Hyundai i30 Kombi 1.4 T-GDI Family (08/2017)
redaktor: j.čík, 08.09.2017;

Ubehlo len zopár týždňov a novú generáciu modelu i30 tu máme opäť. Tentokrát, v našich končinách obľúbenejšom, a praktickejšom prevedení kombi. Vybavenom opäť preplňovaným benzínovým štvorvalcom 1.4 T-GDI, no pre zmenu s komfortnou 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou.

testoval Jaroslav Čík




Rodinný poklad

Najnovšia, v poradí už tretia, generácia modelu i30 v prevedení kombi sa začala predávať na našom trhu na jar tohto roku s trojmesačným oneskorením po jej kratšej 5-dverovej verzii. Rovnako, ako aj predchádzajúca generácia (GD 2012-2016), je kompletne navrhnutá a vyvinutá v európskom výskumnom a vývojovom centre Hyundai v Nemecku a takisto sa môže pýšiť nálepkou "Made in Czecho-Slovakia", nakoľko schádza z výrobných pásov v českých Nošoviciach a pohonné jednotky pochádzajú zo Slovenska. Popularitu tohto modelu, ktorý každou novou generáciou napreduje nezadržiteľnými krokmi, jasne dokazujú predajné čísla. Spolu s prvou generáciou (FD 2008-2012) sa ich v Európe predalo vyše 800.000 kusov.

Exteriér
Ak na mňa pred nedávnom urobila veľmi dobrý dojem krátka 5-dverová verzia i30 hatchback vďaka svojmu nadčasovému dizajnu, musím uznať, že nový rodinne založený kombík ešte viac. Pri pohľade na elegantný predok s veľkou maskou s chrómovaným lemovaním a efektnou kaskádovitou výplňou je jasné, že tu rozdiely netreba hľadať. Takisto aj tu pútajú do detailu vycibrené príplatkové (900 €) full LED reflektory (pre stretávacie a diaľkové svetlá) doplnené o účinné statické LED prisvecovanie do zákrut v kombinácii s vertikálne umiestnenými dennými LED svetlami, ktoré slúžia zároveň aj ako smerovky. Nechýbajú ani predné hmlovky, ktoré sú nenápadne umiestnené hneď vedľa vo funkčných čiernych vstupných otvoroch vzduchu v športovo strihnutom nárazníku.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Bočný pohľad na predĺženú karosériu ale okamžite prezrádza o aký karosársky variant sa jedná. Vydareným prvkom sú C-stĺpiky, ktoré svojim tvarom nápadne pripomínajú... žeby štýlový Shooting Brake CLS alebo CLA od Mercedesu? Tak či onak, veľmi to i30 -tke kombi svedčí. Zadok zdobia horizontálne umiestnené skupinové svetlá, no tentokrát bez LED díód, ktoré môžete mať až za príplatok (300 €) v najvyššom stupni Style. Efektný čierny aerodynamický spojler na zadnej hrane strechy nájdete rovnako ako v hatchbacku aj tu.

Medzigeneračne kompaktný kombík od Hyundaia aj trochu podrástol. Do dĺžky o rovných 100 mm (4 585 mm) a do šírky o 15 mm (1 795 mm). Výška vrátane strešných lyžín sa zmenšila o 25 mm (1 475 mm) a rázvor zostal, rovnako ako pri hatchbacku, nezmenený, t.j. 2 650 mm.

Interiér
Kabína a jej zoznam prvkov výbavy je takmer totožný s testovanou kratšou verziou, takže opisovať všetko znovu by bolo zbytočné. Musím ale opäť pochváliť čisté a elegantné prevedenie a ukážkovú ergonómiu s dostatočne veľkými tlačidlami, na ktorú by krivé slovo nemohli povedať ani zástupcovia nemeckých značiek. Rovnako tak na príkladné dielenské spracovanie či použité materiály. Tentokrát však palubná doska a tiež čalúnenie sedadiel dostali dvojfarebné čiernosivé prevedenie. Musím uznať, že to nepochybne má štýl, no praktickosť, najmä ak ide o rodinné auto, však už veľmi nie. Presvedčili ma o tom škvrny na bledých sedákoch ihneď po preberaní vozidla. Kto má malé deti, vie o čom hovorím.

