Peugeot Traveller 2.0 BlueHDi Allure (01/2019)
redaktor: z.ruzicka, 20.03.2019;

Pred tromi rokmi, s príchodom novej generácie modelu Expert, sa Peugeot rozhodol ponúkať popri jeho úžitkovej verzii aj osobnú verziu, ale s novým menom - Traveller. Minulý rok pribudla do jeho ponuky zaujímavá motorizácia, vznetový dvojliter spojený s 8-stupňovým automatom, ktorý sa mi na týždeň dostal do rúk.
testoval Zdenko Ružička






Nielen malé veci môžu byť pekné

Vozidlá tejto kategórie to po stránke dizajnu nemajú ľahké. Je to podobné, ako keď ide plnšie dievča v lete na kúpalisko. Keď si však vyberie plavky, ktoré sa jej hodia, pridá k tomu svoj šarm, nejeden chlap sa otočí. Návrhári Peugeotu sa úlohy obliecť hranaté tvary do zvodného šatu ujali dobre a výsledné krivky, proporcie a detaily nesú v sebe francúzsku príťažlivosť.

Napriek dĺžke prakticky 5 metrov (4,956 m), výške 1,89 metra, rázvore 3,275 metra a pohotovostnej hmotnosti okolo 2 ton auto pôsobí opticky hravo, s nádychom elegancie. Napriek charakteru auta je na ňom minimum pravých uhlov. Do mierne zaoblenej prednej časti vozidla pripomínajúcej spredu buldočka sú vsadené natiahnuté svetlomety so šošovkou v projektorových svetlometoch pre stretávacie svetlá. Síce disponujúce „iba“ xenónovou technológiou, avšak vďaka systému prisvecovania do zákrut osvetľujú dobre.



Pojazdná obývačka
Po vstúpení do vozidla ma čakajú komfortné elektricky nastaviteľné predné sedadlá čalúnené kožou. Pre testovanú výbavu Allure sú štandardom, ako aj ich výhrev a elektronicky nastaviteľná bedrová opierka s masážnou funkciou. Po usadení sa chytám do rúk kožený, v spodnej časti mierne zrezaný volant, na ktorom sa nachádzajú komfortné „bicepsy“ úchytu. K otočnému voliču prevodovky som zo začiatku pristupoval skepticky, ale veľmi rýchlo som zmenil názor a navyše šetrí priestor. Prístrojová doska pôsobí celistvo, elegantne. Tvoria ju hodnotnejšie materiály ako býva v triede zvykom. Akurát mohla obsahovať o niečo viac sofistikovaných odkladacích priestorov v dosahu šoféra na kľúče, mobily, tyčinky, mapy, mýtne karty, slnečné okuliare, žuvačky... Taktiež si viem predstaviť malý výrez na presso pri voliči prevodovky, toto my kávičkari máme radi. Veľká pochvaľa však patrí za ovládanie klimatizácie fyzickými tlačidlami so samostatným, dobre čitateľným displejom.



Infotainment s príplatkovou 7-palcovou dotykovou obrazovkou má prijateľné rozlíšenie a kvalitu displeja, po aktualizácií softwaru počas minulého roka podstatne zrýchlil svoje reakcie, je veľmi plynulý, už nemrzne. Na displej sa prehľadne a precízne premietajú smerové upozornenia predných a zadných parkovacích senzorov ako aj výstup zadnej parkovacej kamery, ktoré sú súčasťou príplatkového balíka. Parkovacia kamera poskytuje dostatočnú kvalitu zobrazovania na bezpečné manévrovanie aj v ťažších situáciách a s virtuálnym pohľadom na vozidlo z vtáčej perspektívy je veľmi dobrým pomocníkom. Vďaka týmto asistentom dokážu Travellera bezpečne šoférovať aj vodiči, ktorí s vozidlami tejto triedy a veľkosti nemajú žiadne skúsenosti.





