SEAT Ibiza - auto emócií

Nová Ibiza bola postavená vo vývojovom stredisku automobilky SEAT, v Martorell Technical Centre, na koncernovej podlahovej plošine A0, rovnako ako Škoda Fabia a Volkswagen Polo. Najnovšie technológie boli využité nielen pri vývoji vozidla (napr. virtuálny aerodynamický tunel), ale aj vo výrobe (napr. laserové zváranie dielcov). Pomocou týchto moderných technológií bolo dosiahnuté napríklad zmenšenie medzier medzi dielcami karosérie. Precízne vyhotovenie dáva karosérii väčšiu pevnosť a zároveň minimalizuje vznik hluku. Výsledkom je zníženie vnútornej hlučnosti o 3 dB a koeficientu odporu vzduchu o 6% na hodnotu cx=0,31 v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

Design

Nová Ibiza je aj dôkazom toho, že koncern Volkswagen myslí so zaradením značky SEAT do športovej divízie spolu s Audi a Lamborghini vážne. Veľký vplyv na takéto smerovanie automobilky má prechod bývalého šéfdizajnéra Alfy Romeo Walter de Silva do služieb SEATu, pričom jeho rukopis poznať aj na tomto novom modeli. Na prvý pohľad nám bolo jasné, že dizajnéri pri tvarovaní nového modelu Ibiza sa nechali inšpirovať štúdiami Salsa a Tango. Takto mohlo vzniknúť extrémne atraktívne vozidlo so športovým chrakterom, ktoré vynikajúco korešponduje so sloganom automobilky "SEAT-auto emoción".
Dizajn vozidla evokuje dojem dynamickosti a robustnosti. Prednej časti dominuje dvojica združených kruhových reflektorov, doplnená kruhovými smerovkami (pod polykarbonátovým sklom) a výrazná mriežka chladiča. Vypuklé predné blatníky, klinovitá bočná línia, relatívne malé bočné presklenie a výrazné zadné boky dotvárajú športový a robustný charakter vozidla. Kovové rámiky okolo kruhových zadných svetiel vzadu pôsobia veľmi elegantne a dynamicky zároveň. Výrazné "S"-logo ukrýva v sebe zámok batožinového priestoru, podobne ako u modelu LEON.
Dojmy: možno v plnej miere súhlasiť so sloganom automobilky. Dizajnérom sa podarilo vytvoriť vozidlo, ktoré je šarmantné a dynamické zároveň.

Interiér

Nová Ibiza je rozmerovo väčšia a priestrannejšia, ako predchádzajúci model. Je o 77 mm dlhšia, 58 mm širšia a 17 mm vyššia, ako bola jej predchodkyňa. Tento nárast rozmerov je cítiť aj v interiéri vozidla, vďaka čomu cestujúci vo vozidle sa cítia pohodlnejšie. Anatomicky tvarované a vo všetkých smeroch nastaviteľné sedadlá poskytujú dostatočný komfort pre vodiča a spolujazdca. V prípade trojdverového modelu majú zabudovanú funkciu Access Plus (Easy entry), ktorá umožňuje pohodlné nastupovanie na zadné sedadlá, ktoré sú delené v pomere 1:2. Objem batožinového priestoru oproti pôvodnému modelu narástol o 17 litrov a má súčasnú hodnotu 267 litrov. Napriek tomuto nárastu dojazdové koleso bolo nahradené plnohodnotnou rezervou.
Interiér vozidla odzrkadluje športový charakter vozidla podobne, ako vonkajšie tvary. Vozidlo má výškovo a hĺbkovo nastaviteľný trojramenný volant. Vkusná palubná doska je z čierneho zmäkčeného plastu, v závislosti od výbavy čierna farba môže byť kombinovaná so sivou. Mohutné okrúhle vetracie otvory sú čiastočne nasmerované na vodiča. Odkladacia skrinka pred spolujazdcom má esovitý tvar, čím vzniká väčší priestor pre nohy spolujazdca. Kruhové ukazovatele s červenými ručičkami sú hlboko zapustené v prístrojovej doske. Okrúhle rámiky ukazovateľov vo verzii Sport môžu byť čierne alebo žlté. Červené podsvietenie prístrojov umocňuje športový chrakter interiéru.
Dojmy: vyhotovenie interiéru vozidla (hlavne vo verzii Sport) evokuje dojem, aby sme sedeli v športovom aute. Priestrannosť karosérie sa oproti staršiemu modelu zlepšila, batožinový priestor sa zväčšil tiež.

