Elektromobil Škoda Vision E
redaktor: k.zechmeister, 19.04.2017;

Škoda na autosalóne Auto Shanghai (19. - 28. apríla 2017) umožní nahliadnuť do budúcnosti. Automobilka v Šanghaji predstavuje štúdiu Vision E a s ňou aj výhľad do blízkej budúcnosti značky v oblasti elektromobility, ktorá je súčasťou stratégie medzinárodného rastu.

Škoda Vision E je prvá štúdia s čisto elektrickým pohonom vo viac ako 120-ročnej histórii spoločnosti. Jej futuristický dizajn nesie nezameniteľné znaky nového dizajnového jazyka značky Škoda. Typickou pre automobily Škoda je veľkorysá ponuka priestoru, najmodernejšie asistenčné systémy a služby Škoda Connect, rovnako ako množstvo Simply Clever riešení. V duchu hesla Simply Clever sa bude niesť aj elektromobilita značky Škoda: dlhý dojazd na jedno nabitie, jednoduché dobíjanie a vynikajúca hospodárnosť. Do roku 2025 bude mať Škoda v ponuke vedľa plug-in hybridov aj päť čisto elektricky poháňaných vozidiel. Potom každý štvrtý na svete predaný automobil značky Škoda bude vybavený plug-in hybridným alebo elektrickým pohonom.

Štúdia Škoda Vision E, ktorá vychádza z modulárnej koncernovej stavebnice pre elektromobily MEB (z nemeckého Modularer Elektrifizierungsbaukasten), disponuje systémovým výkonom 225 kW. Automobil Škoda Vision E, vďaka dvom výkonným elektromotorom, zrýchľuje veľmi plynulo a zároveň extrémne dynamicky a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h. Vďaka úsporným a výkonným lítium-iónovým akumulátorom a inteligentnej rekuperácii táto štúdia dosahuje dojazd až 500 km na jedno nabitie. Štúdia Škoda Vision E okrem toho môže tiež jazdiť úplne autonómne, pretože disponuje funkciou autonómneho riadenia úrovne 3.


Dizajn štúdie Vision E
Dĺžka štúdie Škoda Vision E predstavuje 4 688 mm, šírka 1 924 mm a výška 1 591 mm. Vďaka veľkému rázvoru 2 851 mm a krátkym previsom vpredu a vzadu vznikol, tak ako je to v automobiloch značky Škoda obvyklé, mimoriadne veľký a komfortný interiér. Perspektívny koncept vozidla spája zvýšenú pozíciu sedadiel, typickú pre kategóriu SUV, a veľkorysú priestrannosť limuzíny s dynamicky pôsobiacou siluetou a plynulo klesajúcou líniou strechy v štýle automobilov s karosériou kupé.

„Nový dizajnový jazyk značky Škoda v posledných rokoch priniesol niekoľko vzrušujúcich štúdií, ktoré ukázali cestu značky do budúcnosti,“ hovorí Karl Neuhold, vedúci dizajnu exteriéru v Škoda Auto. „Škoda Vision E teraz predstavuje ďalší krok vo vývoji budúceho dizajnu."

Moderný dizajn značky Škoda zaujme vyváženými proporciami, čistými tvarmi, precíznymi líniami a ostrými hranami. Charakteristické sú tiež silne kontúrované plochy, na ktorých vzniká efektná hra svetla a tieňa, vyžarujúca dynamiku a emocionalitu. Kryštalická štruktúra svetlometov, zadných skupinových svetiel a ďalších detailov určujú svojou trojrozmernosťou charakter vozidla, ovplyvnený modernými technológiami a mimoriadnou rafinovanosťou. Dizajn je tak výrazom nadčasovej elegancie a modernej funkčnosti, ktorá je pre automobily značky Škoda typická.

Typický dizajnový jazyk značky Škoda sa v uplynulých rokoch priebežne vyvíjal. Štúdia pritom vždy zohľadňovali detaily. V roku 2011 to bola štúdia Škoda Vision D, potom Škoda Vision C (2014) a Škoda Vision S (2016). Tento nepretržitý vývoj sa odráža aj vo vzhľade úplne nových alebo prepracovaných modelov. Štúdia Škoda Vision E ho teraz posunula na novú úroveň.

