Peugeot Exert (11/2006)
redaktor: p.mauer, 25.11.2006;

Nový Peugeot Expert v službách profesionálov

Ambíciou «novej dodávky» Expert je stanoviť nové štandardy na trhu kompaktných dodávok. Toto vozidlo čerpá z celkovej skúsenosti Peugeotu v oblasti úžitkových automobilov, zo svojich osvedčených dispozícií a z vynikajúcich dynamických vlastností. Oproti predchádzajúcej generácii vzrástol komfort cestujúcich aj úžitkové vlastnosti.

Moderný exteriér zvyšujúci hodnotu

Dodávka Expert inšpirovaná svojím predchodcom prichádza s originálnou koncepciou «dodávka/minivan» v jednoznačne modernom štýle, vyžarujúcom robustnosť a dynamickosť, prinášajúc svojmu vodičovi aj estetické kvality. Celkový štýl nového modelu Peugeot Expert bol koncipovaný tak, aby bolo možné vyrábať harmonicky zladené a vyvážené krátke, dlhé i vysoké verzie s vlastným výrazom. Ušľachtilá predná časť sa vyznačuje novými štylistickými znakmi značky. Jej špecifická maska nesie leva najnovších tvarov. Celkovo pôsobí moderne, kvalitne, dynamicky a sebaisto. Základom robustného výrazu je nárazník dokonale integrovaný v prednej časti, ktorý je vo farbe karosérie. Svetlomety s hladkými sklami v novom štýle s integrovanými smerovkami zaručujú vysoký štandard účinnosti. Široké dopredu vysunuté čelné okno s plochou 1,68 m² poskytuje výhľad a presvetlenie interiéru vyvolávajúce v cestujúcich pocit priestoru.

Napnutá bočná línia sa mierne zvažuje. Podporuje dojem dynamiky a robustnosti novej dodávky Expert. Dodávky majú bočné strany upravené tak, aby na ne bolo možné umiestniť reklamy alebo pútače reprezentujúce firmu, ktorá ich používa. Okrem toho z nich cítiť hrúbku a pevnosť plechov. Ochranné lišty, oblé nárazníky ako aj kľučky na dverách pôsobia pevne a solídne. Úžitkový vzhľad dodávky Expert bol umocnený vonkajšími spätnými dvojitými zrkadlami, veľmi užitočnými pre profesionálov. Dvierka otvoru palivovej nádrže vo farbe karosérie sú dokonale integrované a ukrývajú uzáver uzamykateľný kľúčom. Presklená verzia má zapustené lepené bočné sklá s možnosťou montáže kaziet s posuvnými bočnými sklami typu «flush». Výsledný štýl zladil imperatívy týkajúce sa rôznych častí vozidla: dynamickosť, výkon a robustnosť vyžarujúcu z prednej časti s objemnosťou a praktickosťou zadnej časti.

Zadná časť s pravouhlými tvarmi naznačuje veľkú kapacitu a jednoduché nakladanie bez ohľadu na to, či sú vo výbave krídlové plechové, presklené alebo výklopné dvere. Zadné svetlá zdôrazňujú modernosť tohto produktu a rešpektujú určitú jednotnosť s úžitkovými modelmi značky zvlášť s novým Boxerom. V zadnej časti je integrované tretie brzdové svetlo a pre presklené verzie je k dispozícii vyhrievané zadné sklo so stieračom. Vysoká verzia má špeciálne krídlové dvere otvárajúce sa až po hornú hranu zvýšenej časti karosérie. Dvere tak poskytujú dokonalý prístup k nákladnému priestoru.

Optimalizované rozmery

Nová dodávka Expert je odteraz k dispozícii v 2 dľžkach a 2 výškach definujúcich 3 verzie.
Vysoká verzia predstavuje novinku v našej ponuke s cieľom vyhovieť požiadavkám klientely na objem a nakladanie. K dispozícii sú odteraz dĺžky 4805 mm (L1) a 5135 mm (L2), čo zodpovedá nárastu o 283 mm u krátkej verzie a o 213 mm u dlhej verzie. Výška dosahuje u verzie H1 1942 mm a u verzie H2 2276 mm.

