Fiat Doblò (nový 2006)

Pri príležitosti tohtoročného októbrového autosalónu v Amsterdame venovaného úžitkovým vozidlám a nákladnej technike, bol nový Fiat Doblò Cargo vybratý za Dodávku roka 2006. Tento prestížny titul získal od medzinárodnej poroty predovšetkým pre svoje nesporné kvality, medzi ktoré patrí napríklad moderný design, nový rad vznetových motorov typu Multijet, zväčšená úložná plocha a úplne nová verzia s predĺženým rázvorom náprav.

Ako pokračovateľ veľmi úspešnej tradície (od roku 2001 bolo predaných viac ako 310.000 modelov) si Fiat Doblò Cargo nemohol priať lepší debut. Znovu sa potvrdilo, že je ideálnym vozidlom predovšetkým pre živnostníkov, obchodníkov, údržbárov, predajcov, obchodných zástupcov, servisných technikov, či kuriérov. Títo zákazníci sú obzvlášť nároční, pretože vo svojich autách trávia dlhé hodiny, prepletajú sa mestskou premávkou, veľmi často zastavujú, vystupujú a nastupujú, neustále nakladajú a vykladajú tovar a nástroje a zároveň musia cestovať na dlhšie vzdialenosti. Pre nich je Fiat Doblò Cargo ušitý priamo na mieru, lebo ponúka veľkú úložnú kapacitu a najvyššie užitočné zaťaženie vo svojej kategórii. Zároveň sa vyznačuje veľmi komfortnou kabínou, prijateľnou spotrebou pohonných hmôt a nízkymi prevádzkovými nákladmi. Okrem toho si zachováva všetky prednosti svojich predchodcov, medzi ktoré patrí najmä jednoduchá ovládateľnosť, skvelé jazdné vlastnosti a preventívna, aktívna a pasívna bezpečnosť.

ORIGINÁLNY DIZAJN
Vďaka svojmu originálnemu dizajnu ponúka nový Fiat Doblò viac vnútorného priestoru, ako by sa pri pohľade zvonku mohlo zdať. Aj keď oproti svojmu predchodcovi o niečo narástol (dĺžka 4253 mm, šírka 1722 mm a výška 1818 mm), zostáva typickým viacúčelovým vozidlom, ktoré je pohodlné a ľahko ovládateľné ako klasické kombi a zároveň priestranné ako MPV. V skutočnosti je rovnako univerzálne ako priemerný automobil typu MPV, avšak stojí menej a má kompaktnejšie vonkajšie rozmery.

V súlade so súčasnými estetickými požiadavkami kladie nový Fiat Doblò dôraz na funkčnosť, zároveň však nestráca na elegancii a zachováva si osobitosť, ktorá je zdôraznená predovšetkým impozantnou maskou a celkovo vyváženým vonkajším vzhľadom. Jednoduchý design vytvára dojem robustnosti a bezpečnosti. K výrazným črtám patria ďalej veľké moderné reflektory a motív v tvare písmena V, siahajúci od kapoty motora až k nárazníku a predstavuje tak jasnú dominantu prednej časti vozidla. Pri pohľade zboku je možné obdivovať dokonalý prechod medzi predným nárazníkom a blatníkmi, ktorý zdôrazňuje kompaktný charakter prednej časti vozidla. Mohutnejšie bočné lišty poskytujú lepšiu ochranu a zároveň pôsobia ako výrazný estetický prvok.

Zadné časti vozidla lemuje nový nárazník a celkovo prepracované koncové svetlá s priehľadnými dvojfarebnými sklami. Skladajú sa z dvoch polkruhov (s červeným sklom) a centrálnej časti (s čistým sklom) ukrývajúcej smerové svetlá a svetlo „oznamujúce“ zaradený spätný chod. Prevedenie a vnútro zadných svetiel korešponduje s vysoko originálnym designom predných reflektorov. Súčasťou nárazníkov sú parkovacie senzory (na objednávku) a miesto pre poznávaciu značku, ktorej osvetlenie je súčasťou zadných výklopných dverí.

Takisto interiér auta je elegantný. Jednoduchosť a funkčnosť riešení ešte viac umocňuje pocit priestrannosti v ňom. V momente ako otvoríte dvere, budete príjemne prekvapený úplne novým čalunením, ktoré zakrývá väčšinu viditeľných kovových plôch. Je veľmi pohodlné a taktiež lahodí oku. V lakťových opierkach tvoriacich integrovanú súčásť dverových panelov, sú zabudované ovládače sťahovania okien. To sa týka všetkých modelov s výnimkou Doblò Actual a Doblò Cargo.

Prístrojová doska nového Fiatu Doblò sa tiež dočkala mnohých zmien. Je vyvedená v dvojakom odtieni šedej farby a ochranné mriežky reproduktorov sú teraz rovnaké ako mriežky v paneli dverí. Celý interiér tak dostal ešte elegantnejší charakter. Veľmi praktická je priehradka nad predným sklom, ktorá je vhodná napríklad na mapy, doklady a pod. Zmenami prešla aj konštrukcia sedadiel, výber farieb poťahov závisí na konkrétnej špecifikácii vozidla. Ako jediné vozidlo vo svojom segmente má Fiat Doblò umiestnenú riadiacu páku na palubnej doske, čo významnou mierou prispieva k bezpečnosti, pohodliu a jednoduchej obsluhe vozidla.