Exteriér
Predok štúdie Škoda Vision E sa vyznačuje výrazne tvarovanou kapotou motora. Pod ňou sa cez celú šírku vozidla tiahne široký pruh LED svetiel, ktorý na oboch koncoch ústí do nízkych, trojuholníkových svetlometov. Všetky svetelné plochy vpredu a na bokoch sú biele. Rovnako ako ostatné elektromobily, ani Škoda Vision E nemá klasickú masku chladiča. Namiesto nej je kapota pretiahnutá až pod široký svetelný pruh dole k úrovni nárazníka.

Svetlomety štúdie Škoda Vision E sú vybavené LED Matrix technológiou, ktorá zaručuje vynikajúce osvetlenie vozovky v závislosti na aktuálnej jazdnej situácii. Vysoko účinné LED svetlomety vyžarujú rovnomerné stretávacie a diaľkové svetlá, ktoré sú nasmerované na plochu pred vozidlom. Riadiaca jednotka osvetlenia využíva dáta z kamery z prednej kapoty vozidla a na základe takto získaných dát dochádza priebežne k presnému nastaveniu osvetlenia.

V spodnej časti provy sa nachádza ďalší tenký prúžok svetelných diód. Predný spojler, umiestnený pod týmto pruhom, predok auta tvarovo uzatvára. Vďaka spojeniu klasických dizajnových prvkov značky Škoda a dizajnových noviniek pôsobí štúdia Škoda Vision E mimoriadne kompaktným, robustným a dynamickým dojmom.

Pre bočné siluetu vozidla je charakteristické silne sklonené čelné sklo a zhruba od polovice vozidla pozvoľna klesajúca línia strechy. Táto kombinácia prvkov pripomína štýl automobilov s karosériou kupé. Vozidlo nemá obvyklý stĺpik B, ani vonkajšie spätné zrkadlá. Dvere sa ovládajú elektronicky, otvárajú sa proti sebe a zaručujú tak mimoriadne pohodlný nástup i výstup. Tiež veko batožinového priestoru sa ovláda elektronicky. Namiesto vonkajších spätných zrkadiel sledovanie diania okolo vozidla umožňujú kamery, ktoré obraz prenášajú na displej v interiéri. Toto riešenie zlepšuje aerodynamiku karosérie aj funkcie vonkajších zrkadiel (napr. pri rozpoznávaní vozidiel).

Výrazná Tornádo línia, ktorá stúpa od svetlometov až k zadným skupinovým svetlám, rozohráva na bokoch zaujímavú hru svetla a tieňov. V prednej časti vozidla začína na blatníku, pod Tornádo líniou, ďalší originálny pruh LED svetiel, ktorý zasahuje do oboch párov dverí, zvýrazňuje klinovitý tvar karosérie a dokresľuje bočný pohľad.

Bokom dominujú robustné a mohutné prahy. Za blatníkmi na úrovni A stĺpika sa nachádzajú veľké otvory pre výstup chladiaceho vzduchu. Veľké futuristicky tvarovaná kolesá z ľahkých zliatin zvýrazňujú výnimočný charakter štúdie. Výrazne dlhý rázvor naznačuje veľkoryso poňatý interiér.

Tiež zadok kombinuje výrazný dizajn a kryštalické tvary. Na dolnom konci veľkých a silne sklonených piatych dverí prechádza bočná Tornádo línia plynulo do zadného spojlera. Zadné skupinové svetlá, ktoré sa smerom von rozširujú a zasahujú ďaleko do bokov, dostali do faziet brúsené krycie sklá. Uprostred medzi zadnými skupinovými svetlami sa nachádza logo značky Škoda podsvietené bielym svetlom.

Všetky svetlá v zadných skupinových svetlách využívajú pokrokovú LED technológiu. Diódy pracujú mimoriadne úsporne a vytvára vysoký kontrast. Vďaka tomu sa všetky relevantné svetelné prvky vyznačujú harmonickým a výrazným svetlom.