Prístrojový panel s dvojicou prehľadných čiernobielych "budíkov" disponuje veľkým 4,2" LCD farebným palubným displejom, ktorý dokáže zobrazovať veľké množstvo dôležitých údajov súčasne. Novým tvarom sa môže pochváliť aj príjemnou kožou obšitý volant s dobrým rozsahom nastavenia v 4 smeroch. Okrem nových, šikovných ovládačov disponuje aj vyhrievaním. Niekomu by mohol vadiť ale menší, iba 5" centrálny stredový displej, ktorý nie je zakomponovaný do palubnej dosky, ale je umiestnený navrchu. Je to však iba estetický prehrešok, vo výhľade na vozovku nijako neprekáža. Grafické spracovanie, rozlíšenie či celkom rýchle reakcie na dotyk sú však bez chyby. Plne dostačujúci je aj pri zobrazovaní obrazu zo sériovo dodávanej parkovacej kamery ukrytej pod znakom s logom značky na zadnom veku, ktorá asistuje senzorom v prednom aj zadnom nárazníku. Plnohodnotnejší 8" displej dostanete až so vstavanou navigáciou (pre Family za 790 €, pre Style v štandarde), čo dáva zmysel.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Nová i30-tka nezaostáva v rámci svojej triedy ani v priestrannosti vo všetkých smeroch pre priemerne vysokú posádku, či už vpredu alebo na zadných sedadlách. Predné sedadlá ponúkajú okrem možnosti nastavenia výšky vo veľkom rozsahu aj vyhrievanie. Vodičove navyše aj elektricky nastaviteľnú bedrovú opierku, ktorá dokáže pri dlhšej ceste príjemne uľaviť vašim krížom. Ruku si zasa môžete pohodlne oprieť o čalúnenú stredovú posuvnú lakťovú opierku s úložným priestorom. Tá nechýba ani vzadu a po novom disponuje aj priechodom na dlhé predmety ako napr. lyže. Nenahneval by som ale, keby bol otvor o niečo väčší. Samozrejmosťou sú delené sedadlá v pomere 3:2, tiahla na sklápanie operadiel zozadu tu však nenájdete.

Základný objem batožinového priestoru pojme až 602 litrov batožiny, čo je v porovnaní s predchodcom až 74-litrový prírastok takže ukladanie aj manželkynej dovolenkovej batožiny už nebude musieť byť nočná mora. V tomto ohľade patrí k tým lepším v triede a týmto počinom pokojným určite nenechal ani etalón z Mladej Boleslavi. Po sklopení operadiel, kedy nevznikne žiadny odskok, sa objem zvýši na 1650 litrov čo už je slušná porcia, aj keď Octavia ponúka ešte o čosi viac (1740 l). Pod krytom podlahy nájdete dvojité dno s viacerými priečinkami, no osobne by som prijal skôr možnosť zväčšiť si základný objem a najmä zvýšiť miesto pod krycou roletkou (výška od podlahy po roletku 43 cm) preložením krytu do nižšej polohy. Takto pri balení na dlhšiu cestu budete musieť rozmýšľať čo si tam uložíte alebo si z priečinku urobíte botník ako ja. Samozrejmosťou sú úchytné oká, háčiky a v základe výbavového stupňa Family aj ochranná deliaca sieť medzi batožinovým priestorom a kabínou. Plusom je aj dostatočne vysoké vyklápanie piatych dverí a potešia aj vnútorné madlá na zavretie po oboch stranách.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Tak ako som písal hneď v úvode, kombík bol vybavený totožným benzínovým preplňovaným štvorvalcom 1.4 T-GDI, ako v nedávno testovanom hatchbacku a aj v tomto prípade ide o najsilnejší motor z ponuky. Zopakujem teda, že celkom nový agregát je vybavený priamym vstrekovaním a oproti atmosférickému predchodcovi 1.6 GDI schudol 14 kg. Disponuje výkonom 140 koní a viac než slušným krútiacim momentom 242 Nm v rozmedzí 1500 až 3200 ot./min. Nedostatku výkonu ani pri plne obsadenom vozidle a lenivého prejavu sa tak absolútne nemusíte obávať. Navyše ma opäť milo prekvapil mimoriadne tichým a kultivovaným prejavom bez prenosu vibrácií do kabíny.