NAJLEPŠIE MOTORY V SEGMENTE
Nový Fiat Doblò ponúka v osobnom aj úžitkovom prevedení pomerne široký rad pohonných jednotiek, ktoré pozitívne ovplyvňujú jeho základné charakteristiky. Teda jednoduchú ovládateľnosť, pohodlie, bezpečnosť a ohľaduplnosť k životnému prostrediu. K dispozícii sú klasické zážihové a vznetové motory a kombinovaný agregát spaľujúci benzín a metán. Ten je ďalším príkladom veľmi zodpovedného prístupu koncernu Fiat k ochrane životného prostredia a snahy neustále znižovať spotrebu pohonných hmôt.

Čo sa týka motorov 1,4 Fire 8v s výkonom 77 koní a 1,6 Natural Power (benzín + zemný plyn), tie sú určené pre osobnú aj úžitkovú verziu. Ponuku dopĺňajú tri diesely (1,3 16v Multijet s výkonom 85 koní a 1,9 8v Multijet s výkonom 105 resp. 120 koní) určené iba pre model Doblò a dva diesely (1,3 16v Multijet s výkonom 75 koní a 1,9 8v Multijet s výkonom 105 koní) určené pre model Doblò Cargo. Motory s objemom 1,3 litra (85 k) a 1,9 litra (120 k) sú vybavené turbodúchadlom s variabilnou geometriou a zachytávačom častíc (DPF). Akonáhle sa výroba rozbehne na plné obrátky, ponúkne Fiat záujemcom výkonnejšie agregáty 1,3 16v Multijet o (85 k) a 1,9 8v Multijet (120 k) taktiež záujemcom o úžitkovú verziu Cargo.

1,3 16v Multijet s výkonom 75 resp. 85 koní
Ponuka pohonných jednotiek určených pre nový Fiat Doblò pochopiteľne zahŕňa tiež najmenšie a najmodernejšie agregáty z druhej generácie vznetových motorov s priamym vstrekovaním typu Common Rail - verziu 1,3 16v Multijet. Konštruktéri automobilky navyše pripravili ešte výkonnejšiu verziu s variabilnou geometriou turbodúchadla, ktorá má výkon 85 koní (62 kW) pri 4000 otáčkach za minútu a maximálny točivý moment 200 N.m (20,4 kg.m pri 1750 min-1). Vyznačuje sa vynikajúcimi prevádzkovými vlastnosťami a veľmi priaznivou spotrebou. To sa samozrejme týka aj pôvodnej verzie s výkonom 75 koní (55 kW pri 4000 min-1) s maximálnym točivým momentom 19,4 kg.m (190 N.m pri 1750 min-1).

Okrem iného systému preplňovania (verzia s výkonom 75 koní má stálu geometriu statoru turbodúchadla) sa novinka vyznačuje aj ďalšími zásadnými zmenami. Patria medzi ne napríklad modifikácia spaľovacieho systému zvyšujúca priechodnosť sacích a výfukových kanálov, zrýchlenie plnenia a meniaca kompresný pomer (z 18,0:1 na 17,6:1). Hladinu emisií kontroluje elektricky ovládaný ventil EGR, ktorý je priamo napojený na riadiacu jednotku motora. Súčasťou výfukového systému je taktiež výmenník, ktorý chladí recirkulované plyny a v neposlednom rade aj dvojitý katalyzátor. Vďaka uvedeným zariadeniam spĺňa motor všetky limity stanovené normou Euro4.

Konštrukcia oboch tisíctristoviek je zhodná. Jedná sa o štvorvalce s objemom 1248 cm3 s vŕtaním valcov 69,6 mm a zdvihom 82 mm. Každý valec má štyri ventily, ktoré sú poháňané priamo dvojicou vačkových hriadeľov prostredníctvom váhadla s valčekom. Motor 1,3 Multijet 16v je skutočným zosobnením miniaturizácie. So všetkými doplnkami váži totiž necelých 130 kilogramov. A vďaka svojím rozmerom (50 cm na dĺžku a 65 cm na výšku) zaberá len minimum miesta. Hlavnými kritériami pri vývoji bola maximálna účinnosť, spoľahlivosť a jednoduchosť. Preto sú obidva motory mimoriodne kvalitné a prakticky nezničiteľné. Prvých 250 000 km navyše nevyžaduje žiadnu údržbu mechanických súčastí. Interval výmeny oleja je 30 000 km (motor 1,3 Multijet 16v všeobecne používa olej s nízkou viskozitou). Sú nielen veľmi hospodárne, ale zároveň aj šetrné k životnému prostrediu.

Vďaka dômyselnému technickému riešeniu oba agregáty spĺňajú emisné limity stanovené normou Euro4. Variant vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou obsahuje taktiež filter pevných častíc obsiahnutých vo výfukových plynoch (DPF). Jedná sa o mechanické zariadenie, ktoré je súčasťou potrubia a fyzicky zadržiava uhlíkové častice (sadze) vznikajúce pri spaľovaní nafty. Behom prevádzky riadiaca jednotka motora neustále zaznamenáva údaje o spôsobe jazdy, dosahovaných teplotách a uskutočnených servisných kontrolách a na ich základe určuje množstvo častíc zachytených filtrom. Pretože sa jedná o akumulačný systém, musí sa pravidelne čistiť - uhlíkové častice sa musia spáliť. Tento proces prebieha automaticky, pretože riadiaca jednotka motora je schopná v ktorejkoľvek chvíli presne vypočítať aktuálne znečištenie filtra. Preto nie je potrebné robiť manuálnu údržbu, ani dopĺňať akékoľvek látky.