Vďaka výrazným horizontálnym líniám a dynamickému klinovitému tvaru pôsobí už stojacia štúdie Škoda Vision E veľmi dynamicky. Kombinácia nových dizajnových prvkov a klasických znakov značky Škoda robí zo štúdie Vision E atraktívneho zástupcu aktuálneho dizajnového jazyka značky Škoda.


Interiér
Vďaka veľkým preskleným plochám pôsobí interiér štúdie otvoreným a svetlým dojmom. Plynulé pokračovanie horizontálnych línií zvýrazňuje jasnú štruktúru a veľkorysý interiér. Moderné poňatie zdôrazňujú štyri samostatné sedadlá škrupinového tvaru s inovatívnymi operadlami.

Sedadlá majú mierne vyvýšenú polohu a zaručujú tak dobrý výhľad. Navyše sa sedadlá dajú otočiť do strany až o 20 stupňov. Pri otváraní dverí sa natočia von a uľahčia tak nastupovanie. Po zatvorení dverí sa sedadlá vrátia do pôvodnej polohy. Ide tak o ďalšie Simply Clever riešenia, ktoré spoločne s ergonomickým tvarom a mechanickým ovládaním zaisťuje zvýšený komfort. Nová koncepcia vozidla umožnila vytvorenie rovnej podlahy bez stredového tunela, a tak je interiér praktický a veľkoryso priestranný.

Vedľa hlavnej obrazovky, na ktorej sa zobrazujú klasické dáta vozidla, sa nachádza ďalší displej pre posádku vozidla. Uprostred palubnej dosky je centrálny dotykový displej, na ktorom si môžu vodič a spolujazdec prečítať a ovládať všetky dôležité funkcie a služby.

Spolujazdec má, podobne ako cestujúci na zadných sedadlách, k dispozícii vlastnú obrazovku, cez ktorú možno nastavovať komfortné funkcie aj služby palubného zábavného a informačného systému. Monitor pre spolujazdca je umiestnený v palubnej doske, obrazovky pre cestujúcich na zadných sedadlách sú umiestnené v operadlách predných sedadiel.

V každej výplni dverí je zabudovaný Phonebox, v ktorom si cestujúci môžu bezdrôtovo nabíjať smartfóny. Osobné nastavenia, dáta a informácie z mobilného telefónu možno sledovať a ovládať na príslušnom displeji. V dekoračných lištách dverí a pod palubnou doskou je zabudované ambientné osvetlenie, ktoré je možné regulovať a individuálne prispôsobiť v desiatich farebných odtieňoch.

Pri prepnutí na autonómne riadenie možno predné sedadlá odsunúť a operadla sklopiť, resp. upraviť polohu volantu a umožniť tak maximálne možné využitie priestoru a zodpovedajúci cestovný komfort.

Pohon
Štúdia Škoda Vision E, ktorá vychádza z modulárnej koncernovej stavebnice pre elektromobily MEB (z nemčiny Modularer Elektrifizierungsbaukasten), má čisto elektrický pohon. Vďaka systémovému výkonu 225 kW zrýchľuje Škoda Vision E veľmi dynamicky. Charakteristickou vlastnosťou elektromotorov je dostupnosť maximálneho krútiaceho momentu už pri rozjazde, čo platí aj pre pohonné jednotky Vision E. Aj vďaka tomu štúdia dosahuje najlepšiu dynamiku, akú bolo kedy možné s vozidlom značky Škoda zažiť. Maximálna rýchlosť predstavuje 180 km/h. Výkonné lítium-iónové akumulátory a inteligentná rekuperácia umožňujú maximálny dojazd 500 km na jedno nabitie akumulátorov.

Vďaka inteligentnému manažmentu spolupracujú oba elektromotory štúdie Škoda Vision E maximálne efektívne a neustále poháňajú všetky štyri kolesá. Hnací moment na kolesách je riadený v závislosti od aktuálnej potreby, aby bolo kedykoľvek možné zaručiť maximálnu stabilitu, bezpečnosť a dynamiku.

Mimoriadne výkonná, kvapalinou chladená lítium-iónová batéria je vo vozidle uložená uprostred, medzi prednou a zadnou nápravou v bezpečnom mieste hlboko v podlahe. Táto poloha plochého vysokonapäťového zdroja tiež prispieva k optimálnemu rozloženiu hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu a k nízko položenému ťažisku štúdie Škoda Vision E.


