Audi Q2 1.4 TFSI COD sport (01/2017)
redaktor: v.ptáček, 7.2.2017;
Testovali sme zaujímavý model Audi Q2 vo výbavovom stupni sport s benzínovým motorom 1.4 TFSI (110 kW) a prevodovkou S-tronic.
Untaggable?!
Najmenší model z Q-čkovej rady bol predstavený začiatkom minulého roka na autosalóne v Ženeve. Na Slovensku sme mali prvý kontakt v lete na neoficiálnom predstavení. Oficiálne predstavenie bolo v decembri, predaj začal mesiac predtým.
Exteriér
Pri pohľade na modely Audi nemusí byť hneď jasné, o ktorý sa jedná, pri Q2-ke sa to stať nemôže. Už prvý pohľad na vozidlo naznačuje, že sa vymyká z modelovej rady. Audi prezentuje Q2-ku ako vozidlo, ktoré je z časti SUV, allroad, coupé a je to sportcar, citycar, urbancar. A teraz si vyberte! Preto pomenovanie nezaradené sedí, ale v podstate je to crossover.
Spredu pôsobí Q2 pomerne široko. Typická predná maska sa nezaprie i keď je 8-uholníková. V nárazníku sú vytvarované veľké otvory pre prívod vzduchu. Dizajn sa vyznačuje ostrými hranami. Netypický je prelis, ktorý sa tiahne od predného blatníka po zadné dvere. C-stĺpik má kontrastné lakovanie a evokuje známe prvky z modelu R8. Na výber sú štyri farebné prevedenia. V redakcii prevládol názor, že čierny by sa hodil najviac. Športový charakter zvýrazňuje strešný spojler a masívnejší difúzor. Zadné svetlá nie sú umiestnené v piatych dverách, ako to majú ostatné Q-čkové modely. Majú dynamické smerovky, ktoré sú však k dispozícii len ak má vozidlo LED predné svetlomety. Hodnota koeficientu aerodynamického odporu je solídnych 0,30.
Porovnávacia tabuľka modelov:
Model |
Q2 |
Q3 |
A3 Sportback |
Dĺžka (mm) |
4191 |
4388 |
4313 |
Šírka (mm) |
1794 |
1831 |
1785 |
Výška (mm) |
1508 |
1590 |
1426 |
Rázvor (mm) |
2601 |
2603 |
2637 |
Interiér
Nastupovanie na predné sedadlá je pohodlné vďaka väčšej výške voči klasickým hatchbackom. Chválim prekrytie prahov, hlavne v takomto nepriaznivom počasí zostáva oblečenie čisté. Interiér je už známy z modelu A3. Usporiadanie je až na pár detailov rovnaké, nesie sa v podobnom duchu. Jednoduché, prehľadné a účelné prevedenie. Spracovanie a použité materiály sú na vysokej úrovni ako je v modeloch Audi zvykom, ale predsa sa tu šetrilo. Citeľné to je na výplniach dverí, ktoré sú z tvrdých plastov. Mäkčenie dostala iba horná časť palubnej dosky.
Športové sedadlá majú výraznejšie bočné držanie tela. Polohu za volantom som si našiel hneď. Hrubý volant sa drží dobre. Priestoru je tu dosť vo všetkých smeroch. Výhľad z vozidla cez masívnejšie C-stĺpiky je v určitých situáciách trochu zhoršený.
V aute sú klasické analógové budíky, ale dajú sa nahradiť prepracovanou digitálnou prístrojovou doskou virtual cockpit. Head up displej si je možné tiež priplatiť, ale jeho prevedenie je lacnejšie ako sme zvyknutí z iných modelov Audi, tu sa vyklápa sklenené sklíčko, na ktoré sa premietajú údaje.
Tak ako to je v nových generáciách aktuálnych modelov Audi, aj tu je stredový displej pripevnený napevno, dá sa akurát vypnúť. Na elegantné zasúvanie do palubnej dosky už treba zabudnúť. Multimediálny systém má ovládanie intuitívne a prehľadné. Zaujímavosťou je bezdotykové rozsvecovanie stropných svetiel v interiéri. Stačí sa rukou priblížiť ku svetlu a zapne sa, rovnakým spôsobom sa aj vypne.
Priestoru na zadných sedadlách je prekvapujúco dostatok napriek zvažujúcej sa streche smerom dozadu. Na výšku sa tu posadí aj skoro dvojmetrová osoba, ale optimálne je to tak pre výšku 185 cm. Priestor na kolená je tiež dostatočný a aj chodidlá sa dajú bezproblémovo schovať pod predné sedadlo. Na šírku je to trochu horšie, pre pohodlné cestovanie je to pre dve dospelé osoby.
Objem batožinového priestoru je slušných 405 litrov, po sklopení delených (40:60) zadných sedadiel stúpne na 1050 litrov. Pri pohľade naň sa nezdá až tak veľký, počítaný je zrejme aj priestor pod podlahou.