Motorizácia

Nová Ibiza sa bude ponúkať so šiestimi motormi, pričom všetkých 6 motorov spĺňa prísne ekologické požiadavky Európskej Únie: EU - 4 emisná norma pre zážihové motory, a EU - 3 pre vznetové.

V ponuke budú tri benzínové motory: hliníkový trojvalec objemu 1,2 litra (47 kW - 64 k) a dvojica známych motorov objemu 1,4 l (55 kW - 75 k a 74kW - 100k). Motor 1,4 l s výkonom 55 kW bude dostupný aj v kombinácii so štvorstupňovou automatickou prevodovkou (len vo výbave Signo). Známe koncernové motory s priamym vstrekovaním objemu 1,9 l reperezentujú ponuku v oblasti dieselových motoroch: úsporný motor s atmosferickým plnením 1,9 SDI (47 kW - 64 k), a dva moderné turbodiesle vybavené so systémom čerpadlo - dýza 1,9 TDI PD (74 kW - 100 k a 96 kW - 130 k). Verzia s motorom 1,9 TDI (96 kW) predstavuje najsilnejšiu motorizáciu vo svojom segmente a bude sa ponúkať so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou, zväčšenými brzdovými kotúčmi vzadu, systémami ABS, EDS a ASR. Koncom roka má pribudnúť verzia s motorom 1,4 TDI (55 kW - 75 k).
Dojmy: mali sme možnosť vyskúšať všetky benzínové motory v kombinácii s mechanickou päťstupňovou prevodovkou a najsilnejší dieselový agregát s mechanickou šesťstupňovou prevodovkou. Ľahký motor objemu 1,2 l nás príjemne prekvapil hlavne neočakávanou pružnosťou - môže byť vhodnou voľbou hlavne pre prevažne mestskú premávku. Motor 1,4 - 55 kW je zlatou strednou cestou a motor 1,4 - 74 kW disponuje dostatočným výkonovým potenciálom aj pre športovejšiu jazdu. Nesporne absolútnou špičkou je ale dieselový motor 1,9 TDI - 96 kW so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou. Tento motor predstavuje najsilnejšiu motorizáciu v celom segmente Ibizy. Ponúka veľký potenciál pre športovú jazdu, dokumentujú to parametre ako maximálny krútiaci moment 310 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,4 s - skrátka skutočná lahôdka pre fajnšmekrov. Podľa tlačových materiálov prevodovka s označení MQ350 bola dimenzovaná na maximálny výkon 350 Nm, ...!

Podvozok "AGILE CHASSIS"

