Opel má nové agregáty

Do modelov Corsa zavedie automobilka Opel už v lete dva nové zážihové motory s inovatívnou technológiou TWINPORT. Pôjde o motory s objemom 1.0 l a 1.4 l s výkonom 44 kW (60 k), resp. 66 kW (90 k). V závislosti od použitej prevodovky budú mať modely Corsa poháňané novými motormi v porovnaní so súčasnými modelmi až o 23 % nižšiu spotrebu paliva. V modelovej rade Corsa sa objaví aj úplný nováčik – turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC s výkonom 51 kW (70 k). Ide o najmenší turbodiesel s technológiou priameho vstrekovania Multi-Injection, ktorý spotrebuje iba 4,5 l nafty na 100 km jazdy.

Hospodárny turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC a zážihový agregát 1.0 TWINPORT ECOTEC sa tento rok v lete objavia aj ponuke modelovej rady Agila.
Po svojom debute v modeloch Signum doplnia škálu motorov nových modelov Vectra Caravan zážihový štvorvalec 2.2 DIRECT ECOTEC s výkonom 114 kW (155 k), prvý zážihový motor automobilky Opel so systémom priameho vstrekovania benzínu. V porovnaní s rovnako veľkým konvenčným zážihovým agregátom vykazuje štvorvalec 2.2 DIRECT ECOTEC vyšší výkon aj točivý moment a pritom jeho spotreba je asi o 6 % nižšia.

„Naše nové motory patria vo svojich segmentoch k najlepším agregátom na automobilovom trhu,“ hovorí Rita Fostová, členka predstavenstva automobilky Opel, ktorá je zároveň vedúcou vývoja firmy Opel Powertrain. „S novými zážihovými a vznetovými agregátmi sa naše modely zaradia medzi najhospodárnejšie vozidlá svojich tried. Naši zákazníci tak budú ťažiť zo zavedenia najmodernejších technológií do sériovej produkcie.“

TWINPORT: Nový koncept na zníženie spotreby zážihových motorov do objemu 1.6 litra. Na svojej ceste za znižovaním spotreby svojich motorov Opel využíva dve rozdielne stratégie. Pre malé zážihové motory do objemu 1.6 l Opel vyvinul inovatívny koncept TWINPORT. Táto technológia sa najprv objavila v zážihovom motore 1.6 TWINPORT ECOTEC s výkonom 76 kW (103 k) v modeloch Astra. Teraz technológia TWINPORT našla uplatnenie aj v motoroch s objemom 1.0 l a 1.4 l. Nový agregát 1.0 TWINPORT ECOTEC, ktorý vychádza z populárneho litrového trojvalca, je určený pre modely Corsa a Agila. O niečo väčší motor 1.4 TWINPORT ECOTEC vychádza zo štvorvalca s objemom 1.2 l.

Priemerná spotreba obidvoch týchto noviniek je pozoruhodne nízka. Corsa poháňaná litrovým trojvalcom 1.0 ECOTEC TWINPORT s výkonom 44 kW (60 k) v priemere spotrebuje len 5,3 l benzínu na 100 km jazdy, čo je asi o tri percentá, resp. 0,2 l/ 100 km menej, než predstavuje spotreba súčasného modelu.
Štvorvalec 1.4 ECOTEC TWINPORT s výkonom 66 kW (90 k) v priemere spotrebuje 5,9 l benzínu na 100 km, čo je skoro o 13 % menej, resp. 0,9 l/ 100 km menej než v prípade rovnako výkonného súčasného modelu s päťstupňovou prevodovkou. Pokiaľ sa však nový štvorvalec 1.4 ECOTEC TWINPORT prepojí s automatizovanou manuálnou prevodovkou Easytronic, ušetrí v porovnaní so súčasnou Corsou poháňanou predchádzajúcim štvorvalcom s objemom 1,4 l, prepojeným so štvorstupňovou prevodovkou až 1,7 l/ 100 km, čo predstavuje zníženie spotreby o viac ako 23 %.

