Renault Mégane Energy dCi 130 Bose (07/2016)
redaktor: p.linka, 05.10.2016;

Francúzsky Renault si pre tento rok pripravil viacero noviniek. Po vlajkovej lodi pod názvom Talisman, mi na týždeň robil spoločnosť hatchback strednej triedy, známy pod menom Mégane. Čo prináša v poradí už 4. generácia tohto vozidla, sa budem snažiť priblížiť v nasledovnom článku.
testoval Peter Linka





Francúzsky spoločník na každý deň

Súčasný Mégane, tak ako som už spomínal, je v poradí štvrtou generáciou tohto stredného rodinného hatchbacku. Francúzska automobilka začala s jeho produkciou v roku 1995. Na výber bolo hneď niekoľko troj- a päťdverových variácií. Zakúpiť bolo možné hatchback, sedan, kombi, coupé a kabriolet. V roku 2002 prišla na trh druhá generácia Méganu, ktorá si vyslúžila cenu Európskeho automobilu roka 2003. Taktiež sa jednalo o prvý automobil v tejto kategórii, ktorý si vyslúžil päť hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP. V roku 2008 predstavil Renault tretiu generáciu, ktorá so sebou priniesla zmenu v podobe odčlenenia verzie sedan, ktorá sa začala predávať pod názvom Fluence. Nakoniec v roku 2016 prichádza zatiaľ najnovšia, 4. generácia modelu Mégane.

Exteriér

Renault Mégane sa drží nového dizajnérskeho rukopisu, s ktorým začala francúzska automobilka pracovať. Už pri pohľade spredu je podobnosť s Talismanom neodškriepiteľná. Svetelný podpis v tvare C alebo chrómová línia tiahnuca sa popod oba svetlomety, chrómové mriežkovanie prednej masky, to všetko sú znaky, ktoré sme mohli badať už pri teste Talismanu a znovu musím poznamenať, že nový francúzsky dizajn sa mi jednoducho páči.

Ako pekný detail určite poteší chrómová línia vedená pod bočnými oknami. Dizajnu vo významnej miere napomáhajú 17-palcové disky z ľahkej zliatiny, ktoré Méganu veľmi pristanú. Zadná časť je už potom v znamení dominantných svetiel, tiahnucich sa po takmer celej šírke vozidla tak, ako tomu bolo v prípade Talismanu. Oddelené sú jedine znakom francúzskej automobilky.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Interiér

Tak počkať, toto som už niekde videl. Veď to je Talisman! Presne takto jednoducho by som vedel uzavrieť kapitolu interiér. Od vlajkovej lode spoločnosti je na prvý pohľad takmer na nerozoznanie. Pri podrobnejšom vzhliadnutí už rozdiely badať, čo je vzhľadom na odlišnosti v kategóriách jednotlivých modelov logické. Po nasadnutí beriem do rúk dobre tvarovaný, na dotyk príjemný volant. Už klasicky neviem ovládať rádio priamo z volantu, ale z ovládača umiestneného pod ním. Prečo to Renault robí týmto spôsobom, som nezistil dodnes. Ako je už pri Renaulte zvykom, ponúka digitálna prístrojová doska veľkú možnosť individualizácie. Páči sa mi možnosť výberu farebného podkladu a taktiež rôznych grafík prístrojového panela, ktoré sú tu na výber. Podrobnejšie som sa prístrojovému panelu venoval už skôr pri testovanom Renaulte Kadjar.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Tak, ako tomu bolo už v spomínanom Talismane, aj tu sa celá pozornosť ovládania všetkých možných funkcií prenáša na veľký stredový dotykový displej R-Link 2. A tak, ako som jeho funkčnosť vyčítal už skôr, musím to spraviť aj teraz. Jednoducho som toho názoru, že tento druh ovládania funkcií odvádza vodičovu pozornosť od diania na vozovke. Taktiež odozva na dotyk nie je úplne najlepšia.

Kladnou stránkou nového Méganu je pohodlie, ktoré ponúka. Dobre tvarované kožené sedadlá vás vydržia držať v pohodlí veľmi dlho bez toho, aby sa presedeli. Pri dlhých cestách poteší masážna funkcia vodičovho sedadla. Za mňa si veľkú pochvalu zaslúži ambientné osvetlenie interiéru, konkrétne možnosť zvolenia si farby podsvietenia, ktoré tvorí líniu od vodičových dverí cez palubnú dosku až po spolujazdcove dvere.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Cestujúci na zadných sedadlách si na nedostatok pohodlia taktiež sťažovať nemôžu. Miesta, či už pre kolená alebo hlavu, je tu dosť aj pre 180 cm vysokého pasažiera. Objem batožinového priestoru tvorí 384 resp. 1247 litrov so sklopenými zadnými sedadlami. V praxi to znamená, že vystačí aj na menšiu rodinnú dovolenku pri mori.