Nové pneumatické pruženie, ktoré je k dispozícii v opcii, umožňuje podstatne znížiť nakladací prah a tým aj výšku vozidla: 1894 mm u verzie H1 a 2204 mm u verzie H2. Vysoká verzia bola vypracovaná v spolupráci s konštruktérom úžitkových karosérií Gruau s využitím novej techniky lepenia kovových dielov. Jej vyhotovenie sa realizuje dodatočnou montážou. Šírka v úrovni bočných ochranných líšt je 1895 mm.
Tieto rozmery znamenajú pre novú dodávku významný skok v prepravnej kapacite a v triede úžitkových vozidiel Peugeotu radia Expert presne medzi Partner a Boxer.

Nárast prepravného objemu

Aby bolo možné uspokojiť aj tie najrozmanitejšie potreby klientely, nová dodávka Expert značne zvýšila svoju prepravnú kapacitu tak v zmysle objemu ako aj nosnosti. Prepravný objem, ktorý bol u predchádzajúcej generácie v rozmedzí 4 m3 až 5 m3, vzrástol na 5 až 7 m3 vďaka spusteniu predaja novej verzie L2H2 a optimalizovaní rozmerov vo všetkých smeroch. Užitočná výška nákladného priestoru nízkej verzie bola zvýšená na 1449 mm a na 1750 mm u vysokej verzie. Okrem toho užitočná dĺžka na podlahe v krátkej verzii bola zvýšená na hodnotu 2254 mm a v dlhej verzii na 2584 mm. Vďaka novej výbave tu možno prevážať predmety s malým prierezom dlhé až 2884 mm. Vnútorná šírka v mieste podbehov (1245 mm) bola zvolená tak, aby bolo možné prepravovať europalety s rozmerom 1200 x 800 mm, čo robí z Experta vysoko polyfunkčné vozidlo. Nosnosť sa tiež zvýšila na 1000 kg a 1200 kg (u predchádzajúcej generácie bola v rozmedzí 810 až 930 kg ).

Dôvtipný nákladný priestor
Prioritou pri koncipovaní vozidla bola ľahkosť používania nákladného priestoru. Dizajn nákladného priestoru je podstatne pravouhlejší ako predtým. Zodpovedá základnej požiadavke na moderné úžitkové vozidlá poskytujúce funkčný a dobre chránený vnútorný priestor, výkonné osvetlenie a robustné praktické ukotvenia. Podlaha v nákladnom priestore nesie 8 kotviacich ôk rozmiestnených po oboch stranách zadnej časti.

Ochrana nákladného priestoru je zabezpečená bočnými ochrannými panelmi siahajúcimi až do polovice výšky. Aj tu bola v prednej časti použitá protišmyková podlahová krytina typu TPO kvalitného vzhľadu, ktorá sa ľahko čistí. Zadné dvojkrídlové dvere vzduchotesnej koncepcie je možné maximálne roztvoriť vďaka systému s vysúvateľnými tiahlami v uhle 90° až 180°.

Vysoká verzia je vybavená špeciálnymi krídlovými dvermi prispôsobenými výške vozidla, ktoré poskytujú úplný prístup do nákladného priestoru. Ich užitočná výška je 1630 mm. V závislosti od verzie sú k dispozícii presklené vyklápacie dvere namiesto krídlových, presklených alebo plechových dverí. Nákladný priestor je prístupný aj cez bočné posuvné dvere na pravej strane vozidla. Tieto dvere spočívajú na 2 nosných koľajniciach na úrovni stredového pásu karosérie a podlahy, pričom v hornej časti je vodiaca koľajnica. Podľa verzie ich možno objednať presklené alebo plechové. V opcii sú k dispozícii druhé bočné posuvné dvere na ľavej stranu.
Miesto pre vodiča a spoujazdca je už v sériovej výbave oddelené od zadnej časti dodávky priečkou vo forme zvislého rebríka ukotveného v spodnej časti. Chráni cestujúcich pred rizikom poranenia posúvajúcim sa nákladom. Súčasťou voliteľnej výbavy sú plechové deliace priečky lepšie oddeľujúce zadnú časť od kabíny, zvyšujúce akustický a tepelný komfort. Deliaca priečka navyše prispieva k ochrane prepravovaného nákladu proti krádeži. Okrem toho je možné z miesta vodiča ovládačom na prístrojovej doske uzamknúť nákladný priestor. Stav zamknutia vozidla je signalizovaný dvoma kontrolkami na tlačidlách. V dodávkach vybavených deliacou priečkou je v strednej časti odkladací priestor vo forme tunela prístupného aj zo zadnej časti. Na lepšie využitie tohto odkladacieho tunela, je v opcii ponúkaná záhradka, ktorá slúži na prepravu dlhých ľahkých predmetov, napríklad rúr z PVC, elektrického inštalačného materiálu a pod. Týmto sa zväčšuje užitočná dĺžka vozidla.