Motor, prevodovka, podvozok a jazda
Q2-ka má pod kapotou benzínový štvorvalec 1.4 TFSI s výkonom 110 kW (150 k) pri 5000 - 6000 ot./min. a max. krútiacim momentom 250 Nm pri 1500 - 3500 ot./min. Zaujímavosťou tohto motora je vypínanie valcov COD (cylinder on demand). Systém odpája dva valce (druhý a tretí). Podrobnejšie som ho opísal v teste modelu A3 Limousine. Pokiaľ by sa mi nezobrazovala informácia, že sú vypnuté dva valce na displeji palubného počítača, tak by som to ani nepostrehol. K vypínaniu dochádza veľmi často pri uvoľnení plynového pedálu pri ustálenej jazde.
Cez Audi drive select sa nastavuje 5 jazdných režimov. V šetriacom režime efficiency si prevodovka automaticky vyraďuje prevodové stupne, aby nastalo tkz. plachtenie. Pri režime dynamic stuhne riadenie (a to naozaj stuhne) a prevodovka sa preradí do športového režimu.
Motor je pružný, výkonovo nadmieru postačujúci a spolu so 7-stupňovou automatickou prevodovkou S-tronic výborne spolupracujú. Ak to porovnám s nedávno testovanou A3 Sportback s motorom 1.0 TFSI, kde prevodovka mala zaváhania a preraďovala čo najskôr prevodové stupne smerom hore, tu to neplatí. V Q2-ke pracuje prevodovka bez zaváhania aj pri náhlom zošliapnutí plynového pedálu. Jej práca sa mi veľmi pozdáva.
Pri kombinovanej jazde (okresné cesty, dediny) bola spotreba okolo 6,0 l/100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h to bolo 7,5 l/100 km. V meste sa priemerná spotreba pohybovala cez 7,0 l/100 km. Výrobca udáva papierové spotreby: mesto 6,3 l/100 km, mimo mesta 4,6 l/100 km a kombinovaná 5,2 l/100 km.
Namerané otáčky pri rôznych rýchlostiach: 50 km/h - 1550 ot./min. (5-prev. stupeň), 70 km/h - 1400 ot./min. (7-prev. stupeň), 90 km/h - 1800 ot./min. (7-prev. stupeň), 110 km/h - 2200 ot./min. (7-prev. stupeň), 130 km/h - 2600 ot./min. (7-prev. stupeň).
Podvozok žehlí nerovnosti dobre, ale je trochu tvrdší a hlučnejší. Pri prejazde nerovnosťami z neho počuť rázy. Vyššia stavba vozidla sa nijak obzvlášť neprejavovala, jazda je ako v hatchbacku. Svetlá výška 20 cm umožňuje absolvovať jazdy mimo spevnenej vozovky v ľahšom teréne.
Bezpečnostný systém pre sense front zabezpečuje pri kritickej situácií brzdenie, pripadne pri malých rýchlostiach aj zastavenie, ale nemal som odvahu to otestovať. Odskúšal som len výstražné znamenie zobrazené na palubnom počítači. Adaptívny tempomat pracuje celkom spoľahlivo. Po načítaní si vozidla idúceho vpredu drží jeho rýchlosť a udržiava od neho nastavenú vzdialenosť, pri jeho zastavení, zastaví aj Q2-ka. Na opätovné rozbehnutie stačí dať pokyn na ovládacej páčke alebo do pedála akcelerátora. Kontrola opustenia jazdného pruhu pri nechcenom vybočení vibruje a natáča volant smerom naspäť do pruhu.
Čo by som prijal vo vozidle je funkcia, kedy by som pri státí na semafore nemusel mať stlačenú brzdu, ale po zastavení by sa vozidlo automaticky zabrzdilo.
Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP získala Q2-ka päť hviezdičiek (93% - dospelí cestujúci, 86% - deti, 70% - chodci, 70% - bezpečnostné asistenčné systémy). Vozidlo je sériovo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EDS, ASR, ESC, EBV, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy, audi presense front s rozpoznávaním chodcov, asistent rozbehu pri stúpaní, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX s deaktivátorom airbagu. Za príplatok je dovybavené Audi active lane assist a Audi adaptive cruise control s funkciou Stop&go.