Ak by som to mal zhrnúť, povedal by som, že Renault Mégane svojim interiérom nesklamal. Cítil som sa v ňom príjemne. Použité materiály zodpovedajú kategórii, do ktorej Mégane patrí. Tým nechcem povedať, že by nebol kvalitný. Je to príjemný spoločník na každý deň.

Motor a prevodovka

Srdcom Méganu bol naftový agregát o objeme 1598 ccm. Dosahovaný výkon pre túto jednotku činí 96 kW (130 k) pri 4000 otáčkach za minútu. Hodnota maximálneho krútiaceho momentu sa vyšplhala na 320 Nm pri 1750 otáčkach za minútu. Výkon je prenášaný pomocou 6-stupňovej manuálnej prevodovky na predné kolesá. V ponuke Renaultu sa nachádza množstvo naftových, ako aj benzínových agregátov. Z naftových máme na výber z troch 1.5-tiek, pričom jedna dosahuje 66 kW (90 k) a dve 81 kW (110 k). Pri tých silnejších je na výber manuálna, resp. dvojspojková 6-stupňová EDC prevodovka. Najsilnejší naftový agregát o objeme 1598 ccm, produkuje 118 kW (165 k) pri 4000 otáčkach za minútu. Pre milovníkov vône spáleného benzínu, si Renault pripravil paletu piatich možností výberu agregátu. S manuálnou 5-stupňovou prevodovkou je možné zadovážiť si 84 kW (115 k) 1.6-tku. V ponuke ako ďalšie figurujú preplňované 1.2-jky. Tu je hneď niekoľko možností. Manuálna 6-stupňová prevodovka v kombinácii so 74 kW (100 k) agregátom, alebo silnejším 97 kW (130 k). Pre pohodlnejšie vozenie je v ponuke taktiež dvojspojková 7-stupňová EDC prevodovka v kombinácii so silnejšou zo spomínaných 1.2-jek. Absolútny vrchol z benzínových pohonných jednotiek je Energy TCe 205 EDC. Už z názvu je jasné, že ide o 205-koňový (151 kW) agregát pri objeme 1618 ccm, vybavený 7-stupňovou dvojspojkovou EDC prevodovkou. A to už je slušný výkon!

S testovanou pohonnou jednotkou som bol spokojný. Na každodenné vozenie je absolútne vyhovujúca a nezľakne sa ani plne zaťaženého vozidla. Spotreba počas testu sa pohybovala niekde v rozmedzí 6,0 až 6,5 litra na sto kilometrov.

Podvozok

V našom hlavnom meste si podvozok nového Méganu počínal veľmi dobre. Taktiež 17-palcové disky s vyšším profilom pneumatiky dosť toho pohltia a pritom si zachovávajú pekný dizajn, ktorý pridáva na atraktivite celého vozidla. Podvozok si zachováva chladnú hlavu takmer v každej situácii. Či už v meste alebo na okreskách, vždy sa správa čitateľne a nerobí zbytočné chyby.

Nový Renault Mégane je vybavený inteligentným posilňovačom riadenia, ktorý prispôsobuje odpor volantu zvolenému štýlu jazdy. Toto umožňuje systém Multi-Sense, ktorý poskytuje možnosť voľby medzi Normal, Comfort, Eco, Sport či Personal nastavením. Každý je špecifický a každý umožňuje vychutnať si jazdu trochu inak. Možnosť takéhoto nastavenia veľmi kvitujem. Z vášho auta je razom 5 v 1. Každé jednotlivé nastavenie je možné si ďalej upravovať a prispôsobovať. Jedná sa o funkciu, ktorú by som čakal najmä vo vyšších automobilových kategóriách.



Poteší Veľmi nepoteší
dizajn exteriéru ako aj interiéru, široká možnosť personalizácie, systém Multi-sense ovládanie rádia pod volantom, ovládanie takmer všetkých funkcií cez vertikálny displej R-Link a jeho nie príliš presvedčivá odozva


Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP Testami Euro NCAP prešiel Renault Mégane v roku 2015 a získal päť hviezdičiek (88% - dospelí cestujúci, 87% - deti, 71% - chodci, 71% - bezpečnostné asistenčné systémy). V základnej výbave nájdeme prvky ako: ABS, ESC, ASR, kontrolu nedotáčavosti CSV, asistent rozjazdu do kopca, systém kontroly tlaku v pneu, predné airbagy, hlavové airbagy, bočné airbagy pre prvý a druhý rad sedadiel, ISOFIX, rozsvietenie výstražných svetiel pri núdzovom brzdení, adaptívny tempomat, systém varovania pred opustením jazdného pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, systém rozpoznávania dopravných značiek s varovaním o prekročení povolenej rýchlosti.

Je toho naozaj dosť, čo Mégane vo svojom základe ponúka a niektoré systémy sú skôr výsadou vlajkových lodí automobilových spoločností.