Štandardná výbava obsahuje päť miest na sedenie v konfigurácii 2+3. Testovaný kus obsahoval aj príplatkovú tretiu radu sedadiel, pričom 2. a 3. rad sedadiel je delený v pomere 2/3 k 1/3 a dômyselne osadený na koľajnicovom systéme, po ktorom sa zadné dva rady sedadiel posúvajú dopredu a dozadu, čím vytvárajú priestor na sedenie pre rôzne vysoké osoby, alebo pri posunutí dopredu sa dá zväčšiť objem batožinového priestoru na úkor priestoru pre cestujúcich. Navyše každé z týchto sedadiel je ľahko sklopné do vodorovnej polohy, čo vytvára obrovské množstvo konfigurácií a spôsobov využitia vnútorného priestoru. Čerešničkou na torte je ľahkosť vyberania sedadiel z kolajničiek potiahnutím za červený povraz v zadnej časti v kombinácii s prijateľnou hmotnosťou sedačiek. Traveller v tomto nemá konkurenciu. Samotné sedenie v 2. a 3. rade sedadiel je pohodlné, s dostatkom miesta aj pre vyššie postavy. V 8-sedadlovej konfigurácii je kufor samozrejme skromnejší, a to 640 l, resp. 900 l po strop. S vybraným 3. radom sedadiel objem narastie na 2550 l. V 2-miestnej konfigurácii, iba s predným radom sedadiel, je užitočná dĺžka úložného priestoru 2,41 m, pri výške 1,33 m a šírke 1,618 m (1,23 m medzi podbehmi).

Počas aktívneho pracovného, či voľnočasového používania, poteší prítomnosť viacerých 12 V zásuvok, ale najmä dvoch 230 V s odberom do 150 W. Zapojenie notebooku, nabíjanie elektrobiku, nabíjanie bateriek elektromodelov, fúkanie člnu je to, čo v inom aute za jazdy asi nepôjde.

Čo sa týka výhľadu z auta, je veľmi dobrý, veľké presklenné plochy v kombinácii s výškou nad vozovkou zaručujú dobrý prehľad o dopravnej situácií okolo vozidla. Počas jazdy, po už známych trasách, sa šoférovi a celej posádke na palube naskytajú perspektívy a výhľady, ktoré sú z bežne vysokého hatchbacku/sedanu ukryté. Aj bežná, pravidelne jazdená cesta je zrazu iná.

Motor a pocity z jazdy
Testovaný Traveller poháňal vrcholový dvojlitrový vznetový agregát s objemom 1997 cm³ patriaci do rady BlueHDi, ktorý produkuje výkon 130 kW pri 3750 ot./min. a vyvíja slušný krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot./min. Zvukovo sa prejavuje skôr drsnejšie ako uhladene. Motor je spojený s 8-stupňovým hydromeničovým automatom označovaným EAT8. To čo ma hneď potešilo je, že reakcie motora sú veľmi vitálne, z kombinácie motora a prevodovky cítiť zdravú dravosť. Z 0 na 100 km/h papierovo zrýchli za slušných 8,8 s, čo je pre zaujímavosť o 0,1 s lepšie ako faceliftované BMW E46 320d s manuálom. Čiže keď zošliapnete na semafóre plyn, dosť áut necháte za sebou a oni nechápu ako je možné, že to veľké auto tak zrýchlilo. Pri prižmúrení jedného oka je to sleeper vo svojej triede. Automat zbytočne agregát nepodtáča a pri bežných rýchlostiach 50-70-90-110 sú otáčky motora vždy okolo 1750 čo je veľkým plusom, lebo je vždy pripravený pohotovo zrýchliť, keďže maximálny krútiaci moment je v tesnom dosahu. Diaľničnú 130-tku zvláda na 2100 otáčkach. Pohonná jednotka uspokojí aj dynamickejšie jazdiacich šoférov a je s ňou radosť jazdiť. Do približne 90 km/h pôsobí veľmi živo, potom sa tempo zrýchľovania kvôli aerodynamickému odporu mierne spomalí, ale stále ide o nadpriemerne zrýchľujúce vozidlo, ktoré nemá problém s bezpečným mimomestským predbiehaním.

Priemerná spotreba počas 550 km dlhého testu podľa palubného počítača pri mínusových teplotách vyšla tesne pod 9 l (10% mesto/ 40% mimo mesto/ 50% diaľnica). Je to však „novinárska“ spotreba, každodenná spotreba pri podobnom štýle jazdy na hranici povolených rýchlostí bude minimálne o pol litra menej. Pri defenzívnejšej jazde sa dá dostať na spotrebu začínajúcu číslicou 7.

