Iveco Stralis (novinka 9/2007)

Autosalón Nitra 2007 Model Stralis mal premiéru v roku 2002. Jeho prínos pre segment ťažkých nákladných vozidiel bol ocenený prestížnym titulom “Truck of the Year 2003” a od svojho uvedenia na trh až dodnes dokazuje, že je spoľahlivý a efektívny. Keď vo februári tohto roku začala spoločnosť Iveco s masívnou produktovou ofenzívou, vlnu noviniek logicky spustil inovovaný Stralis. Moderný truck s novou kvalitou, výraznou osobnosťou, s novým sebavedomím. Zmeny sa netýkajú iba dizajnu, úprav a vylepšení, ale tiež významu, ktorý do budúcnosti výrobca prikladá ťažkému radu nákladných vozidiel.

Stralis Od vozidiel v najťažšom segmente sa očakáva široké spektrum aplikácií. Musia spĺňať požiadavky pre rôzne, často diametrálne odlišné typy pracovného režimu (mestská a prímestská distribúcia tovarov, preprava na krátke a stredné vzdialenosti, diaľková preprava). Dôraz na variabilnosť ťažkých modelov vyplýva z rozmanitosti prepravovaného tovaru, resp. nákladu (kontajnery, potravinové výrobky, palivá, osobné automobily, stavebné materiály...), ale tiež zo špecifického uplatnenia (doprava tovarov s regulovanou teplotou, preprava kvapalín, odvoz komunálneho odpadu, atď.). Nový modelový rad Stralis je navrhnutý tak, aby spĺňal akékoľvek potreby ťažkej dopravy v rozsahu od 19 do 44 ton celkovej hmotnosti.

Zásadnou inováciou prešla kabína. Jej tvorcovia v maximálnej miere spolupracovali s predajcami i zákazníkmi, aby zlepšili jazdný komfort, život na palube a akceptovali aktuálne požiadavky, resp. potreby užívateľov. Nový vzhľad s pôsobivou veľkou maskou chladiča a modernými reflektormi integrovanými v preštylizovanom nárazníku vznikol v Iveco Style Centre, kde úplne prepracovali aj bočné partie karosérie. Komplex úprav prispel tiež k zníženiu koeficientu aerodynamického odporu Cx o 2 % aj napriek väčšiemu obývateľnému priestoru (pri kabíne AS3 až o 1,8 m3).

Stralis Vodiči určite privítajú inovácie v interiéri: vylepšený systém ovládania vykurovania/vetrania, pohodlnejšie lôžka s lamelovými roštami, jednoduchší prístup na horné ležadlo, väčší sklápací stolík, nové materiály čalúnenia aj viac odkladacích priestorov...

Zásluhou pozoruhodne širokej palety verzií má nový Stralis potenciál, s ktorým pokryje potreby zákazníkov z najrôznejších oblastí podnikania v nákladnej doprave. K dispozícii sú tisíce modifikácií s rozsiahlou ponukou výbavy, čo je predpoklad vynikajúcej variabilnosti vozidla. Základom, z ktorého sa odvíja celý sortiment produktov, reprezentujú 3 varianty kabíny (Active Day, Active Time, AS3) s troma výškami (nízka strecha, stredne vysoká strecha a vysoká strecha), 3 motory (8-, 10- a 13-litrové) a 3 typy prevodoviek (manuálna, automatizovaná, automatická).

Zrodený pre vodiča

Kabína Autori nového Stralisa zacielili svoje úsilie v prvom rade na komfort a pohodu vodiča i spolujazdca. Viac priestoru vo vnútri, veľkosť lôžka, vlastnosti poťahov, osvetlenie interiéru, viac miesta na odkladanie predmetov a osobné veci. To všetko sú výsledky tímovej práce a akceptovanie pripomienok či skúseností užívateľov. Takýto prístup sa odrazil aj v sortimente kabín:

Stralis - Active Day – model s krátkou kabínou a nízkou strechou, určený pre distribúciu v mestách, prímestských oblastiach i pre regionálnu prepravu, pri ktorej sa nepočíta s prenocovaním.
- Active Time - koncipovaný pre stredné a dlhé vzdialenosti na vnútroštátnych alebo medzinárodných trasách, dlhá kabína s nízkou alebo vysokou strechou.
- Active Space Cube - AS3 - vrchol modelového radu, ktorý reprezentuje úplnú novinku v koncepte Stralis 2007. Symbol trojmocniny vyjadruje objem, teda zásadne zväčšený obývateľný priestor a nadštandardné pohodlie. (Kabína AS3 je dostupná aj vo verzii s nízkou strechou).