Obstarávacia cena (spracované dňa 27.09.2016)

Základná cena modelu:
Mégane SCe 115 Life
12.990 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Mégane Energy dCi 130 Bose
21.190 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Mégane Energy dCi 130 Bose
24.140 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS, ESC, ASR, kontrola nedotáčavosti CSV, asistent rozjazdu do kopca, systém kontroly tlaku v pneu, predné airbagy, hlavové airbagy, bočné airbagy pre prvý a druhý rad sedadiel, ISOFIX, rozsvietenie výstražných svetiel pri núdzovom brzdení, tempomat, systém varovania pred opustením jazdného pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, systém rozpoznávania dopravných značiek s varovaním o prekročení povolenej rýchlosti , poloautomatická parkovacia brzda, zadné parkovacie senzory, imobilizér
Interiér:
dvojzónová automatická klimatizácia, navigácia, tmavý interiér, kombinácia látkového čalúnenia s koženkou, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, osvetlenie interiéru Ambient Lighting, palubný počítač, ukazovateľ optimálneho zaradeného stupňa, centrálne zamykanie, hand-free karta, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, kožený volant Nappa, elektrické ovládanie predných a zadných okien impulzívne, sedadlo vodiča a spolujazdca manuálne nastaviteľné v 6 smeroch, sedadlo vodiča s elektricky nastaviteľnou bedrovou opierkou s masážnou funkciou, hlavové opierky vpredu nastaviteľné v 4 smeroch, zadná stredová opierka s držiakom na nápoje, predná lakťová opierka, zásuvka 12V vpredu a vzadu, multimediálny systém R-Link 2, Bose, displej 7 palcový, 10 reproduktorov vrátane subwoofera, ovládanie rádia pod volantom, Bluetooth, USB, Jack, MP3
Exteriér:
dažďový a svetelný senzor, spätné zrkadlá vo farbe karosérie, kľučky dverí vo farbe karosérie, chromovaný dekoratívny prvok na prednom blatníku, chrómová koncovka výfuku, LED denné svietenie Edge Lite, predné hmlové svetlomety, vonkajšie spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné, vyhrievané a sklopné, zatmavené zadné sklá,
Výbava za príplatok k základnej cene: • Pack Winter – vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant = 300 €
• Pack Techno – svetlomety LED PURE VISION, head-up displej = 850 €
• metalický lak = 550 €
• kožené čalúnenie Carbone = 950 €
• multimediálny systém R-Link 2, Bose, 8,7 palcový = 300 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 26.09.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Renault Mégane Opel Astra Nissan Pulsar
Motor 1.6 dCi 1.6 CDTI 1.5 dCi
Výbava Bose Innovation Tekna
Pohon predný predný predný
Zdvihový objem motora 1598 1598 1461
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 96/4000 100/3500 81/4000
Krútiací moment (Nm) pri ot. (min-1) 320/1750 320/2000 260/1750
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Max. rychlost (km/hod) 198 205 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,0 9,6 11,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,0 3,7 3,6
Dĺžka (mm) 4359 4370 4387
Šírka (mm) 1814 1871 1768
Výška (mm) 1447 1485 1520
Rázvor (mm) 2669 2662 2700
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1318 1285 1345
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 384 370 385
Záruka 5 rokov / 150 000 km 5 rokov / 150 000 km 3 roky / 100 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 21.190 21.290 22.860
Akčná cena (€) - 19.490 21.060
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 24.140 25.380 21.610


Záverečné hodnotenie

Renault Mégane vo výbave Bose na mňa pôsobí vcelku elegantným dojmom a ponúka množstvo technologických prvkov. Podarenému exteriéru sekunduje príjemný interiér, ktorý ničím výrazným svojho majiteľa nesklame. Vyzerá a jazdí sa v ňom skvelo. Jediná chybička na kráse je pre mňa vertikálny displej, ktorý by som nahradil paradoxne lacnejším a menším horizontálnym displejom. Pre milovníkov francúzskeho dizajnu a automobilov, ktoré sú určené na každodenné spolunažívanie, je nová generácia Méganu jasná voľba.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázoke zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Ďalšie testy Renault:
Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris
Kadjar 1.6 dCi Intens
Twingo 1.2 16V Miss Sixty
Wind 1.6 16V Exception
Clio 2.0 16V R.S. Ange & Demon 213/666
Clio 0.9 TCe Dynamique
Mégane 1.9 dCi Privilege
Laguna 2.0 dCi Black Edition
Latitude 3.0 V6 dCi Initiale
Scénic 1.6 dCi Bose
Grand Scénic 1.6 dCi Privilege
Grand Espace 2.0 dCi Celsium
Koleos 2.0 dCi 4x4 Bose Edition


Dňa: 05.10.2016
Redaktor: Peter Linka
Foto: Peter Linka



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1447