Pneumatické pruženie v továrenskej výbave

Nový Peugeot Expert ponúka zadné pruženie s pneumatickou kompenzáciou vyvinuté špeciálne pre tento model. Je k dispozícii v sériovej alebo voliteľnej výbave a premietlo sa doň celé know-how značky v oblasti dynamického správania a komfortu. Táto výbava je vo svete úžitkových vozidiel uznávaná z viacerých dôvodov. V prvom rade je to konštantná celková výška základnej verzie menej ako 1,90 m umožňujúca využívať podzemné parkoviská, a zároveň konštantné udržiavanie svetlej výšky vozidla bez ohľadu na zaťaženie.
V konfigurácii s ručným nastavovaním je v zadnej častí nákladného priestoru inštalované tlačidlo slúžiace na zvýšenie alebo zníženie nakladacieho prahu stojaceho vozidla. Táto funkcia je veľmi užitočná pri nakladaní a vykladaní.

Početné možnosti transformácie

Triedu dodávok teraz doplnila verzia plošinového podvozku. Vo väčšine prípadov poslúži ako základná verzia pre karosárov na ďalšie transformácie. K dispozícii je pri dlhej verzii s rázvorom 3122 mm (v krátkej verzii je to 3000 mm) a poskytuje nosnosť 1200 kg pred transformáciou. Na vozidle sú pripravené montážne body ako aj určené body na podlahe a na podbehoch kolies uľahčujúce upevnenie karosérií. V opcii je k dispozícii súprava na zväčšenie karosovateľnej šírky na 2,10 m, umožňujúca optimalizovať transformácie vzhľadom na konečné rozmery vozidla (zvlášť u izotermických skríň, u obchodných a kempingových vozidiel). Všetky typy modelu Expert majú elektrickú jednotku určenú na bezpečné pripojenie doplnkových elektrických obvodov nadstavieb (BTC). Nová dodávka Expert vďaka rozšírenej ponuke verzií poskytuje širšie spektrum využitia a pokrýva takto lepšie potreby klientely.

