Hyundai Tucson 2.0 CRDi N Line+ (11/2019)
redaktor: m.slabý, 23.12.2019;

Do rúk sa nám dostalo omladené a v našich končinách veľmi obľúbené kompaktné SUV kórejského výrobcu Hyundai. Tucson vo výbavovom stupni N Line+, ktorý bol vybavený naftovým preplňovaným 2-litrom a 8-stupňovou automatickou prevodovkou s pohonom všetkých kolies.
testoval Miroslav Slabý





Zásah do čierneho

Tucson v našich končinách nie je vôbec potrebné predstavovať, za zmienku však stojí jeho modernizácia. Z modelového radu značky Hyundai je veľmi vyhľadávaný, o čom hovoria predajné štatistiky. Automobilka Hyundai sa rozhodla ponúknuť Tucson aj v športovej výbave N Line, ktorá prišla na náš trh v prvej polovici tohto roka. A tak sme mali v redakcii verziu vo výbavovom stupni N Line+ s preplňovaným dvojlitrom a 8-stupňovou prevodovkou. Mňa veľmi zaujal atraktívnymi dizajnovými prvkami prevzatými z modelu i30 N. Posúďte sami, či sa spojenie kompaktného SUV a športového vzhľadu podarilo.

Exteriér
Tucson aj po rokoch patrí k dizajnovo vydareným kompaktným SUV. Modernizácia zasiahla dizajnovo exteriér, ako aj interiér a pribudli nové technológie. Oproti predchodcovi sa líši agresívnymi a výrazne ostrejšími hranami, ktoré ešte viac zvýrazňujú dynamiku tohto kompaktného SUV. Do rúk sa mi dostala verzia N Line+, ktorá v sebe nesie prvky športovej výbavy podľa svojich menších bratov. Osobne ma zaujali na čierno lakované doplnky, ako je mohutný „gril“ so znakom, spätné zrkadlá, 19″ disky kolies a zadný spojler. Auto sa mi páči zo všetkých strán. Keď to tak spočítam, môže sa Tucson smelo uchádzať o titul „missák“ kategórie SUV.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Prednej časti dominuje veľký „gril“ umiestnený medzi svetlometmi, ktoré sú vybavené technológiou LED a zahŕňajú aj statické prisvecovanie do zákrut. Osobne som bol príjemne prekvapený z výbornej svietivosti LED svetiel, prakticky som nemusel používať diaľkové svetlá. V nárazníku je ďalej umiestnený radar adaptívneho tempomatu, hmlovky, vedľa ktorých je umiestnený LED „bumerang“ denných svetiel. Pochválil by som ešte podsvietenie kľučiek, škoda, že len predných. Testovaný model zahŕňa aj panoramatickú strechu s elektrickým ovládaním, ktorá pôsobí ako jeden diel s čierne lakovaným zadným spojlerom. LED diódy obsahujú aj vynovené koncové svetlá.

Interiér
Silnou stránkou je výborná priestrannosť, kvalita spracovania je primeraná danej triede a značke. Prístrojový štít je klasický. Vodič môže prostredníctvom tradičných tlačidiel ovládať základné funkcie auta. Pre niekoho zastaralé, no pre mňa vyhovujúce. Ovládače sú ergonomicky usporiadané a intuitívne. Na nastavenia nie je treba listovať návod na používanie, za mňa palec hore. Čo by som opomenul, tak je malé vystúpenie otočných ovládačov klimatizácie, vďaka čomu je ovládanie dvojzónovej automatickej klimatizácie náročnejšie. Ostatné ovládače sú prehľadné a ovládanie je veľmi jednoduché. Mám jednu maličkosť, počas prepínania na páčkach pod volantom sa zobrazuje daná poloha ovládača na palubnom displeji a vy tak nemusíte snímať zrak zo zorného poľa. Táto funkcia sa mi veľmi páči. V modernom aute nesmie chýbať ani bezdrôtové nabíjanie, USB a AUX vstup. Palubnej doske dominuje vystúpený 8“ dotykový displej s dobrou citlivosťou, ktorý využíva vstavaná navigácia, systém monitorovania okolia vozidla 360° či predná, zadná parkovacia kamera. Rozlíšenie kamier je na podpriemernej úrovni.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Verzia N Line je špecifická červeným prešitím multifunkčného volantu potiahnutého perforovanou kožou, radiacou pákou s logom N a športovo tvarovanými sedadlami s rovnakým logom N. Sedadlá v spojení koža - alcantara sú vzorovo pohodlné a pri dlhšom cestovaní som ich veľmi ocenil. Predné sedadlá v testovanom vozidle sú elektricky nastaviteľné a disponujú elektrickou bedrovou opierkou na strane vodiča. Počas chladného počasia posádka ocení vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, ako aj vyhrievaný volant. Priestrannosť interiéru je na výbornej úrovni a výhľad z kabíny je dostatočný. Z predchádzajúcej generácie zostali zachované polohovateľné zadné operadlá, ktoré idú jednoducho sklopiť po zatiahnutí páčky na boku. Tucson má množstvo odkladacích priestorov, najviac sa mi páči otvor na fľašu, ktorý je v každých dverách. Škoda, že len na menšiu ako 1 l. Batožinový priestor s minimálnou nakladacou hranou pojme 488 litrov batožiny, v testovanom vozidle s lepiacou sadou. Je to priemerná hodnota v danej kategórii. Po sklopení zadných operadiel, vám vznikne s podlahou kufra takmer rovina a potom dokážete naložiť až 1478 litrov. Piate dvere sú Smart - elektricky otvárateľné, ich funkčnosť a rýchlosť je výborná.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Testovaný automobil poháňa najsilnejší naftový 2-liter z dielne Hyundai vybavený vstrekovaním common-rail s maximálnym výkonom 136 kW (185 koní). Hodnota maximálneho krútiaceho momentu 2-litra je rovných 400 Nm, ktorý je k dispozícii v rozmedzí 1750-2750 ot./min.