O súčinnosť s emisnou normou EURO 6.2 (c) sa okrem iného stará filter pevných častíc a vstrekovanie tekutiny AdBlue. Otvor na doplnenie sa nachádza na stĺpiku medzi šoférovými a zadnými posuvnými dverami, pod čiernou plastovou krytkou. Samotné doplnenie je veľmi jednoduché.

Grip Control
Príjemným prekvapením bol systém Grip Control. Zjednodušene povedané, ide o inteligentnú nadstavbu systému trakčnej kontroly a ESP. Obsahuje päť manuálne nastaviteľných módov. Základný, povrch sneh, povrch blato, povrch piesok a mód vypnutia systému ESP. Kľúčovým pre správnu funkciu je presne určený, dodávaný rozmer pneumatík. Základný mód je vhodný na bežné, každodenné jazdenie bez špecifických požiadaviek. Mód piesok predstavuje záber oboch predných kolies súčasne. Mód blato prenáša maximum sily na koleso s najlepšou trakciou.



Mód sneh využíva kontrolovaný preklz, na každé koleso posiela rozdielne sily. Systém dovolí istý, presne kontrolovaný preklz kolies pri zachovaní smerovej stability s cieľom udržať vozidlo za každú cenu v pohybe. Tento mód je odporúčaný taktiež pre prudšie stúpania. Toľko hovorí teória, ktorú by bolo škoda nevyskúšať v praxi, hlavne keď na to boli priam ideálne podmienky. Zo začiatku som začal opatrnejšie, vybral som sa len na rovinatý povrch so snehovo-ľadovou prikrývkou. Systém pri prechodoch hlbším snehom funguje veľmi presvedčivo, udržiava pohyb, zbytočne nadmerne neobmedzuje výkon. A tak som latku posunul o niečo vyššie, vybral sa na spevnenú, namrznutú cestu do hory. Zľadovatený povrch do stúpania v kombinácii s rozbitou cestou do lesa s jamami zvládol Traveller veľmi isto. Podchvíľou pri pohľade na tachometer som zistil, že idem viac, ako by sa na daný povrch malo a tak som ubral z rýchlosti. Po príjazde na chatové parkovisko v hore, ma na krajnici čakalo zapadnuté auto s predným pohonom, ktorého šofér si lopatkou hádzal popol pod predné kolesá, aby dokázal vyjsť z mierne vyššieho snehu skrývajúceho pod sebou ľad. Viaceré skúšobné prejazdy v mierne hlbokom snehu Traveller zvládol bez zaváhania. Takisto zastavenie a rozbeh v miernom, ale zľadovatenom kopci zvládol. Avšak pri skúšaní blbuvzdornosti systému sa potvrdilo, že si predsa istú šoférsku rozvahu treba zachovať. Pri prudšom pridaní už nastávali problémy s trakciou, systém nedokázal situáciu vyriešiť a kolesá sa len šmýkali. Stačilo však ubrať z otáčok a Traveller išiel hore do zľadovateného kopca.

Mód ESP OFF funguje do 50 km/h, kedy sa z bezpečnostných dôvodov sám deaktivuje. Elektronika je veľmi benevolentná, necháva auto doslova hádzať kam ho pošlete. V kombinácii s fyzickou ručnou brzdou sa rysujú schopnosti, ktoré 99 % šoférov nebude nikdy využívať. Keby ste však chceli, elektronika Travellera dovolí veľa.

Systém Grip Control je na pomery predného pohonu inteligentný, ale treba mať na pamäti, že je to stále len predný pohon a tento systém jednoducho úplne nenahradí pohon 4x4.



Bezpečnosť a systémy ochrany posádky

Organizácia Euro NCAP podrobila Traveller svojim testom v decembri 2015, pričom získal plný počet 5 hviezd. Za ochranu dospelých cestujúcich získal 87 %, za ochranu detí 91 %, za ochranu chodcov 64 % a za bezpečnostné systémy 78 %. Viac podrobnejších informácií o výsledkoch testu nájdete v priloženom súbore.