Nový funkčný interiér

Mottom pre štýl interiéru novej dodávky Expert je komfort cestujúcich a funkčnosť. Vozidlo bolo koncipované pre náročných profesionálov požadujúcich, aby bol interiér robustný a zároveň komfortný.
Nastupovanie do vozidla je veľmi uľahčené, pričom miesto vodiča je riešené ako u jednopriestorových vozidiel - minivanov. Do dodávky sa nenastupuje, ale usádza sa v nej! Pre použitie, pri ktorom je potrebné často zastavovať, je to významné zlepšenie pohodlia. Vozidlo prirodzene sadne do rúk, každý vodič sa rýchlo zorientuje a nájde nastavenia, ktoré mu vyhovujú. Voľba danej architektúry zaručuje zlepšenie polohy pri riadení blížiacej sa osobnému vozidlu. Nový Expert je novinkou v oblasti dodávok a stanovuje nový štandard na trhu. Kabína poskytuje dobrý výhľad a dôležité presvetlenie. Toto je zvýraznené dopredu posunutou polohou čelného okna s plochou 1,68 m², z ktorého vyžaruje pozoruhodná útulnosť nezvyčajná pre tento typ karosérie. Kabína navrhnutá Pininfarinom bola vyvinutá v snahe o modernosť, komfort a funkčnosť.
Palubná doska formou a dvojtónovým spracovaním (narbonnská sivá a stredne jasná sivá sirocco) vychádza zo sveta osobných vozidiel. Robustnosťou však stále vyhovuje aj najnáročnejšiemu profesionálnemu používaniu. Dizajn palubnej dosky čerpá zo svojho úctyhodného objemu, hlavne hĺbky, a poskytuje maximálne množstvo otvorených a zatvorených odkladacích priestorov vo vrchnej a spodnej časti. Významne dotvára priestor určený pre cestujúcich. Na prístrojovej doske je množstvo odkladacích miest vrátane osvetlenej príručnej uzamykateľnej skrinky, ďalej priehradky v paneloch dverí, výsuvné držiaky na poháre. Na prístrojovej doske sú dve pozície ISO, umožňujúce montáž autorádia, profesionálneho zariadenia typu CB alebo iné špecifické účely.
Silnou stránkou Experta je radiaca páka na palubnej doske, ktorá prirodzene prešla aj do nového modelu. Volant je výškovo aj osovo nastaviteľný.
Vnútorné výplne a panely vo dverách boli koncipované tak, aby zabezpečili plynulé pokrytie miesta posádky. Ich dizajn je zladený so štýlom palubnej dosky preberajúc námet polmesiacov. Ovládače elektrického sťahovania okien sú integrované v paneloch dverí, v ktorých sú umiestnené aj odkladacie priehradky, držiaky na fľaše (1,5 l) a reproduktory. Povrch strechy je potiahnutý až po priečku kabíny. Pri konfigurácii s priečkou v kabíne je zaujímavým prvkom centrálny tunel.
Sedadlá boli navrhnuté tak, aby poskytli pohodlie a bočné vedenie. Na výber sú dve možné konfigurácie prednej časti: dvojmiestna so samostatnými sedadlami pre vodiča a spolujazdca alebo trojmiestna s lavicou pre dvoch spolucestujúcich. Vo verzii s oddelenými sedadlami sú základne predných sedadiel vybavené odkladacími priestormi. V ponuke sú lakťové opierky pre vodiča a spolujazdca, aktívne výškové nastavnie sedáka, nastavovanie bedrovej opierky a vyhrievané sedadlá. Textilné poťahy na sedadlách pôsobia zároveň odolne i moderne v súlade s očakávaniami profesionálov. Pozostávajú z troch odlišných dielov v štýle pripomínajúcom palubnú dosku. Ako opcia je k dispozícii aj poťah TEP. Individuálne sedadlá sú vybavené sklápateľnými operadlami a pozdĺžnym nastavovaním. V závislosti od zvolenej výbavy sú k dispozícii štyri typy nastavovania: pozdĺžne nastavovanie sedáku, výškové nastavovanie vodičovho sedáku aktívne alebo pasívne, nastavovanie v bedrovej oblasti pomocou páčky na boku operadla, skláňanie operadla pomocou páčky na jeho boku. V ponuke sú aj bočné airbagy v operadlách individuálnych sedadiel pre vodiča a spolujazdca.
Výškové a osové nastavovanie stĺpika riadenia a mnohé iné nastaviteľné prvky vozidla poskytujú maximálne pohodlnú polohu pri riadení.