Indukčné nabíjanie
Inteligentné nabíjanie akumulátorov je jedným z nových Simply Clever riešení v štúdii Škoda Vision E. Nabíjanie založené na princípe elektromagnetickej indukcie prebieha bezdrôtovo, napríklad cez indukčnú dosku integrovanú v podlahe garáže. Automobil konštrukčne pripravený pre indukčné dobíjanie jednoducho zaparkuje tak, aby prednou nápravou stál nad indukčnou doskou, pripojenú na elektrickú sieť. Akumulátory sa cez noc úplne a automaticky nabijú, bez toho aby bola nutná manipulácia s káblami alebo ovládania nabíjacej stanice. K dispozícii je aj rýchlonabíjací režim, pri ktorom sa batéria na 80 % kapacity nabije len za 30 minút.

Autonómne riadenie
Štúdia Škoda Vision E ukazuje nielen pohľad na čisto elektrickú a teda aj lokálne bezemisnú mobilitu budúcnosti. Druhou širokou oblasťou, na ktorej tím konštruktérov pracoval, boli také formy automatického alebo autonómneho riadenia, ktoré by boli v blízkej budúcnosti prenositeľné do bežnej prevádzky. „Štúdia Vision E spĺňa predpoklady pre autonómne riadenie úrovne 3. Škoda Vision E sa môže samočinne pohybovať v kolónach, pomocou autopilota prechádzať úseky diaľnic, držať sa v jazdnom pruhu alebo predbiehať, samostatne vyhľadávať voľné parkovacie miesta a automaticky do nich zachádzať a vychádzať,“ hovorí Christian Strube, člen predstavenstva Škoda Auto, zodpovedný za oblasť Technického vývoja. Slúži na to rad senzorov, kamery a ďalšia palubná elektronika, ktorá sleduje a vyhodnocuje dianie okolo vozidla.

Asistenčné systémy
Štúdia Škoda Vision E je vybavená celým radom asistenčných systémov zvyšujúcich bezpečnosť a komfort. Veľa z nich je dnes už bežne k dispozícii pre vozidlá značky Škoda. K novým riešeniam patrí asistent pre jazdu v kolónach, ktorý samostatne akceleruje alebo brzdí, autopilot pre jazdu po diaľnici, ktorý samostatne riadi, vyhýba sa prekážkam, brzdí a zrýchľuje (pokiaľ diaľnica spĺňa požiadavky na autonómne radenie), ďalej parkovací autopilot Car Park Autopilot, ktorý automaticky vyhľadáva voľne parkovacie mesta a zájde do nich, a systém Educated Parking, ktorý si zapamätá a vyhľadá parkovaciu pozíciu, ktorú vodič uprednostňuje.

Systém Educated Parking je významný najmä v spojení s indukčným nabíjaním vysokonapäťového akumulátora. Jeho mimoriadnosť spočíva v „učenlivosti“ systému. Pre nazhromaždenie všetkých potrebných dát stačí, keď vodič dvakrát absolvuje celý parkovací manéver na danom mieste, vďaka čomu je systém schopný sám nájsť presnú pozíciu, ktorá je pre efektívne bezdrôtové dobíjanie akumulátora ideálna.

Štúdia Škoda Vision E má okolo celého vozidla rozmiestnené laserové a radarové skenery dlhého, stredného a krátkeho dosahu, a s ich pomocou rozozná vozidlá, alebo prekážky na trase a v okolí vozidla.

Koncepcia ovládacích a zobrazovacích prvkov
Taktiež koncepcia ovládacích a zobrazovacích prvkov v interiéri štúdie Škoda Vision E zahŕňa nové systémy, ktoré optimalizujú jazdný komfort a bezpečnosť. Inovatívne digitálne komunikačné rozhranie človek-stroj (Human Machine Interface, HMI) zaručuje maximálnu flexibilitu pri ovládaní celého radu funkcií vo vozidle. Infotainment, komunikačná funkcia a navigácia sa aktivujú a riadia pomocou centrálneho ovládacieho prvku na stredovom paneli a pomocou príslušnej dotykovej obrazovky.