Peugeot Traveller Euro NCAP výsledky

Obstarávacia cena (spracované dňa 12.03.2019 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Traveller 1.5 BlueHDi Active
27.954 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Traveller 2.0 BlueHDi Allure
39.475 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Traveller 2.0 BlueHDi Allure
44.335 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ESP + ASR (elektronický stabilizačný program a protipreklzový systém), ABS + REF (rozdeľovač brzdného účinku) + AFU (podpora brzdenia v núdzovej situácii), asistent rozjazdu do kopca (Hill Assist), airbag vodiča, airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie, bočné a hlavové airbagy vpredu, 3-bodové bezpečnostné pásy pre všetky sedadlá, detekcia poklesu tlaku v pneumatikách, adaptívny tempomat a obmedzovač rychlosti, automatické rozsvietenie svetiel, uchyty ISOFIX, Active Safety Brake (automatické núdzové brzdenie) + systém varovania pred zrážkou, rozpoznávanie dopravných značiek a odporúčanie rýchlosti, predné a zadné parkovacie senzory, dažďový senzor, predné hmlové svetlomety s prisvecovaním do zákrut, elektrická detská poistka
Interiér:
prídavné kúrenie typu Webasto neprogramovateľné, automatická dvojzónová klimatizácia s oddeleným ovládaním a so stropným rozvodom, elektricky ovládané predné okná, kožené čalúnenie sedadiel, elektronicky nastaviteľné predné sedadlá s elektrickou bedrovou opierkou, vyhrievané a masážne, koberčeky vzadu, výklopný farebný head-up displej, palubný počítač, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, bezkľúčový prístup a štartovanie, 12 V zásuvky v palubnej doske, v odkladacej priehradke spolujazdca a v treťom rade, zásuvka 230V pod sedadlom spolujazdca (max 150 W), výškovo a pozdĺžne nastaviteľný kožený multifunkčný volant, tónované sklá, akustické a atermické čelné sklo, presklená panoramatická strecha, lakťové opierky na predných sedadlách, 7-palcový farebný multifunkčný dotykový displej, pack HiFi: zosilňovač, subwoofer pod sedadlom spolujazdca, 9x repro, USB, Bluetooth, Mirror Link, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo+ zrkadielko na pozorovanie detí, 3 samostatné sedadlá v 2. rade, extratónované bočné okná a okno piatych dverí + samostatné otváranie okna zadných dverí, sklápateľné sedadlo spolujazdca s vyberateľnou opierkou ruky, kotvové úchytky na podlahe v batožinovom priestore
Exteriér:
motorizované otváranie obidvoch bočných posuvných dverí, bezdotykové otváranie obidvoch bočných posuvných dverí, predné projektorové xenónové svetlomety, otvárateľné a vyhrievané okno zadných výklopných dverí + zadný stierač, LED denné svietenie, 17-palcové zliatinové disky, pack Look: spodná a horná časť predného nárazníka, bočné časti zadného nárazníka, bočné ochranné lišty, kryty vonkajších spätných zrkadiel a kľučky dverí vo farbe karosérie, elektrohydraulický posilňovač riadenia, plnohodnotné rezervné koleso
Výbava za príplatok k základnej cene: • Navigačný systém 3D s integrovanou mapou Európy a hlasovým ovládaním, kapacitný dotykový 7" displej,rádio AM / FM (tri-tuner), USB, Jack, Bluetooth, Mirrorscreen/Apple Car Play+WiFi , ovládanie na volante = 600 €
• 3-miestna delená lavica 2/3 + 1/3 v druhom a treťom rade, koľajnicový systém, sklopné,vyberateľné, kožený čierny poťah = 1680 €
• Pack "bezpečnosť" (adaptívny tempomat, predkolízny systém - výstraha zvuková aj vizuálna pri možnej kolízii + Active Safety Brake - systém núdzového brzdenia) = 720 €
• Predný a zadný parkovací asistent + systém snímania mŕtveho uhla + cúvacia kamera so 180° zorným uhlom a so zoomom = 720 €
• Zliatinové 17" disky "Phoenix" + Grip Control + zimné pneumatiky 215/60 R17 = 540 €
• Metalická farba karosérie = 600 €


Porovnanie s konkurenciou
V kategórii vozidiel schopných plnohodnotne odviezť sedem a viac osôb momentálne existujú dva typy vozidiel. Jedny viacmenej iba odvezú pasažierov z miesta A do B s minimálnou pridanou hodnotou. Exteriérom, interiérom a jazdnými vlastnosťami sa viac podobajú na svojich príbuzných z rád úžitkových verzií. Potom je tu druhá kategória, vozidlá ktoré sa snažia komfortom, modernými bezpečnostnými technológiami, výbavou a štýlom priblížiť smerom k bežným osobným vozidlám. Peugeot modelom Traveller vstúpil práve do tejto druhej, užšej skupiny. Nemecká konkurencia toho ponúka ešte viac, ale za podstatne viac peňazí. Najbližší konkurenti pochádzajú z vlastných radov, prakticky identické vozidlá sú Citroën Spacetourer a Toyota Proace Verso. Priamym konkurentom je však aj model Tourneo Custom od Fordu.


