Audi Q5 2.0 TDI Quattro sport (08/2017)
redaktor: v.ptáček, 22.9.2017;
V redakcii sme otestovali novú generáciu modelu Q5. Testovacie vozidlo malo výbavový stupeň sport, naftový motor 2.0 TDI (140 kW), prevodovku S-tronic a pohon quattro.
Mexičan v Európe
Druhá generácia chce nadviazať na úspešnú prvú generáciu predávanú od roku 2008, ktorej sa predalo vyše 1 600 000 kusov a ovládla prémiový SUV segment. Svetová premiéra bola na autosalóne v Paríži, na Slovensku mala predstavenie na konci roka 2016. Vyrába sa v novovybudovanej továrni v Mexiku určenej na vývoz pre Severnú Ameriku a Európu.
Exteriér
Nová Q5-ka má výraznejšiu 6-uholníkovú masku s vodorovným mriežkovaním. Svetlomety sú užšie, čo vytvára prižmúrený športový výzor. Na vozidle sú príplatkové LED Matrix svetlá, ktoré svietia výborne, prispôsobujú sa situácii na ceste a neoslňujú protiidúce vozidlá. Veľké spätné zrkadlá sú uchytené nižšie na dverách. Tvar z profilu sa nezmenil. Zadná časť si zachovala svetlá v piatych dverách, kde pri ich otvorení sa prepnú do skupinových svetiel v nárazníku. Zadným svetlám sa mierne pozmenil tvar a sú vybavené dynamickými smerovkami. Zadné koncovky výfukov vyzerajú v difúzorovom nadstavci na prvý pohľad “drsne“, ale pri lepšom pozretí to sú len záslepky a dvojica výfukov je hlbšie pod vozidlom.
Rozmerovo Q5-ka narástla takmer vo všetkých smeroch, dĺžka o 34 mm, rázvor o 12 mm, výška o 4 mm a len šírka sa zmenšila o 5 mm. Hmotnosť sa znížila o 90 kg v závislosti od motorizácie. Svetlá výška vozidla je 175 mm. Pre lepšie zaujatie okolia by sa hodila výraznejšia farba, táto šedá metalíza zapadne do davu.
Interiér
Pri nastupovaní oceňujem prekrytie prahov. Kľučky sa nezvyklo odklápajú smerom hore, ako má model A4. Pri zatváraní veľkých dverí treba silnejšie buchnúť, lebo sa viackrát stalo, že sa nezavreli na prvý pokus. Vnútorný priestor je vzdušný, dostatok priestoru vo všetkých smeroch a dobrý výhľad z vozidla sú tu samozrejmosťou. Interiér sa nesie v jednoduchých líniách s minimom tlačidiel, ako je trendom v poslednej dobe pri vozidlách Audi. Športové sedadlá sú pohodlné a kombinácia Alcantara s kožou je dobrá voľba. Majú výraznejšie bočné vedenie tela, čo sa ocení pri dynamickejšej jazde. Kožený volant s hrubším vencom s výstupkami pre lepšie držanie padne ideálne do rúk.
Príplatkový digitálny prístroj Audi virtual cockpit zobrazuje množstvo údajov, i keď je rôznorodý, tak stále zostáva prehľadný. Disponuje dvomi základnými zobrazovacími módmi. Pri prvom sú prioritne zobrazené veľké budíky, pri druhom sú budíky malé. Šikovné je napr. zobrazenie mapy navigácie na celú plochu. Jeho zobrazenie má vysoké rozlíšenie, tak isto ako stredový displej. Ten nie je zabudovaný v palubnej doske, ale je pripevnený v jeho hornej časti.
Cez dotykovú plochu (MMI touch) pred radiacou pákou sa zadávajú napr. ciele pre navigáciu alebo sa dá pohybovať po mape. Pri písaní písmen a čísiel prstom s ich rozpoznávaním veľký problém nebol, aj keď sa párkrát stalo, že to systém vyhodnotil ako iné písmeno. Ovládanie MMI systému a orientácia v nastaveniach sú teraz šikovnejšie a intuitívnejšie.
V stredovej konzole sú pod posuvnou plôškou Audi phone box (bezdrôtové nabíjanie mobilu) odkladacie miesta na nápoje. Priestor vo dverách je dostatočný aj na uloženie 1,5-litrovej fľaše. Skrinka pred spolujazdcom má veľké dvierka a pri otváraní zavadzajú nohy na jej úplné otvorenie. Pri stropných lampičkách vpredu stačí priložiť prst aby sa rozsvietili alebo vypli. Príjemná vychytávka.