zväčšiť obrázok Dosť bolo teórie, poďme na prax. Motor je dostatočne výkonný a na bežné jazdenie úplne postačuje. V mojom teste som nemal situáciu, kedy by mi sila motora nestačila. Automatická prevodovka držala spektrum otáčok okolo hranice 1500 ot./min. Pri tomto spektre otáčok je kabína výborne odhlučnená a niekedy som si myslel, že „plachtím“. S vibráciami v nižších otáčkach som sa nestretol.

Automatická prevodovka je klasická s hydrodynamickým meničom a je vybavená 8-mi stupňami. Radenie rýchlostí smerom na hor je veľmi príjemné a plynulé. Radenie rýchlostí smerom na dol je taktiež na solídnej úrovni. Reakcia na zošliapnutie plynového pedála nie je dostatočne rýchla, ale tak je to u väčšiny prevodoviek s hydrodynamickým meničom. No pri normálnej jazde je príjemným spoločníkom a vôbec nepôsobí rušivým dojmom. Je tu možnosť manuálneho radenia + a - na radiacej páke, padlá pod volantom som hľadal márne. A nutné dodať, že v niektorých situáciách by sa hodili.

S Tucsonom som počas testovacieho týždňa prešiel 987 km. Podľa tabuliek by si mal Tucson vypýtať 6,9 litra nafty na sto kilometrov. V reále som sa takým hodnotám nepriblížil, v meste si motor vypýtal zhruba 8,5 litra, mimo mesta to bolo podľa štýlu jazdy o liter až dva menej. Moja kombinovaná spotreba počas celého testu skončila na hodnote 7,4 litra na sto kilometrov. No na preplnených cestách v Bratislave nie je problém dosiahnuť aj spotrebu nad 9 litrov. Motorová sústava obsahuje vstrekovanie močoviny AdBlue a to zistíte jednoducho, podľa druhého hrdla v mieste tankovania a podľa ukazovateľa stavu močoviny na prístrojovej doske.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Prednú nápravu tvorí klasická konštrukcia MacPherson, ktorá zlepšuje reakciu riadenia a prispieva k zvýšeniu komfortu pruženia. Vzadu je použité nezávislé 4-prvkové zavesenie. Optimalizovaná geometria zadnej nápravy zvyšuje jazdný komfort a zlepšuje stabilitu.

Podvozok s deväťnásťpalcovými kolesami je naladený tak, aby ste sa aj na našich cestách cítili komfortne a hladko filtruje nerovnosti. V zhoršenom teréne využijete jeho svetlú výšku 172 milimetrov. K dispozícii je aj asistent zjazdu z kopca. K víkendovej chate sa s Tucsonom dostanete bez problémov, no s menším pohodlím. Použitím tlačidla Drive Mode, si možete zvoliť režim Sport a volant sa trošku pritvrdí. Výkonu to žiaľ nepridá.

