Hyundai Coupe

Nový model Coupe je dlhší, širší i vyšší než jeho predchodca, avšak najdôležitejšie je to, že svojou veľkosťou a výbavou tvorí most medzi tradičnými športovými coupe, ako napr. Toyota Celica, Opel Astra alebo Ford Cougar a kompaktnými modelmi, medzi ktoré patrí Opel Tigra a Ford Puma, ktoré obsadili európsky trh.

Hyundai Coupe Rázvor vozidla Hyundai Coupe o dĺžke 2.530 mm je dlhší než rázvor modelov Tigra a Puma, a taktiež vďaka svojej celkovej dĺžke 4.395 mm sa dostáva pred obávaných rivalov, akými sú napr. Celica a Astra. Čo sa týka celkovej šírky vozidla 1.760 mm môže sa Hyundai pochváliť väčším obvodom ako modely Integra, Celica, Eclipse a Prelude.

Uhladeným, európskym štýlom ovplyvnený dizajn, dodáva modelu nádych športového nadšenia a vzbudzuje pocit spojenia elegancie športového vozidla s komfortom zodpovedajúcim potrebám aj toho najnáročnejšieho vodiča a spolujazdcov. Model Coupe je kombináciou ostrých dizajnérskych prvkov a uhladených, výborne vyvážených oblých tvarov s nízkym, elegantným profilom, čím dokonale vyjadruje koncepciu športového vozidla.

Toto vozidlo zvyšuje hladinu adrenalínu, vzrušujúce objavenie priestorovej dynamiky a zmyselných detailov, ako sú napr. dva jednoduché výfuky s veľkým priemerom, široké nízko profilové pneumatiky o rozmere 215/45 R17 Y, kovové pedále a inovatívne viac prvkové usporiadanie prístrojov v stredovej konzole vzbudzujúcich stimulujúce a radostné pocity.

Exteriér
Dizajn modelu Coupe môže byť hodnotený z akéhokoľvek uhla, avšak rozhodujúca pohľad ponúka predná časť vozidla, kde sa výrazne charakteristické línie zbiehajú cez prednú kapotu a tak vytvárajú dynamické napätie vyjadrujúce svalnatý a atletický charakter Coupe. Štvorkanálové projekčné hlavné svetlomety a jednoduchá, nenápadná predná maska vytvárajú vizuálny stred pozornosti a súčasne zdôrazňujú masívny predný nárazník, obklopujúci prednú časť vozidla, v ktorom je zakomponovaný mohutný otvor pre nasávanie vzduchu, vyplnený vodorovnými lamelami.

Elegantná jednoduchosť dizajnu je doplnená výraznými charakteristickými líniami, zadným spojlerom a agresívne tvarovanými lištami, umiestnenými za prednými kolesami, ktoré vozidlu dodávajú agresívny nádych. Ďalším športovým prvkom je kryt hrdla palivovej nádrže v štýle závodných vozidiel, ktorý je doplnený siedmimi zapustenými šesťhrannými skrutkami po obvode.

Pohľad na zadnú časť vozidla s mohutným spätným svetlometom, s ostro rezanými hranami a s charakteristickými zadnými svetlometmi geometrických tvarov si zachoval mnoho z pôvodnej koncepcie dizajnu modelu Coupe. Mohutný zadný nárazník a dva mohutné výfuky ešte viac umocňujú dojem sily a výkonu vozidla. Zadné výklopné dvere, vybavené rovnako ako predná kapota dvoma plynovými vzperami, sa otvárajú do impozantnej výšky 1.905 mm.

Vďaka nízko uloženej kapote a rozmernému čelnému oknu sa vodiči vozidiel Coupe môže tešiť vynikajúcemu výhľadu všetkými smermi a zároveň je tak ich jazda omnoho bezpečnejšia a istejšia. Uhol výhľadu vpredu pri modeli Coupe dosahuje 31,2 stupňov.

Interiér
V interiéri vozidla je jednoduchosť dizajnu badateľná už v priestore pre vodiča, ktorý má charakter kokpitu, a ďalej pokračuje cez ergonomicky uložené spínače poskytujúce presné ovládanie a prehľadnosť. Potrebné informácie a športový nádych poskytuje červená ručička na bielo podfarbenom podklade prístrojov palubnej dosky – dokonale zatienené pred dopadom slnečných lúčov.