Zadné sedadlo je delené v pomere 40:20:40. Novinkou je, že sú sedadlá posuvné, sklopné a dá sa nastavovať sklon operadiel. Zadné operadlá je možné sklopiť z batožinového priestoru pomocou odisťovacích madiel. Miesta nad hlavou je dostatok aj pre vysoké postavy. Vyzdvihol by som biele svetlo z lampičiek v interiéri a v batožinovom priestore. Objem batožinového priestoru narástol voči predchodcovi o 10 litrov na 550 l, vďaka posuvným sedadlám sa dá zväčšiť na 610 litrov. Pri sklopených zadných sedadlách dosiahne 1550 l (po strop). Pomocou tlačidla v batožinovom priestore sa vzadu nakladacia hrana môže znížiť o 5,5 cm.
Motor, prevodovka, podvozok a jazda
Testovaná Q5-ka má pod kapotou najsilnejší naftový 2-litrovy motor v ponuke s výkonom 140 kW (190 k) pri 3800 - 4200 ot./min. a max. krútiacim momentom 400 Nm pri 1750 - 3000 ot./min. . Príde do ponuky aj naftový 3-litrový 6-valec s výkonom 210 kW (permanentný pohon quattro). Pre 4-valcové motory je nový pohon quattro s technológiou ultra, ktorý odpája pohon zadnej nápravy, keď nie je potrebný a proaktívne ho zapína podľa potreby. Pri rozbehu sú hnané všetky kolesá, následne vyhodnotí či je pohon quattro potrebný a odpojí pohon zadných kolies. Táto nová koncepcia zvyšuje efektivitu v oblasti trakcie a jazdnej dynamiky. Počas testovania som nepostrehol, kedy sa odpája a pripája zadný pohon. Táto motorizácia bude zrejme patriť k tým najpredávanejším. Výkonovo je ťah motora dostatočný, ide za plynom a je tichý. Pohodlie v interiéri nie je rušené aerodynamickým hlukom a vibráciami.
S motorom pracuje 7-stupňová (dvojspojková) automatická prevodovka S-tronic. K prevodovke nemám výhrady, ale pri svižnej jazde treba prepnúť do športového režimu, aby sa zlepšil reakčný čas preraďovania, prípadne si radiť manuálne. Prevodovka disponuje funkciou voľnobehu, ktorá šetrí palivo. Počas testovania sa aktivovala pri jazde dosť často.
Ďalšou novinkou v modeli Q5-ke je adaptive air suspension – vzduchové pruženie s regulovanou charakteristikou tlmičov. Podvozok filtruje nerovnosti vynikajúco a komfort posádka ocení. I pri výške a váhe vozidla zostáva stabilné, drží v zákrutách a je cítiť istota pri jazde. Vyzdvihol by som aj brzdy, ktoré dobre reagujú a dá sa podľa potreby dávkovať ich účinok.
Do nastavenia Audi drive select pribudli dve nové nastavenia allroad a lift/offroad. Cez systém drive select sa nastavuje svetlá výška vozidla voči štandardnej: offroad + 4,5 cm, allroad +2,5 cm a dynamic -1,5 cm. Pri terénnych režimoch sa zobrazuje na displeji priečny a pozdĺžny náklon vozidla. Q5-ka zvládne aj náročnejší terén vďaka zdvihu, ale prevažne ho budú majitelia aj tak preháňať len mestskou džungľou.
Adaptívny tempomat funguje bez problémov, ale vytkol by som mu prudké brzdenie pri jazde v kolónach. Dalo by sa to aj citlivejšie. Pri hroziacej kolízii sa zobrazuje výstražné upozornenie a následne, ak sa nebezpečná situácia nezlepší, príde aj k brzdenému trhnutiu.
Pri kombinovanej jazde (okresné cesty, dediny) bola spotreba pod 6,0 l/100 km. V meste sa priemerná spotreba pohybovala okolo 8,5 l/100 km. Výrobca udáva papierové spotreby: mesto 5,3 l/100 km, mimo mesta 4,7 l/100 km a kombinovaná 4,9 l/100 km, čiže realita je mimo týchto hodnôt.
Namerané otáčky pri rôznych rýchlostiach: 50 km/h - 1450 ot./min. (5-prev. stupeň), 70 km/h - 1350 ot./min. (6-prev. stupeň), 90 km/h - 1800 ot./min. (6-prev. stupeň), 110 km/h - 1600 ot./min. (7-prev. stupeň).
Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP získala Q5-ka päť hviezdičiek (93% - dospelí cestujúci, 86% - deti, 73% - chodci, 58% - bezpečnostné asistenčné systémy). Vozidlo je sériovo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EDS, ASR, ESC, EBV, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, audi pre sense city, asistent rozbehu pri stúpaní, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX s deaktivátorom airbagu. Za príplatok je dovybavené adaptive cruise control.
Obstarávacia cena (spracované dňa 7.9.2017 z aktuálneho cenníka, ceny s DPH)
Základná cena modelu:
Q5 2.0 TDI basis (110 kW, 6-st. man.) |
41.100 €
|
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Q5 2.0 TDI Quattro sport (140 kW, S tronic) |
49.600 € |
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Q5 2.0 TDI Quattro sport |
69.914 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; EDS; ASR; ESC; EBV; airbag vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX vpredu s deaktivátorom airbagu; Audi hold assist - asistent rozbehu pri stúpaní; Audi pre sense city; kontrola tlaku v pneumatikách
Interiér: elektrické ovládanie okien; elektromechanická parkovacia brzda; operadlo zadných sedadiel delené a sklápateľné v pomere 40:20:40; Start-Stop systém; Audi drive select; koberčeky vpredu a vzadu; Bluetooth rozhranie; športové sedadlá vpredu; obklad interiéru - Aluminium Rhombus; Automatická klimatizácia; Vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou; Výbava pre fajčiarov - zapaľovač a popolník
Exteriér: denné svietenie; spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané, kryty lakované vo farbe karosérie; determálne sklá; tretie brzdové svetlo; svetelný a dažďový senzor; strešný spojler; strešné nosiče - strieborné; celolakovaná karoséria |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• Adaptive cruise control = 1169,00 €
• Adaptive air suspension = 2194,00 €
• Audi phone box s bezdrôtovým nabíjaním = 394,00 €
• Audi pre sense basis = 282,00 €
• Audi smartphone interface = 450,00 €
• Audi Soundsystem - 10 aktívnych reproduktorov = 326,00 €
• Audi virtual cockpit = 562,00 €
• Balík odkladacích priestorov v interiéri a batožinovom priestore= 214,00 €
• Disky z ľahkých zliatin Audi Sport, 8J x 20, 5-ramenné, Offroad-dizajn,
Titanoptik, matné, sústružené, pneu 255/45 R20 = 2419,00 €
• Elektrické otváranie a zatváranie batožinového priestoru = 551,00 €
• Komfort paket - komfortný kľúč s alarmom - bezkľúčová manipulácia, komfortná automatická klimatizácia 3-zónová = 1839,00 €
• Audi Matrix LED svetlomety vpredu s ostrekovačmi, LED svetlá vzadu s
dynamickými smerovkami = 2137,00 €
• Lichtpaket - LED prídavné osvetlenie interiéru = 214,00 €
• MMI Navigation plus s MMI touch = 3171,00 €
• Parkovací systém plus - akustický a optický parkovací systém vpredu a
vzadu = 371,00 €
• Poťahy sedadiel v kombinácii Alcantara/koža = 1462,00 €
• Predné sedadlá elektricky nastaviteľné = 860,00 €
• Vyhrievané sedadlá vpredu = 406,00 €
• Zadné sedadlá plus, pozdĺžne nastaviteľné - operadlo zadných sedadiel polohovateľné, delené a sklápateľné v pomere 40:20:40, so stredovou opierkou a dvomi držiakmi na poháre, možnosť prepravy dlhých predmetov = 394,00 €
• Bočné okná vpredu izolačné = 169,00 €
• Príprava na montáž odnímateľného ťažného zariadenia = 214,00 €
• Technik paket - Audi connect = 348,00 €
• Ukazovateľ dopravných obmedzení = 337,00 €
• Variabilné opierky hlavy pre vodiča a spolujazdca = 141,00 €
• Kožený volant 3-ramenný s multifunkciou plus = 169,00 €
• Vonkajšie spätné zrkadlá elektricky sklápateľné = 253,00 €
• Zľava pre Komfort = -870,00 €
• Zľava pre Technik = -920,00 €
• Zvýšený objem na AD-blue - 24 litrov = 57,00 €
• lak - šedá manhattan metalíza = 1001,00 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 7.9.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Značka a model |
Audi Q5 |
BMW X3 |
Mercedes GLC |
Volvo XC60 |
Motor |
2.0 TDI |
20d |
250d |
D4 |
Stupeň výbavy |
basis |
Standard |
- |
Momentum |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1968 |
1995 |
2143 |