Tentokrát však agregát spolupracoval, a musím povedať, že skvele, s príplatkovou 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Citlivejšie zaobchádzanie s plynovým pedálom pri rozbiehaní, ktoré som vyčítal i30-tke pri manuálnej prevodovke, v tomto prípade nebolo nutné a všetko funguje na jednotku. Radenie stupňov prebieha hladko a bez zaváhania. V prípade automatu máte vedľa radiacej páky aj tlačidlo Drive Mode, s ktorým si viete okrem štandardného nastavenia zvoliť aj šetrný ekonomický režim Eco, ktorý za účelom úspory paliva otupí reakcie na plynový pedál alebo režim Sport. Ten naopak odozvu na plyn citeľne zrýchli, jemne pritvrdí riadenie a okamžite povyskočia aj otáčky motora. Takže keď budete mať chuť, dokáže vám vyčarovať aj nefalšovaný úsmev na tvári. Ak vyložíte pred domom rodinu, bez problémov si s preplňovanou 1.4-kou môžete ešte odskočiť aj zapretekať. Samozrejme, všetko v rámci možností. Na skutočne ostrú jazdu sa už spoza brány výrobného závodu chystá vystreliť športová verzia N, ktorá sa onedlho dostane do predaja.

zväčšiť obrázok V nasledujúcej tabuľke uvádzam otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.

50 km/h 5. stupeň 1450 ot./min.
90 km/h 7. stupeň 1750 ot./min.
110 km/h 7. stupeň 2100 ot./min.
130 km/h 7. stupeň 2500 ot./min.

Počas týždňového testovania som s novou i30-tkou absolvoval vyše 730 príjemne strávených kilometrov s priemernou spotrebou 6,9 l/100 km. Udávaná priemerka 5,5 l/100 km tak opäť zostala v ríši snov. Presne takú mi však palubný počítač ukázal po prejdení diaľničného úseku Senec - Trnavy pri rýchlosti 110 km/h. Na úseku Zvolen - Trnava pri 130-tke spotreba povyskočila na 6,7 l/100 km. Pri plynulej jazde s citlivou nohou som sa však na 30 km dlhom úseku Hriňová - Zvolen vedel dostať dokonca na rovných 5 litrov. Išlo o kombináciu obce, mimo obce aj rýchlostnej cesty, ktorú som absovoval s nastavenou rýchlosťou 120 km/h na tempomate. Vyššiu celkovú priemerku mala na svedomí jazda v preplnenom meste a športové vyčínanie. Opäť sa teda potvrdil fakt, že moderné downsizingové preplňované benzínové agregáty sú oproti atmosféram citlivejšie na zaobchádzanie s plynovým pedálom. Štandardom je (vypínateľný) systém automatického vypínania a štartovania ISG. Prekvapivo, funkcia AutoHold, ktorá vám na križovatkách odľahčí nohu na brzdovom pedále a k automatickej prevodovke by sa hodila ešte viac ako k manuálnej (bola vo výbave testovaného hatchbacku), sa dodáva iba k elektronickej parkovacej brzde. Tá je ale bohužiaľ k dispozícii až v najvyššej výbave Style.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Dostávame sa k ďalšej silnej stránke novej i30-tky, ktorou sú vynikajúce jazdné vlastnosti bez straty komfortu. Za týmto výsledkom stojí nespočetné množstvo testovania na najnáročnejšom pretekovom okruhu na svete – legendárnom Nürburgring Nordschleife v Nemecku, kde má Hyundai priamo svoje Európske testovacie centrum. Kompletne prepracovaný podvozok kombinuje zavesenie kolies MacPherson vpredu a viacprvkovú zadnú nápravu s dvoma spodnými ramenami vzadu, ktorú nájdete vo všetkých verziách bez ohľadu na zvolený motor. Oproti testovanému hatchbacku boli na kombíku obuté pneumatiky s menším 16" priemerom, zato s vyšším profilom. Ukážkové filtrovanie nerovností som chválil už na 17" diskoch, no tu som mal pocit, že je to ešte o chlp lepšie. Pritom držanie zvolenej stopy pri športovejšej jazde je stále výborné.