Medzi hlavné prístroje je zakomponovaný digitálny počítač, praktický prvok štandardnej výbavy, ktorého súčasťou je počítadlo celkovo najazdených kilometrov, denné počítadlo kilometrov, ukazovateľ priemernej rýchlosti, časový merač jazdy a ukazovateľ DTE (dojazdová vzdialenosti na ostávajúce palivo v nádrži). Pedály s kovovou povrchovou úpravou sú rovnako vybavené gumenými nášlapami, ktoré zaisťujú ich bezpečné ovládanie bez rizika skĺznutia nohy vodiča.

Vnútorné výplne dverí modelu Coupe svedčia o vzrušení a chvení plynúceho z vonkajšieho dizajnu, orientovaného predovšetkým na výkon vozidla. Majstrovsky tu boli integrované úchytné madlá a lakťová opierka.Vašu pozornosť určite upúta inovatívne usporiadanie viac prvkového združeného prístroja. Ten je umiestnený v blízkosti hornej časti stredovej konzoly a ovládacím panelom klimatizácie. Jeho tri kruhové prístroje sú olemované obrubami vo farbe lesklého kovu. Červené ručičky ukazovateľov poskytujú také informácie ako napr. otáčky motora, okamžitá spotreba paliva a kapacita akumulátora.

V snahe o poskytnutie maximálneho komfortu cestujúcim, ako na predných tak aj na zadných sedadlách, boli zväčšené vnútorné rozmery vozidla. V kategórií priestoru v oblasti ramien cestujúcich poskytuje Hyundai Coupe konkurencie schopných 1.370 mm na predných sedadlách a 1.284 mm na zadných sedadlách. Rovnako objem batožinového priestoru 418 litrov nedá konkurencii šancu. Ďalšou prémiou nového Coupe je výška hrany batožinového priestoru, ktorá činí 725 mm, a umožňuje tak jednoduché nakladanie a vykladanie batožiny.

Komfort a pohodlie
Model Coupe je predurčený k tomu, aby bol považovaný za jedného z najkomfortnejších športových vozidiel vôbec, a to hlavne vďaka predným sedadlám, vytvorených v štýle Recaro, ktorých dlhý sedák, široké a vysoké operadlo ponúka pravú kombináciu komfortu a športovej opory tela.

Hyundai Coupe Funkcia pamäti polohy sedadla/sklonu operadla eliminuje potrebu nastavenia polohy sedadla po každom nastúpení, alebo vystúpení cestujúcich na zadnom sedadle. Stačí operadlo iba sklopiť do výstupnej polohy a systém ho potom automaticky vráti do polohy pôvodnej. Použitie perforovanej kože na stredových plochách sedadiel, na volante, hlavici riadiacej páky a na vnútorných výplniach dverí dodáva vnútornému prostrediu nádych elegancie. Zadné sedadlá sú sklopné v pomere 50:50, čo umožňuje prepravu rozmernejšieho nákladu.

V spodnej časti stredovej konzoly je umiestnený systém klimatizácie. Model so stupňom výbavy Sport prichádza vybavený podtlakovými rotačnými spínačmi ovládateľnými iba dotykom. Mohutné stredové ventilačné prieduchy a výkonný motor ventilátora zaisťujú dostatočnú ventiláciu celého vnútorného priestoru kabíny. Voliteľnou výbavou vozidla je plno automatický systém klimatizácie s funkciou „nastav a zabudni“. Prichádza vybavený systémom AQS (systém úpravy kvality vzduchu), ktorý zabraňuje prenikaniu nečistôt do interiéru vozidla, vrátane prachu a chemických splodín. Tento nový systém klimatizácie zlučuje kondenzátor a kúrenie v jedno jednoduché zariadenie, čím je dosiahnutý zvýšený prietok vzduchu a tichší chod.