Bezpečnosť na vysokej úrovni

V zmysle pasívnej bezpečnosti bola konštrukcia navrhnutá tak, aby maximálne znižovala namáhanie kabíny a zaručila jej pevnosť. V súlade so smernicou ECE12-03 má nová dodávka Expert zosilnenú konštrukciu s programovanými deformačnými zónami. Nový Expert dostal špeciálne prvky zohľadňujúce jeho úžitkové aplikácie a zlepšenia zamerané na zníženie nákladov na opravu. Konštrukcia odoláva nevyhnutným mestským otrasom a vozidlo bolo špeciálne upravené, aby sa zohľadnila zvýšená prepravovaná hmotnosť.
Predná časť bola koncipovaná s dvoma deformačnými zónami, vrchnou a spodnou, ktoré zväčšujú opornú plochu a zlepšujú rozdeľovanie absorpcie energie. Línia pozdĺžnikov je vybavená štruktúrnou výstuhou a priestor medzi nápravnicou a karosériou bol zosilnený podobne ako prelis dverí. Do predných dverí bol umiestnený poistný kolík ktorý spolu s výstuhou zmierňuje následky nárazov.
Zadná časť vozidla je vybavená nosníkom a hliníkovými absorbérmi, ktoré chránia vozidlo pri náraze zozadu. Zasúvací stĺpik riadenia umožňuje volantu zatlačiť sa o 80 mm, čím obmedzuje riziko prieniku do kabíny. Okrem toho nová dodávka Expert môže byť v závislosti od verzie vybavená 4 airbagmi: 2 čelným a 2 bočnými. Zvláštnosťou airbagu pre spolujazdca je jeho schopnosť ochrániť pasažiera na samostatnom sedadle ako aj cestujúcich na dvojmiestnej lavici. Objem nafukovacieho vankúša bol zvýšený na 100 litrov. Pri inštalácii detskej sedačky chrbtom v smere jazdy ho možno vypnúť kľúčom v príručnej skrinke. Vypnutie je signalizované svetelnou kontrolkou na ukazovateľoch prístrojovej doske. Bočné airbagy vpredu určené na ochranu hrudníka spolujazdca a vodiča sú zabudované do bočnej časti operadiel individuálnych sedadiel.
V oblasti aktívnej bezpečnosti je nový Expert vybavený najnovšími technickými prvkami. Stabilizačný program ESP v sebe integruje aj systém ochrany proti prevráteniu ROM a protipreklzový systém. Systém ABS spojený s podporou núdzového brzdenia (AFU) je montovaný v sérii. Tieto vlastnosti v oblasti bezpečnosti a nákladov na opravu pridávajú novému Peugeotu Expert dve silné stránky.

Výbava v službách komfortu

Nová dodávka Expert ťaží z mnohých prvkov komfortnej výbavy, ktoré sú obyčajne vyhradené pre osobné vozidlá: elektrické predné okná, centrálne zamykanie, elektricky sklápateľné zrkadlá, automatické rozsvecovanie svetiel a dažďový senzor, ostrekovanie svetlometov a hmlové svetlomety. Podľa verzie je toto vybavenie k dispozícii buď v sérii alebo za príplatok. Elektronické asistenčné systémy riadenia, ktoré sú k dispozícii v opcii, napr.: tempomat a obmedzovač rýchlosti, prispievajú k bezpečnosti a komfortu pri jazde.
Manévrovanie s novým Expertom uľahčuje elektro-hydraulický posiľňovač, ktorý podstatnou mierou prispieva k príjemnému pocitu pri riadení vozidla.
V tom istom duchu katalóg výbavy ponúka parkovací asistent využívajúci 4 snímače integrované v zadnom nárazníku. Mimoriadna pozornosť bola venovaná tepelnému komfortu v novom Experte. V opcii je k dispozícii manuálne ovládaná klimatizácia spojená s atermickým čelným sklom a filtrami s aktívnym uhlím.
Pokiaľ ide o akustický komfort, okrem toho, že karoséria je zospodu ošetrená špeciálnym prípravkom , boli v priestore motora rozmiestnené štíty a zvukové izolácie. Akustické vlastnosti umožňujú audio/telematickému systému, aby sa naplno prejavil. Súprava na ovládanie s voľnými rukami bluetooth umožňuje prostredníctvom multifunkčnej obrazovky na prístrojovej doske ovládať vysielanie a prijímanie hovorov. Táto nová výbava umožňuje profesionálom používať mobilné telefóny bezpečne a v súlade s predpismi.
Telematické rádio RT3 poskytuje navigáciu GPS sprostredkovanú voliteľnou monochromatickou alebo farebnou obrazovkou. Kartografia je zaznamenaná na CD ROM a zariadenie je kompatibilné s TMC (Trafic Message Channel), ktorý umožňuje pomocou hlasového syntetizátora prístup k dopravným informáciám RDS TMC voľne vysielaným na vlnovom rozsahu FM. Integruje funkciu núdzového volania a lokálnej asistencie (SUAL) pomocou dvojkanálového zariadenia GSM rádia RT3. Spustenie airbagov alebo stlačenie tlačidla SOS vyšle telefonické volanie núdzovej služby (nazývanej v príslušných krajinách Inter Mutuelles Assistance) umožňujúcej lokalizovať vozidlo a privolať pomoc. Telematické autorádio je vybavené vstupom pre video v príručnej skrinke pred spolujazdcom.
K dispozícii je takisto menič na 5 CD kompatibilný s oboma autorádiami ponúkanými v opcii, integrovaný v technickej konzole prístrojovej dosky.
Pre zákazníkov, ktorí nemajú záujem o ponúkané integrované autorádio, je v novom Experte k dispozícii v sériovej výbave predinštalácia zahŕňajúca elektrickú prípojku, kabeláž pre anténu a pre reproduktory.
V kabíne je aj 12 V zásuvka šikovne umiestnená na palubnej doske, ktorú možno použiť na pripojenie mobilného telefónu alebo počítača. Ďalšia 12 V zásuvka je inštalovaná v nákladnom priestore.
Na zabezpečenie prípadnej montáže ťažného zariadenia pre príves je vo vozidle obslužná jednotka pre príves (BSR).