Navyše, štúdia Škoda Vision E disponuje pri vybraných funkciách možnosťou odovzdávať pokyny gestami. Definované pohybmi rúk, ktoré vykonáva vodič v okolí stredového panelu, zaznamenáva a identifikuje kamera. Týmto spôsobom je možné ovládať jednoduchými pohybmi ruky a prstov a urobiť štandardizované pokyny ako napríklad ovládanie hlasitosti rádia alebo príjem telefónnych hovorov, bez toho aby musel vodič spustiť oči z vozovky.

K ďalším novinkám, s ktorými štúdia prichádza, patrí napríklad Eye Tracking, neustále sledujúca pohyby vodičových očí. Systém na báze kamery je schopný zobraziť vodičovi potrebné informácie vždy v správny čas a v ergonomicky ideálnej pozícii na mnohých displejoch v interiéri. Eye Tracking je možno využiť tiež k analýze miery sústredenia vodiča. Pri poklesu koncentrácie sa aktivuje pokročilý asistent pre rozpoznanie únavy vodiča Driver Alert a navrhne vodičovi prestávku. Ďalší bezpečnostní systém predstavený v štúdii Škoda Vision E je Heart Rate Monitor, ktorý neustále sleduje tep a frekvenciu srdca vodiča a v prípade rizikových hodnôt ho upozorní. Pre prípad, že by skutočne došlo k zdravotným problémom, môže koncept Škoda Vision E využiť funkciu automatického riadenia k tomu, aby s vozom bez vodičovho pričinenia zašiel ku krajnici a tam zastavil. V prípade núdze (napr. v prípade infarktu) môže tento systém privolať záchrannú službu.

Infotainment a Škoda Connect
Rozsiahle prepojenie automobilu, vodiča a spolujazdcov zaručuje mimoriadne komfortnú a bezpečnú jazdu. Všetky služby v oblasti konektivity slúžia k lepšej informovanosti, širokej ponuke zábavy a ďalšiemu zvýšeniu bezpečnosti. Škoda Vision E disponuje najnovšími infotainment systémami. Všetky kapacitné dotykové displeje majú sklenený dizajn, typický pre značku Škoda. Cestujúci sú v štúdii Škoda Vision E vždy online vďaka vysokorýchlostnému modulu LTE a najaktuálnejšiemu navigačnému systému s Wi-Fi hotspotom, ku ktorému sa môžu pripojiť všetci na palube.

Ponuku infotainment systémov dopĺňajú mobilné online služby Škoda Connect. Tieto služby ponúkajú navigáciu, informácie, zábavu a asistenčné služby. Prostredníctvom portálu Škoda Connect môžu byť konfigurované služby na domácom počítači a prenášané ciele, trasy a zvláštne ciele do vozidla.

Služby Care Connect pomáhajú cestujúcim vo vozidle Škoda Vision E vo veľa situáciách. Prenos dát prebieha cez dedikovanú SIM kartu, ktorá je pevne zabudovaná vo voze. Pomocou aplikácie Škoda Connect App je možné na chytrom telefóne využívať veľa online služieb.


Elektromobilita v štýle značky Škoda
V stratégii medzinárodného rastu automobilky hrá elektromobilita kľúčovú úlohu. Do roku 2025 bude mať Škoda v ponuke okrem plug-in hybridov tiež päť čisto elektricky poháňaných vozov. Neskôr bude mať každý štvrtý vo svete predaný voz značky Škoda plug-in hybridné hnacie ústrojenstvo alebo čisto elektrický pohon. Vozidlá s elektrickým pohonom pokryjú rôzne segmenty a oslovia tak širokú cieľovú skupinu zákazníkov, ktorí budú mať záujem o čistú elektromobilitu v štýle značky Škoda.