Značka / model Peugeot Traveller Ford Tourneo Custom
Motor 2.0 BlueHDi 2.0 TDCi EcoBlue
Stupeň výbavy Allure Titanium
Pohon predný predný
Zdvihový objem motora 1997 1995
Uloženie / počet valcov R/4 R/4
Preplňovanie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 130/3750 125/3500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 400/2000 405/1750
Prevodovka automatická
8-stupňová
automatická
6-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 185 175
Zrýchlenie (s) 8,8 -
Priemerná spotreba (l/100 km) 6 8,7
Emisie CO2 (g/km) 159 228
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1945 2403
Dĺžka (mm) 4956 4972
Šírka (mm) 1920 1986
Výška (mm) 1890 2020
Rázvor (mm) 3275 2933
Počet dverí/miest 5/5 5/8
Záruka 2 roky 5 rokov / 200.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 39.475 41.244


Rozdiely vo výbavách uvedených v tabuľke si môžete pozrieť v cenníkoch:
Cenník Peugeot Traveller
Cenník Ford Tourneo Custom


Záverečné hodnotenie
Pred pár rokmi by asi málokto povedal, že pod kapotou auta typu Traveller sa raz udomácni 8-stupňový automat, že vďaka svojej podvozkovej platforme sa jazdnými vlastnosťami tak priblíži bežným osobným autám, a že samotné vozidlo dokáže byť atraktívne. Peugeot namiešal zaujímavý mix ingrediencií čakajúci na svojho dynamického cestovateľa (Travellera). Je to auto pre človeka čo je rád v pohybe. Ja by som si dovolenky, prenášanie rôznych nadrozmerných vecí ale aj každodenný život s ním vedel predstaviť. A čo Vy, oslovil Vás?



Ďalšie testy Peugeot:
Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi GT Line (01/2019)
Peugeot 5008 2.0 BlueHDi Allure (10/2017)
Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi 180 EAT6 (07/2017)
Peugeot 308 1.6 THP GTi (04/2017)
Peugeot 208 1.2 PureTech Allure (09/2015)
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi GT (09/2015)
Peugeot 508 2.2 HDi GT (05/2015)
Peugeot 508 2.0 HDi BVA6 Allure (04/2015)
Peugeot 108 1.2 PureTech Allure (12/2014)
Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Allure (11/2014)
Peugeot 308 2.0 BlueHDi Allure (07/2014)
Peugeot 308 1.6 THP Allure (12/2013)
Peugeot 208 1.6 THP GTi (08/2013)
Peugeot 2008 1.6 VTi Allure (08/2013)
Peugeot 208 1.6 e-HDi XY (07/2013)
Peugeot 508 RXH 2.0 HDi HYbrid4 (01/2013)
Peugeot 301 1.6 VTi Allure (02/2013)
Peugeot 4008 1.8 HDi (11/2012)
Peugeot 3008 2.0 HDi HYbrid4 (06/2012)
Peugeot 208 1.4 VTi Allure (05/2012)
Peugeot 508 SW 2.0 HDi FAP (120kW/163k) Allure (05/2012)
Peugeot RCZ 2.0 HDi coupé (04/2011)
Peugeot 4007 2.2 HDi Confort Pack (03/2010)
Peugeot 207 1.6 THP Feline (02/2010)
Peugeot 5008 2.0 HDi PlayStation (02/2010)
Peugeot 3008 1.6 THP Executive Pack (11/2009)
Peugeot 206+ 1.4 HDi Magic Pack (08/2009)
Peugeot 308 1.6 VTi Executive (11/2007)


Dňa: 20.03.2019
Redaktor: Zdenko Ružička
Foto: Zdenko Ružička




Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1607