Príslušenstvo pre profesionálov

V snahe vyhovieť rozmanitému profesionálnemu použitiu ponúka dodávka Expert obohatený rad príslušenstva rešpektujúceho nároky na estetiku vozidla a umožňujúcu ľahkú montáž u autorizovaných predajcov Peugeot. Ako najdôležitejšie možno spomenúť nasledujúce príslušenstvo: na zväčšenie plochy pre náklad sú v ponuke rôzne upínacie systémy a strešné nosiče. Prístup k týmto zariadeniam môžu uľahčiť stupienky a rebrík.
Nákladný priestor možno chrániť pomocou súpravy z dreva. K tejto ponuke sa pripájajú ochranné mriežky ako aj skrinka na dlhé predmety využívajúca odkladací tunel.
Vonkajšok vozidla možno chrániť pomocou zástierok alebo bočným chráničmi na karosérii. K dispozícii sú prahy dverí z PVC alebo nehrdzavejúcej ocele.

Výkonnejšie motory

Nový Expert dostal nové motorizácie vyhovujúce normám Euro4 a širšiu ponuku motorov s cieľom dosiahnuť maximálne príjemné pocity z jazdy.
2 motory 2.0 HDi 88 kW 120 k a 100 kW 136 k vyšli zo spolupráce PSA Peugeot Citroën / Ford. Hodnoty krútiaceho momentu sú 300 Nm respektíve 320 Nm, čim mimoriadne vyhovujú očakávaniam zákazníkov. Aj v prípade prepravy ťažkých nákladov si stále zachovávajú schopnosť slušne zrýchľovať. Rad pozostáva s 3 naftových motorizácií HDi a jednej benzínovej.

Motory

1,6 HDI 90

2,0 HDI 120

2,0 HDI 136 FAP

2,0 140

Typ

DV6UTED4

DW10UTED4

DW10BTED4

EW10A BE4

Počet valcov

4

4

4

4

Zdvihový objem (cm3)

1560

1997

1997

1997

Maximálny výkon, norma CEE (kw)

66

88

100

103

Príslušné otáčky (ot./min)

4000

4000

4000

4000

Typ vstrekovania

Common rail

Common rail

Common rail

-

Prevodovka

BE4R(1)

ML6C

ML6C

BE4R(1)

Typ prevodovky

manuálna

manuálna

manuálna

manuálna

Počet prevod. stupňov dopredu

5

6

6

5

Palivo

nafta

nafta

nafta

benzín

Tvorba CO2 g/l

191

194

196

235

Fiškálna kategória

6 - 7

8

9

10

(1): zosilnená úprava pre úžitkové vozidlá

Benzínový motor 2.0 103 kW 140 k spĺňa normy Euro4. Jeho výkonnostné parametre boli optimalizované vďaka nasledujúcim novinkám:

  • Predkatalyzátor na zbernom výfukovom potrubí (zmenšenie znečisťovania)
  • Riadený termostat spojený s výmenníkom tepla voda/olej (zníženie spotreby)
  • Riadený alternátor (zníženie spotreby)
  • Kontinuálne variabilné časovanie ventilov nasávania (VVT) (zvýšenie výkonu, zníženie spotreby paliva a znečisťovania)
  • Oválne rozvodné koleso kľukového hriadeľaPignon (zlepšenie akustického komfortu)
  • Optimalizovaný kompaktný blok zapaľovacej cievky (zníženie hmotnosti, zníženie ceny)

  • S týmto motorom je spojená päťstupňová prevodovka BE4R.