Obidva agregáty 1,3 Multijet 16v s výkonom 75 alebo 85 koní predstavujú skutočný technologický skok, pretože sa vyznačujú podstatne nižšou spotrebou paliva a zároveň produkujú omnoho menej škodlivých emisií. K tomu je potrebné ešte pripočítať pokles hladiny hluku (vďaka vyššiemu počtu vstrekov), mimoriadny komfort (vďaka eliminácii vibrácií), plynulú jazdu (vďaka rýchlo nastupujúcemu točivému momentu v dôsledku lepšej kontroly spaľovania), či flexibilitu a okamžitú reakciu motora (vďaka väčšiemu rozsahu otáčok). Pri prekročení 4000 otáčok za minútu už motor netrpí rýchlym poklesom výkonu, čím sa dnešné moderné diesely veľmi priblížili benzínovým motorom. Konštruktérom sa podarilo maximálne zdôrazniť základnú výhodu vznetových motorov (nižšiu spotrebu) a zároveň potlačiť ich hlavnú nevýhodu (vyšší obsah škodlivín vo výfukových plynoch).

1,9 Multijet s výkonom 105 resp. 120 koní
Obe verzie sú štvorvalcami s dvoma ventilmi na valec, vŕtaním 82 mm a zdvihom 90,4 mm. Slabšia verzia má výkon 105 koní (77 kW) pri 4000 otáčkach za minútu a točivý moment 200 N.m (20,4 kg.m) pri 1750 min-1. Silnejšia verzia má výkon 120 koní (88 kW) pri 4000 min-1 a maximálny točivý moment 200 N.m (20,4 kg.m) pri 1750 min-1.

Pohonná jednotka prešla pred použitím vo Fiate Doblò niekoľkými zásadnými úpravami, ktorých účelom bolo zvýšiť výkon a točivý moment pri nízkých otáčkach a zároveň znížiť hladinu hluku a eliminovať vibrácie. Výkonnejšia verzia (120 k) používa elektronicky riadené turbodúchadlo značky Garrett s variabilnou geometriou statoru. Toto riešenie zaručuje vysoký točivý moment aj pri nízkych otáčkach motora. Deväťdesiat percent točivého momentu je k dispozícii v rozmedzí 1750-3250 otáčok za minútu. Výsledkom je vynikajúca dynamika vozidla a pôžitok z jazdy. Podobne ako motory 1,3 Multijet spĺňajú taktiež obidve verzie agregátu 1,9 Multijet požiadavky normy Euro4, variant s výkonom 120 koní je navyše vybavený filtrom pevných častíc.

1,4 Fire 8v s výkonom 77 koní
Jedná sa o štvorvalec s objemom 1368 kubických centimetrov s vŕtaním 72 mm a zdvihom 84 mm. Každý valec je osadený dvoma ventilmi poháňanými vačkovým hriadeľom v hlave. Pri jeho vývoji sa konštruktéri sústredili predovšetkým na výkon a spotrebu, teda na parametre, ktoré sú pre nový Fiat Doblò kľúčové. Počas priebehu veľmi zložitých testov celého sacieho a časovacieho systému zameraných na dynamiku toku kvapalín sa im podarilo optimalizovať merný výkon motora v celom prevádzkovom pásme. Výsledkom je agregát s výkonom 56,5 kW (77 koní) pri 6000 otáčkach za minútu a maximálnym točivým momentom 115 N.m pri 3000 otáčkach, ktorý je živý a zároveň úsporný. Dôležitú úlohu zohráva taktiež použitie elektronicky ovládanej škrtiacej klapky bez mechanického prepojenia a predovšetkým úplne nové spaľovacie priestory s vysokou turbulenciou, ktorá je spojená so systémom variabilného časovania ventilov. Jedná sa o vysoko inovačné riešenie, ktoré skorším otvorením sacích ventilov umožňuje vysokú recirkuláciu výfukových plynov (asi 25 %). Tým sa znižuje spotreba pohonných hmôt a taktiež emisie škodlivín pri čiastočnom zaťažení. Medzi dalšie úpravy, ktoré majú vplyv na spotrebu paliva, patrí napríklad odľahčenie jednotlivých súčastí rozvodového mechanizmu, či použitie špeciálnych pružín ventilov znižujúcich trenie.

Ďalšími špecifickými vlastnosťami motora, ktoré priaznivo ovplyvňujú ekonomickosť prevádzky, sú zvýšený kompresný pomer (11:1) a vysoký točivý moment už pri nízkych otáčkach. Rovnako dôležité je veľmi presné zladenie všetkých jednotlivých funkcií zaručujúcich maximálnu úspornosť a zároveň vynikajúcu odozvu vozidla a zníženie emisií. Agregát už dnes spĺňa všetky limity normy Euro4. Je totiž vybavený katalyzátorom (je umiesnený v priestore motora a navarený priamo na obrubu zberného potrubia výfukových plynov), ktorý rýchlejšie dosahuje vysokú teplotu a preto znižuje emisie aj v okamihu, keď sa motor ešte len zahrieva. Aby sa znížilo negatívne pôsobenie na životné prostredie, zabraňuje palivový systém recirkulácii benzínu v nádrži. Tým sa eliminuje vznik výparov. Vďaka použitiu flexibilného zotrvačníka, ktorý tlmí prenos vibrácií na karosérii, sa vozidlá vybavené motorom 1,4 Fire 8v vyznačujú mimoriadnym akustickým komfortom.