Tento rok v lete tieto dva agregáty doplnia doterajšiu ponuku pohonných jednotiek modelovej rady Corsa, zatiaľ čo v modeloch Agila vystrieda nový trojvalec 1.0 TWINPORT ECOTEC predchádzajúci agregát 1.0 ECOTEC. Technológia TWINPORT je aplikovaná na štandardný štvorventilový rozvod motorov ECOTEC. Jej hlavnou prednosťou je, že redukuje jednu zo zásadných slabín zážihových motorov, ktorou sú tzv. škrtiace straty. K úsporám motorov s technológiou TWINPORT vedie použitie variabilného sacieho potrubia v kombinácii s vysokým využitím recirkulovaných výfukových plynov. V režime čiastočného zaťaženia motora sa do sacieho potrubia vracia viac než 25 % výfukových plynov. Ďalšou výhodou technológie TWINPORT je možnosť aj naďalej využívať prepracované systémy vstrekovania paliva do sacích kanálov a systémy kontroly čistenia spalín pomocou riadených trojcestných katalyzátorov. To znižuje finančnú náročnosť nasadenia novej technológie do sériovej výroby, z čoho najviac ťaží samozrejme zákazník. Finančná dostupnosť novej technológie robí z motora so systémom TWINPORT favorita predovšetkým pri menších kompaktných vozidlách.

Motor 2.2 DIRECT ECOTEC: Prvý zážihový motor automobilky Opel s priamym vstrekovaním benzínu
Pri väčších motoroch chce Opel ísť pri znižovaní ich spotreby cestou využívania technológie priameho vstrekovania benzínu do valcov. Prvým agregátom automobilky Opel, ktorý už dostal túto technológiu, je zážihový štvorvalce 2.2 DIRECT ECOTEC s výkonom 114 kW (155 k). Tento novo vyvinutý motor technicky vychádza zo známeho motora 2.2 ECOTEC so vstrekovaním benzínu do sacieho potrubia. Technológia priameho vstrekovania benzínu do valcov pracuje s premennými vstrekovacími tlakmi v rozmedzí 40 až 120 barov a využíva aj variabilný sací trakt – vzduch sa do spaľovacích priestorov každého valca privádza v závislosti na zaťažení motora dvomi samostatnými kanálmi.

Pri čiastočnom zaťažení sa do sacieho traktu vracia takisto značná časť recirkulovaných výfukových plynov, čo prispieva k dosiahnutiu veľmi nízkej spotreby paliva. Ďalšou výhodou technológie priameho vstrekovania benzínu je možnosť využitia vyššieho stupňa kompresie (12:1), ako pri bežnom agregáte 2.2 ECOTEC. Zmes paliva a vzduchu sa pri priamom vstrekovaní naviac ochladzuje, čo zlepšuje účinnosť práce motora.

Spotreba paliva motora 2.2 DIRECT ECOTEC je asi o šesť percent nižšia než spotreba konvenčného motora 2.2 ECOTEC so vstrekovaním paliva do sacieho potrubia. Pritom štvorvalec 2.2 DIRECT ECOTEC sa pýši až o desať percent vyšším točivým momentom v nízkych otáčkach (maximum: 220 Nm pri 3800 ot./min.) a jeho výkon je o šesť percent vyšší. Priamovstrekový zážihový štvorvalec 2.2 DIRECT ECOTEC sa objavil najprv v modeloch Opel Signum, v ktorých vykazuje spotrebu 8,1 l benzínu na 100 km jazdy. Už onedlho sa objaví aj v nových modeloch Vectra Caravan.

Motor 1.3 CDTI ECOTEC pre modely Agila a Corsa
Okrem nových hospodárnych zážihových motorov Opel predstavuje aj novú generáciu vysoko účinných vznetových agregátov. Najmenším z nich a zároveň asi aj najinovatívnejším je turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC s výkonom 51 kW (70 k). Najvyšší točivý moment tohto agregátu, vybaveného novým vstrekovacím systémom Multi-Injection, predstavuje 170 Nm v rozmedzí od 1750 do 2500 ot./min.