Jazdný komfort. Za volantom si nájde ideálnu pozíciu každý vodič. Bezchybné pohodlie pri riadení mu sprostredkuje nové vzduchom odpružené sedadlo nastaviteľné vo všetkých rovinách a možnosť upraviť si výšku, resp. vzdialenosti volantu. Rozsah pozdĺžneho posunu sedadla je v porovnaní s predchádzajúcim modelom zväčšený o 40 mm na 220 mm (z prednej do zadnej krajnej polohy).
Dekompresnú motorovú brzdu, hydraulický retardér, rádio i tempomat môže vodič ovládať bez toho, aby musel zložiť ruky z volantu. Aj ovládacia páčka prevodovky EuroTronic je na optimálnom mieste - pod volantom na dosah prstov pravej ruky. Najmarkantnejším príkladom nového štýlu v interiéri kabín ťažkého radu je Stralis AS3, ktorý poskytuje:

- Nové čalúnenie (bavlna a mikrovlákna), ktoré zabezpečia komfort i dlhú životnosť.
- Palubná doska vylepšená inovovanými plastmi so zmäkčeným povrchom príjemnejším na dotyk.
- Multifunkčný prístrojový panel s farebným displejom poskytuje prehľadnejšie údaje o činnosti systémov vozidla.    Nová grafika zobrazovania informácií sa ľahšie číta.
- Posvietené ručičky zlepšujú čitateľnosť údajov na kruhových prístrojoch.

Všetky ovládacie prvky sú jasne viditeľné a vodič na ne ľahko dosiahne, vďaka čomu má vozidlo neustále pod kontrolou. Vďaka účinnému systému vykurovania a vetrania a vynikajúcej zvukovej izolácii Stralis poskytne vodičovi pohodlnú a bezpečnú jazdu aj v nepriaznivých podmienkach.

Stralis Život na palube. Na vrchole ponuky radu Stralis je úplne nová kabína AS3 vo verzii s vysokou strechou, ktorá ponúka +95 mm vnútornej výšky a +90 mm hĺbky, čo značí celkový prírastok priestoru až 1,8 m3. Posádka profituje z väčšej voľnosti pohybu v interiéri, má viac miesta na oddych aj viac odkladacích priestorov. Lôžka s lamelovými roštami sú samozrejme tiež väčšie. Spodné má rozmery 746 x 2020 mm, horné 784 x 1940 mm, pričom vyššiu úroveň komfortu priniesli tiež nové materiály. Rýchle a pohodlné rozloženie vrchného lôžka podporujú teleskopické vzpery, prístup na horné lôžko uľahčuje úplne nový hliníkový rebrík. K dispozícii sú tri varianty usporiadania spodného miesta na spanie:

- Lôžko pozostávajúce z troch častí so stolíkom zabudovaným v prostrednom module. Z takejto zostavy sa dá vytvoriť príjemné domácke prostredie.
- Tri moduly so zabudovaným sedadlom spolujazdca, čo prinieslo podstatné zlepšenie komfortu v porovnaní s riešením dostupným v predchádzajúcom modeli Stralis Active Space.
- Lôžko pozostávajúce len z jedného modulu, ktoré ponúka maximálny komfort počas spánku. V priestore pod ním je vedľa chladničky aj vysúvací box s objemom 100 litrov.

Nad čelným sklom je zabudovaných niekoľko uzatvárateľných priehradiek s vekom, ktoré sa dajú ľahko otvoriť/zatvoriť pomocou plynových podpier; veľký priestor je k dispozícii aj pod spodným lôžkom a na oboch stranách kabíny. Sklápací stolík má plochu väčšiu o 30 % (rozmery dosky sú 580 x 545 mm). Objem odkladacích priestorov na palube sa zväčšil o ďalších 15 %; centrálna schránka nového modelu Stralis má teraz 450 x 780 mm (oproti 220 x 595 predchádzajúceho modelu). Nové lampy v strope zabezpečujú intenzívnejšie osvetlenie interiéru.
Kabína AS3 s konfiguráciou pre jedného alebo dvoch vodičov, s pevným alebo otočným sedadlom spolujazdca, s dvojitým lôžkom alebo vrchnou skrinkou na batožinu dokazuje, že je ideálnym pracoviskom aj optimálnym miestom na odpočinok v diaľkovej preprave.

Stralis Dizajn. Stralis vyvinuli v Iveco Style Centre v súlade s potrebami zákazníkov. Veď rešpektovanie toho, kto jazdí, znamená poskytnúť mu nielen účelné ale i pekné vozidlo. Nový štýl ďalej rozvinul osobitosť tohto modelu - spolu s imidžom a funkčnosťou priestoru v interiéri. Vonkajšie línie kabíny boli navrhnuté s ohľadom na ideálnu aerodynamickú účinnosť, takže napriek vyššej streche sa Cx zlepšil o 2 %. Na oboch stranách kabíny - tiež úplne prepracovaných - je teraz skrinka s elektrickým otváraním dvierok (o 60 % väčšia v porovnaní s predchádzajúcim modelom) a skrinka pod kabínou (tiež na oboch stranách), čo znamená celkový objem odkladacích priestorov až 480 litrov. (Kufor Škody Octavia má len o niečo viac...) Preštylizovaná maska chladiča s markantnou mriežkou otvára široký priestor, ktorý si zákazník môže upraviť podľa svojho vkusu. V nových líniách prednej časti kabíny je integrovaný aj nárazník so zapustenými reflektormi, ktoré sú riešené tak, aby bol k nim ľahší prístup pri údržbe.