Medzi prvky štandardnej výbavy môžeme zahrnúť: stierače čelného okna reagujúce na rýchlosť jazdy, elektrické otváranie zadných výklopných dverí, kozmetické zrkadielko vodiča, držiak vreckoviek a elektricky ovládané sťahovanie okien. Medzi prvky voliteľnej výbavy patrí stierač zadného okna, chromatické vnútorné spätné zrkadlo, jedno-dotykové ovládanie vyklápania a posunu strešného okna, vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá a systém diaľkovo ovládaného centrálneho uzamykania.

Pohon
Model Coupe vybavený základnou pohonnou jednotkou pre slovenský trh - motor typu Beta II DOHC o obsahu 2,0-litra dosahuje maximálny výkon 101,5 kW (138 k) pre 6.000 ot/min, pričom maximálny krútiaci moment bol pôsobivých 181,4 N.m (18,5 kg.m), nameraný pri 4.500 ot/min, a to bez podpory premenlivého časovania ventilov. Coupe, vybavené týmto motorom strednej kategórie, dosahuje maximálnu rýchlosť 206 km/h a zrýchlenie z 0-100 km/h za 9,2 sekundy.

Najvyššiu kvalitu jazdy ponúka model Hyundai Coupe vybavený motorom typu Delta V6 o obsahu 2,7-litra, ktorý dosahuje maximálny výkon 122,9 kW (167 k) pri 6.000 ot/min a vozovku spaľujúci krútiaci moment 245,1 N.m (25,0 kg.m) pri 4.000 ot/min, dostatočného pre vyvinutie maximálnej rýchlosti 220 km/h. Tento model je vybavený šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Zrýchlenie z 0-100 km/h dosahuje tento motor priemerne za 8,2 sekundy.

Pri modeli Coupe si môžu zákazníci zvoliť jeden z dvoch typov manuálnych prevodoviek – päťstupňovú alebo šesťstupňovú, a štvorstupňovú automatickú prevodovku Shifttronic so systémom HIVEC (integrované elektronické riadenie vozidla Hyundai), ktorá ponúka športový režim riadenia so skrátenými intervalmi medzi radením jednotlivých stupňov, čím je urýchlená akcelerácia a zároveň umožňuje vynechať radenie jednotlivých rýchlostných stupňov. Šesťstupňová manuálna prevodovka je k dispozícii iba pri modeloch Coupe vybavených motorom V6.

Podvozok
Vinikajúco skonštruovaný podvozok je tajomstvom, za ktorým sa skrýva dravosť a živosť nového Coupe. Pre začiatok bol vybavený pevným a bezpečným postojom, ktorý je daný rozšírením rozchodu kolies zadnej nápravy z 1.465 na 1.490 mm a zvýšením záklonu z 2,39 na 3,12 stupňa.

Hyundai Coupe Aby bolo riadenie vozidla ľahšie a budilo neutrálny pocit, má model Coupe nulový odklon, čo zároveň znižuje mieru opotrebenia predných pneumatík. Rovnako bol premiestnený predný stabilizátor tak, aby minimalizoval náklony karosérie a zabraňoval sklonu prednej časti vozidla pri brzdení. Prednú nápravu modelu Coupe tvoria pružiny MacPherson a zadná náprava je vytvorená dvojitými ramenami. Táto konfigurácia zaisťuje optimálne nastavenie všetkých kolies pri všetkých jazdných podmienkach a ponúka vynikajúcu stabilitu. Nastavenie zadnej nápravy je veľmi účinné pri minimalizovaní zmeny uhlu odklonu na celej dráhe zadného kolesa.

Rovnako vysoká úroveň technológií bola použitá pri konštrukcii brzdového systému modelu Coupe. Všetky štyri kolesá sú štandardne vybavené kotúčovými brzdami. Nový 7” + 8” alebo 8” + 9” tandemový posilňovač – so systémom ABS – je väčší ako to bolo u predchodcu modelu Coupe a ponúka ďaleko vyššie brzdné výkony a lepší pocit pri ovládaní pedálu. Predné vzduchom chladené kotúče sú teraz 15“ oproti jeho predchodcovi, kde boli použité kotúče 14“. Pre lepšie dosiahnutie tvrdšieho brzdenia a rovnakej účinnosti pri opakovanom brzdení sú teraz aj silnejšie. Model s motorom V6 je vpredu vybavený kotúčmi 16“. Zadné kolesá sú vybavené 16“ pevnými kotúčmi, na ktorých je použitý nový typ brzdových doštičiek prispievajúcich výraznému skráteniu brzdnej vzdialenosti. Súčasťou štandardnej výbavy vozidla je systém EBD (systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily).