Chválim aj dynamickejšie riadenie, ktoré dostalo oproti predchodcovi o 10 % kratší prevod. Disponuje celkom dobrou spätnou väzbou od vozovky a nesťažoval som sa ani brzdovú sústavu s dobrým výkonom a jemným dávkovaním. Celkovo sa všetko ovláda veľmi ľahko a príjemne.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Kým pri prvom teste i30-tky novej generácie ešte neboli známe výsledky testovania bezpečnosti spoločnosťou Euro NCAP, dnes už to neplatí. A tak, ako som predpokladal, aj vďaka zvýšeniu pevnosti karosérie o 22 % oproti predchodcovi, obstála na výbornú bez straty žiadnej z piatich hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získala vysoké hodnotenie 88%, za ochranu detí 84%, za ochranu chodcov 64% a za bezpečnostné systémy 68%. Na priebeh samotný testovania sa môžete pozrieť tu.

V základnej výbave nájdete 6 airbagov (najvyšší stupeň Style pridáva kolenný airbag vodiča navyše) a nemôžu chýbať ani najmodernejšie aktívne bezpečnostné a asistenčné technológie nazvané Hyundai SmartSense™. Štandardom, a to už od základnej výbavy Classic, je systém automatického núdzového brzdenia AEB, systém varovania pred čelným nárazom FCWS alebo systém na sledovanie únavy vodiča DAA, ktorý analyzuje rozličné informácie ako uhol natočenia volantu, krútiaci moment na volante, polohu vozidla v jazdnom pruhu, čas jazdy a ďalšie. Keď systém zistí odchýlku spôsobenú únavou, upozorní vodiča zvukovým signálom a textovou správou v združenom prístroji aby urobil prestávku v jazde na odpočinok a osvieženie. Nechýba ani systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu pri rýchlosti nad 60 km/h LKAS s korekciou volantu, ktorý oceníte najmä ak cestujete na dlhšie trate. Systém pomocou kamery rozoznáva čiary vodorovného dopravného značenie jazdných pruhov – biele, sivé a modré plné čiary na asfalte, ako aj na prerušované čiary vrátane čiar z bodových značiek, pričom vizuálne a akusticky upozorní vodiča predtým ako automaticky uskutoční potrebnú korekciu riadením pre vrátenie vozidla do bezpečnej pozície. Takisto aj asistenčný systém s automatickým zapínaním a vypínaním diaľkových svetiel High Beam Assist, ktorý pracoval bez výhrad. Najvyšší stupeň výbavy Style pridáva asistenta sledovania dopravných značiek a okrem toho možnosť priplatiť si za extra balík bezpečnosti navyše, ktorý zahŕňa zdokonalený systém automatického núdzového brzdenia AEB + s ochranou chodcov, systémom monitorovania mŕtveho uhla BSD so signalizáciou v spätných zrkadlách a pri dvojspojkovej automatickej prevodovke aj komfortný adaptívny tempomat. Zoznam bezpečnostnej výbavy je tak viac než bohatý.


Obstarávacia cena (spracované dňa 02.08.2017)