    Motor 1.6 HDi 66 kW 90 k spĺňa normy Euro 4 aj bez pomoci filtra pevných častíc (FAP). Je vybavený spriahnutým čerpadlom posilňovača riadenia. Aby vyhovel prevádzke úžitkového vozidla a umožnil údržbu každých 30 000 km, je vybavený špeciálnymi prvkami:

  • Dvojdielna olejová vaňa so zväčšeným objemom
  • Blok motora so špeciálnymi vložkami valcov
  • Spevnené piesty
  • Spevnené ložiská kľukového hradeľa
  • Tesnenie hlavy valcov so spevneným rebrovaním
  • Olejové čerpadlo so spevneným rotorom

  • Ovládanie hydraulickej spojky s obmedzovačom krútiaceho momentu bolo prispôsobené profesionálnemu používaniu. Pre túto naftovú motorizáciu bola opäť použitá zosilnená prevodovka BE4R.

    Motor 2.0 HDi najnovšej generácie je k dispozícii v dvoch výkonnostných verziách: 88 kW 120 k a 100 kW 136 k FAP. Je vybavený novými vstrekovacími tryskami so zmenšeným priemerom a využíva techniku pilotného vstrekovania. Dĺžka vstrekovania je korigovaná na základe analýzy mikrovstreku 1 mm3, ktorý sa vykonáva pri uvoľnení pedála akcelerátora. Zvýšenie otáčok motora dosiahnuté týmto vstrekom predstavuje korekciu pre riadené vstrekovanie. Vstrekovanie sa vykonáva v 2 fázach (pilotný vstrek a hlavný vstrek) a umožňuje zohľadniť nároky noriem Euro 4. Obidve verzie tohto motora sú vybavené elektrohydraulickým posiľňovačom riadenia.

    Motorizácia 2.0 HDi 88 kW 120 k pripúšťa intervaly údržby každých 30 000 km. Hlava valcov bola tepelne opracovaná tak, aby sa zlepšili mechanické parametre hliníka. Turbo bolo modifikované tak, aby rotujúce časti lepšie odolávali opotrebovaniu a aby sa zvýšila odolnosť puzdra turbíny voči korózii. Vďaka tomu, že piesty majú zvýšenú odolnosť voči praskaniu, bolo možné zlepšiť vnútorné chladenie a znížiť spotrebu oleja. Dorazy váhadiel rozvodov boli pochrómované, aby sa zmenšilo ich opotrebovanie. Spojka odoláva nárokom na prepravu veľkých hmotností. Významnou zmenou v novom modeli Expert je šesťstupňová prevodovka ML6C.

    Motor 2.0 HDi 100 kW 136 k je vybavený FAP. Tento motor poháňa mnohé vozidlá Peugeot. V rámci adaptácie na nový Expert bolo vyvinuté nové mazacie potrubie turba a štít EGR ventilu. Počas periodickej regenerácie FAP sa vstrek v 2 fázach doplňuje 2 vstrekmi po spálení. Bola prevzatá spojka z verzie 88 kW 120 k ako aj šesťstupňová prevodovka ML6C.