Natural Power: motor ohľaduplný k životnému prostrediu
Jedná sa o agregát s dvoma nezávislými palivovými systémami, z ktorých jeden spaľuje benzín a druhý metán (zemný plyn, CNG). Pri štartovaní sa aktivuje benzínový okruh. Akonáhle sa motor rozbehne, automaticky sa prepne na spaľovanie metánu. Znamená to, že ku spaľovaniu benzínu dochádza iba pri štartovaní alebo v prípade, že je nádrž na plyn prázdna. Pri štarte je benzínový okruh aktivovaný iba preto, aby jeho vstrekovače dlhou nečinnosťou nestuhli a boli pripravené pre prípad nedostatku plynu. Totiž jedna z výhod zemného plynu (CNG) oproti známemu LPG je, že naň možno štartovať motor bez problémov aj pri najnižších teplotách. V tlakových fľašiach je zemný plyn v plynnom skupenstve a nepotrebuje sa najskôr odpariť teplom zohriateho motora. Vodič však môže kedykoľvek prepnúť na benzínový okruh stlačením spínača umiestneného vedľa ručnej brzdy na stredovom tuneli.

Fázovaný sekvenčný viacbodový systém modifikuje elektronické riadiace metódy používané bežnými zážihovými motormi tak, aby ich bolo možné použiť na spaľovanie metánu. Tým sa dosahuje priaznivá spotreba, minimálne emisie a skvelá ovládateľnosť. Keď je motor poháňaný metánom, je potrebné počítať s tým, že celkový výkon a točivý moment sú pri všetkých prevádzkových podmienkach približne o 10 % nižšie než pri spaľovaní benzínu (68 kW/92 koní pri 5750 otáčkach oproti 76 kW/103 koňom pri 5750 otáčkach a 130 N.m pri 4000 min-1 proti 145 N.m pri 4000 min-1).

Zásadný rozdiel medzi jednotkami určenými pre obidve verzie Fiatu Doblò spočíva v umiestnení a počte zásobníkov. Zatiaľčo pri osobnej verzii sa nádrž na plyn skladá z dvoch tlakových fliaš s priemerom 316 mm a dĺžke 1050 mm, nachádza sa v batožinovom priestore a jej celkový objem predstavuje 126 litrov (teda 21 kg alebo 30,9 m3), Fiat Doblò Cargo má nádrž zloženú z troch tlakových fliaš zabudovaných v podlahe, aby nezaberali miesto pre náklad, s kapacitou 111 litrov (t.j. 18 kg alebo 26,4 m3). Metán je v oboch prípadoch stlačený na 200 barov. Uvedené hmotnosti platia pri teplote 15 stupňov Celsia.

Motor Natural Power sa vyznačuje nízkou spotrebou, minimálnymi emisiami a úplnou bezpečnosťou. Vodiči môžu dokonca prechádzať aj mestskými časťami, na ktoré sa vzťahujú dopravné obmedzenia. Parametre aktívnej aj pasívnej bezpečnosti sú rovnaké ako pri vozidlách poháňaných klasickými motormi. Nádoby na plyn a ich úchyty sú umiestnené v súlade s požiadavkami tých najprísnejších nárazových testov. Navyše sú chránené pred poškodením oceľovou konštrukciou s izoláciou. Prúdenie metánu z jednotlivých zásobníkov je riadené elektromagnetom, ktorý je otvorený iba v prípade aktivácie plynového palivového okruhu. Navyše je ochránený zariadením zabraňujúcim nadmernému prísunu plynu do spaľovacieho systému a chrániacim tiež proti vysokým teplotám. Elektromagnet je napojený na systém požiarnej ochrany (nárazový spínač alebo spínač uzavretia paliva).

AKTÍVNA A PASÍVNA BEZPEČNOSŤ
Nový Fiat Doblò sa vyznačuje veľmi osobitým dizajnom, najmodernejšou a spoľahlivou mechanikou a celým radom vlastností, ktoré prispievajú k pohodliu všetkých cestujúcich. Je zároveň veľmi bezpečný. Ochrana osôb nie je záležitosťou jednotlivých nástrojov či systémov, ale ich súhrnu a taktiež vzájomného prepojenia. Nakoniec už prvý pohľad na mohutné nárazníky, alebo široké bočné lišty vyvolávajú dojem mohutnosti, spoľahlivosti, odolnosti a bezpečia.

Prevencia
Pri vývoji nového Fiatu Doblò sa konštruktéri a designéri pokúsili obklopiť vodiča a všetkých cestujúcich technickými systémami, ktoré by im zaručili maximálnu možnú úroveň bezpečnosti a pohodlia. Vďaka ideálnej pozícii za volantom vodič nepociťuje únavu ani na dlhších trasách. Všetky kontrolné prvky sú dobre viditeľné a čitateľné a všetky ovládače jednoducho dostupné. Interiér je veľmi tichý, výhľad z vozidla je vynikajúci a vnútorné i vonkajšie osvetlenie je mimoriadne účinné. Vysoko kvalitné vnútro významnou mierou prispieva k udržaniu bdelosti vodiča. Nový Fiat Doblò sa ľahko ovláda pri všetkých prevádzkových podmienkach a má skvelé jazdné vlastnosti.