Cursor - srdce Stralisa

Pružnosť a sila. Srdcom modelového radu Stralis sú motory Cursor, pohonné jednotky s overenými kvalitami z hľadiska výkonu, spotreby a spoľahlivosti. Tu sú hlavné prednosti rodiny Cursor:

- Nezávislé palivové vstrekovače so vstrekovacím tlakom do 2000 bar.

- Ventilový rozvod OHC.

- Štyri ventily pre každý spaľovací priestor.

- Blok motora a hlava valca vyrobené z jedného kusu na zabezpečenie vyššej pevnosti.

- Dekompresná motorová brzda.

- Elektronické ovládanie okamihu vstreku aj množstva vstrekovaného paliva individuálne pre každý valec.

- Turbodúchadlo s variabilnou geometriou kvôli okamžitej odozve pri akýchkoľvek otáčkach motora.

Motory Cursor poskytujú vždy spoľahlivý potenciál. Vidieť to na krivkách priebehu krútiaceho momentu, ktoré dosahujú maximum už pod tisíc otáčkami a túto hodnotu si udržiavajú v celom využiteľnom rozsahu. K dispozícii sú vo verziách so zdvihovým objemom 8, 10, resp. 13 litrov a vo výkonovom spektre od 310 do 560 k, pričom maximálne hodnoty krútiaceho momentu dosahujú až 2500 Nm. Poskytujú nielen vynikajúci výkon, ale tiež nízke prevádzkové náklady, pričom zárukou komfortu jazdy je ich nezvyčajná pružnosť.

Charakteristiky motora        Cursor 8               Cursor 10               Cursor 13       
310 330 360 420 450 500  560
Zdvihový objem valcov (cm3) 7.790 10.300  12.880 
Turbokompresor FG VGT
Vstrekovací systém Čerpadlové vstrekovače
Hmotnosť bez náplní (kg) 680 932 1.006

Dlhá životnosť, úspora paliva. Stralis je skonštruovaný tak, aby poskytoval čo najefektívnejšiu prevádzku. Dopravcovia teraz ušetria na dvoch hlavných položkách – na údržbe a na pohonných látkach. Pri prvej sa úspory dosiahnu skrátením prestojov (predĺžený interval výmeny oleja na 150.000 km, rýchla a presná palubná diagnostika). Druhá položka: Motory Cursor Euro 5 sú meradlom z hľadiska krútiaceho momentu, životnosti, údržby a prevádzkových nákladov. V porovnaní s prechádzajúcou generáciu motorov Euro 3, ktoré tiež patrili k najúspornejším na trhu, nové pohonné jednotky Euro 5 spotrebujú o 2 až 5 % menej paliva.

Prevodovky, predné a zadné nápravy. Optimálny súlad v pohonnom reťazci zabezpečuje popri motoroch aj široký sortiment prevodoviek, predných a zadných náprav. Aj tým sa zvyšuje produktivita vozidla. Aby sa maximum z výkonu motorov Cursor prenieslo na poháňané kolesá, Iveco používa špičkové komponenty a technológie. Aktuálna ponuka prevodoviek:

- Mechanické - ZF s 9 alebo 16 prevodovými stupňami (s posilňovačom radenia kvôli pohodlnému preraďovaniu).
- Automatická - Allison (špeciálne pre pracovný režim s neustálym rozbiehaním a zastavovaním, napríklad „smetiarske“ vozidlá).
- Plne automatizovaná 12-stupňová prevodovka EuroTronic, dobre známa a často oceňovaná pre jej ergonómiu a spoľahlivosť v rade Stralis a Trakker.

Stralis Deväťstupňová prevodovka 9S1310TO s „jednoduchým H” sa dodáva do modelov s motormi Cursor 8 s výkonom 310 a 330 k; automatizovaná prevodovka EuroTronic 12AS1420TD sa kombinuje so všetkými motormi Cursor a manuálna 16-stupňová prevodovka so je k dispozícii pre modely s motormi Cursor 8, Cursor 10 a Cursor 13 vo výkonovom spektre 360 až 560 k. Automatická logika systému EuroTronic aplikuje princíp úspornosti jazdy, čo znamená, že volí ideálny prevodový pomer vzhľadom na aktuálne otáčky motora. EuroTronic eliminuje pretočenie motora, zabezpečuje dlhú životnosť spojky, znižuje spotrebu a v konečnom dôsledku tiež zmenšuje hlučnosť vozidla.

