronických zariadení vo vozidle. Tradičným prvkom u Mazdy je aj predhrev pri studených štartoch, kedy agregát na krátky čas vyskočí do vyšších voľnobežných otáčok pre rýchlejšie zahriatie.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Európske testy bezpečnosti od spoločnosti Euro NCAP absolvoval krátko po svojom uvedení na trh aj klenot Mazdy. Vďaka najnovšiemu, prísnejšie nastavenému, hodnoteniu dosiahla MX-5-ka výsledok štyri z piatich hviezdičiek. Napriek tomu za ochranu posádky získala vysoké hodnotenie 84%, rovnako tak za ochranu detí 80% a tiež aj za ochranu chodcov 93%. O poslednú hviezdičku prišla kvôli slabším bezpečnostným systémom, kde získala len 64%.

No napriek tomu, okrem bežnej bezpečnostnej výbavy zahŕňajúcej brzdového asistenta, elektronický stabilizačný systém DSC či čelné a bočné airbagy vpredu môže byť roadster vybavený aj modernými asistentmi. Od tretieho stupňa Attraction dostanete bez nutnosti priplácať systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu LDWS, ktorý vás pri vybočení z pruhu bez použitia smerovky upozorní zvukovou signalizáciou z reproduktora a jemným impulzom do volantu. Cez menu si môžete nastaviť tón a hlasitosť zvukového upozornenia, ako skoro má reagovať a môžete ho aj vypnúť. Využijete ho hlavne pri dlhších cestách po diaľnici, keď vás budú chytať "mrákoty". Na kľukatých "okreskách" s MX-5-kou budete asi ťažko striktne dodržovať vodorovné značenie. Od ďalšieho stupňa Revolution dostanete navyše ďalšieho pomocníka - systém sledovania obsadenosti jazdného pruhu - mŕtveho uhla (RVM) so signalizáciou v spätných zrkadlách a systém kontroly premávky za vozidlom.


Obstarávacia cena (spracované dňa 18.08.2016)

Najnižšia cena:
Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G130 Emotion
23.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160 Revolution TOP
31.490 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160 Revolution TOP
32.125 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, diferenciál s obmedzenou svornosťou LSD, športový podvozok Bilstein, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS), systém sledovania mŕtveho uhla (RVM) vrátane kontroly premávky za vozidlom, systém monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS, dažďový senzor, automatická aktivácia svetlometov, parkovacie senzory vzadu
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievané predné sedadlá, športové sedadlo RECARO (kombinácia Alcantara / koža), volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, tempomatu a telefónu, radiaca páka a madlo ručnej brzdy potiahnuté kožou, automatická klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom a navigáciou, digitálne autorádio DAB, dotykový farebný 7" TFT displej, prémiový Bose sound system s 9-timi reproduktormi vrátane 4 reproduktorov v hlavových opierkach, port USB a AUX, Bluetooth, HMI ovládač, bezkľúčové zamykanie Smart Card, manuálne ovládaná plátená strecha
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, kľučky dverí vo farbe karosérie, LED plnohodnotné adaptívne svetlomety, LED predné hmlovky, systém HBC na automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, veterný štít Windshot, disky z ľahkých zliatin, pneumatiky 205/45 R17
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza Red Soul= 635 €


Porovnanie s konkurenciou
(spracované: 31.08.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Mazda MX-5 Fiat 124 Spider
Značka a model Mazda MX-5 Fiat 124 Spider
Motor 2.0 Skyactiv-G160 1.4 Turbo MultiAir
Stupeň výbavy Revolution TOP Lusso
Zdvihový objem motora 1998 1368
Uloženie / počet valcov R/4 R/4
Preplňovanie nie áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 118/6000 103/5000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 200/4600 240/2250
Prevodovka manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová
Pohon zadný zadný
Max. rýchlosť (km/hod) 214 215
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 7,3 7,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,7 6,4
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1000 1050
Dĺžka (mm) 3915 4054
Šírka (mm) 1735 1740
Výška (mm) 1230 1233
Rázvor (mm) 2310 2310
Počet dverí/miest 2/2 2/2
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 130/- 140/-
Cena modelu bez príplatkov (€) 31.490 28.990
Akčná cena (€) - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 32.125 32.890

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Fiat 124 Spider
  • má navyše: parkovaciu kameru, protikolízny systém detekcie chodcov
    nemá: diferenciál s obmedzenou svornosťou LSD, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS), systém sledovania mŕtveho uhla (RVM) vrátane kontroly premávky za vozidlom, systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke pri rýchlosti do 30 km/h


    Záverečné hodnotenie

    Mazda aj v dnešných, pre petrolheadov nie veľmi priaznivých, časoch dokázala, že skutočné autá zamerané od špiku kosti len a len na jazdu ešte nevymreli a ocenenie Svetové auto roka tak novej MX-5 právom náleží. Vynikajúcu prácu odviedol celý tím od dizajnérov po technických inžinierov, takže ju budú milovať nielen muži za dokonalý pôžitok z jazdy, ale aj ženy pre jej krásu. Pre niekoho by mohol byť problém plátená strecha, no riešením je verzia so skladacou pevnou strechou Retractable Fastback, ktorá bude už čoskoro k dispozícii.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Ostatné testy značky Mazda:
    Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G150 Revolution (10/2015)
    Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D Attraction AWD (08/2015)
    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G90 A/T Attraction (05/2015)
    Mazda 3 1.5 Skyactiv-G HB a 2.0 Skyactiv-G SDN (01/2014)
    Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D Attraction (05/2013)
    Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Revolution (08/2012)
    Mazda 3 2.3 DISI MPS (07/2012)

    Prezentácia noviniek: Nová Mazda 3 (11/2013)

    Dňa: 21.09.2016
    Text a foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1442