Aktívna bezpečnosť
Aktívna bezpečnosť znamená účinnú kontrolu nad vozidlom pri všetkých prevádzkových podmienkach. V tejto oblasti sa nový Fiat Doblò vyznačuje predovšetkým odolnými a vysoko efektívnymi brzdami s vynikajúcou odozvou, živými a spoľahlivými motormi a systémom odpruženia, ktorý zaručuje konzistentné a vopred odhadnuteľné chovanie pri jazde. Bez preháňania sa dá povedať, že aktívne napomáha vodičovi zvládať aj tie najkritickejšie situácie.

Brzdový systém
Jednou zo základných súčastí systému aktívnej bezpečnosti nového Fiatu Doblò sú vysoko účinné brzdy zabezpečujúce vynikajúcu dávkovateľnosť. Sú hydraulické, doplnené posilňovačom a skladajú sa z dvoch nezávislých krížených okruhov. Toto usporiadanie zaručuje okamžitú odozvu, plynulé brzdenie a krátku brzdnú dráhu. Nový Fiat Doblò dokáže spomaliť zo 100 na 0 km/hod. na necelých 40 metroch (pri minimálnom zaťažení a maximálnej príľnavosti vozovky).

Predné kotúče s rozmerom 284x22 mm sú chladené vzduchom. Strmene sú plávajúce a so špecificky tvarovaným obložením. Preto sú brzdy veľmi účinné, nepodliehajú rýchlemu opotrebovaniu a ich účinnosť pri opakovanom použití nezoslabne. Vďaka vrstve príľnavého silikónu sa taktiež znižuje klepanie. Zadné brzdy sú bubnové. Majú samocentrujúce čeľuste a automatické vyrovnávanie vôle, takže miera zošlapnutia brzdového pedála a doba odozvy zostávajú rovnaké bez ohľadu na opotrebenie obloženia.

Najzaujímavejšími súčasťami brzdového systému nového Fiatu Doblò sú hlavný brzdový valec z liatej ocele s predĺženou dráhou a hliníkové tlakové potrubie potiahnuté živicou z polyamidu, ktorý sa vyznačuje väčšou spoľahlivosťou. Desaťpalcový podtlakový posilovač uľahčuje brzdenie a vodič nemusí tlačiť na pedál takou silou. Dráha pedála je veľmi krátka, takže k odozve dochádza okamžite. Ručná brzda sa ovláda jednoducho (nevyžaduje si veľkú silu), takmer ju nepočuť (vďaka optimalizácii zubov), zaberá postupne (odstupňované po približne 12 až 13 mm) a je presná.

ABS s EBD
Okrem vysoko výkonných bŕzd je nový Fiat Doblò vybavený systémom ABS (automatickým protiblokovacím systémom) so štyrmi aktívnymi čidlami, štyrmi kanálmi a hydraulickou riadiacou jednotkou s ôsmymi elektromagnetickými ventilmi. Jeho súčasťou je takisto elektronický rozdeľovač brzdnej sily (EBD). Ten sám spracováva signály vysielané aktívnymi senzormi umiestnenými na jednotlivých kolesách (neodovzdáva ich ďalej centrálnej riadiacej jednotke). Preto dokáže reagovať omnoho rýchlejšie na vzniknutú situáciu a zároveň zachytiť signály pri extrémne nízkej rýchlosti (pasívne čidlá nefungujú, ak je rýchlosť vozidla nižšia než štyri km/hod). Taktiež je menej ovplyvňovaný poruchami spôsobenými elektromagnetickým poľom a teplotou vozovky. Pretože dokážu rozpoznať aj extrémne nízku rýchlosť, sú aktívne čidlá rovnako účinným prostriedkom satelitnej navigácie.

Úlohou EBD je prispôsobovať záber bŕzd na zadnej náprave prevádzkovým podmienkam tak, aby sa predišlo zablokovaniu kolies a vodič mal plnú kontrolu nad vozidlom v každej situácii. Zároveň systém reaguje na momentálnu priľnavosť vozovky a účinnosť brzdového obloženia (zabraňuje tým prehriatiu doštičiek). Z vyššie uvedeného teda vyplýva, že ABS hrá dôležitú úlohu v oblasti aktívnej bezpečnosti. Zabezpečuje totiž pôsobenie maximálnej možnej brzdnej sily na každé koleso a zároveň zabraňuje jeho zablokovaniu. Vodič má preto neustále plnú kontrolu nad vozidlom, aj keď zošlapne pedál brzdy až úplne k podlahe. Funkcia bŕzd sa automaticky prispôsobuje konkrétnym prevádzkovým podmienkam. Medzi ďalšie výhody patrí napríklad rýchla odozva alebo nízka hmotnosť kontrolnej jednotky.

Pasívna bezpečnosť
Otázka pasívnej bezpečnosti hrala dôležitú úlohu pri konštrukcii každej vnútornej aj vonkajšej súčasti vozidla. Výsledkom je veľmi pevná kabína cestujúcich zabraňujúca zraneniu osôb predmetmi, ktoré by mohli pri nehode preniknúť dovnútra, obklopená rozsiahlymi zónami schopnými pohlcovať veľké množstvo energie. Nový Fiat Doblò obsahuje takisto celý rad bezpečnostných prvkov. Patria medzi ne napríklad čelné a bočné airbagy, trojbodové bezpečnostné pásy s napínačom a obmedzovačom ťahu, nastaviteľné opierky hlavy, či protipožiarny systém. Tiež úplne nový podvozok sa vyznačuje vysokou účinnosťou pri tlmení nárazov. Samostatnú kapitolu ochrany cestujúcich predstavujú dvere, kapota motora a nosník prístrojovej dosky. A nesmieme zabudnúť ani na sedadlá alebo jednotlivé vnútorné panely, ktorých správanie v prípade nárazu prešlo mnohými testami.