Tucson je vybavený modernizovaným pohonom 4x4 s označením HTRAC, no najlepšie ho využijete v zimných podmienkach, alebo ak sa potrebujete dostať na víkendovú chatu. Limitom sú v druhom prípade pneumatiky, ktoré si veľmi so šmykľavým povrchom neporadia. Je tu možnosť zapnúť trvalú uzáveru stredného diferenciálu (pri pohone všetkých kolies 50:50), potom sa dajú na šmykľavom povrchu prechádzať zákruty elegantne, s kontrolovaným prejazdom čoraz rýchlejšie. Aj napriek robustnosti a vyššej váhe mi jazdnými vlastnosťami pripomína skôr osobný automobil ako SUV.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Tucson vôbec nezaostáva ani v oblasti bezpečnosti. Dokazujú to výsledky nárazových testov spoločnosti Euro NCAP, z ktorých si odniesol plný počet - päť hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal vysoké hodnotenie 86%, za ochranu detí tiež výborných 85%, za ochranu chodcov 71% a za bezpečnostné systémy 71%.

Na zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov je Tucson štandardne vybavený aktívnou kapotou motora (Active Hood System), ktorá sa pri čelnej kolízii s chodcom automaticky zdvihne, aby sa vytvorila deformačná zóna tlmiaca energiu nárazu. Pyrotechnické aktuátory v závesoch kapoty dokážu zdvihnúť kapotu o približne 60 mm za menej ako 20 milisekúnd od okamihu nárazu.

Okrem štandardných systémov ako ABS, brzdového asistenta BAS, stabilizácie ESC+VSM, asistenta rozjazdu a zjazdu do/z kopca či šiestich airbagov (čelné a bočné vpredu, hlavové vpredu aj vzadu) je testovaný Tucson vybavený aj modernými bezpečnostnými asistentami, ako napríklad systémom pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu LKAS, asistentom sledovania a zobrazovania dopravných značiek, systémom monitorovania mŕtveho uhla BSD so signalizáciou v spätných zrkadlách, systémom automatického núdzového brzdenia AEB a systémom na monitorovanie premávky v priečnom smere pri cúvaní.


Obstarávacia cena (spracované dňa 23.12.2019)

Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Tucson 2.0 CRDi 4x4 8AT N Line+
33.840 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Tucson 2.0 CRDi 4x4 8AT N Line+
37.340 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, asistent pre zjazd z kopca DBC, systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívna predná kapota na ochranu chodcov, elektronická parkovacia brzda, systém monitorovania mŕtveho uhla BCW, systém autonómneho núdzového brzdenia FCA, systém na sledovanie únavy vodiča DAW, automatické prepínanie diaľkových svetiel HBA, asistent sledovania dopravných značiek, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia s nastaviteľným režimami Normal a Sport, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, monitorovanie tlaku v pneumatikách TPMS, svetelný a dažďový senzor, parkovacie senzory vpredu a vzadu, parkovacia kamera
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah v kombinácii koža/semiš s červeným prešitím, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, el. ovládaná bedrová opierka sedadla vodiča, vyhrievané predné a zadné sedadlá, vyhrievaný volant, samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, lakťová opierka vpredu a vzadu, volant potiahnutý kožou s červeným prešívaním a ovládaním rádia/tempomatu/telefónu, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti, systém monitorovania okolia vozidla - 4 kamery 360°, multimediálny systém so vstavanou navigáciou, autorádiom s CD a MP3 prehrávačom, 8 reproduktorov, Bluetooth, USB a AUX port,
Exteriér:
športová úprava, nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, automaticky sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá s ukazovateľmi smeru, predné hmlovky, LED denné svetlá, statické osvetľovanie zákrut, LED zadné svetlá, disky z ľahkých zliatin 19", pneumatiky 245/45 R 19, pozdĺžne strešné lyžiny
Výbava za príplatok k základnej cene: • 8-stupňová automatická prevodovka = 2000 €
• Panoramatické strešné okno = 1200 €
• Špeciálny lak Shadow Grey = 300 €



Cenník Hyundai Tucson N Line

Záverečné hodnotenie

Hyundai Tucson N Line ponúka veľmi dobrý pomer medzi cenou a výbavou. Ponúka dosť priestoru pre posádku i náklad. Nechýbajú mu všetky dnes dostupné asistenčné a bezpečnostné systémy. Padne do oka aj do ruky. Možno Tucson nepatrí medzi rodených „športovcov“, ale mňa rozhodne zaujal. Jeho dizajn a použité technológie sú na slušnej úrovni. Týždeň s Hyundai Tucson N Line, bol pre mňa vo finále príjemným prekvapením.


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ostatné testy značky Hyundai:
Test: Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Comfort
Test: Hyundai i30 Kombi 1.4 T-GDI Family
Test: Hyundai i30 1.4 T-GDi Now!
Test: Hyundai i20 1.0 T-GDi Comfort
Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi Style
Test: Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo
Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2
Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

Dňa: 23.12.2019
Redaktor a foto: Miroslav Slabý





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1623