Škoda je dnes známa ako výrobca automobilov, ktoré sa vyznačujú praktickou použiteľnosťou, všestrannosťou, nekomplikovanou funkčnosťou, flexibilitou a vynikajúcim pomerom ceny a využiteľnej hodnoty. Tieto faktory hrajú rozhodujúcu úlohu aj v inovatívnych konceptoch mobility budúcnosti. Elektromobilita v typickom štýle značky Škoda umožňuje lokálne bez emisnú jazdu s maximom spoľahlivosti, praktickosti a hospodárnosti. Vozidlá značky Škoda s plug-in hybridným i čisto elektrickým pohonom budú preto vo veľkoobjemovom segmente trhu predstavovať atraktívnu ponuku pre široký okruh zákazníkov.

Plug-in hybrid od roku 2019, päť elektromobilov do roku 2025
Flexibilita taktiež určuje krátkodobý a strednodobý rozvoj ponuky modelov značky Škoda a jeho rozšírenie o vozidlá s plug-in hybridným pohonom a čisto elektrickým pohonom. Prvý model s kombináciou spaľovacieho motora a elektrického pohonom umožní jazdiť v meste aj mimo neho lokálne bez emisií. Ďalšie modely s plug-in hybridným pohonom budú uvedené na trh v ďalších segmentoch v nasledujúcich rokov.

Súčasne bude Škoda vyvíjať vlastné vozy čisto pre elektromobilitu na báze modulárnej koncernovej stavebnice pre elektromobily MEB. Tieto modely budú mať kvality charakteristické pre vozidlá značky Škoda. Pri ich vývoji bude maximálne využitá vysoká flexibilita platformy MEB, ktorej súčasťou bude aj mimoriadne veľkorysá ponuka priestoru v interiéri. Medzi ďalšie významné relevantné vlastnosti vozidiel patrí dlhý dojazd na elektrinu a komfortná ovládateľnosť. Tiež ponuka Simply Clever riešenia pre zvýšenie pohodlia a funkčnosť bude rozšírená o moderné inovácie, špeciálne vyvinuté pre elektromobily.

Perspektívy pre budúcnosť: elektromobilita, autonómne riadenie, digitalizácia
Rozvoj elektrických pohonov je v spoločnosti Škoda Auto tesne spojená s radom ďalších inovácií, ktoré majú pre vytváranie individuálnej mobility budúcnosti rozhodujúci význam. Elektromobilita je tak spojená s rozvojom automaticky riadených automobilov, s rastúcou digitalizáciou a s rozvojom inovatívnych služieb, súvisiacich s mobilitou

Vývoj modelov značky Škoda s čisto elektrickým pohonom prebieha súbežne s implementáciou ďalších stupňov automatizovaného riadenia do sériovej výroby. V budúcnosti bude vodič môcť svojmu vozidlu zveriť čoraz väčšie množstvo úloh. Maximálna precíznosť pri zrýchľovaní, brzdení aj riadení, rovnako ako detailné sledovanie okolia vozidla väčším počtom kamier a senzorov umožňujú ďalší pokrok v tejto oblasti. Elektromobily, vyvíjané v spoločnosti Škoda Auto, disponujú zodpovedajúcou základnou architektúrou, potrebnou k integrácii týchto funkcií v strednodobom a dlhodobom horizonte.

Podobne razantným spôsobom sa odohráva vývoj aj v oblasti digitalizácie. So systémom Škoda Connect môžu zákazníci už dnes využívať širokú ponuku digitálnych služieb. Aj táto technológia je v spojení s elektromobilitou navrhnutá tak, aby maximálne vyhovovala potrebám v budúcnosti. Ďalšie služby, špeciálne zamerané na potreby elektromobility, budú pre plug-in hybridy a elektromobily značky Škoda k dispozícii od samého začiatku.

Ďalšou oblasťou činnosti, v ktorej s prechodom na elektromobilitu budú vznikať nové perspektívy, je oblasť služieb, súvisiacich s mobilitou. Medzi oblasti, ktoré budú mať z tohto vývoja prospech, patrí carsharing, rovnako ako poskytovanie mobility na vyžiadanie (mobility on-demand) a rad služieb, bezprostredne spojených s požiadavkami individuálnej mobility. Spoločnosť Škoda Auto má aj v tejto oblasti potenciál na to, aby potreby zákazníkov presne identifikovala a plnila ich požiadavky pomocou jasných, premyslených a spoľahlivých riešení.



Zdroj: ŠKODA Auto Slovensko s.r.o.



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1485