1969 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
140/3800-4200 |
140/4000 |
150/3800 |
140/4250 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
400/1750-3000 |
400/1750-2500 |
500/1600-1800 |
400/1750-2500 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
7-stupňová dvojspojková |
8-stupňová automatická |
9-stupňová automatická |
8-stupňová automatická |
|
|
|
|
|
Pohon |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
218 |
213 |
222 |
205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
7,9 |
8,0 |
7,6 |
8,4 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
4,9 |
5,0 |
5,0 |
5,2 |
Emisie CO2 (g/km) |
129 |
132 |
129 |
136 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1770 |
1750 |
1770 |
1802 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4663 |
4708 |
4656 |
4688 |
Šírka (mm) |
1893 |
1891 |
1890 |
1902 |
Výška (mm) |
1659 |
1676 |
1639 |
1658 |
Rázvor (mm) |
2819 |
2864 |
2873 |
2865 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
550 |
550 |
550 |
505 |
|
|
|
|
|
Záruka |
3 roky / 90 000 km |
2 roky |
2 roky |
2 roky |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
49.600 |
48.900 |
47.838 |
47.400 |
Rozdiely v štandardnej výbave (len orientačné):
BMW X3
má naviac: parkovacie senzory vpredu
nemá: 8 reproduktorov (má 6), vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou
Mercedes GLC
má naviac: predné sedadlá elektricky nastaviteľné
nemá: disky z ľahkých zliatin 8Jx18 (má 7,5Jx17), Bi-Xenónové svetlomety
Volvo XC60
má naviac: aktívny asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu, systém ochrany pred zrážkou s protiidúcim vozidlom vo vedľajšom pruhu, systém ochrany pred nechceným zídením z cesty, automatický zásah do riadenia, prípadne aj spomalenie vozidla, systém sledovania dopravných značiek, elektrická 4-smerová bedrová opierka sedadiel vodiča a spolujazdca, 10 reproduktorov, Full LED predné svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel
nemá: vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou
Záverečné hodnotenie
Načo výrazne meniť niečo, čo má úspech, ale po takom čase to už chcelo “prečesať“. Na prvý pohľad možno nie sú tie zmeny až tak výrazné, ale ak sa na to pozrieme bližšie, tak zistíme, že sa Q5-ka zase posunula k lepšiemu vo všetkých smeroch.
Dalo by sa povedať, že je to zmenšenina modelu Q7. Dizajn má dynamickejší charakter a modernejší výzor voči predchodcovi. Interiér sa nesie v duchu jednoduchosti a prehľadnosti, čo len chválim. Dielenské spracovanie a detaily ovládačov sú na vysokej úrovni. Použité materiály sú kvalitné.
Vzduchový podvozok je pre pohodlie cestujúcich výborná voľba. Nerovnosti tlmí a zvláda bez problémov. Vďaka nastaveniu režimov drive select sa otvárajú možnosti využitia vozidla v skutočnom teréne. Pribudli dva nové s označením allroad a offroad. Nový je aj systém pohonu quattro ultra, ktorý podľa potreby pripája pohon zadných kolies. Už to nie je známy permanentný pohon quattro. Prevažne sa využíva predný pohon, čo vedie k úspore paliva. V terénnych režimoch sú poháňané všetky kolesá.
Pri pohľade do cenníka môže vysoká cena vozidla vykoľajiť, ale za prémiovku si treba zaplatiť. Úlohu úspešne nadviazať na prvú generáciu si myslím, že nová Q5-ka zvládne s prehľadom.
Fotogaléria
Ďalšie testy Audi:
Test Audi Q2 1.4 TFSI COD sport
Test Audi A3 Sportback 1.0 TFSI basis
Test Audi A4 3.0 TDI Quattro Sport
Test Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro Sport
Test Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Attraction
Test Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD Ambition
Test Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD Attraction
Test Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Style Ambition
Test Audi A3 1.4 TFSI Style Ambition
Test Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Ambition
Test Audi A4 2.0 TDI Prestige
Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
Test Audi A1 1.6 TDI Ambition
Dňa: 22.9.2017
Redaktor: Ing. Václav Ptáček
Foto: Ing. Václav Ptáček
|
|
Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk
Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1526
|