Technici z Centra bezpečnosti koncernu Fiat urobili celý rad nárazových skúšok za rôznych podmienok aj rýchlostí tak, aby dôkladne preverili funkčnosť celého ochranného systému nového Fiatu Doblò. Výsledky potom porovnali so štrukturálnymi a biomechanickými požiadavkami tých najprísnejších noriem. Takisto z tohto dôvodu patrí nový Fiat Doblò k najbezpečnejším vozidlám vo svojom segmente.

Ochrana proti korózii
Pri výrobe karosérie nového Fiatu Doblò sa používa veľké množstvo jedenkrát (30 %) a dvakrát (55 %) pozinkovaných plechov. Akékoľvek spoje sú hermeticky utesnené, aby se zabránilo prenikaniu vzduchu, výparov a vody. Všetky vonkajšie súčasti (kapota motora, dvere, rámy, blatníky, bočné panely a zadná časť) sú pokryté dvoma vrstvami zinku.

Podvozok je kompletne pozinkovaný. Závesy kolies aj výstuže sú pokryté extra silnou vrstvou zinku (20 mikrónov namiesto štandartných 10 mikrónov). Vďaka konštrukčnému riešeniu vozidla sa vo fáze aplikácie ochranného náteru dostane antikorózna farba aj ku všetkým ťažko prístupným súčastiam. Tým sa pochopiteľne významne znižuje riziko povrchovej korózie. Výrobca poskytuje osemročnú záruku na prehrdzavenie. Nový Fiat Doblò rovnako spĺňa súčasné normy vyžadujúce, aby určené bezpečnostné body nevykazovali štrukturálne zoslabnutie po dobu najmenej 12 rokov.

Dvere, kapota motora a nárazníky
Konštrukcia bočných dverí nedovoľuje ich samovoľné otvorenie počas nehody a zároveň uľahčuje ich otvorenie po nehode. Okrem toho sú dvere osadené bezpečnostnými vzperami, ktoré zvyšujú ochranu cestujúcich pri náraze zboku. Kapota motora sa v prípade nehody zdeformuje tak, aby nehrozilo jeho preniknutie predným sklom. Špeciálne záchytné háčiky taktiež bránia jeho úplnému oddeleniu od zvyšku karosérie. Nárazníky sú osadené priečnym nosníkom spojeným s podvozkom. Konštrukcia úchytov zaručuje ohýbanie nosníka vopred stanoveným spôsobom.

Sedadlá, opierky hlavy a bezpečnostné pásy
Taktiež štruktúra sedadiel nového Fiatu Doblò prispieva významným spôsobom k ochrane osôb v prípade nehody. Pod prednými sedadlami sú umiestnené priečne vzpery, ktorých úlohou je zabrániť tomu, aby sa cestujúci pri čelnom náraze zošmykol spod bezpečnostného pásu. Konštrukcia opierok hlavy zaručuje nielen vysokú mieru ochrany, ale taktiež výnimočný komfort.

Čo sa týka zadržiavacích systémov, je nový Fiat Doblò vybavený trojbodovými bezpečnostnými pásmi na všetkých sedadlách (vrátane sedemsedadlovej verzie). Vodič a spolujazdec si ich môžu dokonca výškovo nastaviť. Navyše majú napínač a obmedzovač záťaže. V prípade nárazu elektronicky ovládaný pyrotechnický napínač pás behom niekoľkých milisekúnd previnie, takže tesne obťahuje telo. Úlohou obmedzovača záťaže je sledovať a upravovať tlak pásu na rameno pripútanej osoby.

Čelné a bočné airbagy
Jedine „inteligentný” zabezpečovací systém dokáže poskytnúť úplnú ochranu. Preto čelné airbagy (vodičov je súčásťou štandardného vybavenia, na miesto spolujazdca sa montuje na objednávku) ovláda riadiaca jednotka, ktorá vyhodnocuje silu nárazu prostredníctvom čidiel, ktorých citlivosť bola nastavená počas početných rôznorodých kolízií simulovaných v laboratóriu. Airbag spolujazdca sa dá manuálne deaktivovať, aby bolo možné na sedadlo umiestniť detskú sedačku proti smeru jazdy. Napínač v takejto situácii zostáva plne funkčný.

K ochrane panvy a hrudného koša osôb slúžia bočné airbagy umiestnené vo vnútri operadiel predných sedadiel. Toto riešenie zaručuje maximálnu účinnosť bez ohľadu na telesné proporcie cestujúcich, ich momentálnu polohu, či nastavenie sedadla. Čidlá aktivujúce bočné airbagy sa nachádzajú v stredových stĺpikoch. V prípade nehody vysielajú signály elektronickej riadiacej jednotke, ktorá ovláda obidva čelné airbagy. Všetky systémy preto úzko spolupracujú tak, aby sa zaistila kompletná a progresívna ochrana osôb. Airbag vodiča má objem 60 litrov, airbag spolujazdca 90 a každý z obidvoch bočných airbagov 10 litrov.