    Príkladné dynamické vlastnosti

    Stabilita na vozovke maximálne čerpá zo znalostí značky Peugeot spájajúc komfort, dynamickosť a bezpečnosť bez ohľadu na hmotnosť prepravovaného nákladu.
    Predná náprava pozostáva z nezávislého zavesenia kolies typu pseudo Mc Pherson s trujuholníkovým spodným ramenom a stabilizátorom.
    Zadná náprava pozostáva z deformovateľnej priečky s Panhardskou tyčou, vinutými pružinami a sklonenými hydraulickými tlmičmi.
    Pri verziách vybavených pneumatickým pružením prenechávajú vinuté pružiny priestor pre pneumatické pružiny s konštantnou výškou a tlmiče sú vybavené špeciálnymi dorazmi. Elektrohydraulické riadenie montované na všetky vozidlá radu dodávok s výnimkou verzie L1H1 1.6 HDi 90 k 1000 kg, má variabilný modul hydraulického tlaku na ozubený hrebeň, ktorý závisí od rýchlosti vozidla. Princípom je prispôsobenie účinku podmienkam, čo sa ukazuje veľmi užitočné pri pomalom manévrovaní v meste.
    Výkonná a odolná brzdová sústava je vpredu vybavená odvetrávanými kotúčmi s rozmermi 304 x 28 mm (280 x 28 mm vo verzii L1H1 1.6 HDi 90 k) s dvoma piestmi rozmerov 45 a 48 mm. Kotúče vzadu majú rozmery 290 x 14 mm a sú kombinované s jediným 41 mm piestom. Verzia L1H1 1.6 HDi 90 k 1000 kg je vybavená 10 palcovými bubnami.
    Na dodávkach sú namontované 15 palcové pneumatiky v prípade verzie L1H1 1.6 HDi 90 k 1000 kg, na ostatných vozidlách modelového radu sú 16 palcové pneumatiky.

    Pokles prevádzkových nákladov

    Prevádzkové náklady sú pre profesionálov základným údajom. Zníženie tejto hodnoty pri novej dodávke Expert sa stalo hlavným zámerom konštruktérov nového vozidla.
    Aby sa dosiahla priaznivejšia klasifikácia poisťovní, mimoriadne úsilie bolo venované nákladom na opravu následkom zrážky a zvýšeniu ochrany vozidla proti krádeži. Na druhej strane sa veľa snahy venovalo zníženiu spotreby a predĺženiu intervalov údržby.
    Architektúra vozidla berie do úvahy čelné nárazy pod uhlom 10°. Diely boli upravené tak, aby odolávali silnejším nárazom a aby sa ľahšie vymieňali. Napríklad na svetlometoch sú poistné upevnenia, aby ich pri náraze do 16 km/h nebolo potrebné vymieňať celé. Nová dodávka Expert takto dosiahla v klasifikácii Allianzu triedu 15. Pokiaľ ide o ochranu proti krádeži, príkladom sú opatrenia zamerané na ochranu riadiacej jednotky motora, ktoré viedli k získaniu maximálnych známok anglickej klasifikácie NCSR týkajúcej sa vlámania: 4 hviezdičky bez alarmu, 5 s alarmom.
    V snahe znížiť prevádzkové náklady boli intervaly údržby predĺžené na 30 000 km pri bežnej prevádzke vozidla, prípadne na 2 roky. Predstavuje to nezanedbateľný zisk 10 000 km, ktorý sa dosiahol vďaka spevneniu niektorých dielov hnacieho agregátu.

    Ponúkané farby

    Nový Expert vo verzii dodávky má k dispozícii paletu 7 farieb. Farby sú prevažne nemetalické, čo je v súlade s očakávaniami profesionálnych zákazníkov: červená Ardent, modrá Line, krémová Parthénon (nová), biela Banquise, modrá Impérial. Napriek tomu sú k dispozícii aj dve metalické farby: hliníková sivá, železná sivá. Spoločnosti, ktoré si prajú pre svoju flotilu inú farbu, si budú môcť vybrať zo základného zoznamu 15 farieb, ktoré im zaručia rovnakú kvalitu ako v sérii.
    ______________________________________________________________________________________________

    PEUGEOT - prítomný v 160 krajinách sveta, s 10.000 kontaktnými miestami. Peugeot spája náročnosť s emóciami. V roku 2010, v roku 200-tého výročia, Peugeot potvrdil svoje miesto ako 1. francúzska automobilová značka vo svete, a naviac poskočila o jedno miesto v klasifikácii značiek vo svete na 9 miesto s predaným počtom vozidiel 2,142.000 automobilov. Peugeot je jedinou značkou, ktorá uviedla na trh integrovanú ponuku mobility v rámci osobných a úžitkových automobilov, skútrov, bicyklov a širokú ponuku služieb čiže ponuku mobility Mu.

    Zdroj: Ivana Orviska, Comunication and PR Manager, Peugeot Slovakia, s.r.o.
    TS: 25/11/2006




    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=380