Podvozok charakterizujú vlastnosti ako aktívna bezpečnosť a dynamická účinnosť, ktorý presne a pružne reagujúc zvládne všetky jazdné podmienky vrátane cestných nerovností. Súčasne poskytuje stabilitu, výbornú ovládateľnosť a pocit istoty. Koncept "AGILE CHASSIS" bol vyvinutý v Martorelli. Kombinuje špeciálne nastavenie odpruženia (používa relatívne mäkké pružiny a tvrdšie tlmiče), uloženia s progresívnou tuhosťou, nízkoprofilové pneumatiky spolu s inteligentným programom, ktorý reguluje mieru účinku posilňovača riadenia v závislosti na rýchlosti otáčania volantom a rýchlosti vozidla. Výsledkom je presné vedenie stopy, presnejšie ovládanie a rýchlejšie reakcie na podnety vodiča. Predná náprava je uchytená na vzperách typu McPherson s vinutými pružinami a tlmičmi a so stabilizátorom. Zadná náprava je polotuhá, priečna skrutná tyč s výkyvnými ramenami a so samostatnými plynovými tlmičmi a pružinami. Samotná náprava je upevnená na vozidlo s použitím veľkých trojbodových gumených silenblokov, ktoré napomáhajú k samoriaditeľnosti zadnej nápravy a zvýšeniu stability pri vysokých rýchlostiach a k agilite podvozku.
Nová elektrohydraulická prevodovka riadenia, s premenlivým výkonom elektrického čerpadla, ktorá pracuje s rozdielnou silou pri pomalých manévroch alebo rýchlom zatáčaní, znižuje posilňovací účinok v závislosti na zvyšujúcej sa rýchlosti. Informácia, ktorá prichádza zo snímača merajúceho rýchlosť otáčania volantu a dátovej zbernice CAN-bus o rýchlosti vozidla, je spracovaná riadiacou jednotkou umiestnenou na elektrickom čerpadle. V závislosti na podmienkach jazdy, rýchlosti otáčania volantu a rýchlosti vozidla, program jednotky potom reguluje výkon čerpadla.

Bezpečnosť

Počas vývoja novej Ibizy bola venovaná špeciálna pozornosť aktívnej aj pasívnej bezpečnosti vozidla. Niektoré prvky bezpečnosti tvoria súčasť štandardnej výbavy, iné sú za príplatok. Sú to dva predné airbagy, bočné airbagy, systém ABS, systém TCS (protipreklzový systém), systém ESP (elektronický stabilizačný program), systém HBA (asistencia pri núdzovom brzdení), deformovateľný stĺpik riadenia a ohýbateľné tiahlo na brzdovom pedáli, ktoré sa pri náraze zlomí a tým sa predíde zraneniu členka vodiča. Systém ABS je možné montovať vo všetkých verziách. Protipreklzový systém je možné montovať pri motoroch s výkonom 75 k a viac, pričom štandartne je dodávaný vo verzii 130 k 1,9 TDi. Nesmie sa zabudnúť na robustnú karosériu, ktorá poskytuje maximálnu bezpečnosť pre každého cestujúceho.

Modelová ponuka

Nová Ibiza sa bude ponúkať v troch stupňoch výbavy: základná Stella, rozšírené Signo a veľavravný Sport. Všetky úrovne ponúkajú vybavenie, ktoré je o krok vpredu v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Už štandardné vybavenie stupňa Stella svedčí o dobrej vybavenosti vozidla. V základnej cene zahrňa napr. airbag vodiča a spolujazdca, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, predinštaláciu na rádio s anténou, tónované sklá a delené zadné sedadlo. Komfortná výbava Signo okrem výbavy Stella zahrňa centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané a vyhrievané zrkadlá, elektricky ovládané predné okná a palubný počítač. Výbava Sport okrem predchádzajúcich ponúka športové predné sedadlá, športovú úpravu tlmičov, kožený volant a radiacu páku a hliníkové disky kolies rozmeru 15". Okrem týchto prvkov pre motor 1,9 TDI - 96 kW sa vo výbave Signo a Sport štandardne ponúka ABS+EDS+ASR. Bohatá voliteľná výbava obsahuje napríklad také prvky, ako volumetrický alarm, ABS, ASR, ESP, tempomat, poloautomatickú klimatizáciu, Climatronic, navigačný systém, xenónové svetlá, atď.

Záver
Vo všeobecnosti možno konštatovať, že technikom a testovacím jazdcom SEAT-u z Technického centra v MARTORELLI, sa podarilo do detailov vyladiť novú IBIZU pri ubehnutí viac než milión kilometrov po všetkých druhoch ciest a za všetkých poveternostných podmienok. Takto bol vytvorený predpoklad úspešnosti novej Ibizy, pričom vozidlo vo svojom segmente bude nesporne patriť medzi súčasnú špičku.



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=214