Vstrekovací systém Multi-Injection využíva vstrekovače s päťotvorovými tryskami ovládanými magnetmi. Vstrekovacie tlaky dosahujú až 1400 barov, veľkou výhodou moderných vstrekovačov je veľmi krátky reakčný čas, ktorý zaručuje extrémne presné dávkovanie i časovanie vstrekovaného paliva. V priebehu jedného taktu je možné do spaľovacích priestorov valcov vstreknúť až päť dávok paliva. To prispieva nielen k mimoriadnej hospodárnosti nového motora, ale aj k pozoruhodnej čistote jeho výfukových plynov (motor spĺňa emisné normy Euro IV) a kľudnému, vyváženému chodu. Tzv. pilotný predvstrek malého množstva paliva zaručuje bezproblémové spúšťanie aj studeného motora, čo býva pri vznetových agregátoch často problémom. Rozmery iba 460 x 500 x 650 (dĺžka x šírka x výška) robia z nového turbodiesla 1.3 CDTI ECOTEC najmenší štvorvalcový turbodiesel „common-rail“ na svete. Motor 1.3 CDTI ECOTEC sa objaví už na jeseň v ponuke modelov Corsa a Agila, ktoré sú tak prvými vozidlami svojho segmentu aj so vznetovým agregátom. Priemerná spotreba Corsy 1.3 CDTI ECOTEC je iba 4,5 l na 100 km a Agily 5,2 l na 100 km jazdy.

Astra ECO4 Caravan: Mimoriadne hospodárny model s motorom 1.7 CDTI ECOTEC
Hospodárny turbodiesel „common-rail“ 1.7 CDTI ECOTEC s výkonom 59 kW (80 k) je momentálne k dispozícii aj pre aerodynamicky optimalizované verzie Astra ECO4. Opel teraz pripravil aj priestrannú kombi verziu Astra ECO4 Caravan. Tento model, poháňaný novým turbodieslom 1.7 CDTI, spotrebuje v priemere len 4,5 l nafty na 100 km (Astra ECO4 sedan: 4,4 l/ 100 km). Štvorvalcový turbodiesel 1.7 CDTI ECOTEC je vybavený systémom priameho vstrekovania paliva do valcov „common-rail“ druhej generácie firmy Bosch, ktorý pracuje s tlakom až 1600 barov, štvorventilovou technikou, chladičom nasávaného vzduchu, dvojicou vačkových hriadeľov v hlave valcov a palubným diagnostickým systémom EOBD (European On-Board Diagnostic), ktorý neustále monitoruje zloženie výfukových plynov motora. Pneumaticky ovládané klapky v sacom potrubí zaručujú aj v nízkych otáčkach motora dokonalé rozvírenie zmesi paliva so vzduchom, čo zvyšuje účinnosť spaľovania a prejavuje sa predovšetkým vo vyššom točivom momente, ktorého maximálna hodnota je 170 Nm v rozmedzí od 1800 do 2800 ot./min.. Motor je vybavený aj vodou chladeným zariadením pre recirkuláciu výfukových plynov EGR (Exhaust Gas Recirculation). Rovnako ako Astra 1.7 CDTI, ktorá sa stala prvým veľkosériovo vyrábaným vozidlom poháňaným vznetovým motorom, ktorý plní emisné normy Euro IV, aj modely Astra ECO4 plnia tieto prísne emisné štandardy.

Ponuku pohonných jednotiek modelov Opel Meriva a Opel Corsa rozšíri tento rok na jeseň nový turbodiesel 1.7 CDTI ECOTEC s výkonom 74 kW (100 k). Tento agregát bude vybavený systémom priameho vstrekovania nafty do valcov „common-rail“, pracujúcich s tlakom až 1800 barov a turbomiešadlom s premennou geometriou rozvádzacieho kolesa. Najvyšší točivý moment štvorvalca poháňaného týmto agregátom spotrebuje v priemere len 4,8 l nafty na 100 km jazdy, Meriva bude spotrebu 5,3 l/ 100 km.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=313