Vďaka vysoko progresívnemu systému „CAN data bus“ ponúka Coupe vybavené systémom konštantného riadenia preklzu maximálnu trakciu na všetkých typoch povrchov. Systém FTCS (protipreklzový systém) je schopný kombinovať brzdenie a zmenu polohy škrtiacej klapky tak, aby bol obmedzený krútiaci moment aplikovaný na pretáčajúce sa koleso a súčasne bola presmerovaná hnacia sila na koleso s väčšou trakciou . Tomu napomáha aj kombinácia predĺženia predstihu a odpojovania paliva.

Bezpečnosť
Nový model Coupe splňuje najvyššie kritéria bezpečnosti pri nárazoch, platné v Európe aj v Severnej Amerike, a to vďaka použitiu kompletnej rady systémov aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Konštruktéri navrhli pre model Coupe systém rozdelenia energie nárazu v siedmich smeroch, ktorý napomáha prevedeniu takto rozvrhnutej energie do špeciálne skonštruovaných deformačných zón vozidla.

Hyundai Coupe Kritické miesta oceľovej karosérie vozidla, ako sú predné vnútorné výstuhy alebo bočné vonkajšie panely, sú vyrobené z bodovaných dielov, aby zaisťovali maximálnu absorpciu energie pôsobiacej pri náraze. Použitím technológie bodových zvarov (TWB) aj u štrukturálnych prvkov, ako sú napríklad vnútorné výstuhy dverí, zadné výklopné dvere, B-stĺpik a bočný rám karosérie, zvýšila ich pevnosť, bezpečnosť a efektivitu výroby, zatiaľ čo výrazne znížila ich hmotnosť, hladinu vibrácií a hluku.

Konštrukcia predného pomocného rámu v tvare písmena D rozdeľuje energiu pôsobiacu pri nárazoch do siedmich smerov a napomáha tak rozložiť eventuálne sily pôsobiace pri plnom čelnom alebo ofsetovom náraze.

Karoséria modelu Coupe je chránená vysoko efektívnou prednou a zadnou deformačnou zónou a množstvom spevňujúcich výstuh, ktoré napomáhajú zníženiu rizika vzniku vážnych zranení cestujúcich v interiéri vozidla. Dvere boli spevnené prvkami z vysoko pevnej ocele, takže teraz poskytujú vyššiu mieru ochrany pri bočných nárazoch. Výstuhy B-stĺpika, rámu strechy a podlahy vozidla ponúkajú doplnkovú ochranu pri rovnakých typoch nehôd.

V súlade so svojim záväzkom, dodržať tie najvyššie kritéria bezpečnosti, predstavuje spoločnosť Hyundai použitím bočných vzduchových vankúšov, integrovaných v predných sedadlách, ktoré sú k dispozícii ako voliteľná výbava vozidla. Pre model Coupe boli špecifikované nízkotlakové predné vzduchové vaky poslednej generácie: vzduchový vak vodiča s objemom 60 litrov a vzduchový vak spolujazdca o objeme 130 litrov. Vzduchové vak majú dvojitú aktiváciu, ktorá znižuje riziko ich náhodnej aktivácie v prípade kolízie v nižšej rýchlosti.

Životné prostredie
Nové Coupe sa môže pochváliť vysokou mierou ohľaduplnosti k životnému prostrediu a prijatím príkladného záväzku – vytvoriť zelenší svet pre ďalšie generácie. U nového Coupe bolo použité omnoho viacej recyklovateľných materiálov, než u jeho predchodcu. V systéme klimatizácie je teraz používané chladiace médium typu R134a namiesto predtým používanej freónovej náplni. Výfukové plyny sú vďaka použitiu najprogresívnejšieho katalického systému spracovávané tak, že hodnoty emisií spĺňajú kritéria predpisov Euro III a VI.

j.čík





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=188