Vysokokapacitný zásobník vodíka

Vývoj a výroba spoľahlivých a ľahkých systémov na ukladanie vodíka priamo „na palube“ automobilu, ktorých objemová kapacita by umožňovala aj dlhé jazdy, je jednou z kľúčových úloh, ktoré je nevyhnutné vyriešiť kvôli úspešnému komerčnému využitiu vodíka ako pohonnej látky dopravných prostriedkov. Až doposiaľ vyhovovali požiadavkám pre certifikáciu agentúrou TÜV iba vodíkové nádrže určené na skladovanie vodíka pod tlakom do 350 barov. Pri skladovaní pod tlakom 700 barov pojme zásobník samozrejme omnoho viac vodíka, než rovnako veľký zásobník umožňujúci skladovanie vodíka iba pod tlakom 350 barov. Väčšie množstvo vodíka pochopiteľne znamená väčší akčný rádius medzi zastávkami potrebnými na doplňovanie paliva.

Napriek tomu, že niektoré konkurenčné firmy už tiež majú vyvinuté zásobníky na skladovanie vodíka pod tlakom až 700 barov, nová nádrž použitá v prototype HydroGen3 je prvým zariadením svojho druhu certifikovaným úradom technického dohľadu TÜV podľa náročných nemeckých noriem pre tlakové nádoby. Pri vlastnej certifikácii hodnotila agentúra TÜV plnenie množstva priemyslových noriem pre vysokotlakové nádoby, ako je napr. nemecká norma „Druckbehälterverordnung“, americká „NGV2“ a európska „EIHP“ (práve európska smernica je zatiaľ vo vývoji a predpokladá sa, že se stane základnou zákonnou normou krajín EU pre hodnotenie tlakových zásobníkov). Nádrž na skladovanie vodíka pod tlakom až 700 barov, použitá v prototype HydroGen3, je prvým zariadením svojho druhu na svete hodnoteným podľa týchto štandardov.

Jedným z dôležitých predpokladov pre úspešné splnenie požiadaviek smernice EIHP bol vývoj optimálny konštrukcii nádrže. Vodíkový zásobník unikátnej trojplášťovej koncepcie TriShieldTM vyvinuli špecialisti spoločnosti QUANTUM Technologies Worldwide, Inc. Zásobník je konštruovaný a vyrábaný ako bezšvý vysoko odolný valec s vrchnou krycou vrstvou z mimoriadne pevného uhlíkového kompozitu, ktorý vytvára akúsi ochrannú ulitu odolávajúcu prípadným nárazom. Nádrž TriShieldTM je výsledkom minulý rok odštartovaného spoločného vývoja koncernu GM a firmy QUANTUM. V súčasnosti má GM s firmou QUANTUM uzavreté množstvo kontraktov na vývoj a výrobu technológií na ukladanie paliva pre automobily s najrôznejšími systémami alternatívnych pohonov.

Opel a GM predpokladajú, že palivové články budú hrať v blízkej budúcnosti kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní mobility ľudstva. Ich výhodou je vynikajúca ekologická kompatibilita - neprodukujú totiž prakticky žiadne znečisťujúce odpadové látky a ani ich emisie neobsahujú nebezpečné množstvá oxidov uhlíka. Koncern General Motors sa chce stať prvým producentom automobilov, ktorý vyrobí a predá milión automobilov s palivovými článkami. Vývojoví špecialisti spoločnosti predpokladajú, že po roku 2010 už budú systémy pohonov s palivovými článkami pripravené na komerčné nasadenie.

GM systematicky pracuje na vývoji alternatívnych pohonov a palivových článkov už vyše 40 rokov. Spoločnosť General Motors ako prvý výrobca automobilov prakticky demonštrovala možnosti využitia palivových článkov na pohon vozidiel už koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia. Do výskumu a vývoja technológií palivových článkov investoval koncern GM v posledných desiatich rokoch miliardy dolárov. Tento výskumný program nabral ešte vyššiu rýchlosť v roku 1997, kedy spoločnosti Opel a GM založili Globálne centrum alternatívnych pohonov GAPC. Odborníci z centra GAPC teraz intenzívne skúmajú najrôznejšie aspekty komerčného využitia palivových článkov.

GM AUTOnomy Prvým prototypom s palivovými článkami, ktorý stredisko GAPC predstavilo, bol HydroGen1. Tento koncept, postavený na báze modelu Opel Zafira, bol prvýkrát predstavený na Medzinárodnom autosalóne v Ženeve na jar roku 2000. Prototyp HydroGen1 neskôr stanovil celkovo 15 svetových rekordov v triede automobilov poháňaných palivovými článkami.

Neskorší prototyp HydroGen3 podstatne lepšie využíval konštrukciu základného modelu Zafira na uloženie všetkých komponentov systému pohonu s palivovými článkami. Experti koncernu GM, ktorí sa zaoberajú vývojom palivových článkov, ukončia v najbližších týždňoch podrobné a náročné testy nového vodíkového zásobníka.

Súbežne s prototypmi HydroGen1 a HydroGen3 pripravili špecialisti firiem Opel a GM taktiež palivovými články poháňanú štúdiu AUTOnomy. Tá sa verejnosti prvýkrát oficiálne predstavila začiatkom tohoto roka počas svetového autosalónu v severoamerickom Detroite. AUTOnomy je prvým automobilom svojho druhu, ktorý bol od samého začiatku konštruovaný na využitie systému pohonu palivovými článkami. Jedným z charakteristických znakov tohoto v mnohých ohľadoch unikátneho prototypu je dôsledné využitie elektroniky pre riadenie a ovládanie množstva systémov a funkcií - napríklad bŕzd, či riadenia.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=245