Protipožiarny systém
Protipožiarny systém chráni automobil proti zapáleniu. Hlavnou súčásťou je snímač zotrvačných síl, ktorý v prípade nárazu určitou silou okamžite odpojí elektrické palivové čerpadlo (pri vozidlách poháňaných benzínom) alebo prívodný elektromagnet (pri vozidlách spaľujúcich naftu). Tým poklesne tlak v palivovom okruhu a nemôže dôjsť k samovoľnému úniku pohonných hmôt. Konštruktéri venovali taktiež špeciálne pozornosť umiestneniu tých častí a jednotiek, ktorým pri nehode hrozí poškodenie (elektrický systém, palivový systém, brzdy a priestor motora).

Stĺpik volantu a ochrana kolien
Spodná čásť tyče riadenia je teleskopická. V prípade nárazu sa preto volant nemôže vychýliť nahor alebo dole a ohroziť tak vodiča. Aby sa predišlo poraneniam kolien stĺpikom riadenia, je celá spodná časť predného panelu (vrátane skrinky s poistkami) vyrobená z materiálov pohlcujúcich energiu.

Imobilizér Fiat CODE II
Nový Fiat Doblò je štandardne vybavený imobilizérom CODE II, ktorý automaticky mení prístupový kód zakaždým, keď sa vozidlo naštartuje. Systém CODE II bráni naštartovaniu motora, v prípade, že nie je zasunutý originálny kľúč. Hlava kľúča obsahuje miniatúrny elektronický vysielač komunikujúci s centrálnou riadiacou jednotkou vozidla. Pokým jednotka neobdrží správny kód, automobil sa nedá naštartovať. Kód nie je fixný, mení sa po každom naštartovaní a navyše sa šifruje pomocou tajného algoritmu (možné kombinácie sa pohybujú rádovo v miliardách a tomuto typu kódu sa hovorí plávajúci).

Systém ponúka maximálnu možnú úroveň zabezpečenia. Ku kódu v nezašifrovanej podobe nemá prístup žiadny zo zamestnancov výrobného závodu ani výrobca kúčov. Žiadna súčásť vozidla neobsahuje dešifrovací vzorec, takže ho nie je možné skopírovať. V prípade poruchy sa aktivuje núdzový program, ktorý prostredníctvom plynového pedála vyšle zvláštny kód uložený na kódovacej karte. Ten pozná jedine majiteľ.

PRE PRÁCU AJ VOĽNÝ ČAS
Nový Fiat Doblò obklopuje vodiča a cestujúcich technológiami, ktoré zaručujú maximálny možný komfort. Zoznam voliteľných prvkov, ktorými je možné vozidlo upraviť k svojej spokojnosti, je skutočne impozantný. Pozornosť si zvlášť zaslúži autorádio s prehrávačom kaziet alebo CD a predovšetkým veľmi dômyselný informačno-telematický systém CONNECT obsahujúci satelitnú navigáciu, rádio, CD prehrávač, dvojpásmový GSM mobilný telefón s hands-free, hlasové ovládanie a služby bCONNECT.

Výrobca tiež ponúka širokú škálu vysoko originálnych doplnkov. Ich úlohou je ešte zvýšiť praktickosť, pohodlnosť a univerzálnosť nového Fiatu Doblò. Do tejto kategórie patria napríklad zvláštne strešné nosiče, satelitný vyhľadávací systém ochrany proti krádeži, parkovacie senzory alebo špeciálne zariadenie, ktoré vozidlo neustále monitoruje. Vďaka tomu je možné sledovať jeho pohyb v reálnom čase (ale taktiež analyzovať minulé jazdy), dá sa okamžite určiť jeho momentálna poloha, zaznamenávať počet prejdených kilometrov, či overovať štýl jazdy. Taktiež výška poistného ponúkaného v rámci finančných služieb koncernu Fiat je vďaka tomuto zariadeniu veľmi priaznivá. Na želanie je možné nový Fiat Doblò vybaviť taktiež sadou hands-free s technológiou Bluetooth.

Audio systém
Audio systém nového Fiatu Doblò, ktorý patrí medzi voliteľné prvky, vychádza z dvoch atraktívnych modelov rádií firmy Blaupunkt. Aby sa dosiahlo optimálne ozvučenie kabíny, nemecký výrobca úzko spolupracoval pri vývoji s koncernom Fiat. Celkovo je k dispozícii šesť reproduktorov s výkonom 4x20 Wattov: dva v prístrojovej doske, dva v predných dverách a dva v kryte batožinového priestoru.

Hands-free systém s technológiou Bluetooth
Hands-free systém s technológiou Bluetooth, ktorý je súčásťou širokej ponuky doplnkov, zaručuje maximálnu úroveň bezpečnosti pri jazde bez ohľadu na prevádzkové podmienky. Mobilný telefón sa dá totiž používať aj keď ho vodič (alebo cestujúci) má napríklad práve vo vrecku bundy alebo v kabelke. Zariadenie automaticky stíši rádio alebo prehrávač (ak sú momentálne zapnuté) a použije stereofónne reproduktory k prenosu hlasu volajúceho.

Systém CONNECT
Na objednávku je možné nový Fiat Doblò vybaviť systémom CONNECT. Jedná sa o veľmi sofistikované informačno-telematické zariadenie obsahujúce satelitnú navigáciu, rádio, prehrávač CD, dvojpásmový GSM mobilný telefón s hands-free, ovládaný hlasom a služby bCONNECT.