Obstarávacia cena (spracované dňa 25.1.2017 z aktuálneho cenníka, ceny s DPH)
Základná cena modelu:
Q2 1.0 TFSI basis (85 kW, 6-st. man.) |
22.950 €
|
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Q2 1.4 TFSI COD sport (110 kW, S tronic) |
28.900 € |
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Q2 1.4 TFSI COD sport |
37.935 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; EDS; ASR; ESC; EBV; Audi presense front s rozpoznávaním chodcov; airbag vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX vpredu s deaktivátorom airbagu; Audi hold assist - asistent rozbehu pri stúpaní; kontrola tlaku v pneumatikách
Interiér: elektrické ovládanie okien; elektromechanická parkovacia brzda; stredová opierka rúk vpredu; operadlo zadných sedadiel delené a sklápateľné 40:60; Start-Stop systém; Audi drive select; koberčeky vpredu a vzadu; Bluetooth rozhranie; športové sedadlá vpredu manuálne výškovo nastaviteľné; látkové poťahy sedadiel - Index; obklad interiéru - Eloxallack rot (červený); MMI Radio plus so 7" displejom
Exteriér: denné svietenie; spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané, kryty lakované vo farbe karosérie; determálne sklá; tretie brzdové svetlo; svetelný a dažďový senzor; strešný spojler; Blade - kryt C stĺpika vo farbe eissilber metallic; disky z ľahkých zliatin, 7Jx17, 5-ramenné, Stern-dizajn, pneu 215/55 R17 |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• Audi active lane assist vrátane asistenta diaľkových svetiel = 675,00 €
• Adaptive cruise control vrátane Audi pre sense front = 776,00 €
• Audi smartphone interface = 394,00 €
• Audi sound system - 10 aktívnych reproduktorov = 287,00 €
• Elektricky nastaviteľné bederné opierky vpredu = 276,00 €
• Komfortná automatická klimatizácia 2-zónová = 619,00 €
• Alarm a komfortný kľúč = 855,00 €
• LED - svetlomety s ostrekovačmi; vrátane LED zadných svetiel s dynamickými smerovkami = 1259,00 €
• Lichtpaket = 169,00 €
• MMI Navigation = 1102,00 €
• Obklad interiéru - matný česaný hliník = 158,00 €
• Palubný počítač s farebným displejom = 383,00 €
• Parkovací systém plus so selektívnym zobrazením = 821,00 €
• Vyhrievané sedadlá vpredu s oddelenou reguláciou = 372,00 €
• Multifunkčný kožený volant 3-ramenný = 192,00 €
• metalíza = 697,00 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 25.1.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
Do porovnávacej tabuľky nájsť konkurenta nie je ľahké. Prémiovky BMW a Mercedes taký model v ponuke nemajú, takže výber mi padol len na Mini Countryman. Mimo prémiovej triedy je výber imidžových modelov väčší. Do úvahy pripadajú DS4 Crossback, Peugeot 2008, Renault Captur, Mazda CX-3 a Citroën C4 Cactus.
|
|
|
|
|
|
Značka a model |
Audi Q2 |
Mini Cooper Countryman |
Motor |
1.4 TFSI COD |
1.5 |
Stupeň výbavy |
sport |
- |
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1395 |
1499 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/3 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
110/5000-6000 |
100/4400-6000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
250/1500-3500 |
220/1400-4300 |
|
|
|
Prevodovka |
7-stupňová dvojspojková |
6-stupňová automatická* |
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
212 |
200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
8,5 |
9,6 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
5,2 |
5,7 |
Emisie CO2 (g/km) |
119 |
130 |
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1280 |
1390 |
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4191 |
4299 |
Šírka (mm) |
1794 |
1822 |
Výška (mm) |
1508 |
1557 |
Rázvor (mm) |
2601 |
2670 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
405 |
450 |
|
|
|
Záruka |
3 roky / 90 000 km |
2 roky / bez obmedzenia km |
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
28.900 |
27.133 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
37.935 |
34.730 |
* - za príplatok (Mini - 1.833 €)
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):
Mini
nemá: 10 reproduktorov (má 6), elektricky nastaviteľné bederné opierky vpredu, kontrola opustenia jazdného pruhu
Záverečné hodnotenie
Prvotný cieľ, zaujať, si myslím, že Q2-ka spĺňa. Zámer je osloviť hlavne mladšiu generáciu zákazníkov. Na Audi je možno dizajn odvážny, úplne sa vymyká z radu, ale záujemcov si určite nájde. Individualizácia vzhľadu exteriéru a interiéru je bohatá. Na výber je množstvo farebných variácií.
Interiér je jednoduchý a pritom praktický. Spracovanie je výborné, použité systémy sú z vyšších radov, ale na druhej strane sa aj šetrilo. Vidieť to napr. na výplniach dverí. Ovládacie prvky sú po ruke s intuitívnym ovládaním, precíznym chodom a spracovaním.
Benzínový motor 1.4 TFSI s výkonom 110 kW (so systémom vypínania 2 valcov) Q2-ke sedí, je bohato dostačujúci a spolupráca s automatickou prevodovkou je ukážková. Radí plynule a bez zaváhaní. K podvozku mám len drobnú výhradu, že je hlučnejší pri prejazde nerovnosťami.
Pocit z auta mám veľmi dobrý, akosi mi sadlo. Stáva sa, že sadnem do auta a viem, že to nie je ono, tu sa mi to nestalo, tu bola reakcia opačná. Cena môže zaskočiť, i keď pri prémiovkách také sumy lietajú, jednoducho sa pripláca za všetko.
Fotogaléria
Ďalšie testy Audi:
Test Audi A3 Sportback 1.0 TFSI basis
Test Audi A4 3.0 TDI Quattro Sport
Test Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro Sport
Test Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Attraction
Test Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD Ambition
Test Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD Attraction
Test Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Style Ambition
Test Audi A3 1.4 TFSI Style Ambition
Test Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Ambition
Test Audi A4 2.0 TDI Prestige
Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
Test Audi A1 1.6 TDI Ambition
Dňa: 7.2.2017
Redaktor: Ing. Václav Ptáček
Foto: Ing. Václav Ptáček
|
|
Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk
Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1466
|