Zadné nápravy Arvin Meritor a Iveco sú extrémne robustné a vyžadujú si len obmedzenú údržbu. Dodávajú sa s jednoduchými a dvojitými redukciami kvôli zabezpečeniu maximálnej bezpečnosti a spoľahlivosti aj v najnáročnejšom nasadení.

Spoľahlivosť a bezpečnosť špičkového nákladného vozidla

Podvozok. Životnosť úžitkového vozidla - a najmä ťažkého - závisí predovšetkým od schopnosti podvozka znášať intenzívne, dlhodobé zaťaženie bez akejkoľvek únavy materiálu. Iveco je známe robustnosťou svojich podvozkov a podvozok radu Stralis nie je výnimkou. Pozdĺžne nosníky spojené s priečnymi členmi nitmi sú vyrobené zo špeciálnej ocele (Fe E 490) s vysokou mierou prieťažnosti a hrúbkou od 6,7 mm do 7,7 mm. Základné konfigurácie podvozkov sú takéto:

- tradičné ťahače 4x2, okrem ktorých sú k dispozícii aj verzie so zníženým podvozkom, s dvojitou redukciou zadných náprav (HR) aj so zosilneným podvozkom pre náročnejšie aplikácie (RR);
- ťahače 6x2 s riadenou strednou nápravou;
- štandardné šasi s kabínou 4x2 s odpružením listovými pružinami alebo vzduchom;
- nákladné vozidlá 6x2 s jednomontážou i dvojmontážou kolies na tretej náprave, ktorá môže byť pevná alebo riadená, alebo s riadenou prostrednou nápravou, so vzduchovým odpružením celého vozidla alebo iba zadnej nápravy.
- ťahače a kamióny 6x4.

Elektrický systém. Robustnosť je zárukou dlhej životnosti iba v súčinnosti so spoľahlivým elektrickým a elektronickým systémom. Preto sa v kabíne a na podvozku Stralisa použila architektúra dátových zberníc CAN-Bus a technológia Multiplex. Toto riešenie umožňuje mimoriadne efektívnu komunikáciu medzi všetkými riadiacimi jednotkami a snímačmi. Namiesto tradičnej kabeláže, kde zvyčajne prechádza len jeden elektrický impulz, Stralis využíva kabeláž Multiplex, cez ktorú je možné prenášať viacero signálov súčasne. Zníženie počtu káblov na palube (o 45 %) a menej spojov znamená vyššiu spoľahlivosť systému, elegantné a čisté rozmiestnenie na podvozku a podstatné zníženie času na údržbu i servisných nákladov.

Stralis Brzdový systém. Bezpečnosť je synonymom moderného brzdového systému. Celý modelový rad Stralis má v štandardnej výbave na všetkých nápravách ventilované kotúčové brzdy, ktorých účinnosť riadi špičkový elektronický brzdový systém EBS. Jeho funkciou je optimalizovať brzdenie: stlačením pedálu vodič určí hodnotu spomalenia a elektronická riadiaca jednotka brzdového systému reguluje parametre zníženia rýchlosti:

- prispôsobí tlak v brzdových valcoch vozidla;
- reguluje tlak na brzdy prívesu/návesu (ak je pripojený), aby sa dosiahla rovnomerná distribúcia brzdnej sily pre jednotlivé nápravy;
- ovláda dekompresnú brzdu ITB (Iveco Turbo Brake).

Pre vozidlá, ktoré jazdia v náročnej topografii, je nový Stralis vybavený druhou generáciou intardéra ZF, ktorý maximálny spomaľujúci účinok poskytuje v širšom rozsahu otáčok a znižuje absorbovanie nevyužitého výkonu, čím zlepšuje spotrebu paliva.

Aktívna bezpečnosť. Každý Stralis je vybavený elektronickým stabilizačným programom. Okrem ESP je však k dispozícii rad ďalších najmodernejších systémov aktívnej bezpečnosti (príplatková výbava):

- Hill holder (asistent pri rozbiehaní do kopca) uľahčuje vodičovi rozjazd vozidla v stúpaní tým, že na niekoľko sekúnd zabrzdí vozidlo a zabráni neželanému cúvnutiu.

- ACC (Adaptive Cruise Control) je systém, ktorý pomáha vodičovi udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred ním automatickým aktivovaním motorovej brzdy, ZF Intardera a nakoniec aj prevádzkovej brzdy;

- Lane Departure Warning System výstražným signálom varuje vodiča, ak mimovoľne bez zapnutia smerových svetiel vybočí z vyznačeného jazdného pruhu.

Zdroj: FIAT SR, s.r.o. - IVECO
28.9.2007





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=522