Päťpalcová farebná obrazovka typu TFT a ovládače sú umiestnené na stredovom paneli palubnej dosky, takže vodič môže jednoducho sledovať jednotlivé inštrukcie (tie sú navyše poskytované aj hlasom). Systém CONNECT je telematickým produktom, ktorý používa najmodernejšie technológie k zabezpečeniu maximálnej úrovne pohodlia všetkých cestujúcich a jednoduchého cestovania aj do úplne neznámych končín. Všetko je založené na sieti GPS/GSM a satelitnej komunikácii. Po stlačení jediného tlačidlaa môže vodič alebo spolujazdec začať komunikovať s operátorom v riadiacom centre. V súčasnej dobe sa dohovoríte s operátormi v šiestich jazykoch. Poskytované služby zahŕňajú napríklad aktuálne informácie o dialničnej situácii na vopred zvolenej trase alebo v určitej oblasti, či možnosť uložiť krátky rozhovor v prípade, že si vodič nemôže spraviť písomne poznámku (záznamník).

Systém sa dodáva za príplatok v dvoch rôznych špecifikáciách, CONNECT Nav (RDS rádio s CD, palubný počítač, GSM telefón s hands-free sadou, GPS modul a SOS kľúč pre spojenie s Kontaktným centrom v prípade žiadosti o pomoc alebo informáciu a ikonová navigácia) a CONNECT Nav+ (okrem vyššie uvedeného ešte päťpalcová farebná obrazovka, navigačné mapy, funkcia atlasu, ovládanie telefónu hlasom a záznamník).

MODELOVÝ RAD
Vzhľadom na veľmi rozdielne požiadavky zákazníkov na funkčnosť a vzhľad sa nový Fiat Doblò Cargo ponúka v pomerne širokej škále verzií. Medzi ne patrí dodávka s krátkym rázvorom, dodávka so zvýšenou strechou a krátkym rázvorom, dodávka s dlhým rázvorom a päťsedadlové kombi. Pri každej verzii sú navyše k dispozícii štyri rôzne špecifikácie (Cargo Base, Cargo SX, Combi Base a Combi Elegant), štyri motory (1,3 Multijet s výkonom 75 k, 1,9 Multijet s výkonom 105 k, 1,4 16v s výkonom 77 k plus dvojpalivový 1,6 Natural Power), dvanásť odtieňov laku (štyri bežné a osem s metalízou) a celý rad doplnkov a voliteľných prvkov. Napríklad osobitné farby pre firemné autoparky, či nadstavby, systém Bluetooth so sadou hands-free alebo zabezpečovacie vyhľadávacie satelitné zariadenie.

Bez ohľadu na konkrétne prevedenie sú všetky modely Doblò Cargo veľmi praktické, prispôsobivé a pohodlné. Okrem klasických doplnkov, akými sú napríklad strešné nosníky (voliteľné pre verzie s krátkym aj dlhým rázvorom) alebo prepravka na batožinu; obsahuje výbava taktiež nástroje, ktoré majú napomôcť uľahčiť využitie vozidla na komerčné účely (napríklad vyberateľný rošt, ktorý sa dá použiť na usporiadanie nákladu cez bočné dvere, či jednoducho ovládateľnú plošinu na nakladanie väčšieho náradia zadnými dvermi, ktorú možno po použití zložiť na jednú stranu).

Ako nástroj obživy je Fiat Doblò Cargo potrebné udržiavať v perfektnom stave a dostatočne ho chrániť. Preto výrobca ponúka vnútorné obloženie, ktoré sa ľahko inštaluje a spoľahlivo chráni steny nákladového priestoru. Je vyrobené z plastu (ABS – akrylonitril butadién styrén), ktorý je odolný voči poškrabaniu a opotrebovaniu. K dispozícii je v dvoch prevedeniach: hladké umožňujúce jednoduché nakladanie a vykladanie; a hrubé zabraňujúce pohybom nákladu pôsobením zotrvačných síl. Zadné okná možno ochrániť špeciálnou mriežkou. Na prepravu lyží slúžia dva typy nosičov, menší pre tri páry a väčší pre päť párov. Upevňujú sa na zadné dvere.

Okrem vyššie uvedených verzií je potrebné ešte spomenúť špeciálnu nadstavbu ponúkanú špecializovanými výrobcami. Nový Fiat Doblò Cargo je ideálnym vozidlom na prestavbu napríklad na mobilnú dielňu alebo chladiarenskú dodávku. Zvláštnu pozornosť si zaslúži päťmiestna verzia kombi schválená pre triedu N1. Tá má za druhým radom sedadiel mrežu, ktorá oddeľuje kabínu cestujúcich od nákladového priestoru. Jedná sa o vozidlo vhodné hlavne pre malé pracovné skupiny, pretože pojme až päť osôb a zároveň až 305 kg nákladu. Nový Fiat Doblò Cargo Combi N1 prešiel v porovnaní so svojím predchodcom podstatnými zmenami, ktoré sa týkajú predovšetkým bŕzd, odpruženia a pneumatík (teraz sú pätnásťpalcové). Na rozdiel od predchádzajúcej verzie zasahujú bočné okná až do úrovne druhej rady sedadiel.

Najvyššia špecifikácia nesie označenie Elegant. Ako už napovedá samotný názov, od ostatných verzií sa líši predovšetkým dôrazom na eleganciu. Samozrejmosťou sú nárazníky, spätné zrkadlá, panely koncových svetiel a priehlbina poznávacej značky vo farbe karosérie. Čo sa týka interiéru, medzi najzaujímavejšie črty patria jednotlivé časti čalúnenia sedadiel a panelov dverí, ktoré sú elektricky spajkované.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=416