Najnižšia cena:
i30 Kombi 1.4i Classic
13.790 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i30 Kombi 1.4 T-GDi Family
17.590 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i30 Kombi 1.4 T-GDi Family 7DCT
20.840 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESC s managementom stability VSM, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, predné a zadné parkovacie senzory, parkovacia kamera, systém podpory udržania v jazdnom pruhu (LKAS), tempomat a obmedzovač rýchlosti, svetelný senzor a automatiké prepínanie diaľkových svetiel, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, systém na sledovanie únavy vodiča, systém autonómneho núdzového brzdenia AEB, systém varovania pred čelným nárazom FCWS
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný kožený volant výškovo a pozdĺžne, látkové čalúnenie Lux, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, el. nastaviteľná bederná opierka vodiča, vyhrievané predné sedadlá a volant, 5x hlavová opierka, predná posuvná lakťová opierka, zadná lakťová opierka s otvorom na lyže, delené a sklopné zadné sedadlá v pomere 60/40, multifunkčný kožený volant, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, Bluetooth, kryt batožinového priestoru, ochranná deliaca sieť, zatmavené zadné okná, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým zatmavovaním
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, hmlovky, disky z ľahkých zliatin 16", pneumatiky 205/55 R 16, pozdĺžne strešné lyžiny, predné chrómová maska, chrómová lišta na spodnej strane okien
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 500 €
7-stupňová dvojspojková prevodovka DCT = 1 850 €
predné full LED svetlomety so statickým LED prisvecovaním zákrut = 900 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 02.08.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai i30 Kombi Renault Megane Grandtour Škoda Octavia Combi Peugeot 308 SW
Značka a model Hyundai i30 Kombi Renault Megane Grandtour Škoda Octavia Combi Peugeot 308 SW
Motor 1.4 T-GDi 1.2 TCe 1.5 TSI 1.2 Pure Tech
Stupeň výbavy Family Intens Ambition Allure
Zdvihový objem motora 1353 1198 1498 1199
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/3
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 103/6000 97/5500 110/5000-6000 96/5500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 242/1500-3200 205/2000 250/1500-3000 230/1750
Prevodovka automatická 7-stupňová dvojspojková 7-stupňová dvojspojková 7-stupňová dvojspojková 6-stupňová
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 203 197 220 202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 9,5 11,7 8,3 10,1
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,5 5,4 4,9 4,9
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1294 1324 1210 1200
Dĺžka (mm) 4585 4626 4667 4585
Šírka (mm) 1795 1814 1814 1863
Výška (mm) 1475 1449 1465 1472
Rázvor (mm) 2650 2712 2686 2730
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 602/1650 521/1504 610/1740 660/1775
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 5 rokov / 100.000 km 5 rokov / 100.000 km 4 roky / 80.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 20.940 19.390 22.550 23.380
Akčná cena (€) 19.440 - - 20.590
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 20.840 21.490 27.269 22.640

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Renault Megane Grandtour
  • má navyše: dažďový senzor, sedadlo vodiča sklopné do polohy stolíka, 7" stredový displej (Hyundai má iba 5"), Head-up displej, systém rozpoznávania dopravných značiek, sedadlo vodiča s masážnou funkciou
    nemá: samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo, predné parkovacie senzory a zadnú parkovaciu kameru (iba s balíkom City), systém sledovania únavy vodiča

  • Škoda Octavia Combi
  • má navyše: dažďový senzor
    nemá: -

  • Peugeot 308 SW
  • má navyše: dažďový senzor, bezkľúčový vstup, zásuvku na 220V
    nemá: vyhrievaný volant


    Záverečné hodnotenie

    Opätovný test i30-tky novej generácie len potvrdil jej mimoriadne kvality. Nadčasový elegantný dizajn mimoriadne sekne aj predĺženej verzii, ktorej oproti predchodcovi výrazne narástol objem batožinového priestoru. Očarí tak aj viacčlenné rodiny či aktívnejších ľudí, ktorý potrebujú so sebou prevážať kadejaké napr. športové náčinie. Poteší priestranná a vzdušná kabína s množstvom užitočnej výbavy bez nutnosti priplácania či sebaistý komfortný podvozok. Nový preplňovaný benzínový agregát tentokrát spolupracoval s dvojspojkovou automatickou prevodovkou, ktorá pridala ďalšie plusové body do môjho pozitívneho hodnotenia. Jednoducho, nemám čo veľmi vytknúť.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy značky Hyundai:
    Test: Hyundai i30 1.4 T-GDi Now!
    Test: Hyundai i20 1.0 T-GDi Comfort
    Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi Style
    Test: Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo
    Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
    Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
    Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
    Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 08.09.2017
    Text a foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1521